boomloos dressuur? ervaringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: boomloos dressuur? ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:16

Ik weet wel dat er plannen zijn om nog dit jaar een boomloos zadel op de markt te brengen , dat behoorlijk op een boomzadel gaat lijken , zoals de Startrekk....

Het nadeel ervan is dat het boomloze gevoel zowel voor ruiter als paard grotendeels verdwijnt. Ook de hele soepelheid van het zadel wordt enorm veel minder , door alle lagen leer en kussens ligt de vorm en de ronding van voor naar achteren al aardig vast.... via andere wederverkopers en klanten die mij direct contacteren uit het buitenland hoor ik steeds meer klachten over die nieuwe generatie boomloos dat die zich niet goed genoeg aan de rug aan kan passen en regelmatig doorverkocht worden omdat paarden er plekjes van krijgen.
In nederland hoor je daar nog nauwelijks wat over , maar hier zijn ze dan ook nog vrij nieuw en niet zo veel aanwezig nog , dus grote kans dat dat nog komt.....

Dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Het ziet er wel leuk uit zo'n standaard vormpje , maar hou in je achterhoofd dat het eigenlijk niet te vergelijken is met het simpele boomloos zoals Torsion en Barefoot dat veel en veel soepeler is allemaal.

Ik denk dan ook niet dat ik dat type boomloos ga verkopen , zou wel de mogelijkheid hebben en ik vind het ontzettend leuke en veelbelovende zadels om te zien , ben er zelf ook helemaal weg van , maar ik ben behoorlijk teruggeschrokken door alle mindere ervaringen die ik erover gehoord heb....

Let er dus aub goed op of het zadel echt goed past , je moet er wat meer oplettend bij zijn dan bij het slappere boomloos , vooral de ronding van de rug moet goed gevolgd worden want daar liggen de meeste problemen.

Ik plaats dit niet om af te zeiken maar puur om hopelijk te voorkomen dat mensen denken : oh boomloos ligt wel goed , daar hoef ik me geen zorgen om te maken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:02

die trekker master lijkt wel erg op de heather moffet van model.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:46

Pellie schreef:
zo, eerste rondje barefoot london is gemaakt... had na 1/3 rit hem alweer geschoten Nagelbijten / Gniffelen $% Boos! ^&^*& Boos! #@!# Boos! als je de foto's ziet zeg je misschien, niks mis mee toch? maar de voor-foto's zijn mislukt, een leesfout, dus dan was het verschil misschien wat duidelijker.
maar na een stuk in draf merkte ik dat ik meer naar achter ging zitten (oké het is een maat 2 maar dan nog) en dat het zadel met pad en al weer over zijn schouders schoof. ik heb hem dus minstens 7cm. naar achter neergeled en aangesingeld hè!! mooie in deze is wel dat de singel perfect is blijven liggen, daar ligt het dus niet aan Haha!
en ik vond het een allemachtig groot zadel. miss kan ik nog ff een foto met mijn andere maken, ter vergelijk. het ligt me te veel naar achteren als ik het op de goede plaats neerleg, teveel naar de nieren toe. en mijn houding is ook in die richting, ik gebruik het zweetblad amper zeg maar. miss kan ik daar ook nog ff een foto van laten maken één dezer dagen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:43

Pellie, wat jammer dat ie zo schoof!!
Op de foto's vind ik 'm wel heel netjes liggen. Mooi schoudervrijheid ook.
Zonde zeg dat ie toch niet bevalt Ach gut

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:01

nee want zijn schouder loopt wel tot hier, incl. het spek
Afbeelding

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:47

pmarena schreef:
Ik weet wel dat er plannen zijn om nog dit jaar een boomloos zadel op de markt te brengen , dat behoorlijk op een boomzadel gaat lijken , zoals de Startrekk....

Het nadeel ervan is dat het boomloze gevoel zowel voor ruiter als paard grotendeels verdwijnt. Ook de hele soepelheid van het zadel wordt enorm veel minder , door alle lagen leer en kussens ligt de vorm en de ronding van voor naar achteren al aardig vast.... via andere wederverkopers en klanten die mij direct contacteren uit het buitenland hoor ik steeds meer klachten over die nieuwe generatie boomloos dat die zich niet goed genoeg aan de rug aan kan passen en regelmatig doorverkocht worden omdat paarden er plekjes van krijgen.
In nederland hoor je daar nog nauwelijks wat over , maar hier zijn ze dan ook nog vrij nieuw en niet zo veel aanwezig nog , dus grote kans dat dat nog komt.....

Dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Het ziet er wel leuk uit zo'n standaard vormpje , maar hou in je achterhoofd dat het eigenlijk niet te vergelijken is met het simpele boomloos zoals Torsion en Barefoot dat veel en veel soepeler is allemaal.

