Met Parelli stoppen = Gefaald hebben?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Met Parelli stoppen = Gefaald hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:50

Mijn pony's waren inderdaad al redelijk beschaafd toen we met Parelli begonnen en konden al een hoop waardoor ze het snel oppikten ([***] trouwens, met [***] heb ik niet geparellied), maar nog steeds vond ik het wel erg interessant en heb er toch ook wel aardig wat van geleerd. Niet alleen nieuwe ideeen voor grondwerk, maar ook hoe dat Parelli-systeem nou toch in elkaar zat, want dat is van buitenaf toch moeilijk te doorgronden. Dus we hebben er zeker wat aan gehad en ik heb er ook bewust voor gekozen om op dat moment met [***] te gaan Parellien, netals toen we het L2 grondwerk beheersten (alleen pinch the neck hebben we niet geprobeerd, aangezien ik toch wel een schijterd ben met net zo'n grote naaldenfobie als [***]...) om er weer mee te stoppen omdat wat ik in L3 aan grondwerk zag me voor ons geen toegevoegde waarde leek te hebben en ik eigenlijk toch een ander doel had in de paardentraining.

@Cassisdy: Het is inderdaad voor de meesten leuker om ervaringen met anderen uit te kunnen wisselen dan alleen thuis te oefenen, en dan zijn de playdays of het nhforum een goede manier om ook met anderen in contact te komen die hetzelfde doen. Maar in jouw opsomming van de drie verschillende types pakketverkopers (1 thuistrainers die de aardigheid verliezen, 2 mensen die een nieuwe versie kopen en daarom de oude verkopen, en 3 mensen die het allemaal al weten) mis ik de mensen die het Parellien niet bij henzelf of hun paard vinden passen, erachter komen dat ze een ander doel hebben of een voor hen betere/leukere methode vinden?

Citaat:
En dan is er idd de categorie, die denkt het allemaal te weten, en iig een gedeelte van de aanschaf van de toch best wel dure pakketten terug te kunnen halen door het te verkopen.

Dit vind ik dan bijvoorbeeld weer een intrigerende forumulering.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:32

xyzutu2 schreef:
Ik vind dat heel bijzonder, en ook een heel specifiek iets voor de Nederlandse Parelli wereld. Als je een Voestenaar vertelt dat je Voest gevolgd hebt maar er weer afgestapt bent en nu iets anders doet, is de reactie 'Dat is je eigen zaak/keuze'.

Ik denk dat je deze vraag beter op het forum zelf had kunnen stellen wilde je een écht antwoord op je vraag. Hier vind je misschien wel bevestiging in het feit dat je niet gek bent maar geen écht antwoord van de mensen die in jouw ogen vinden dat je gefaald hebt.

Ik zelf beoefen Parelli ook niet actief meer, heb dat wel een hele poos fanatiek gedaan maar ben nu in mijn eigen ogen zover om een andere weg in te slaan die tot nu toe ook goed bevalt.

Falen is dus zeker niet het juiste woord en als je het nieuwe level 2 goed bekeken hebt weet je dat Pat ook zegt, na level 2 (waar iemand met een beetje savvy redelijk snel weet aan te belanden) je eigen weg kunt zoeken.

Dat Eddy en de sekte (die er in mijn ogen wel degelijk is, helaas) dit zo ziet, tja daar sta ik niet zo van te kijken.
Maar hoe kom je erbij dat dit bij Voest en Roberts niet voorkomt??? Wat ik wel als (in mijn ogen goede) reden hiervoor weet aan te dragen: met Parelli kan je jaren zoet zijn! (of je dat wilt is een 2e) Level 1 tot en met 10 hè, maar met Voest, of Roberts?? na 10 join ups of het boek fase 1 wat je qua oefeningen zo door bent dan houdt het ook écht op, er is niets meer, logisch dat je een andere weg kiest!

Ik zie het punt niet zo, iedere methode heeft zo zijn fanatieke aanhang die niet snapt waarom sommigen stoppen, ik zou me er niet druk om maken.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:49

Pat Parelli heeft onderdelen uit zijn systeem ook van verschillende bronnen overgenomen, dus wat is er mis om terug te gaan naar die bronnen zoals Ray Hunt of Tom Dorrance? Ook Clinton Anderson ontloopt Parelli niet zoveel, gaat alleen wat sneller te werk en is meer no-nonsense. Heel veel "niet NH-ers" met gewoon boerenpaardenverstand (drie keer woordwaarden) kunnen je ook een heleboel bijbrengen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:41

Off topic: Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, Elise, en ik wilde inderdaad ook een topic erover openen op nhforum.nl - maar sinds ik een nieuwe webbrowser heb (Safari) kan ik daar het forum niet meer lezen... Topics kan ik gewoon openen en ook zien wie allemaal gereageerd heeft, maar de teksten zelf zijn blanco, onzichtbaar en niet bestaand. Alleen als ik op de Quote-knop klik, zie ik de tekst weer. Maar dat is errug frustrerend als je dat bij elk berichtje moet doen. Eerst dus maar weer Explorer installeren...

