IJzerloos in twee stappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Re: IJzerloos in twee stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:37

Ja ik eigenlijk ook

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:28

Niet alleen blind omdat ik dit zo geleerd heb (al leer ik het wel zo van mijn leraar en smid waarbij ik mee loop).
Maar je ziet vaak dat er toch een soort dubbele zool komt. Als je hier je renet even langs haal valt het er zowat vanzelf uit. Is het hard zit er niet veel tussen de zool en het leven en blijf ik er zo veel mogelijk van af.
Een straal die gewoon mooi klein is gaat ook niet veel van af. Maar als een straal alle kanten op gaat groeien kan er in de straal groeve te veel vuil en rommel komen met alle gevolgen van dien(oa rotstraal al is dat iets wat dan al 'in de grond' moet zitten omdat het een bacterie is). Mijn pony's die de hele winter niet al te mooi en droog gestaan hebben hebben geen van alle last van rotstraal en hebben mooie hoeven, ik heb dus het geluk dat het hier niet in de grond zit.
Best veel paarden die ik tegen kom hebben rotstraal(soms heel licht, maar had er vorige week een daar kon je de straal amper nog herkennen als straal), dan doe ik er zeker wat aan, want rotstraal houd niet van zuurstof en frisse lucht die er dan weer bij kan komen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:36

Duidelijk
Maar hoe zie jij de functie van de straal dan?
In het geval van rotstraal is snijden inderdaad heel logisch. Dubbele zool kan ik bij mijn paard over meepraten, heeft hij aan beide voorhoeven.

Ik ben gewoon nieuwsgierig, ik heb hier een foto van de onderkant van de linkervoorhoef van mijn paard van toen hij net bekapt was (niet door mij trouwens, maar door iemand die hiervoor geleerd heeft). Ben benieuwd wat jij daarvan vindt en wat je eventueel anders zou doen

Afbeelding

Opmerking: deze hoef heeft dus een dubbele zool die bikkelhard is.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:09

Zo'n dubbele zool snij ik weg ivm vuil wat er tussen kan komen te zitten met eventuele nare gevolgen.
Straal zou ik bij snijden, mede omdat ik hem er hier niet helemaal mooi vind uit zien(mooi in de zin van dat er misschien een klein beetje rot onder kan zitten, voor het plaatje zal het mij een worst wezen ).

Ik heb mij niet wezelijk verdiept in het natuurlijk bekappen(ik vang aardig wat op, maar daar een opleiding of cursus in doen doe ik ,nog?, niet). Maar bij het natuurlijk bekappen word de straal toch gezien om het bloed rond te pompen?
Dat gebeurd nl door het uitzetten en weer krimpen tijdens het lopen (daarom mag je ook niet achter het breedste punt van de hoef nagelen omdat je de hoef dan vast zet).

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:19

Probeer die dubbele zool maar eens weg te snijden Dan moet je met grof gereedschap aankomen, anders gaat het je niet lukken. Dat is ook de reden waarom ze hem heeft laten zitten.
De straal ziet er bij die voet inderdaad het minste uit, ben ik met je eens.
Deze achtervoet ziet er imo een stuk beter uit:

Afbeelding

De functies van de straal volgens de boekjes van natuurlijk bekappen:
- regulering van de hoefgroei, als de straal de grond raakt is dat een seintje voor de hoef om te groeien, als de straal dat niet doet, stopt de groei
- beter gevoel met de grond en betere grip
- schokdemping
- functie in het hoefmechanisme, dus de bloedcirculatie dmv in en uitzetten van de hoef.

Ik heb dus wel een cursus gedaan maar vijl alleen af en toe een beetje bij. Het echte bekappen en de controle gebeurt door iemand die de opleiding voor natural balance bekappen heeft gedaan. De regels daarbij komen grotendeels overeen met die van natuurlijk bekappen uit het boekje van paardnatuurlijk etc.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:21

Wat betreft het verwijderen van de ijzers zie ik geen enkele reden om dit in 2 etappes te doen. Als je ervan overtuigd bent dat de ijzers meer kwaad als goed doen, is het naar mijn mening niet logisch dat in 2 etappes te doen.
Wat wel belangrijk is om het verwijderen van de ijzers en het bekappen door een ervaren iemand te laten doen, zodat je een goede basis hebt. Ik zou dat zeker door een natuurlijk bekapper laten doen, omdat de wijze van bekappen duidelijk anders is.

