I used to be normal, now I'm natural

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashquar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:15

Ik ken iemand die waarschijnlijk nog geleeft had als ze een cap op had gehad, en toch rij ik zonder cap.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:24

Als ik vroeger niet altijd trouw een cap had gedragen had ik hier waarschijnlijk niet meer gezeten. Meerdere incidentjes, ik viel altijd met paard en al.
En als je een goede cap hebt zit hij ook helemaal niet vervelend. Ik heb nu een troxel cap, die kan ik helemaal voor mijn hoofd instellen, is lekker licht en zweet niet.

GeneralFlynn

Re: I used to be normal, now I'm natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:31

Ik heb ook een troxel.
Paars/roze..
(Antheman op bokt heeft dezelfde)
Ik heb hem nooit op.
Ik kan er niet aan wennen...
Weet dat het stom is,maar toch doe ik hem niet op....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:23

We dwalen af

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:29

Ik ga straks voor het eerst in 4 maanden weer een ritje maken!
Ben benieuwd hoe ze reageerd.
Nieuw bitloos hoofdstel probeer ik dan meteen uit.
Foto's komen vanmiddag!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:02

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:07

Inm mijn ogen begint Natural tussen je oren, en niet perse met het feit dat je paard bit, boom en/of ijzerloos door het leven gaat...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:23

Cassidy schreef:
Inm mijn ogen begint Natural tussen je oren, en niet perse met het feit dat je paard bit, boom en/of ijzerloos door het leven gaat...

Het lijkt me logisch dat wanneer je je paard bitloos en ijzerloos door het leven laat gaan, dat het daaraan voorafgaand dus al 'tussen je oren' is begonnen. En niet alleen daar, ook je gevoel speelt hier een grote rol in.

(over boomloos praat ik niet mee, want boomloos associeer ik niet met 'natural')

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:24

Natural tussen de oren en verder niks natural doen heeft denk ik weinig nut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:25

Ook dat!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:38

Al goed...zie alweer dat Naturals iets heel anders is dan Natural Horsemanship. Mijn fout.

Toch vreemd dat Pat Parelli iedere sessie afsluit met "keep it natural..."

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:44

Ik denk dat het begint tussen je oren, maar als je eenmaal het 'licht' gezien hebt je niet meer terug wilt. Je gaat er steeds in verder

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:27

Citaat:

daarmee zal hij misschien de wijze van omgang bedoelen, niet de manier waarop je je paard houdt

Als je in NL kijkt, gaat het een beetje gelijk op: mensen die aan NH doen, hebben veelal geen ijzers onder hun paard, paard krijgt geen bit in, paard veel buiten en weinig op stal enz.

In andere landen gaat dat beslist niet samen heb ik gezien

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:12

De 'normals' vinden dat ik het raar doe, de 'naturals' ook.

Ik heb mijn eigen weg.

Ik gooi er net zo makkelijk een bit in met een boom zadel er op en zet ze op stal of op ijzers. Maar de volgende dag lopen ze lekker buiten, op blote voetjes, met een boomloos zadel, zonder zadel, met een touw halstertje of zonder niets.

Vaak gewoon met een boomzadel, bitje, op blote voeten en 24/7 buiten(en enkel een uurtje binnen als ze goed bezweet zijn).

Met mijn merries maak ik ook heerlijke buitenritten zonder zadel met een touwhalstertje, vind dat echt heerlijk .

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:07

Morrie schreef:
Citaat:

daarmee zal hij misschien de wijze van omgang bedoelen, niet de manier waarop je je paard houdt

Dus? Als ik hetzelfde doe, heb ik het niet helemaal begrepen...?

De titel heb ik ook al eens van Pat Parelli gehoord. Maar goed, voor mij is een veganist ook een vegetarier (want eet geen vlees, en nog een paar extra dingen niet). Sommige Naturals willen dus duidelijk anders gezien worden dan een Natural Horsemanshipper...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:34

Cassidy schreef:

Dus? Als ik hetzelfde doe, heb ik het niet helemaal begrepen...?

De titel heb ik ook al eens van Pat Parelli gehoord. Maar goed, voor mij is een veganist ook een vegetarier (want eet geen vlees, en nog een paar extra dingen niet). Sommige Naturals willen dus duidelijk anders gezien worden dan een Natural Horsemanshipper...
[/quote]
Nee, Pat Parelli wil juist van het 'natural' gedeelte af. Hij heeft zijn paarden ook op ijzers, gebruikt ook boomzadels en nog meer van dat soort dingen. Hij wil juist niet met naturals geassocieerd worden

Hij kwam zelf wel het eerste met de term natural horsemanship. Het logo met het woordje natural erin vind je ook nergens meer terug op zijn site!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:02

