Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:32

Bandida schreef:
Beetje offtopic, maar je kan een deken af en toe toch ook eens nuttig gebruiken Knipoog
viewtopic.php?f=53&t=616333
&p=16658692#p16658692

WHAHA!! zo gebruik ik ze ook wel ja, maar de echte paardendekens met singels en alles eraan zijn dar niet zo geschikt voor... wel erg gaaf hoor!!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:19

het paard kan zijn eigen tempratuur niet meer regelen en krijgt het dan te warm of te koud...
vooral als je het paard scheren gaat is ook supper slecht..
bv. als het paard het koud krijgt gaan de haren recht op staan!
als het paard het warm heeft gaan de haren plat liggen...
zo regelt het pard zijn eigen tempratuur..
eigelijk dikke onzin die dekens!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:32

ceasarlover schreef:
het paard kan zijn eigen tempratuur niet meer regelen en krijgt het dan te warm of te koud...
vooral als je het paard scheren gaat is ook supper slecht..
bv. als het paard het koud krijgt gaan de haren recht op staan!
als het paard het warm heeft gaan de haren plat liggen...
zo regelt het pard zijn eigen tempratuur..
eigelijk dikke onzin die dekens!

je kunt niet alles over één kam scheren. je hebt gelijk dat paarden met dekens hun temperatuur niet goed meer kunnen aanpassen, maar soms kan je er gewoon niet onderuit. zo heeft mijn pony afgelopen voorjaar (januari- februari) huidprobleempjes gehad, en op aanraden van mijn DA hebben we haar geschoren. ik heb een mooie winterdeken gekocht, die het erg goed gedaan heeft. ik moest er wel rekening mee houden dat die deken op 'warmere' dagen af moest, dus het was wel een heel geregel.
ik rijd 's avonds, meestal tot een uur of tien, elf. dan koelt het al aardig af, dus als ik mijn bezwete paard na het rijden onder de douche heb gehad, droogt hij mooi even op het een dekentje. ik wil hem niet zo op het land hebben als hij tot op de huid nat is. als hij droog (genoeg) is gaat hij dan weer zonder deken naar buiten.
soms moet je gewoon even je pricipes overboord gooien, ik ben geen voorstander van te pas en te onpas dekens gebruiken, maar soms kan het best een uitkomst zijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:32

mijn 5 ajrige paard staat elke winter onder een deken (de pony's niet)
en elk jaar gaat het me meer tegenstaan
de vorige winter heb ik al getwijfeld maar uiteindelijk heb ik toch weer de deken opgedaan
ik denk dat ik het dit jaar niet ga doen!
het nadeel van een deken
een deken zit nooit lekker (ook al zitten supermerken beter)
als ze jeuk hebben kunnen ze zich niet krabben/bijten
als ze met elkaar buiten staan (en dat staan ze bij mij) kunnen ze elkaar ook niet lekker krabben
ook is het voor een paard moelijk om zijn temperatuur te regelen met een deken op

zonder deken is nog goedkoop ook, want een goede deken is duur Sigaar
Laatst bijgewerkt door unamie op 17-07-06 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:28

Waratje schreef:
Leuke tekst van Strasser. Ja, paarden in het wild zijn aan de elementen blootgesteld en kunnen daar heel goed tegen, VOOR DE PERIODE DAT ZE LEVEN! Paarden in het wild worden geen 15+, paarden die "zielig" met dekens worden gehouden regelmatig wel. Geeft toch iets te denken nietwaar?
Dekens kunnen zeer nuttig zijn en ik ben blij dat het verschijnsel bestaat en toegepast kan worden om het een paard gemakkelijker te maken om comfortabel te leven. Niet dat mijn paard zo vaak een deken opheeft, maar als het nodig is krijgt ze een regendeken op of desnoods een "echte" deken (die heb ik trouwens nog niet Haha! ).

Paarden worden in het wild 30

Onze paarden worden gemiddeld 14

Nou zijn dekens hier niet de oorzaak van, maar denk eens na...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:49

Arabesk schreef:
Waratje schreef:
Leuke tekst van Strasser. Ja, paarden in het wild zijn aan de elementen blootgesteld en kunnen daar heel goed tegen, VOOR DE PERIODE DAT ZE LEVEN! Paarden in het wild worden geen 15+, paarden die "zielig" met dekens worden gehouden regelmatig wel. Geeft toch iets te denken nietwaar?
Dekens kunnen zeer nuttig zijn en ik ben blij dat het verschijnsel bestaat en toegepast kan worden om het een paard gemakkelijker te maken om comfortabel te leven. Niet dat mijn paard zo vaak een deken opheeft, maar als het nodig is krijgt ze een regendeken op of desnoods een "echte" deken (die heb ik trouwens nog niet Haha! ).

