buitenzinnig goed idee !!! bitloze optoming

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Re: buitenzinnig goed idee !!! bitloze optoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:52

Bertuss schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat de 'scherpte' helemaal aan jezelf ligt.
Als je er verkeerd mee omgaat, dán is het hoofdstel inderdaad scherp. En ik heb nu ook het idee dat jij onder experimenteren verstaat hard aan de teugels trekken zodat het hoofdstel lekker scherp inwerkt..

Mee eens

Ik heb zo'n bitloze die de neus bijna afknijpt als je er hard aan trekt..
als je er hard aan trekt! Verdeurie ik mijn teugels in mijn handen, enorme waslijnen en thats it Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:12

Orchid schreef:

En die zou je dus aan iedereen adviseren???

Dus nogmaals:
jasmijn78 schreef:
niet iedereen heeft een realistisch beeld van zijn/haar eigen kunnen. En hoe scherper de inwerking van een optoming, des te meer gevoel en niveau van de ruiter wordt gevraagd om er verantwoord mee om te kunnen gaan. Waarom denk je dat bijvoorbeeld stang en trens pas is toegestaan vanaf de Z??? Dus om nou direct te gaan roepen dat zo'n scherp inwerkend hoofdstel een buitenzinnig goed idee is, vind ik nogal stompzinnig.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:15

Oke, de lucht is geklaard Knipoog Ik begrijp iedereen zn meningen.
Enne.. jasmijn: 'buitenzinnig goed idee', dat buitenzinnig komt van de naam van het 'bedrijf' Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:16

Ik vind het leuk bedacht voor degene die eens willen proberen of bitloos iets voor hun is.
Als je de neusriem iets hoger doet en een iets dikker touw neem vind ik er niks mis mee.

Daar ging het hier toch om Blond

Voor de duidelijkheid nog even de motivatie voor dit forum.
Citaat:
Het is dus voor mensen die b.v. aan (P)NH doen, natuurlijk bekappen, boomloos rijden, bitloos rijden, hun paard op zo natuurlijk mogelijke wijze houden enz.

Ik denk dat eindeloze discussies waarom je je paard natuurlijk bekapt en geen dekens op doet niet de bedoeling zijn hier.

Dit is in mijn ogen een verzamelplaats voor mensen die het gwoonweg zo doen, een plaats waar je je niet hoeft te verdedigen en hoeft uit te leggen waarom je het zo doet.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:24

jasmijn78 schreef:
Orchid schreef:

En die zou je dus aan iedereen adviseren???

Ik ze het zo omdat er altijd zo hysterisch word gedaan over dit soort dingen.. Voordat je de neus afknijpt ben je wel lekker bezig Tong uitsteken
En ik adviseer dit type hoofdstel zeker aan de mensen die weten wat een paard is en hoe je daarmee omgaat. En als je al niet met het type hoofdstel wat ik heb kan omgaan, vraag ik me af waarom je bent begonnen met paarden..
Ik erger me in meerdere topics over de meest uieenlopende onderwerpen dat er altijd van het slechtste word uitgegaan.
Oh jeetje een stang dat is toch zo pijnlijk, en oh jee een hulpteugel, dwing je paard maar naar beneden, en tsjongejonge een hackamore, kun je de neus van je paard mee breken, rampramp...Zal ik eens vertellen wat je met stalen neuzen in schoenen kan doen Duivel Ik bedoel kom op zeg, elk voorwerp kun je als martelwerktuig gebruiken..Maar dat wil dan toch niet zeggen dat het dan bij voorbaat slecht is?
En nu hou ik dr ook over op, te offtopic.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:33

Lenneke_ schreef:
Ik vind het leuk bedacht voor degene die eens willen proberen of bitloos iets voor hun is.

Die adviseer je dus direct een heel scherp inwerkend hoofdstel??? Al neem je een dikker touw heb je nog de hefboomwerking. Met een dikker touw werk je evengoed nog heel scherp in achter de oren.

