aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:35

Maar ik lees in dit topic verschillende meldingen van wel/geen vloerbedekking. Sinds wanneer is het natural om je paard op een betonnen vloer te laten liggen? Leg mij het eens uit, mss zit er wel iets heel zinnigs achter hoor maar ik vind het op dit moment ronduit onzin! Mij benieuwen of de naturals zelf ook lekker op de vloer slapen zonder deken

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:29

Dat verhaal komt van paardnatuurlijk. Het zou beter voor de hoeven zijn.

Ongeacht of ik het er mee eens ben of niet... hoeveel ligt een paard dan daadwerkelijk in zijn stal?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:31

Nou, beetje afhankelijk van het paard, maar die van mij toch zeker een uur of 3 per dag (en s nachts weet ik niet).

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:39

Miss_Montana schreef:
Maar ik lees in dit topic verschillende meldingen van wel/geen vloerbedekking. Sinds wanneer is het natural om je paard op een betonnen vloer te laten liggen? Leg mij het eens uit, mss zit er wel iets heel zinnigs achter hoor maar ik vind het op dit moment ronduit onzin! Mij benieuwen of de naturals zelf ook lekker op de vloer slapen zonder deken

eerst en vooral vind 'k dit een héél interessant topic. Ben Ook deels natural, deels normal. Ik wil mijn paard op een zo natural mogenlijke manier houden. Dat betekent voor mij: zonder ijzers, en zo weinig mogenlijk met dekens (gebruik wel een zweetdeken in de winter, maar voor de rest nooit en de vacht is nog zo heel dik niet).

Dan even reageren op bovenstaande quote: De stallen met betonnen vloer zonder vloerbedekking zijn stallen waar paarden vrij in en uit kunnen lopen. Een paard zal zelden uit zichzelf in een stal gaan liggen, tenzij die niet anders kan (bijvoorbeeld als ze 's nachts op stal gezet worden). Een paard dat vrij de stal in en uit kan zal eerder op de wei gaan liggen waar ze goed kunnen zien of er gevaar aankomt. In een stal kunnen ze dat niet zien, en omdat er maar één opening is kunnen ze in geval van gevaar niet weg. Dus dat wat betreft de stal. Nu waarom geen vloerbedekking? Wel de hoeven worden op een natuurlijke manier bekapt. Het is belangrijk dat paarden veel op harde ondergrond komen zodat de hoeven uitharden. Dus als het paard toch niet in de stal gaat liggen of lang in de stal staat, is het geld weggooien om daar een vloerbedekking te leggen. Bovendien omdat ze toch niet lang op stal staan en dus vrij rondlopen, moeten ze over beton om in de stal te komen waardoor hun hoeven uitharden. Dus vandaar

Maar dit geld enkel voor in-uitloopstallen... Niet als je je paard op stal gaat zetten, want dan spreekt het vanzelf dat je een bedje maakt zodat je paard confortabel kan gaan liggen.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:42

Wendy schreef:
Dat verhaal komt van paardnatuurlijk. Het zou beter voor de hoeven zijn.

Ongeacht of ik het er mee eens ben of niet... hoeveel ligt een paard dan daadwerkelijk in zijn stal?

Tsja als het slecht voor de hoeven is dan gaat het er natuurlijk ook om hoeveel het paard op stal staat. Maar ik vraag me af, als de stal elke dag leeg wordt gehaald, weer volgegooid met schoon en droog stro, is het dan ook zo slecht voor de hoeven?

Stees ligt zeker een paar uur per dag, ze heeft een stenen uitloopje (overdag land, 's nachts stalletje met uitloop), maar ligt liever in het stro (en je vind een groot deel van haar strobed weer terug in d'r staart en manen ).

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:45

die van ons lopen 24/7 op het land en kunnen altijd van het weiland naar de stal, die op beton gezet is met een uitloop die ook van beton gemaakt is.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:48

bij extremen aan beide zijden krijg ik altijd een "wie wil je nu overtuigen mij of jezelf gevoel"

Miss_Montana schreef:
Mij benieuwen of de naturals zelf ook lekker op de vloer slapen zonder deken

Is zo makkelijk toeteren dat het onzin is...
Neem van mij aan dat men heus wel nadenkt over het hoe en waarom we op deze manier met de paarden omgaan.
Mijn paarden zijn een heel belangrijk deel van mijn leven daar ga ik niet onzinnig mee om.