Ik denk dan ook niet dat ik dat type boomloos ga verkopen , zou wel de mogelijkheid hebben en ik vind het ontzettend leuke en veelbelovende zadels om te zien , ben er zelf ook helemaal weg van , maar ik ben behoorlijk teruggeschrokken door alle mindere ervaringen die ik erover gehoord heb....

Let er dus aub goed op of het zadel echt goed past , je moet er wat meer oplettend bij zijn dan bij het slappere boomloos , vooral de ronding van de rug moet goed gevolgd worden want daar liggen de meeste problemen.

Ik plaats dit niet om af te zeiken maar puur om hopelijk te voorkomen dat mensen denken : oh boomloos ligt wel goed , daar hoef ik me geen zorgen om te maken.

Over welke zadels heb je het nu? Naar wat ik begrijp is de Startrekk dressuur nog niet eens leverbaar dus hoe zouden daar ervaringen mee moeten zijn?
Ook zijn er toch geen andere soortgelijke zadels in dressuur vorm? Vandaar dat ik benieuwd ben over welke types het hier gaat en wat er dan precies misgaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:09

Dit gaat over de types zoals de Freeform zadels en de Sensation Pad die ik zelf heb liggen. Vooral de Freeform is al erg bekend in andere landen. Die nieuwe die eraan zit te komen is niet van een bestaand merk en moet ik mijn mond nog even over houden totdat ze echt op de markt gebracht worden.

Ik kan er ook nog weinig over zeggen omdat ze nog niet op de markt zijn , meestal ondergaat een zadel nog wel wat veranderingen ook voordat het eenmaal echt op de markt gezet wordt.

En je kunt natuurlijk nooit nooit zeggen , maar in principe wil ik ze ook niet gaan verkopen omdat ik er geen goed gevoel bij heb , het passen en comfort voor het paard is gewoon wat kritischer vind ik en wordt dus bevestigd vanuit de praktijk ook....dus dan kan beter iemand die er wel voorstander van is en er goede ervaringen mee heeft , ze onder de aandacht brengen. Want het principe is leuk en voor veel mensen is het toch een uitkomst Ja

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:48

Dus de Freeform en de Sensation pad en de Startrekk dressuur geven dus die plekjes bij wat langer gebruik? Is dat wat je zegt?

Ik zou het fijn vinden dat je wat specifieker wilt worden, je doet nogal wat uitspraken vind ik, maar je blijft wat onduidelijk.

Wat is er in de praktijk bevestigd en door wie? En over welke zadels gaat dat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:39

Nee dat is niet wat ik zeg.

Wat ik zeg staat gewoon hierboven :

- er komt waarschijnlijk nog dit jaar weer een nieuw type boomloos-met-boom-uiterlijk bij
- ik kan ze gaan verkopen maar wil dat niet
- vanwege mijn idee dat het een stuk kritischer is qua pasvorm
- en dat idee wordt al bevestigd van klanten van de al wat "bomiger" merken.

Ik merk dat ik steeds meer klanten / vragen / mailtjes krijg , mensen die een nieuwerwets boomloos zadel hebben gekocht en vanwege het labeltje "boomloos" een beetje boos zijn dat hun paard toch drukplekken heeft gekregen , dat kan toch helemaal niet boomloos ?!

Weetjewel , dat soort mailtjes. Dat mensen een beetje wanhopig zijn hierdoor , vragen hoe dat nu kan , en of het bij de Barefoot ook zo zal zijn.

Het blijkt dan dat ze door het wat meer boom-zadel-model gewoonweg een stuk stijver zijn geworden , en daardoor niet altijd goed de vorm van de rug kunnen volgen.

Mensen staan daar blijkbaar niet bij stil dat een boomloos zadel ook gewoon goed moet passen , en dat het nieuwerwetse boomloos wat minder flexibel is. En het paard is daar de dupe van.

- en vandaar ben ik niet van plan om ze te gaan verkopen

Ik weet dat ze goed in de markt liggen en dat veel mensen ernaar op zoek zijn en er dolblij mee zijn , maar ik vind het teveel risico. Krijg teveel ontevreden klanten te zien van de Freeform / Fitform e.d. , hoe ze ook heten in het betreffende land , en dat is toch ook een geweldig leuk zadel....

Het is ook per combinatie verschillend , hoe het paard gevormd is / hoe de ruiter opzadelt en erop zit / welk model zadel precies , je kunt er ook niet echt duidelijk over zijn.

Ik stel alleen een probleem vast dat er behoorlijk wat mensen zijn die zich er niet van bewust zijn dat de iets stijvere modellen wat kritischer zijn qua pasvorm.

Net zoals de Barefoot zijn beperkingen heeft , hebben deze zadels weer andere beperkingen blijkbaar.

Als het ene boomloze zadel goed bevalt , kan de ander ineens niet goed liggen. Ik merk dat veel mensen zich daar niet bewust van zijn totdat het paard echt plekken krijgt.