Bertuss schreef:
Enne.. jasmijn: 'buitenzinnig goed idee', dat buitenzinnig komt van de naam van het 'bedrijf'

Het gaat mij om de misleidende informatie/interpretatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:36

ik zit het verhaaltje net even te lezen, en ik zie staan, ik citeer: Dat maakt de inwerking 2 x sterker dan met een bit.

wat is er dan diervriendelijker, een bit in de mond, of een 2 x scherper werkent ding om het hoofd? Verward
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-06 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:36

Nogmaals dan maar.
De motivatie voor het subforum Naturals:
Morrie schreef:
Het is dus voor mensen die b.v. aan (P)NH doen, natuurlijk bekappen, boomloos rijden, bitloos rijden, hun paard op zo natuurlijk mogelijke wijze houden enz.

Ik denk dat eindeloze discussies waarom je je paard natuurlijk bekapt en geen dekens op doet niet de bedoeling zijn hier.

Dit is in mijn ogen een verzamelplaats voor mensen die het gwoonweg zo doen, een plaats waar je je niet hoeft te verdedigen en hoeft uit te leggen waarom je het zo doet.

Zullen we ons weer aan deze regel houden.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:37

Mee eens, we gaan nu teveel offtopic..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:38

Zoals zo vaak

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:44

jasmijn78 schreef:
Onder experimenteren versta ik ruiters die normaalgesproken met een reguliere zachtwerkende optoming rijden (bijvoorbeeld een hoofdstel met een normale trens) en geen goede aanleuning krijgen (vanwege gebrek aan rijkunst), de schuld afschuiven op het bit (en niet op hun zelf) en vervolgens onder het mom van 'bitloos is zo paardvriendelijk' zo'n hoofdstel erin hangen met alle gevolgen van dien.

ik ken werkelijk niemand die om deze reden is overgestapt naar bitloos
waar haal je dit nou weer vandaan

jou ken ik wel langer dan vandaag en ik vraag me af wat jij komt doen in het 'naturals' gedeelte Cool als je toch niet achter de ideeen staat

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:01

Hee, grappig! Ik rij ook al heel lang met deze bitloze optoming, ook gemaakt van een gewoon Engels hoofdstel (overigens wel met dikker touw en de neusriem een heel stuk hoger dan op de foto van de witte pony) maar ik heb ze ook geheel van touw.
Ik vind het een heerlijke optoming, niets scherps aan als je gewoon netjes rijd en niet aan je teugels loopt te plukken en te trekken, net als met bit dus maar zo zonder daar is mijn paard het gewoon erg mee eens Pling

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 20:28

Leuk dat er toch mensen zijn die er wel iets aan hebben. Ik ben benieuwd foto's overigens. Als je merkt dat je paard onspannend loopt en je van zijn gezicht afblijft hoeft er niets mis mee te zijn. Er zijn altijd mensen die een beetje doorschieten in het dieronvriendelijke (sorry). LUISTER naar je paard en je weet wat het beste voor hem is Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:44

T@nj@ schreef:
Hee, grappig! Ik rij ook al heel lang met deze bitloze optoming, ook gemaakt van een gewoon Engels hoofdstel (overigens wel met dikker touw en de neusriem een heel stuk hoger dan op de foto van de witte pony) maar ik heb ze ook geheel van touw.
Ik vind het een heerlijke optoming, niets scherps aan als je gewoon netjes rijd en niet aan je teugels loopt te plukken en te trekken, net als met bit dus maar zo zonder daar is mijn paard het gewoon erg mee eens Pling

@ T@nj@: is het misschien een betere oplossing om ook het touwtje door de lusjes van de frontriem te halen, en op deze manier over het kopstuk te leggen?
Dat lijkt mij een vriendelijkere werking hebben (en prettiger voor het paard).
Hoe heb jij het gedaan? touwtje er aan gemaakt zoals beschreven en het touwtje er achter gedaan, of over het kopstuk heen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:48

Mijn creatie van een lage neusriem werkt niet achter de oren. Die zit alleen onder de kin. Beetje ruitersportshop idee.
Heb hem alleen nog niet geprobeerd, denk er steeds niet aan

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:07

ma_rie_tje schreef:

@ T@nj@: is het misschien een betere oplossing om ook het touwtje door de lusjes van de frontriem te halen, en op deze manier over het kopstuk te leggen?
Hoe heb jij het gedaan? touwtje er aan gemaakt zoals beschreven en het touwtje er achter gedaan, of over het kopstuk heen?