Staaf dat eens met onderzoek.
De gemiddelde leeftijd van paarden in NL is 7! En uit enkele onderzoeken blijkt dat er hoogst zelden paarden in het wild worden gevonden die ouder zijn dan 12..................

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:56

ik wou net zeggen, de gemiddelde leeftijd van in het wild levende paarden is drastisch lager

mmaverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:37

Ik wordt een beetje zwaarmoedig bij het lezen van deze 'heftige' discussie's

Letterlijke uitspraken zoals 'Dekens zijn slecht!!!' zijn tamelijk ongefundeerd en puur gebaseerd op emotie en gevoel.

Ik neem aan dat iedereen die paarden houdt dit doet met een DOEL.

Je hebt mensen die paarden houden voor de gezelligheid (knuffelen, grasmaaien in het weiland, gezelschap voor andere dieren) enz enz.

Je hebt mensen die paarden houden met als doel: sport(ieve prestaties).

Ik schaar mezelf onder de laatste categorie. Ja, ik ben zo'n dierenbeul die z'n paarden in de winter onder een deken zet, (en offtopic) op ijzers. Waarom? Omdat ik een sportdoel heb. Ik wil dat m'n paarden er perfect uitzien. En dat doen ze! Ze glimmen ontzettend, de ogen zijn helder en stralen. Ze zijn vrolijk en levendig. En dat uit zich in de prestaties die ze voor mij verrichten. Mijn paarden hebben niet alleen maar een dunne vacht doordat ze onder een deken staan, maar ook door hun conditie.

Ik vind het dan moeilijk om te horen dat ik m'n paarden slecht zou behandelen door ze onder een (goed passende en comfortabele) deken te zetten.

En ik denk dat de statistieken van de nederlandse paardensport zal onderbouwen dat het gebruiken van een deken niet 'slecht' hoeft te zijn voor een paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:27

Mensen, in het topic wordt gevraagd om de redenen waarom. Het is niet de bedoeling om weer een discussie uit te lokken, daar is dit subforum niet voor bedoeld.

Citaat:
Van nature is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd in een natuurlijke benadering van het paard. Het is opgedeeld in 2 subfora: Naturals [NA] is bedoeld voor alles wat te maken heeft met het zo natuurlijk mogelijk zorgen voor je paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:40

er wordt gevraagd wat er slecht is aan een deken............ nou niks dus Haha! Haha! Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:44

Ik kan niet echt bedenken wat er slecht aan is.
Maar toch is Anouar veel gezonder zonder dekens. Hij is nooit meer verkouden en z'n vacht ziet er veel beter uit, geen jeuk, bultjes en kale plekken meer

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:47

Ik krijg bij sommige hier echt zulke kriebels, maarja, dan kom je weer op een eerdere discussie uit. Als je er zelf van overtuigd bent dat dekens slecht zijn, gebruik je ze niet, als je er zelf van overtuigd bent dat dekens goed zijn, gebruik je ze wel, maar respecteer elkaar keuze nou toch eens en ga jou (uiteraard enige echte goede) "mening" niet afdwingen!
Wordt hier echt onpasselijk van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:48

Citaat:
Ik kan niet echt bedenken wat er slecht aan is.
Maar toch is Anouar veel gezonder zonder dekens. Hij is nooit meer verkouden en z'n vacht ziet er veel beter uit, geen jeuk, bultjes en kale plekken meer

zeker weten, alles wat niet in het werk staat krijgt zonder medische indicatie echt geen deken op...... ten eerste ben ik te lui om al die dekens te wisselen constant, en ten tweede ben ik zeker wel van mening dat een paard prima in staat is om zn eigen temperatuurhuishouding op orde te houden.

maarja als je fanatiek traint, wedstrijden rijd is zo een dikke vacht gewoon buitengewoon lastig, voor ruiter EN paard

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:42

Arabesk schreef:

Omdat dit me onwaarschijnlijk leek, ben ik het i-net even rond gaan speuren. Er zijn verschillende artikelen te vinden over de populatie wilde paarden in Amerika. Er zijn er nu zo'n 37.000. Slechts 8.000 daarvan (!) zijn 10 jaar of ouder...