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:42

Ik ben het helemaal met Promtertje eens eigenlijk. Voor mijn gevoel zijn veel mensen op het nhforum juist bezig met andere dingen naast Parelli, en is er helemaal niet zo'n rechtlijnigheid. Veel zijn bezig met klassieke dresuur naast Parelli of vormen van clicker training.

Bovendien zijn er in mijn ogen geen mensen die stoppen met Parelli ook al zeggen ze dat misschien wel . In je doen en laten blijven de principes en fases toch ergens wel hangen ookal doe je de oefeningen waaraan je een Parellier van een andere NH beoefenaar onderscheid niet meer bewust.

Zoals Cassidy ook al zegt in feite is de gedachte en de uitwerking van de verschillende methodes gebaseerd op 1 idee en elke methode gaat een andere richting in. De ene wat verder dan de ander wellicht. Dat is ook wat ik en Elise met de NH dag willen uitdragen, dat elke NH methode interesant is en dat er zoveel overlap bestaat en dat je van alles wel wat kan leren. En dat je zeker niet gefaald hebt (wat dat dan ook in mag houden) als je besluit niet meer volgens een bepaalde methode te werken.
Ik voel niet dat ik gefaald heb iig nu ik niet meer alleen maar Parelli, en eerlijk gezegd kan het me niks schelen wat andere mensen daar over denken (hoewel ik dus niet merk dat je erom veroordeeld wordt).

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:28

xyzutu2 schreef:
Off topic: Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, Elise, en ik wilde inderdaad ook een topic erover openen op nhforum.nl - maar sinds ik een nieuwe webbrowser heb (Safari) kan ik daar het forum niet meer lezen... Topics kan ik gewoon openen en ook zien wie allemaal gereageerd heeft, maar de teksten zelf zijn blanco, onzichtbaar en niet bestaand. Alleen als ik op de Quote-knop klik, zie ik de tekst weer. Maar dat is errug frustrerend als je dat bij elk berichtje moet doen. Eerst dus maar weer Explorer installeren...

Aahhh, dat is minder fijn....

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:52

Tja, misschien hebben parelliers eerst wel gefaald met gewoon-gezond-boeren-verstand-horsemanship of hebben daar niks van begrepen en zijn daarom aan parelli begonnen.

Zo zie ik het tenminste een beetje

Mensen die al een goeie omgang met hun paard hebben (ook al bestaat dat amper bij 'normals'- alleen het woord al) hebben helemaal geen behoefte aan parelli.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 00:12

Ik moet zeggen dat ik het voor Josiane zeer ideaal vindt! omdat er niet op haar gereden mag worden en dom rondjes longeren vindt ze maar niks. Ik merk dat ze hier echt lol in heeft! En ik heb zeker een goede omgang met die merrie!

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:14

jjs schreef:
Tja, misschien hebben parelliers eerst wel gefaald met gewoon-gezond-boeren-verstand-horsemanship of hebben daar niks van begrepen en zijn daarom aan parelli begonnen.

Zo zie ik het tenminste een beetje

Mensen die al een goeie omgang met hun paard hebben (ook al bestaat dat amper bij 'normals'- alleen het woord al) hebben helemaal geen behoefte aan parelli.

Pffff dat hoor ik wel vaker, dat parelli alleen maar boerenverstand is. Mensen die dat zeggen, komen op mij behoorlijk arrogant over.
Ik vind Parelli vooral eitjes van columbus, allemaal dingetjes waar je zelf ook op zou kunnen komen, maar om dat zelf te bedenken ben je zo 20 jaar verder.

Door hele kleine dingetjes kun je heel veel bereiken. Ergens IS het ook boerenverstand. Maar de mensen die dat zo hard zeggen doen vaak alsof ze dat boerenverstand al van zichzelf hebben, alsof ze zelf enorm geniaal met paarden zijn. Maar als het er op aankomt, valt hun bovenmenselijke superboerenverstand toch weer behoorlijk tegen.

In parelli zit zoveel boerenverstand, ik denk dat er weinig mensen zijn die al dat boerenverstand al van zichzelf hebben.

