ceasarlover schreef:wat moeten paarden in het wild ???
die hebben toch ook geen deken!
terwijl die gemiddelt ouder worden....
zeer zeker niet! hier hebben we te maken met slachtpaarden, wat de gemiddelde leeftijd drukt. maar een goed verzorgd paard in Nederland kan zomaar 30-35 jaar worden. in de natuur gebeurt dat eigenlijk nooit, gewoon omdat de dieren een zwaarder leven hebben. wij voeren in de winter onbeperkt hooi, denk je dat dat in de natuur ook zo is? nee, aan het eind van een winter zijn de paarden broodmager, en lange, strenge winters kunnen een kudde flink doen slinken. dat neemt niet weg dat dekens vaak onnodig gebruikt worden. ik denk dat er in nederland weinig paarden zijn die echt een deken nodig hebben. ik heb er ooit één gezien, maar die was mager en uit conditie, en gewend om 's winters op stal te worden gehouden. dat neemt niet weg dat het ivm omstandigheden (dagelijkse training) fijner en makkelijker is om dekens te gebruiken. zelf gebruik ik in principe geen winterdekens, maar ik denk niet dat het 'slecht' is voor een paard. een goed beleid mbt het gebruik van dekens is wel belangrijk, klakkeloos een dekentje opgooien en afhalen kan inderdaad schade toebrengen. maar als er juist mee omgegaan wordt, kan een deken zowel voor mens als dier erg prettig zijn. stel dat je je paard in de winter gewoon door wilt trainen, enig idee hoe heet hij het krijgt in die vacht? zelf trek je je winterjas uit als je gaat sporten, een paard kan alleen zijn haren plat leggen, maar dat is niks vergeleken bij het uittrekken van een jas. paarden die dagelijks pittig getraind worden, hebben er imo zeker baat bij om met een dunner vachtje door het leven te gaan.
Sees schreef:
Arabesk, ik heb op je website gekeken en in sommige dingen kan ik me wel vinden en in andere ook absoluut niet. Beetje off topic maar zoals dat stukje over een vliegennet dat je niet een heel masker om 'mag' doen. Waarom niet? Hoe erg ik ook mijn best doe, de voorpluk van mijn paard blijft een zielig stukkie kroeshaar waar hij de vliegen niet mee weg kan jagen. Ik heb verschillende vlieggennetjes gehad en de een na de ander raakt hij kwijt, vreet hij op, begraaft hij of maakt hij stuk. Daar werd mijn portomonnee ook niet vrolijk van dus een masker was voor mij een goede oplossing, ik blijf niet aan de gang.
hier wou ik ook nog even op reageren. ik hou mijn paarden voor een overgroot deel op een natuurlijke manier, te zien aan het rantsoen (geen brok, veel hooi/ gras en ga zo maar door), niet op ijzers, geen dekens, en gedeeltelijk bitloos gereden. echter, wij hebben nu een stuk land waar het barst van de vliegen. ik heb het geprobeerd met een frontje, maar daar werd Faram nog gekker van dan van de vliegen. toen dacht ik: 'als hij die vliegen minder erg vindt, dan laten we het maar zo'. vervolgens kreeg hij behoorlijk ontstoken ogen, ook door het stof want alles is hier zandgrond... maar goed, ik heb een masker voor hem gekocht, er zelf doorgekeken en op een blauw waasje na kan je alles perfect zien. sinds ik dat ding op heb gedaan (het ziet er niet uit, maar goed daar gaat het ook niet om), verbetert de conditie van zijn ogen, ze zijn niet dik meer en er komt minder prut uit, en dat al na één dag. voordeel van het masker tov frontje vind ik dat het ook het opstuivende zand lichtelijk tegenhoudt, dus minder stof in de oogjes, prettiger voor het paard. het maakt mij in principe niet zoveel uit hoe dicht de methode de natuurlijke omgeving bereikt. het gaat mij erom wat het beste is voor het paard, en dat dat inhoudt dat veel paarden op een meer natuurlijke manier gehouden moeten worden, lijkt mij niet meer dan logisch. maar krampachtig vastklampen aan 'zo natuurlijk mogelijk', omdat dat 'natuurlijk' is, vind ik geen reden. wij hebben ervoor gekozen om het paard de mogelijkheid voor zichzelf te zorgen af te nemen, dus is het aan ons om die taak over te nemen. het belangrijkste is voor mij dat mijn paarden gezond en gelukkig zijn, of dat nou op een natuurlijke manier is of niet, met deken of zonder...