Grondwerk van inge teblick

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re: Grondwerk van inge teblick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:46

@cassidy:Tsja, ff off-topic, ik vond het zo zielig om haar steeds weg te sturen, ik zag gewoon dat ze niet snapte waarom. Ben hier ook pas na uitleg over na gaan denken, dacht eerst dat het gewoon zo moest..
Ze is erg onzeker en onzelfstandig en ik vind dat ik dan met wegsturen geen vertrouwensband kan opbouwen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:34

Alle NH-ers sturen een paard weg. Al is het maar om te voorkomen dat hij binnen je persoonlijke ruimte komt. Hoe verder je hem stuurt, hoe groter zijn "comfort-zone" wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:27

Super boek, maar 1 nadeel : de lettertjes zijn zo klein. Maakt het lezen wat moeilijker.

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 13:02

Ik ben net terug van vakantie en heb het boek ontvangen. Nu ben ik dus aan het lezen en ik denk dat mijn paardje en ik er veel plezier aan gaan hebben!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:03

Heel veel plezier met oefenen. Zorg ervoor dat je de goede materialen hebt (dus haltertouw, stick en leadrope). En als je vragen hebt kun je ze altijd stellen, of hier, op www.naturalhorsemanship.nl, of op het forum van Inge Teblick.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:36

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:58

Cassidy schreef:
Heel veel plezier met oefenen. Zorg ervoor dat je de goede materialen hebt (dus haltertouw, stick en leadrope).

volgens mij heb je diie materialen helemaal niet zo heel hard nodig. Je komt ook al een heel eind met een gewoon halster (ook kun je een aantal oefeningen ook heel goed helemaal los doen) en halstertouw (al is een leadrope soms wel handig) en een stick heb ik al helemaal nooit gebruikt.

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 21:40

Ik heb laatst een touwhalster en leadrope gekocht.. en ik ga nu eens op dat NHforum rond snuffelen lijkt me wel leuk!

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:23

Ik heb het boek gister besteld. Ben benieuwd!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:51

ik ben met mijn paard level 1 parelli (andere paard level 2) ik heb nu ook het boek besteld Lachen ben benieuwd of ik er nog leuke dingen uit kan halen!

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:30

Ik heb het boek ook besteld en al binnen.
Heb al een stukje gelezen en ik vind het erg interessant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:54

silkie schreef:
volgens mij heb je diie materialen helemaal niet zo heel hard nodig. Je komt ook al een heel eind met een gewoon halster (ook kun je een aantal oefeningen ook heel goed helemaal los doen) en halstertouw (al is een leadrope soms wel handig) en een stick heb ik al helemaal nooit gebruikt.

De vraag is: hoe goed wil je worden, hoe attent wil je dat je paard reageert? Een touwhalsters is wat dunner en daardoor scherper dan een gewoon halster, daardoor kun je verfijnder inwerken. Een goede leadrope is bij de knip verzwaard zodat, als jij stopt met aanwijzingen geven, het touw ook sneller stil komt te hangen en niet nog even doorzwiept op momenten dat jij dat niet meer wilt. De stick is het verlengde van je arm, daar kun je aanwijzingen mee geven zonder dat je je positie t.o.v. het paard veranderd. Je kunt heel ver komen zonder die extra dingen, maar de top net niet bereiken....de keuze is aan jou.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:28

Cassidy schreef:
silkie schreef:

De vraag is: hoe goed wil je worden, hoe attent wil je dat je paard reageert? Een touwhalsters is wat dunner en daardoor scherper dan een gewoon halster, daardoor kun je verfijnder inwerken. Een goede leadrope is bij de knip verzwaard zodat, als jij stopt met aanwijzingen geven, het touw ook sneller stil komt te hangen en niet nog even doorzwiept op momenten dat jij dat niet meer wilt. De stick is het verlengde van je arm, daar kun je aanwijzingen mee geven zonder dat je je positie t.o.v. het paard veranderd. Je kunt heel ver komen zonder die extra dingen, maar de top net niet bereiken....de keuze is aan jou.

Het is maar wat je onder "de top" verstaat. Ik vind het ook wel wat hebben als je paard helemaal vrij je signalen volgt en dat je met zo weinig mogelijk hulpmiddelen werkt.