Vandaar deze reactie van mij : let altijd goed op je paard , elk zadel is anders.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 00:26

Het gaat dus wel om de Freeform begrijp ik, maar ook om de Startrekk?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 07:14

Ik noem nergens de Startrekk hoor , de Comfort versie daarvan is bijvoorbeeld best buigzaam.

Het lijkt nu net of je per-sé van me wilt horen dat ik de Startrekk af ga zeiken Verward

Dat is dus helemaal niet het punt , ik geef gewoon een algemeen punt van aandacht , doe er je voordeel mee of niet.

Lees aub gewoon wat ik schrijf en ga niet zitten insinueren , daar heeft echt niemand wat aan en de paarden al helemaal niet.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:14

Sorry, ik vind dat jij iets insinueert over een paar types zadels, dat daar negatieve ervaringen mee zijn en dat dat bevestigd is.

Dus nee, ik wil niet perse dat je de Startrekk gaat afzeiken, ik wil dat je opschrijft wat je bedoelt.

Ik vind het nogal boute uitspraken en ik vind dat je het òf moet zeggen maar dan zo concreeet mogelijk moet zijn (om welke zadels gaat het, door wie bevestigd, hoe vaak etc.) Of je moet je er gewoon stil over houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:18

Dat is nu juist het rotte , ik krijg vanalles te horen en mag alleen maar waarschuwen voor Barefoot-problemen , als ik iets signaleer van andere types dan mag ik niks zeggen omdat ik dan het kreng ben dat een ander merk afzeikt....

Maar als ik iets signaleer en daar niet voor waarschuw , dan zijn mensen een half jaar later weer boos dat niemand ze verteld heeft waar ze op moesten letten , dus je doet het nooit goed in dit geval.

Toch ben ik elke keer weer zo'n sukkel dat ik het onder de aandacht breng als ik een piek van problemen signaleer , en het enige effect is dan eigenlijk dat ik de zeikerd ben.

Ik weet uit ervaring dat ik beter m'n mond kan houden erover , en dan maar hopen dat het vaker goed gaat dan fout.... maar dat is ook zo wat Scheve mond

Omdat ik Barefoot verkoop mag ik alleen maar waarschuwen voor Barefoot-knelpuntjes , de aandachtspunten voor andere merken zijn mij gewoon ook bekend omdat er onderling best veel contact is tussen verschillende verkopers en klanten wereldwijd.

Is ook wel mooi , de beperkingen van de 1 zijn juist weer de sterke punten van de ander.

Ik wilde in dit topic mensen alleen even bewust maken : hoe meer een boomloos zadel op een boomzadel lijkt , hoe meer materiaal erin verwerkt is , hoe steviger en dikker het is , hoe minder buigzaam dat het wordt. Dus let erop dat het echt goed past.
Het is niet direct te vergelijken met een soepel flutje zoals een Barefoot , als de 1 goed past en goed bevalt , is het echt aan te raden om de ander als een heel nieuw zadel te beoordelen of alles goed zit. En niet zoals nu veels te vaak gebeurd : Oh het is boomloos en dat werkt goed op mijn paard. Want dat komt steeds terug in de ervaringen die ik te horen krijg. En dat is helemaal niet nodig want het zijn hartstikke mooie zadels die heel goed in elkaar zitten , maar het is gewoon ànders Lachen

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:38

Ik vond de waarschuwing van pmarena wel terecht. Iedereen kan zijn/haar eigen voordeel mee doen als hij/ zij dat wil.
Het blijft je eigen verantwoordelijkheid voor een passend zadel voor je paard te zorgen en kritisch te blijven. Een gewaarschuwd mens telt voor twee tenslotte.

Ik ben ook nog steeds zoekende wat voor mij en mijn paard het beste zadel is.
Ik heb zelf een (boomloze) Torsion, heb inmiddels de Startrekk Comfort geprobeerd en heb nu het Barefoot London testzadel in huis. Ik heb al lang besloten niet over één nacht ijs te gaan met de aanschaf van een ander zadel, en zeker zonder testperiode geen zadel meer voor mijn paard aan te schaffen. En zelfs dan nog komt het zadel er alleen als mijn paardenfysiotherapeut er ook achter staat.
Dit allemaal door schade en schande moet ik bekennen. Bloos
Want ook boomloos kan niet lekker liggen.

Ik vind pmarena's opmerking terecht. Ik heb niet het gevoel dat ze een zadelmerk afkraakt, alleen maar iedereen erop wijst kritisch te blijven. Daar is helemaal niets mis mee, lijkt mij!

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:21

Even voor de duidelijk: nee is ook helemaal niets mis mee. Integendeel zelfs! Ik ben daar blij mee om zulke dingen te horen.

Waar het me om ging was dat ik het wat vaag vond; juist van kritiekpunten wil ik precies weten wat er aan de hand is ipv een wat algemene, wollige waarschuwing.

Haar laatste bericht is heel duidelijk!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:19

ohj jah ik vind de freedom ook wel heel mooi trouwens