Van één kleinere kudde worden de getallen heel precies omschreven: deze paarden worden gemiddeld 7 jaar oud, 30% van deze kudde bestaat uit veulens.

Zodra de wilde paarden een adoptieprogramma in gaan, dus uit het wild worden gehaald en bij een eigenaar worden geplaatst, worden ze gemiddeld 16,5 jaar. Ze leven dus langer als ze niet meer voor zichzelf hoeven te zorgen - en dat is geheel in lijn met de gemiddelde leeftijd van de mens door de beschaving heen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:28

Ik vind dit altijd een hele moeilijke discussie omdat ik een beetje hang tussen je paard zo natuurlijk mogelijk houden en hetgeen ik denk dat te ver gaat. Mijn paard krijgt in de winter wel een deken op. Waarom? Omdat hij van 's morgens 08.00 tot 's avonds 20.00 buiten staat, ook met -10 °C. Buiten op een groot stuk land zonder schuilstal of bomen en bij ons op stal staat altijd een flinke wind die in de winter aardig guur kan zijn. Ik heb op verscillende sites gekeken en vaak zie je toch dat de mening is dat een paard prima 24/24h buiten kan staan zonder deken MITS hij kan schuilen tegen de wind, nog niet eens zozeer de kou. Dat hoeft niet meer te zijn dan een boom maar hij moet iets hebben om uit de wind te kunnen staan. aangezien dat bij ons geenszins kan, heb ik mijn paard een deken op.

Ik leg vaak eerst alleen een ongevoerde regendeken op, daar hou ik het zo lang mogelijk mee uit zodat hij wel een beetje in zijn haar kan komen maar geen dikke beer wordt. En ja daar zit ook gemakzucht achter. Ik werk 40 uur per week en heb niet iedere dag tijd en zin om na een half uurtje rijden nog een uur bezig te zijn om een kletsnat paard droog te krijgen. Als ik zie hoe lang sommige mensen bij ons op stal bezig zijn om hun paard in enorme wintervacht droog te krijgen na een ritje van 20 minuten, dan pas ik daar voor. Daar ben ik heel eerlijk in. Ik zie er weinig kwaads in, mijn paard is er niet minder gelukkig door. De mijne is het hele jaar rond nog niet verkouden geweest terwijl de paarden zonder deken toch flink (groen) snot hadden van de winter. Nu heeft dat uiteraard niet alleen met de deken te maken maar toch...

Arabesk, ik heb op je website gekeken en in sommige dingen kan ik me wel vinden en in andere ook absoluut niet. Beetje off topic maar zoals dat stukje over een vliegennet dat je niet een heel masker om 'mag' doen. Waarom niet? Hoe erg ik ook mijn best doe, de voorpluk van mijn paard blijft een zielig stukkie kroeshaar waar hij de vliegen niet mee weg kan jagen. Ik heb verschillende vlieggennetjes gehad en de een na de ander raakt hij kwijt, vreet hij op, begraaft hij of maakt hij stuk. Daar werd mijn portomonnee ook niet vrolijk van dus een masker was voor mij een goede oplossing, ik blijf niet aan de gang.

En zo zijn er nog een paar dingen die ik wel doe wat misschien niet hoeft, ik vind het leuk om mijn paard af en toe te belonen met iets lekkers en of dat nou een wordtel is of een snoepje met een synthetische smaak, boeien, als hij het maar lekker vind.

Anyway, mijn idee over dekens is dus, het is niet slecht maar denk er wel goed over na. Laat je goed informeren welke deken het beste past bij jouw paard (ipv een veels te grote, 400 grams gevoerde deken op je paard te leggen terwijl het buiten 15 °C is). Als mijn paard zonder zou kunnen, zou hij zonder staan maar ik vind het onder deze omstandigheden niet verantwoord. Ik denk dat iedereen het beste met zijn of haar paard voor heeft en als je goed doordacht te werk gaat en je goed laat informeren, denk ik niet dat er veel fout kan gaan.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:54

wat moeten paarden in het wild ???
die hebben toch ook geen deken!
terwijl die gemiddelt ouder worden....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:10

ceasarlover schreef:

