Rijden jullie wel met bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WaratjeJarig

Re: Rijden jullie wel met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:17

Ook "normals" hebben niet aan een bit te trekken. Ruk- en plukwerk met of zonder bit is altijd falende communicatie.
Een bit is niet per definitie fout, het zijn de handen en het hoofd van de mens aan die handen, die de fouten maken. Iedere optoming heeft zijn eigen voor- en nadelen en ieder paard heeft ook zijn eigen voorkeur, net als ruiters die ook kan hebben. Erg fijn als voorkeur van paard en ruiter overeenkomt Knipoog

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:22

T@nj@ schreef:
Hmmm, ik denk dat jij en je zus nog het een en ander te leren hebben......

dus wat jou betreft zijn alle paarden bitloos te rijden?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:24

Yvonniej schreef:
T@nj@ schreef:

in prenciepe wel maar je hebt hele erge uitzonderingen maar eigenlijk ja. vind ik wel

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:25

pirelli is toch op een soort vertrouwnsbasis?

Ik heb er weinig verstand van maar sta altijd open voor dingen!

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:33

Parellilover, in level 2 kan je al met bit rijden, mits je daar voor kiest en er uiteraard klaar voor bent.
Dat houdt in alle handelingen op zit en focus kunt uitvoeren.
Ik zelf persoonlijk zal daar niet voor kiezen omdat ik mezelf en Amon meer plezier doe om zonder bit te rijden.
En ik ben ervan overtuigt dat in principe alle paarden bitloos te rijden zijn (uitzonderingen altijd daargelaten), want ook het "moeilijke" paard van mij kan het, en dat was volgens het dressuurwereldje waar hij in het begin stond, onmogelijk. Zou ze nu graag een demootje willen geven Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:07

Morgannah schreef:
En ik ben ervan overtuigt dat in principe alle paarden bitloos te rijden zijn (uitzonderingen altijd daargelaten), want ook het "moeilijke" paard van mij kan het, en dat was volgens het dressuurwereldje waar hij in het begin stond, onmogelijk. Zou ze nu graag een demootje willen geven Clown

Dat kan hè! Dat demootje! Knipoog
Kijk hier maar eens: www.bitloosdressuur.tk
Je bent welkom! Graag zelfs! Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-06 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

NoomsJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:11

melissa_b schreef:
ik rijd Niet meer op bit, alleen nog maar met een halster en twee hasltertouwen.. ik moet nog een touwhalster kopen..

Ik ook zoiets, Jasir kreeg een hekel aan het bit

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:23

Yvonniej schreef:
T@nj@ schreef:

Ja, wat mij betreft wel ja. Maar niet direkt met alle paarden bitloos de straat op, dat nou weer niet maar wat mij betreft zijn alle paarden bitloos te rijden ja. Zolang het nog niet vertrouwd is blijf je gewoon lekker binnen omheind gebied en als het wel vertrouwd is ga je eens een stukje buiten proberen. Waar zou je dat bit dan voor nodig hebben? sturen en stoppen doe je niet met het bit dus ik zie niet in waar je dat ding voor nodig hebt.

Maar ik reageerde op dit stukje he:
Citaat:
Met mijn paard zou je niet zonder bit moeten rijden, het meeste doen we wel met onze benen maar je hebt kans dat hij dan wilt gaasn rennen en niet luisterd enzo.. Daarom moeten we met bit rijden Tong uitsteken (ik en me zus Knipoog)

Tja, als je het meeste alleen met je benen doet dan kan ik mij voorstellen dat je paard wil gaan rennen ja, vandaar, nog het een en ander te leren Knipoog

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:38

Yvonniej schreef:

Nee, Pirelli is volgens mij een autobandenmerk Clown

Parelli is een omgangsmethode met paarden.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:55

NoomsJJ schreef:

Aan het bit of aan de hand achter dat bit?

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:01

Waratje schreef:
NoomsJJ schreef:

Aan het bit of aan de hand achter dat bit?

De mond is het gevoeligste plekje van het paard (samen met de bovenkant van de staart) dus er is geen hand nodig voor het paard om het bit niet fijn te vinden het is gewoon een extraatje en trouwens... lang niet ieder paard zal laten merken dat hij het bit niet mag, het werkt toch niet!
en nu weer on-topic aub Vork

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:12

Als ik lees "kreeg een hekel aan het bit", dan krijg ik de indruk dat het paard eerst geen (echt) probleem ermee had, maar het ontwikkelt heeft. Vandaar mijn opmerking over de hand erachter.
Er zijn veel paarden (onder andere de mijne) die het bit zelf ophappen, dat doen ze echt niet als ze er een hekel aan hebben. Als ik bij mijn paard een stangetje erin hang, geeft dat een heel ander beeld: ze houdt het in haar mond, maar meer ook niet. Aan een stangetje heeft ze een hekel (met dank aan een lomperik) en dat hoeft ze van mij dus ook niet meer in. Dus dat niet laten merken, mwaoh. Vork Probleem is meer dat veel mensen niet willen zien wat hun paard wel degelijk tegen ze zegt.
En hoezo is dit niet on topic?

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:26

Gewoon Haha!
Nou ja ik kan me gewoon niet snel voorstellen dat een paard denkt "joepie joepie metaal in me mond!" Vork
Maarja je hebt wel een punt hoe je met het bitje omgaat is wel belangrijk ja, of je het gebruikt om je paard in de krul te trekken en te dwingen, of dat je hem gebruikt voor duidelijkere aanwijzingen en communicatie, maakt een wereld van verschil Sigaar

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:28

Wicky schreef:
Yvonniej schreef:

Nee, Pirelli is volgens mij een autobandenmerk Clown

Parelli is een omgangsmethode met paarden.

typfout sorry. Komt omdat ik in de autobranche werk denk ik Knipoog

parellilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:42

Morgannah schreef:
Parellilover, in level 2 kan je al met bit rijden, mits je daar voor kiest en er uiteraard klaar voor bent.
Dat houdt in alle handelingen op zit en focus kunt uitvoeren.
Ik zelf persoonlijk zal daar niet voor kiezen omdat ik mezelf en Amon meer plezier doe om zonder bit te rijden.

Bloos juist ja level 2...

ik was mis!

Groetjes