Elise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:16

arno8 schreef:
In parelli zit zoveel boerenverstand, ik denk dat er weinig mensen zijn die al dat boerenverstand al van zichzelf hebben.

Denk ik ook ja, veel mensen zeggen boerenverstand is genoeg, maar waarom zie ik dan zo weinig mensen het gebruiken
Boeren leefden voorheen de hele tijd tussen de dieren dus toen was er veel kennis aanwezig (ik zeg niet altijd paardvriendelijke kennis maargoed). Hoeveel mensen gaan er nog om met boeren zoals toen? Dus hoe wil je aan boerenverstand komen dan?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:21

arno8 schreef:
Pffff dat hoor ik wel vaker, dat parelli alleen maar boerenverstand is. Mensen die dat zeggen, komen op mij behoorlijk arrogant over.
Ik vind Parelli vooral eitjes van columbus, allemaal dingetjes waar je zelf ook op zou kunnen komen, maar om dat zelf te bedenken ben je zo 20 jaar verder.

Je aansluiten bij een groep mensen die de hokjesgeest voorbij is, verschaft je in een hele korte tijd heel veel inzicht in de gehele materie, zonder plakkertjes. Dan heb je die 20 jaar echt niet nodig.
Wie die club is? PB maar..........

Harmonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:26

[quote="xyzutu2"]Een tijdje geleden sprak ik met Eddy Modde, en hadden we het over de Parelli-pakketten die je tweedehands op marktplaats kon kopen. Ik vond dat wel mooi, omdat ook mensen met een wat minder grote beurs zo de kans hebben om ze eens uit te proberen. Eddy vond het een zeer slechte zaak, want 'Elk tweedehands pakket betekent dat de oorspronkelijke eigenaar gestrand is of het niet begrepen heeft.

Er zijn zat mensen die van meerdere vormen van NH iets willen leren. Wanneer mensen dus hun Parelli pakket te koop aanbieden kan je niet stellen, zoals Eddy Modde vindt, dat je gestrand bent of het niet begrepen hebt. Dit is een beetje heel kort door de bocht.
Waarschijnlijk bedoelde Eddy Modde, we lopen zo inkomsten mis...

Als je stopt met een methode of dit nu Parelli of een andere NH vorm is, wil dit volgens mij niet zeggen dat je dan gefaald hebt of er niets van begrepen hebt.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:28

xyzutu2 schreef:
Een tijdje geleden sprak ik met Eddy Modde, en hadden we het over de Parelli-pakketten die je tweedehands op marktplaats kon kopen. Ik vond dat wel mooi, omdat ook mensen met een wat minder grote beurs zo de kans hebben om ze eens uit te proberen. Eddy vond het een zeer slechte zaak, want 'Elk tweedehands pakket betekent dat de oorspronkelijke eigenaar gestrand is of het niet begrepen heeft.

Raar hoor dat Eddy zo reageert op het feit dat er tweedehands pakketten op de markt zijn. Op een gegeven moment heb je de dingen eruit gehaald waar je mee verder wilt en kijk je zo'n pakket toch niet meer in. Waarom niet verkopen dan?
Ik heb het level 1 pakket samen met een vriendin gekocht, dat zal dan ook wel fout zijn... nouja dat moet dan maar.
Van level 2 heb ik versie 2001 en 2005, en die 2005 ga ik waarschijnlijk binnenkort ook verkopen. Gewoon omdat ik die nu wel gezien heb (wat niet wil zeggen dat ik level 2 perfekt beheers, maar we komen een heel eind).

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:08

Wil je daar mee wachten totdat ik Level I heb gehaald

Ik ben blij dat ik xyzutu2 ben tegen gekomen door Level I van haar te kopen.
Een goede vriendin van mij is Level III. Het lijkt me een uitdaging om zover te komen. En het gaat er toch niet om hoe je aan de paketten komt als je toch maar Savvy ontwikkelt?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:27

Och, who knows...
Ik ben er ooit mee begonnen, maar had vrij snel door dat het absoluut niet bij mij paste. En tja, dan kan ik mezelf wel dwingen om toch maar door te gaan, maar ik kies dan toch voor plezier met mn paard. Iets wat parelli ons niet kon geven.
Of ik dan gefaald heb? Wie weet, het maakt me eerlijk gezegd niets uit wat de wereld van me denkt. Ik zou bijna zeggen: laat ze maar langskomen en zien hoeveel plezier mijn paard en ik zonder parelli hebben.
Want, wees eerlijk: daar gaat het toch om?:)
Groetjes, Lacuna

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:52

Lacuna, waarom pastte het niet bij jou?