Je kunt beter het hele topic even lezen, paarden in het wild worden niet ouder.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:49

ceasarlover schreef:

zeer zeker niet! hier hebben we te maken met slachtpaarden, wat de gemiddelde leeftijd drukt. maar een goed verzorgd paard in Nederland kan zomaar 30-35 jaar worden. in de natuur gebeurt dat eigenlijk nooit, gewoon omdat de dieren een zwaarder leven hebben. wij voeren in de winter onbeperkt hooi, denk je dat dat in de natuur ook zo is? nee, aan het eind van een winter zijn de paarden broodmager, en lange, strenge winters kunnen een kudde flink doen slinken. dat neemt niet weg dat dekens vaak onnodig gebruikt worden. ik denk dat er in nederland weinig paarden zijn die echt een deken nodig hebben. ik heb er ooit één gezien, maar die was mager en uit conditie, en gewend om 's winters op stal te worden gehouden. dat neemt niet weg dat het ivm omstandigheden (dagelijkse training) fijner en makkelijker is om dekens te gebruiken. zelf gebruik ik in principe geen winterdekens, maar ik denk niet dat het 'slecht' is voor een paard. een goed beleid mbt het gebruik van dekens is wel belangrijk, klakkeloos een dekentje opgooien en afhalen kan inderdaad schade toebrengen. maar als er juist mee omgegaan wordt, kan een deken zowel voor mens als dier erg prettig zijn. stel dat je je paard in de winter gewoon door wilt trainen, enig idee hoe heet hij het krijgt in die vacht? zelf trek je je winterjas uit als je gaat sporten, een paard kan alleen zijn haren plat leggen, maar dat is niks vergeleken bij het uittrekken van een jas. paarden die dagelijks pittig getraind worden, hebben er imo zeker baat bij om met een dunner vachtje door het leven te gaan.

Sees schreef:

Arabesk, ik heb op je website gekeken en in sommige dingen kan ik me wel vinden en in andere ook absoluut niet. Beetje off topic maar zoals dat stukje over een vliegennet dat je niet een heel masker om 'mag' doen. Waarom niet? Hoe erg ik ook mijn best doe, de voorpluk van mijn paard blijft een zielig stukkie kroeshaar waar hij de vliegen niet mee weg kan jagen. Ik heb verschillende vlieggennetjes gehad en de een na de ander raakt hij kwijt, vreet hij op, begraaft hij of maakt hij stuk. Daar werd mijn portomonnee ook niet vrolijk van dus een masker was voor mij een goede oplossing, ik blijf niet aan de gang.

hier wou ik ook nog even op reageren. ik hou mijn paarden voor een overgroot deel op een natuurlijke manier, te zien aan het rantsoen (geen brok, veel hooi/ gras en ga zo maar door), niet op ijzers, geen dekens, en gedeeltelijk bitloos gereden. echter, wij hebben nu een stuk land waar het barst van de vliegen. ik heb het geprobeerd met een frontje, maar daar werd Faram nog gekker van dan van de vliegen. toen dacht ik: 'als hij die vliegen minder erg vindt, dan laten we het maar zo'. vervolgens kreeg hij behoorlijk ontstoken ogen, ook door het stof want alles is hier zandgrond... maar goed, ik heb een masker voor hem gekocht, er zelf doorgekeken en op een blauw waasje na kan je alles perfect zien. sinds ik dat ding op heb gedaan (het ziet er niet uit, maar goed daar gaat het ook niet om), verbetert de conditie van zijn ogen, ze zijn niet dik meer en er komt minder prut uit, en dat al na één dag. voordeel van het masker tov frontje vind ik dat het ook het opstuivende zand lichtelijk tegenhoudt, dus minder stof in de oogjes, prettiger voor het paard. het maakt mij in principe niet zoveel uit hoe dicht de methode de natuurlijke omgeving bereikt. het gaat mij erom wat het beste is voor het paard, en dat dat inhoudt dat veel paarden op een meer natuurlijke manier gehouden moeten worden, lijkt mij niet meer dan logisch. maar krampachtig vastklampen aan 'zo natuurlijk mogelijk', omdat dat 'natuurlijk' is, vind ik geen reden. wij hebben ervoor gekozen om het paard de mogelijkheid voor zichzelf te zorgen af te nemen, dus is het aan ons om die taak over te nemen. het belangrijkste is voor mij dat mijn paarden gezond en gelukkig zijn, of dat nou op een natuurlijke manier is of niet, met deken of zonder...