Wendy schreef:
Nee, Pat Parelli wil juist van het 'natural' gedeelte af. Hij heeft zijn paarden ook op ijzers, gebruikt ook boomzadels en nog meer van dat soort dingen. Hij wil juist niet met naturals geassocieerd worden

Geweldig, dat wist ik nog niet . Hoef me eigenlijk ook niet af te vragen waarom

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 16:33

Paarden in boxen en dekens ook

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:21

Het logo van Parelli is onlangs ook veranderd......
Citaat:
Sommige Naturals willen dus duidelijk anders gezien worden dan een Natural Horsemanshipper...

ik ben 3 dubbel extremist: ik volg het Parelli Natural Horesemanship programma, ik probeer mijn paard zo natuurlijk mogelijk te houden èn ik laat hem ook nog eens natuurlijk bekappen en neem alle beperkingen die daarbij horen voor lief.

Als ik dit zo lees, snap ik best dat normals mij uitkotsen..... eigenlijk.... hoewel ik nooit (meer) iets zeg van hun manier van doen, zelfs niet als het me heel erg tegen de borst stuit... het zal mijn lichaamstaal zijn die boekdelen spreekt

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:18

Iedereen doet in ieder geval wat hem of haar het beste lijkt. Ik ook, ik ben vast niet helemaal Natural, maar ja, wie bepaald ook wat daar onder valt? Er zijn geen regels voor. Ik wil zelf alles gewoon graag op een natuurlijke manier doen. Dus geen ijzers, geen dekens, geen bit, geen boomzadel, geen sporen en zwepen en hulpteugels. Maar wie weet ga ik ooit wel weer met bit rijden, ik zou het niet weten. Het gaat mij erom dat mn paard zich goed voelt, en ik ook.

Ik zal zelf nooit proberen de normale ruiters over te halen om ook natural te gaan doen. Hoewel ik wel eens een boomlooszadel aanraadt bij paarden met een moeilijke rug. Maar verder eigelijk niet.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:06

Ik merk vooral dat mensen verbaast zijn dat ik zonder bit rij, Anouar zonder ijzers loopt, geen dekens op heeft en dag en nacht buiten staat. De meeste mensen willen dat ook, maar denken dat ze dat niet kunnen, ook niet als ik het ze uitleg. Dan krijg ik te horen: ja, maar jij en Anouar hebben en wel heel goede band.
Ja, dat is ook niet uit de lucht komen vallen

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:21

Hahaha daarbij geven ze dus toe dat ze zelf niet zo'n goede band met hun paard hebben. Ik vind zelf dat de band tussen Zor en mij echt ontzettend is gegroeid. We konden al prima met elkaar, maar nu gaat het nog beter. Komt ook omdat ik me niet overal meer zo druk om maak. Ik ben nu veel gemakkelijker. En dat komt echt doordat we nu anders met elkaar omgaan. Tuurlijk is het nog wel eens een etter, en moet ik even mopperen, maar het gaat wel beter. 'Vroeger' was het echt vaak een machtsstrijd tussen ons, ondanks dat we goed met elkaar konden. Nu houden we gewoon rekening met elkaar, en is er eigelijk niet echt sprake van macht.

Dat is vooral zo'n verschil, met een boomzadel probeerde Zorro me altijd de macht uit handen te nemen, het was steeds een strijd. Nu gaat alles veel gemoedelijker.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:30

@ Zorro: als je dat echt wijt aan het feit dat je met boomzadel reed, vlak je een heel groot punt uit: dat jij namelijk ook veranderd bent. Ik ben er haast zeker van dat, als jij nu weer met boom gaat rijden, je paard zeer beslist niet terugvalt in het gedrag van vroeger.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:47

@ Cassidy: daar heb je inderdaad gelijk in. Toch wijt ik het ook aan het boomzadel. Ondanks dat dat zadel aangemeten was, denk ik nu achteraf dat het toch niet goed paste. Toen stond ik daar niet bij stil, het was aangemeten, dus ik ging er van uit dat het paste. Al met al zaten we gewoon beide niet goed in ons vel. Sinds ons boomloze zadel zitten we dat wel. We zijn beide verandert, dankzij dat boomloze zadel. Als ik dit zadel niet had gehad, was Zorro allang verkocht. Als ik idd met een goed passend boomzadel zou gaan rijden, zou het ook goed gaan.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:57

zorro schreef:
Dat is vooral zo'n verschil, met een boomzadel probeerde Zorro me altijd de macht uit handen te nemen, het was steeds een strijd. Nu gaat alles veel gemoedelijker.

zorro schreef:
Als ik idd met een goed passend boomzadel zou gaan rijden, zou het ook goed gaan.

Dus, lees bovenstaande nog eens door? Het ligt niet aan het boomzadel, het ligt aan het niet passen van het boomzadel.