Kort stukje info:beton/harde ondergrond draagt bij aan de natuurlijke slijtage van de hoef,ook is het belangrijk voor de werking van het hoefmechanisme.
Paard=geen mens(duh) die heeft geen behoefte aan op tijd in een zacht bedje met de gordijnen dicht
Neemt niet weg dat er in de winter bij mij ook weleens stro ligt..staat zo gezellig/warm(iedere gek heeft een gebrek )

smurf schreef:
De aanleiding was dat iedereen aan hetpaardenbenen wassen is en de mijne met modderpoten rond loopt. Ik kan ze niet wassen, daar moet een 2e Parellier bij zijn, ..

Is een 2de mens geen optie
Ik zou nml. ook vragen of ik je zou kunnen helpen als ik bij je op stal zou staan.
Ik ben geen natural/normal maar best handig(soms)

Natural/normal doe ik niet aan mee(ben bang van hokjes )

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:21

geen vloerbedekking... Die van mij liggen dus best veel, niet perse slapen, maar gewoon lekker dutten, zéker mijn drachtige merrie.
Daarnaast staan ze heerlijk te knabbelen.
En in de opfokgroep,, daar hebben ze buiten een verhard stuk waar ze kunnen lopen, en als ze willen liggen gaan ze toch echt op een pluk hooi liggen...
maar goed, daar ging deze discussie niet over.
Ik sta voor heel erg veel dingen open, en als ik een natural op stal zou krijgen zou ik ook best eens informeren van goh, waarom doe je dat zus of zo.
Als diegene dan begint: WANT dat is beter voor je paard, EN dat hoort zo, EN blablabla heb ik al gegeten en gedronken. als iemand begint met IK ben goed voor mijn paard,WANT die van mij staat zonder deken (met andere woorden, ik ben dus niet goed voor mijn paard, want die staat wel onder deken) zelfde verhaal.
Begint iemand van nou, dat doe ik omdat dekens de natuurlijke vachtgroei belemmeren (of weet ik veel, zoveel heb ik me er ook weer niet in verdiept) dan wek je mijn interesse en wil ik luisteren. Of ik er ook wat mee gga doen is wat anders, maar daar win je gewoon veel meer mee

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:27

ik heb geen moeite met naturals... sterkter nog ik doe een hoop dingen van nature al wat een natural ook doet. Ik kan een paard heel goed lezen en daar adequaat op reageren zodat de meeste paarden zich plezierig voelen in mijn omgeving. Dat is ook voor een groot deel mijn werk.

Ik heb heel veel intresse in Parelli, Voest en al die andere mijnheren die hun belevingen in schrift hebben gesteld.

Ik sta overal voor open, al is het maar om te leren hoe het vooral NIET moet. NB zal ik nooit aan beginnen. En die extreme dingen passen ook niet bij mij.

En in mijn werk past ook voor een groot gedeelte helemaal niks wat met natuurlijk te maken heeft. En daarvoor zijn de paarden waar ik mee werk helemaal niet ongelukkig hoor, die beessies hebben een prima leven.

Ik heb gemiddeld met 20 paarden per week te maken met een grote afwisselingsstroom. Zeg dat ik met zo een 100 verschillende paarden per jaar werk. Dan moet je kunnen aanpassen, kijken, observeren en naar je inschatting handelen. Daar past niet een stroming bij.

Bijvoorbeeld een Morrie pak je heel anders aan dan een internationaal springende volbloed. Is allemaal geen vergelijking.

Ik wil over 4 jaar met mijn duurgefokte dressuurknol op zondag een Z proef moeten rijden en op maandag met mijn touwhalstertje en het liefst zonder zadel een bosrit........ DAT wil ik. En dat gaat ook gebeuren.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:40

Nog even over gaan liggen; ik was gisteren op de stoeterij waar ik mijn jaarlinghengst heb staan. De 30 fokmerries leven daar het hele jaar op een stuk van 25 hectare, met een laag, nat deel en een hoog, droog deel, dat helemaal omzoomd is met bomen. Ze hebben ook de beschikking over een grote loopstal met stro en met een kaal deel.