Groet,
Simon

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 23:33

Probleem is eigenlijk dat ik wel wil, maar niet zo goed durf...
Ik ben een beetje bang dat de gewenningsperiode zo enorm zal tegenvallen. Maar van de andere kan bestaan er natuurlijk ook nog hoefschoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:37

Daar was ik destijds ook wel bang voor hoor. Vanwege die verhalen van lang en erg gevoelig zijn.
Maar bij mijn paard viel dat dus allemaal reuze mee. Nauwelijks tot niet gevoelig.
Toen ze vorig jaar opeens wèl gevoelig werd (diverse oorzaken), heb ik hoefschoenen aangeschaft. Dat vind ik werkelijk dè oplossing.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 23:44

Ik heb al eens een (totaal verkeerd aangepakte) poging tot ijzerloos gedaan en dat is toen zo vreselijk tegengevallen, hij heeft toen 3 weken haast niet kunnen lopen, nog geen paar stapjes op gras. Maar dat was bij een traditionele smid die de er duidelijk geen kaas van gegeten had. Ondanks dat ik me dat realiseer, ben ik toch huiverig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:49

Weet je nog hoe hij de hoeven destijds bekapt heeft na het verwijderen van de ijzers?

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 23:52

Vreselijk kort en alles "netjes" bijgesneden.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 23:56

Het stond toen zo extreem kort dat ik (als ex-nagelbijter) associaties kreeg met nagels die tot op het vlees afgebeten waren. Maar als ik eerder in dit topic lees dat de hoefwand gelijk gemaakt moet worden met de buitenkant van de zool, dan was dit dus wel goed? Auw!

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:13

mijn ene paard heeft jarenlang rondom op ijzers gestaan bij de vorige eigenaar. eerst heb ik gewoon de achterijzers er afgelaten en later ook de voorijzers, behalve dat de nagelgaten even uit moeten groeien, dus je hebt tijdelijk wat gebrokkel, hij is nooit gevoelig geweest of kreupel of wat dan ook. het heeft nooit een probleem opgeleverd.
Mijn (reguliere) smid snijdt wel de straal bij maar laat de zool wat dikker als ze zonder ijzers staan.
Mijn andere paard had nog nooit een smid gezien voordat ze 4 jaar oud was, de vorm van de hoeven, de straal en de zool, zien er nu niet specifiek anders uit, nu ze regelmatig (ong. 4 maal per jaar) bekapt wordt, ze had geen extreem dikke zolen en ook geen stralen die onder de zool of draagrand uitstaken.
Hoe natuurlijk wil je het hebben dus.
Verder moet je niet denken dat hoefsmeden (de Normals) alle paarden op ijzers zetten, dit lijkt een wijdt verbreidt misverstand te zijn onder de naturals.
Heel veel paarden, ook die van normals die bij normal hoefsmeden klant zijn, staan gewoon op blote voeten.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:22

Speedster schreef:
Ik ben een beetje bang dat de gewenningsperiode zo enorm zal tegenvallen. Maar van de andere kan bestaan er natuurlijk ook nog hoefschoenen.

Hoi Speedster,

Mijn ervaring is dat de gewenning vaak zeer mee valt. Van alle paarden die ik van de ijzers heb gehaald zijn er maar 2 teruggegaan naar ijzers. Waarvan ik 1 kon begrijpen, de andere niet.
Je zal je paard wel de kans moeten geven uiteraard. Maar echt in de praktijk valt het reuze mee, maar wel direct op de juiste manier bekappen en zeker niet direct te kort zetten.

Groet,
Simon

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 00:31

Ik begin er langzaam wat meer vertrouwen in te krijgen dat ik me niet meer zo druk hoef te maken om een herhaling van poging 1, mits ik er een kundig persoon bij heb/haal (NB/TB). Ik zal eerst eens grondig overleggen met mijn huidige hoefsmid, en als ik er niet het volste vertrouwen in heb dat het met hem gaat lukken (lees: als hij er geen ervaring mee heeft, er niet voor open staat of ik er gewoon geen goed gevoel bij heb), zoek ik een natuurlijk bekapper. Ik weet nu in ieder geval waar ik op moet letten.

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:38

Wat ik al eerder zei: even aan je smid vragen wat hij van de kwaliteit van de hoeven vind.
achterijzers eraf, niet te kort bekappen, later voorijzers er af niet te kort bekappen en de zolen wat dikker laten (maar dat leren ze in Deurne wel, dat hoef ik ze niet te vertellen) gaat waarschijnlijk allemaal prima, veel succes ermee.!!

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 00:40

Thnx!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:18

Zelf heb ik mijn paard (dat altijd op ijzers heeft gestaan) in 1 keer van de ijzers af laten halen, en hem direct laten NB-en. Hij heeft hierdoor nooit een pas gevoelig gelopen.