Hmmm, ik heb hem er gewoon achter zitten en dus wel door de frontriem heen, touw ligt in ieder geval niet los bij mij maar het zit ook niet over het kopstuk heen, kan wel natuurlijk.
Ik zal morgen eens kijken of ik een foto kan maken, beloof niets hoor want ik moet weer belachelijk veel werken dus heb eigenlijk helemaal nergens tijd voor Clown

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:14

Ik heb ook weer gereden met het hoofdstel!
Zucht, wat heb ik een heerlijke pony Haha! Het was pas de tweede keer bitloos voor ons beiden, maar ik wil nooit meer anders! Ze loopt zó ontspannen, heerlijk over de rug Lachen
De aanleuning is nog niet goed, ze loopt nou gewoon lekker te halsstrekken, alles ontspannen. Ik ben ook nog helemaal niet met de aanleuning bezig, die komt vanzelf Lachen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:19

Shanna schreef:
ik zit het verhaaltje net even te lezen, en ik zie staan, ik citeer: Dat maakt de inwerking 2 x sterker dan met een bit.

wat is er dan diervriendelijker, een bit in de mond, of een 2 x scherper werkent ding om het hoofd? Verward

Lezen is ook nog moeilijk Knipoog En je rukt een zin uit zijn context.
Ze hebben het erover dat deze optoming op meerdere plaatsen inwerkt, en daardoor duidelijker overkomt. Niets scherper, alleen duidelijker en dus sterker.

Waar ik het op de site totaaaal niet mee eens ben is dit:
De neusriem ligt op de plaats van de hackamore, ongeveer vier tot vijf centimeter boven de mondspleet, nog precies
op het harde bot van het neusbeen, waar dit geflankeerd wordt door de zachte kraakbeeninhammen. De ademhaling
van het paard wordt op deze plek absoluut niet gehinderd.

Ik zelf zou nóóit een neusriem zo laag hangen. Zoals Lenneke al liet zien met het plaatje, de druk komt dan op een loshangend stuk neusbeen; stel er gebeurt wat en er komt grote (plotselinge) druk op; zit je met een paard met een gebroken neusbeen.
Ik zou zeggen, je kan voelen waar het neusbeen weer ondersteunt word, en hang hem dan ter hoogte van een stevig stuk (is meestal 2 vingers onder het jukbeen).

Verder vind ik dit soort systemen helemaal niet handig werken; niet bij mij en mijn paard athans. Die heeft toch echt geleerd dat als ze met touwhalster druk achter de oren krijgt ze naar voren moet; de druk zou moeten komen op haar neus, niet achter de oren. Ook het 'sturen' en stelling werkt niet, immers, als ik links 'trek' glijd het touwtje door het linker ringetje, achter de oren langs en komt het uit bij het rechter ringetje, en dáár word dus aan 'getrokken'. Resultaat, paard snapt er geen zak van.
Trouwens, over de 'scherpte'
Het lijkt dan wel een 'gemeen' dun touwtje, maar vergeet niet, een bit werkt in op hele gevoelige plekken, plekken waar ze veel sneller veel meer pijn voelen, jou 'trekkracht' komt ge4voudigd bij je paard aan; bij dit niet, dit is een 'directe' overbrenging. Dus ja, het is lang niet zo scherp als een bit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:27

Toydoll schreef:
Die heeft toch echt geleerd dat als ze met touwhalster druk achter de oren krijgt ze naar voren moet; de druk zou moeten komen op haar neus, niet achter de oren.

Hier zit dus ook al weer een verschil tussen verschillende paard/ruiter cominaties (om het zo maar even te zeggen)
Anouar heeft geleerd dat hij z'n hoofd naar beneden moet doen als hij druk achter de oren voelt. Druk achter de oren is bij ons niet vooruit, dat is met het touw bij de kont wiebelen en met de rechterhand wijzen waar ik heen wil (vanaf de grond) of been geven (vanaf de rug)

Hier ligt dus al een heel groot verschil waarom een bepaald hoofdstel bij de een wel werkt en bij de ander niet

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 20:19

Goed toegelicht Lenneke, dit klopt helemaal !!! Het touw zou natuurlijk ook een zachter leren riempje kunnen zijn. Maar in principe heb je dan het hoofdstel zoals dr. Cook.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:12

Lenneke_ schreef:
Toydoll schreef:
Die heeft toch echt geleerd dat als ze met touwhalster druk achter de oren krijgt ze naar voren moet; de druk zou moeten komen op haar neus, niet achter de oren.