Gistermiddag lagen zo'n 25 merries in de loopstal, op het stro en niet buiten (terwijl het droog was en niet koud) en ook niet op het kale gedeelte. Ze kozen ervoor om binnen op het stro te gaan liggen. Is voor mij toch een klein inzicht in de voorkeuren van een paard.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:47

stef schreef:
Als diegene dan begint: WANT dat is beter voor je paard, EN dat hoort zo, EN blablabla heb ik al gegeten en gedronken.

Is hetzelfde bij mij....
Juist een discussie over het hoe en waarom vind ik leuk.
Maar het geschreven woord komt ook zo vaak anders over....
"In het echie" heb ik eigenlijk nooit dat men me fout/raar bezig vind..
Zelfs een doorgewinterd dressuurruiter snapt waarom ik zo met mijn paarden omga ze zal nooit op deze manier paarden gaan houden maar staat er wel voor open(soort Kiwiko ) en ik respecteer haar en zij mij..daar draait het toch om.

Juist het je afsluiten vind ik zooo fout daarom ook mijn weerstand tegen de hokjes(natural/normal enz.).

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:54

promptertje schreef:
. Is voor mij toch een klein inzicht in de voorkeuren van een paard.

Mijn paard loopt als hij niet op de wei staat thuis in het bos....
Hij slaapt nooit op stal maar altijd op een vaste plek in de bossen.
Vandaar geen stro meer,lag daar maar weg te stoffen(behalve dus in de winter ).

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:58

CarS, dat is dan toch ook gewoon praktisch inzicht en kijken naar je eigen paard . Jouw paard ligt daar lekker tussen de bomen, waarom zou je dan stro aanbieden . De fokmerries uit het voorbeeld van Prompt hadden een andere voorkeur .

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:02

Precies . En als zij de beschikking over een bos zouden hebben, zouden ze misschien ook wel daar gaan slapen, maar met deze mogelijkheden kozen ze hiervoor .

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:18

Pff... Im die kan niet eens het weiland op... laat staan slapen in het bos... arm paard

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:27

Apple schreef:
CarS, dat is dan toch ook gewoon praktisch inzicht en kijken naar je eigen paard

Daarom...ben geen natural,ben geen normal...hou hem op mijn eigen manier en dat bevalt ons wel.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:33

tjah... als dat de keuze is van die paarden moet je inderdaad stro aanbieden om op te gaan liggen. Niemand zegt dat dat slecht is... Die van ons zitten nooit in de stal, enkel om af en toe eens te schuilen... Dus daarom leggen we geen stro. In de winter staan de paarden van m'n tante bij een vriendin van m'n tante met binnenstallen. Soms worden ze daar 's nachts wel op stal gezet waar ze een strobodem hebben. Die van mij gaat niet mee naar die binnenstallen en blijft op de weide samen met nog twee andere paarden, ze heeft geen behoefte om binnen te gaan staan. Ik tref haar 's morgens altijd liggend aan op de weide onder een rij bomen...
Je moet echt kijken naar het paard in kwestie.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:43

CarS schreef:

Daarom...ben geen natural,ben geen normal...hou hem op mijn eigen manier en dat bevalt ons wel.

Juist.. Hier ben ik het volledig mee eens..
Iedereen behandeld zijn paard op zijn eigen manier.. En houdt paarden op zijn eigen manier.
Zo behandel en rijd ik mijn paard dmv een kruising tussen western, dresuur en NH..

Zo staat mijn paard niet op ijzers, ze heeft ze niet nodig.
Ze heeft sterke voeten van zichzelf.. En op het moment gaan we toch niet vaak over straat.
Wel heeft ze een dikke laag stro in de stal, ze slaapt/ligt namelijk regelmatig op verschillende tijden van de dag in haar stal, terwijl ze toch zeker nu het weideseizoen begonnen is, toch zeker 12 uur per dag buiten staat.