Als het jou gerust stelt om het in fases te doen, moet je dat zeker doen, maar probeer, als het goed gaat, de fase wel kort te houden, er is dan immers geen reden om tot de winter te wachten.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:19

Speedster schreef:

ik zou het in een keer doen en voor de zekerheid tenminste voor de voorhoeven hoefschoenen aanschaffen.

als het goed gedaan wordt heb je ook kans dat er helemaal geen gewenningsperiode is. ga eens op deze site kijken:

www.healthyhoof.com

of deze

www.keithseeley.com

en dan heb je ook nog

www.barefoothorse.com

het is me overigens een raadsel hoe iemand over natuurlijk bekappen en negatief oordeel kan geven en even later toegeeft zich er niet in verdiept te hebben.

er zijn paarden die het met traditioneel bekappen goed doen op blote voeten, maar dat ligt meestal aan de (goede) kwaliteit van hun hoeven. de kunst van het natuurlijk bekappen is om een hoef van mindere of slechte kwaliteit zo ver te krijgen om ook blootsvoets door het leven te gaan.

mijn nu 21jarige NRPS pony had volgens mijn vroegere traditionele smid akelig dunne hoefwanden met een rotte witte lijn, een bokhoef en een platte hoef voor en kon onmogelijk zonder ijzers. ik heb niet naar hem geluisterd omdat ik toen al (12 jaar geleden) de boeken van Strasser had gelezen en het perse wilde proberen. mijn TS haalde de ijzers eraf (de platte voorhoef stond ook nog eens op een wig die ook niet veel goeds gedaan had). uiteraard gingen de hoeven brokkelen maar dat was na een tijdje ook over en hij heeft nooit een stap kreupel verzet.

de grote kwaliteitsverbetering van zijn hoeven kwam pas doordat ik mezelf echt ging verdiepen in de verschillende manieren van NB en het zelf ging doen.

nu bekap ik al mijn paarden zelf en sindsdien heb ik nooit meer het probleem "hij loopt gevoelig - te kort bekapt" wat ik in TB kringen nog wel vaak hoor.

ik bekap ook nog een paard van een kennis die vreselijk verwaarloosde hoeven had. paard loopt alleen in de zomer 24/7 buiten. toch zijn de hoeven 200 % opgeknapt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:48

Als je eerder een niet zo succesvolle poging hebt gedaan om zonder ijzers te doen, moet je even nagaan of de situatie nu geschikter is. Heb je nu dezelfde smid als toen? Want de kans dat het dan op dezelfde manier weer niet gaat is dan groot.
Wie de ijzers er vanaf haalt en aansluitend bekapt is niet degene die het succes bepaald, dat hangt ook af van je uitgangssituatie. Kijk eerst eens goed of de straal op dit moment (dus met ijzers eronder) bij de grond kan komen. Zo niet, doe dan nog een keer een ronde met ijzers en zorg dat de smid van de straal afblijft. Als de straal nu namelijk de grond niet raakt, heeft hij nu geen gevoel voor grondcontact en als hij dan opeens wel op de grond komt krijg je dat de boel opeens van alles moet, vergelijk met een een slapende voet die gaat prikken.
Het is in dat geval beter om eerst de straal contact te laten krijgen met de grond, zodat die overgang niet te groot is.
Enne, zoek dan ook een andere smid, een smid die de straal zover wegsnijd dat er geen grondcontact is, is een slechte smid.
Eerst achterijzers eraf en later voorijzers vind ik geen verkeerd idee.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 13:57

Ik heb nu gelukkig een andere smid. Door schade en schande wordt men immmers wijs .
Het is inderdaad een goed idee om de straal eerst goed te laten bijgroeien. Ik zal eens kijken hoe het nu met de straal zit, maar we hebben nog een paar weken voordat de smid weer komt. Mocht hij dan de grond nog niet raken dan doe ik inderdaad liever even voorzichtig en wacht ik nog een ronde.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 14:05

Als de straal nu nog niet de grond raakt, is het dan geen optie om de hoef iets langer te laten, zodat de straal niet acuut de grond gaat raken en dan de eerste tijd, als de hoeven nog niet zo hard zijn en nog wat af slijten, de gelegenheid krijgt om bij te groeien? Dan gaat de overgang toch ook geleidelijk? Of is mijn redenering nu heel fout?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:10

Je hoefwand is beschadigd door de nagels, dus als je de ijzers eraf haalt heb je daar een rijtje zwakke plekken. Het risico dat dat "voortijdig" afbreekt en dat de straal dan alsnog abrupt met de grond in contact komt is nadrukkelijk aanwezig.
Bovendien haal je de hoogte van het ijzer al weg onder de hoef, kans is aanwezig dan daarmee de straal ook meteen op de grond zit.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 14:10

ok duidelijk.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:03

Speedster schreef:
Als de straal nu nog niet de grond raakt, is het dan geen optie om de hoef iets langer te laten, zodat de straal niet acuut de grond gaat raken en dan de eerste tijd, als de hoeven nog niet zo hard zijn en nog wat af slijten, de gelegenheid krijgt om bij te groeien? Dan gaat de overgang toch ook geleidelijk? Of is mijn redenering nu heel fout?

Dan is er volgens mij kans op scheuren en brokkelen