(Voor sommige oefeningen in het boek is een touwhalster zelfs onhandig!)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:10

dat is denk ik ook alleen maar waar je aan gewend ben... ik parelli nu een jaar met mijn paarden en ik vind stalhalsters nu echt ondingen Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:13

Werken at liberty is het doel, de weg ernaar toe heb je toch een (touw)halster nodig. En at liberty vind ik al heel hoog hoor...als echt alles at liberty lukt (inclusief trailerladen) ben je al heel ver.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:14

dekoezegtboe schreef:
dat is denk ik ook alleen maar waar je aan gewend ben... ik parelli nu een jaar met mijn paarden en ik vind stalhalsters nu echt ondingen Scheve mond

Ligt aan het halster...ik heb zelf BMB halsters, die pasvorm en kwaliteit is gewoon heel erg fijn.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:10

Ik heb het boek gister thuis gekregen. Haha!
Heb al een beetje gelezen. (pff wat een kleine letters)
Ik herken al veel dingen die mijn paard doet (ooow daarom)
Ik heb al wat dingen geprobeerd, niet dat t echt wou, maar we hebben al wat meer intensiever contact (wat mijn bedoeling hiervan ook is). Dus ik ben benieuwd naar de rest van t boek.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:32

Ik heb hier nu al zo vaak de tip van Cassidy voorbij zien vliegen over dit boek. Heb m nu ook maar besteld Haha!

SAMIERTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:51

Hihi, ik had dit topic ook al gezien en heb het boek vorige week ook besteld (en na 3dagen al binnen gekregen OK dan! )
Onder andere omdat ik Cassidy al een paar keer dit boek heb zien aanraden.
Ik vind dit boek heel interessant en ben er ook met mn verzorgpony mee bezig. Hij vangt t 'errûg' goed op!
En het is ook leuk om te doen Lachen.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:29

IlseKuikje op bokt heeft het boek ook maar omdat wij zussen zijn zie ik het ook regelmatig, ik vind het een heel interesant boek! Wij hebben hem van de plaatselijke ruitersportzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:43

Cassidy schreef:
Werken at liberty is het doel, de weg ernaar toe heb je toch een (touw)halster nodig.

Is dat zo? [***] doet alles @ liberty (en krijgt het meeste ook gewoon at liberty aangeleerd) zonder dat hij ooit in zijn leven een touwhalster om heeft gehad. en de afgelopen drie maanden eigenlijk ook geen halster meer. [***] heeft anderhalve maand een touwhalster aangehad toen ik met hem Parelliede, maar kon door clickertraining daarvoor het merendeel ook al zonder halster (aangeleerd in vrijheid of met stalhalster) en daarna was het weer weglaten van het touwhalster net zo min een probleem.

Als methode A zegt dat je een specifiek halster nodig hebt om het in vrijheid werken te bereiken, dan zegt dat alleen wat over die methode. Het is absoluut geen wetmatigheid, er zijn tientallen methodes die datzelfde zonder (dat specifieke) halster bereiken.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:52

Even een vraag: waar hebben jullie het boek besteld en ging dat soepel? Ik heb het besteld via Agriboek, maar ik ben nu 4 weken verder en heb nog steeds geen boek. Eerst kreeg ik het verkeerde boek (heette ook Grondwerk met paarden, maar was van iemand anders), dus ik een mailtje gestuurd. Of ik het boek dan terug wilde sturen, zouden ze het goede boek opsturen. Ik netjes het boek weer ingepakt en teruggestuurd, maar het juiste boek krijgen, ho maar! Ik heb nu dus een mailtje gestuurd dat ze het boek mogen houden, dan koop ik het wel ergens anders.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:50

wij hebben het boek besteld bij de ruitersportzaak hier in de buurt Knipoog

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 01:18

ik heb mijn boek vandaag besteld op www.paardentips.com
ik ben benieuwd Lachen

Ik zal het zeker goed kunnen gebruiken... er zijn namelijk heel wat miscomunicaties tussen mijn verzorgpaardje en mij (en grondwerk leren ze de dag van vandaag ook al niet meer in een manege *zucht*)

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:59

Je kan het boek toch ook bestellen op haar site