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:36

even via pb. Gaat anders te erg off topic denk ik

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:56

Xyzutu, je haalt me de woorden uit de mond. Ik vind dat Parelli absoluut een prachtig systeem heeft ontwikkeld, alleen past het niet bij mij om een uitgestippelde route te volgen. Even een link naar een topic dat hier wel aan refereert:
NH in discussie
Zo te lezen hadden een aantal mensen van dit topic dit wel mee willen maken, de dag gaf een erg goed overzicht van de 3 ´stromingen´. Wat wij (ik en een aantal instructeurs, met Emiel als basis) af en toe erg sterk hadden, is dat Eddie niet goed met het publiek kan communiceren. Hij vertelt inhoudelijk een goed verhaal, alleen hij weet het niet goed te brengen. Een mogelijke verklaring is dat het Parelli-systeem zo rechtlijnig is opgebouwd, het is alsof Eddy met oogkleppen op in discussie gaat. Er was een aantal zeer interessante discussies, maar Eddy benadrukte steeds een aantal punten uit zijn systeem, die volgens hem het allerbelangrijkste waren. Dat er andere mogelijkheden waren wou hij het eigenlijk niet eens over hebben, terwijl Emiel Voest en Annemarie van den Toorn (Monty) juist benadrukten hoe belangrijk het was om goed om je heen te kijken, en van iedereen te leren.

Elise schreef:
Dat Eddy en de sekte (die er in mijn ogen wel degelijk is, helaas) dit zo ziet, tja daar sta ik niet zo van te kijken.
Maar hoe kom je erbij dat dit bij Voest en Roberts niet voorkomt??? Wat ik wel als (in mijn ogen goede) reden hiervoor weet aan te dragen: met Parelli kan je jaren zoet zijn! (of je dat wilt is een 2e) Level 1 tot en met 10 hè,
maar met Voest, of Roberts?? na 10 join ups of het boek fase 1 wat je qua oefeningen zo door bent dan houdt het ook écht op, er is niets meer, logisch dat je een andere weg kiest!

Ik zie het punt niet zo, iedere methode heeft zo zijn fanatieke aanhang die niet snapt waarom sommigen stoppen, ik zou me er niet druk om maken.

Als ik het zo lees, denk ik niet dat je heel veel ervaring met Voest of Roberts hebt. Na 5 jaar bij Emiel ben ik nog lang niet uitgeleerd, en het houdt voorlopig ook ècht nog niet op. Ik kan je veroordeling snappen als je alleen een boek van iemand leest, maar je zult mij niet horen zeggen dat ik niks meer kan leren van iemand, alleen omdat ik zijn boek al uit heb

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:27

Wendy schreef:
Ik denk dat dit op zich niet specifiek is voor Parelli'ers, maar voor veel mensen die een bepaalde minderheidsstroming volgen. Er ontstaat dan al snel een wij versus zij gevoel, en de volgers zijn dan vaak ook fanatieker dan de leiders...
Een normaal sociologisch fenomeen volgens mij.

HC

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:35

chaai schreef:
Als ik het zo lees, denk ik niet dat je heel veel ervaring met Voest of Roberts hebt. Na 5 jaar bij Emiel ben ik nog lang niet uitgeleerd, en het houdt voorlopig ook ècht nog niet op. Ik kan je veroordeling snappen als je alleen een boek van iemand leest, maar je zult mij niet horen zeggen dat ik niks meer kan leren van iemand, alleen omdat ik zijn boek al uit heb

Laat ik het anders zeggen: Ik ken mensen die me langer kunnen boeien dan Emiel. Dat scheelt me switchen.
Daarmee zeg ik niet dat Emiel niet deugd, in tegendeel, maar ik zoek meer en ook deels in een andere richting.

Leren paardrijden is als het beklimmen van een berg. Ik verkies een andere route omdat ik me daar beter bij voel.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:55

Ik ben zelf weer overnieuw begonnen met Teblick... daar was ik blijven hangen omdat ik te weinig kennis had en omdat mijn paard toen nog niet aangeraakt wilde worden (door niemand). Dat maakte het belonen erg moeilijk.
Door parelli vindt ze het nu soms zelfs heel lekker om geaaid te worden. Toen 'beveelde' HC dat ik eigenlijk eerst Teblick moet doen. En wat blijkt, ik kan weer verder!
Ik ben zeker niet met parelli gestopt, maar Teblick heeft wel wat kritiek op het programma, en ik kan me wel in die kritiek vinden.