Ik opende pas geleden een topic over of dat iedereen die nu natural doet altijd zo erover heeft gedacht. Iedereen kwam er voor uit vroeger dingen te hebben gedaan waar ze nu niet meer achter staan. Tuurlijk dat kan allemaal best. Maar volgens mij is er geeneen paard nog dood gegaan van op ijzers lopen, met een bit rijden en dat soort dingen..

Pas wel op, ik prop geen mensen in hokjes. Maar alsjeblieft laat ieder zijn ding doen.
Word je niet geaccepteerd, jammer dan.. Maar ga er niet over lopen zeuren, gooi het commentaar achter je. Het is jou paard, jou stijl en gaan met die banaan.
Iedereen denkt anders.

Zo rijd ik als een normal, maar ik behandel mijn paard als een natural. Gewoon via lichaamstaal. Tuurlijk deel ik soms een tik of schop uit, maar he, doet een paard dat in de kudde ook niet als ze op hun plaats gewezen worden..

Ik heb geen 'aversie' tegen naturals. Maar ik vind wel dat sommigen hun mening niet al te veel moeten opdringen.
Het is misschien een way of life, maar het moet je liggen. Niet iedereen kan hiermee omgaan.
Zo kom ik uit een Parelli-rijke omgeving.. wat wil je met een centrum op het dorp. Regelmatig kom ik mensen tegen die met een touwtje buiten rijden. Dan kijken ze mij aan alsof ze me de grond in willen trappen als ik met mijn zadel, hoofdstel met bit en een zweepje aan kom zetten. Terwijl ik ook gewoon met een lange teugel stap.
Dan denk ik mensen, waar zijn we bezig..
Laat iedereen in zijn waarde..

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:20

Dan kom je "ons" iig niet tegen , "we" komen momenteel niet echt vaak (niet dus , teveel leuke dingen "binnen")buiten momenteel. En in de periode dat er veel buiten gereden werd ben ik (en ik was altijd mee ) geen "normal" tegen gekomen. 1x was het raak (was buiten die periode) en dat paard stond flink te stuiteren bij het zien van ons en ging bijna op z`n plaat (ijzers-asfalt- bouncy paard: geen goeie combi, kunnen maar weinige ontkennen imo). En ja dan verschijnt er toch een smile op m`n gezicht. Dat mijn jonge paardje niet blikt of bloost en rustig doorstapt.

Arabesk

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 00:03

stef schreef:
Goh, wat een titel!

Ik sta niet negatief tegenover het natural gebeuren. Een ieder moet lekker zelf doen wat ze denken dat goed is. Voor de een is dat zn paard met een deken en ijzers te zetten, voor een ander absoluut niet.
Wat ik echter heel jammer vind dat er enkele "naturals" doorslaan en hun mening op een zeer vervelende manier op gaan leggen. Ze stampen mensen die met ijzers rijden compleet de grond in alsof ze achterlijk zijn.
Dit vind ik zo jammer he! Door een paar van die extremen ontwikkel ik een soort van aversie tegenover naturals (daar heb je weer zo'n zeikerd...)

Mensen die dit herkennen?

Ja ik herken dit.

Er zijn ook extreme 'normals' om ze zo maar even te noemen, die naturals de grond instampen alsof ze gek zijn. En allemaal hersenloos achter een goeroe aanlopen en ons uitmaken voor dierenbeulen omdat we geen geld overhebben voor dekens, ijzers etc

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:55

Dit is dus zo een duidelijk voorbeeld.

IK vind het dierenkwelling om een paard bewust ijzerloos te laten lopen als het zichtbaar hier last van ondervind. Als het paard gevoellig loopt of zelfs kreupelt zonder ijzers, dan doe je er ijzers onder om het paard te verlichten. Dan ga je niet doorzetten omdat je als eigenaar vind dat je paard zonder ijzers MOET

Ik heb dus nooit ergens gezegd dat ik vind dat een NBer een dierenbeul is omdat deze geen geld overheeft voor ijzers.