Hier zit dus ook al weer een verschil tussen verschillende paard/ruiter cominaties (om het zo maar even te zeggen)
Anouar heeft geleerd dat hij z'n hoofd naar beneden moet doen als hij druk achter de oren voelt. Druk achter de oren is bij ons niet vooruit, dat is met het touw bij de kont wiebelen en met de rechterhand wijzen waar ik heen wil (vanaf de grond) of been geven (vanaf de rug)

Hier ligt dus al een heel groot verschil waarom een bepaald hoofdstel bij de een wel werkt en bij de ander niet

Daarom begon ik ook met 'bij mij en mijn paard werkt het niet'. Maar kan dat moeilijk neerzetten zonder toe te lichten.

overigens heeft flower ook wel degelijk hetzelfe geleerd als Anouar dan, alleen, als zij in een staak bui is en niet meer wil lopen (ze kan heerlijk ezelen) dan moet ik toch echt druk houden op het touw en dan komt dat achter haar oren uit; wat weg gaat als ze voorruit komt. Ook was ze een enorme hanger, en ook daarbij gold dat de druk wegging als ze naar voren kwam.
Bij die andere donder werkt het trouwens ook niet, maar meer omdat hij druk achter zijn oren (nog) niet accepteerd.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 16:45

T@nj@ schreef:
ma_rie_tje schreef:

Hmmm, ik heb hem er gewoon achter zitten en dus wel door de frontriem heen, touw ligt in ieder geval niet los bij mij maar het zit ook niet over het kopstuk heen, kan wel natuurlijk.
Ik zal morgen eens kijken of ik een foto kan maken, beloof niets hoor want ik moet weer belachelijk veel werken dus heb eigenlijk helemaal nergens tijd voor Clown

Heb je nog een foto kunnen maken?

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:17

Ik heb inmiddels het bitloze hoofdstel van de Ruitersportshop besteld. Niet dat dit hoofdstel slecht werkt Knipoog
Maar ik vind het niet zo fijn om altijd met die touwtjes te werken. Het is overigens wel een goed hoofdstel voor de eerste paar keer bitloos rijden. Het heeft mij overtuigd Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 07:44

Ik rijd al een hele tijd met een Dr Cook en ik vind dat er veel onzin in dit topic staat. Twee maal scherper dan een bit?? Je mag een rund aan de teugels hangen, snijden doet het niet, en zo hard 'bijten' dat je het paard tot iets kan dwingen ook niet.
In mijn ogen (en die van de ontwerper) is dat nu net het mooie er aan, het is een prima ruiter-trainer dat hoofdstel. Je moet er dwangloos mee rijden, of je komt er niet. Als je paard iets niet wil doen voor jou, dan doet hij het niet Cool Als hij het wel voor je wil doen, op hulpen via dit soort hoofdstel, dan wil hij het echt, gezien jij -aan het hoofd althans- niets anders kan doen dan het beleefd vragen.

Dat gezegd zijnde: ik vind het touw op de foto's in de eerste post van dit topic veel te dun. Zo'n dun touw nemen (om toch 'in te werken'?) gaat volledig voorbij aan het oorspronkelijke opzet van het ontwerp van Dr. Cook. Er hoort een dik touw door te zitten, of een dikke soepele lederen riem.

Wat ik ook nergens vernoemd zie. Daar komt dan ook nog eens bij dat dit soort hoofdstel, in de juiste zachte uitvoering, niet iets is voor beginners, of voor mensen die geen vertrouwensband hebben met hun paard. Als je niet weet of je paard voor je zal willen stoppen bijvoorbeeld, of je weet niet hoe je dat van hem moet vragen, moet je er niet aan beginnen. Buiten bedoel ik daarmee, in een bak kan het alleen maar leerrijk zijn Knipoog

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:43