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:08

ik ken een pony'tje die er zo slecht aan toe was..
we hebben em in een weiland geze4t s'winters geen deken op helemaal niks verder!
en hij knapte weer helemaal op!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:19

wat wil je daarmee zeggen? Dat ie met deken niet opgeknapt had? Dat weet je niet, dus dat voorbeeld wat je aandraagt zegt helemaal niks

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:36

paarden worden in NL gemiddeld 7 en niet 14. En dat ligt niet aan de dekens maar er worden ook veel paarden gewoon de worst in gedraaid net als varkens en koeien. De 1 rijdt op een paard de ander fokt ze voor de worst. Voor mij moet iedereen weten wat hij/zij met haar/zijn paard doet qua dekens. Ik heb ze niet maar kan er niet warm of koud van worden dat andere ze wel hebben.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:47

Ik vind dekens wel goed, mijn oudere paard van 25 is er anders erg blij mee hoor! Hij heeft een herfstdeken, een dikke winterdeken en een zomerdeken en natuurlijk een zweetdeken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:06

Mijn paarden hebben in principe geen deken op, dat vind ik niet nodig. Maar mijn oude pony heeft de ziekte van Cushing en daardoor krijgt hij een rare vacht. Dus die heeft met slecht weer wel een deken op. Zijn vacht is niet meer optimaal waterdicht. Je kunt niet zeggen: een deken is altijd slecht. Er zijn altijd uitzonderingen. Maar heel veel mensen lopen ook maar gewoon met de mode mee. De hele stal heeft er 1 op, dus de mijne ook maar en dat vind ik dan weer niet juist.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:35

Cookies schreef:
Mijn paarden hebben in principe geen deken op, dat vind ik niet nodig. Maar mijn oude pony heeft de ziekte van Cushing en daardoor krijgt hij een rare vacht. Dus die heeft met slecht weer wel een deken op. Zijn vacht is niet meer optimaal waterdicht. Je kunt niet zeggen: een deken is altijd slecht. Er zijn altijd uitzonderingen. Maar heel veel mensen lopen ook maar gewoon met de mode mee. De hele stal heeft er 1 op, dus de mijne ook maar en dat vind ik dan weer niet juist.

inderdaad, altijd blijven kijken naar jezelf en vooral het paard als individuen, en zelf de juiste beslissing nemen, op goed advies.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:15

Wanneer een paard gewoon met een berevachtje rond kan lopen en geen last huid- of andere aandoeningen heeft hoeft er van mij geen deken er niet op. Knipoog
Maar wanneer het paard moet presteren laat ik het niet met een berevacht staan... want na het werk een bezweet paard op stal zetten doe ik niet (zeker niet in de winter).
Ook de vergelijking van wild en niet wild kan ik mij niet in vinden... misschien worden ze in het wild ouder (ik betwijfel deze stelling, maar goed... stel Knipoog ) zou dat dan door o.a. de dekens komen? Of door het niet natuurlijk houden in boxen? Of zou het misschien kunnen komen omdat wij 'de mens' hebben verzonnen dat het wel verdomd handig en leuk is om op de rug van dat beest te gaan zitten? Wat de deken-afwijzende naturals ook gewoon stug blijven volhouden Haha! Clown

Die van mij is 28 en werkt, zolang ze er nog plezier in heeft, volop.
De eerste winter dat ik haar had was ze drachtig, en heeft ze zonder deken als een beertje de winter doorgemaakt... enkel met de hele kille dagen wanneer ze ook wat af begon te vallen heeft ze een dagje een deken op gehad.

Maar nu ze weer aan het werk is en ik haar niet diep in het zweet wil werken vanwege een dikke vacht gaat er al vroeg een deken op... in het najaar. Lachen
Verder heeft ze (voor zovar ik het weet... toen ze jong was, was ik er zelf nog niet eens Clown ) altijd een deken op gehad in de winter. Ze heeft ook altijd wedstrijden gelopen (t/m. Z2) dus het presteren en hard trainen was daarvoor de reden.
Toch ondanks al die jaren dekens... heeft ze een top-vacht welke ze zeer snel kan wisselen, is kerngezond, bijna nooit verkouden, zeer goede conditie en loopt als een tierelier Clown Wanneer ze zweet na het werk, is ze binnen no-time droog... zelfs nu met het warme weer.
Dus in haar geval hebben de dekens niet veel kwaad in de zin gehad Knipoog