WEL heb ik gezegd dat ik vind dat het dierenkwelling is als je een paard bewust pijn laat lijden omdat een eigenaar ergens een overtuiging van heeft

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:21

promptertje schreef:
Nog even over gaan liggen; ik was gisteren op de stoeterij waar ik mijn jaarlinghengst heb staan. De 30 fokmerries leven daar het hele jaar op een stuk van 25 hectare, met een laag, nat deel en een hoog, droog deel, dat helemaal omzoomd is met bomen. Ze hebben ook de beschikking over een grote loopstal met stro en met een kaal deel.

Gistermiddag lagen zo'n 25 merries in de loopstal, op het stro en niet buiten (terwijl het droog was en niet koud) en ook niet op het kale gedeelte. Ze kozen ervoor om binnen op het stro te gaan liggen. Is voor mij toch een klein inzicht in de voorkeuren van een paard.

Dat is inderdaad wel duidelijk dan ja! Blijkbaar kunnen ze een pak stro dan ook best waarderen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:24

Jus_dOrange schreef:
Tsja als het slecht voor de hoeven is dan gaat het er natuurlijk ook om hoeveel het paard op stal staat. Maar ik vraag me af, als de stal elke dag leeg wordt gehaald, weer volgegooid met schoon en droog stro, is het dan ook zo slecht voor de hoeven?

Volgens mijn bescheiden mening kan dat prima, zo doe ik het ook

Maar de redenatie van paardnatuurlijk was geloof ik ook dat je de bloedsomloop stimuleert door de ze op het harde te zetten. Maar goed, paardnatuurlijk zit wel vaker in de extreme hoek. Ik heb het namelijk behalve van paardnatuurlijk eigenlijk nooit van iemand anders gehoord, ook niet van mijn natural balance bekapster.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:31

Smurf, ik vind je besluit heel rigoureus, ik hoop dat je er tzt van terug komt... Ik vind het heel triest dat iemand het dusdanig voor een ander kan verpesten dat ie niet eens meer een paard wíl.

Enfin, ik heb verder het topic niet heel goed gelezen, kwam het toevallig tegen... Die extremen die stef noemt zijn imo niet enkel bij de naturals. Die heb je overal. Dressuursport, springsport, mensport, etc. De één zie je wat vaker dan de ander... Denk dat op Bokt de naturals opvallen omdat het er relatief veel zijn (in een kleine ruimte ), maar dressuur vind ik ook overduidelijk aanwezig.

Ik doe lekker mijn ding, ik doe wat ik goed acht. Daar zit veel bij van 'naturals' (toch raar eigenlijk, de dingen die ik vroeger deed hebben nu ineens een naam ), maar ook een paar 'normale' dressuur-/springdingen. En dat gaat lang niet altijd volgens het boekje.

Leven en laten leven denk ik dan maar...

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:50

Wil toch ook even reageren op dit topic. Ben zelf sinds een half jaartje bezig met Parelli, maar zit zelf behoorlijk tussen natural en normal in.
Ik vind om te beginnen dat men elkaar gewoon hoort te respecteren.

Ik ga geen sportruiter veroordelen omdat ie met een bit rijd, en ik ga ook geen NHer veroordelen omdat ie z'n paard geen ijzers geeft.

Ik ga wel een sportruiter veroordelen als ie z'n paard mishandelt door met een superscherp bit de mondhoeken van het paard compleet aan gort te raggen "omdat ie niet luistert". Ik ga ook de NHer veroordelen die z'n paard mishandelt door m natuurlijk te bekappen op een dusdanige wijze dat het paard geen hoef meer overheeft en 24/7 kreupel loopt.

Kortom: je hebt overal uitersten, maar GEMIDDELD gaat iedereen heus wel op een verantwoorde wijze met z'n paard om, en hoor je elkaar gewoon te accepteren!
Natuurlijk kun je een ander, als hij/zij interesse toont, uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier doet, maar probeer alsjeblieft niet de hele mensheid te bekeren naar jouw methode. Blijf openstaan voor andere meningen en methoden, dat houdt het leven wel zo gezellig...van ruzie op stal wordt niemand beter!