Bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:40

Ben ik weer: heb even in je profiel geneust.

Je rijdt met sporen! Doe die eerst is af, je leert hem er nu vandoor gaan. Je houdt hem tegen maar wel steeds zeggen dat hij hard moet.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:41

De eerst keer kan je natuurlijk ook het hoofdstel over het bitloze hoofdstel of (touw)halster doen. Je doet dan zowel teugels aan het bit als aan het bitloze hoofdstel/(touw)halster. Het bit hangt er dan bij voor nood. En ga lekker in de bak oefenen

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:45

dit is echt iritant. weetje wáarom ik met sporen rijd. om extrsa hulpen te hebben. ik drijf niet met sporen maar met mijn kuiten. en met sporen heb ik even iets meer met been te zeggen en net even vluggere hulpen geven

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:47

ik zal wel eens gaan oefenen. maar mijn paard gaat dna steeds hárder en 'hárder en hárder.. en dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:50

Laten we eerst hier vanuit gaan: Geen fratsen, dat Scheelt.

Het scheelt echt. Om goed te kunnen paard rijden hebje geen sporen, hulpteugels en vaak niet eens een bit nodig. En dan bedoel ik niet z dressuur ofzo. Maar paard vriendelijk duidelijk maken wat jij wilt. Ook daar is geen bit voor nodig. De mensen die hier jou nu advies geven hebben wel degelijk ervaring met bitloosrijden en weten het op dat oppervlak ook echt beter.

Als je paard steeds harder en harder gaat dan stop je hem dat lijkt me duidelijk toch? Ja dat het paard niet in een keer overschakelt van bit naar bitloos is logies. Maar het paard word heus niet druk, vervelend en gemeen zonder bit.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:51

Heb je het rijden niet goed voorbereid. Leer je paard nou maar eerst eens wijken voor druk.
Ik wil niet vervelend doen hoor, maar ook al ga je niet bitloos rijden dan is het wijken voor druk nog vrezelijk belangrijk. Als je paard dat niet kent snapt hij nooit dat hij langzamer moet gaan als hij druk voelt in de mond, pas als je hem pijn gaat doen zou hij wel langzamer gaan.

Even offtopic over de sporen. Welk nievau rij je? Sporen voor de verfijning van de hulpen heb je pas nodig vanaf de M, net als een bit

Onassa

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:52

Wel een interessant topic.

Vraagje....wat voor een methode's zou je nog meer kunnen toepassen zonder bit behalve de hackemore?
Ik zou het namelijk wel eens willen proberen emt mijn paard.
Ze is een Engels volbloed met ook het daarbij behorende karakter.
Dus best sensibel.
Daarnaast is ze een headshaker....
Iemand misschien een idee waarmee in haar anders dan met bit zou kunnen rijden??

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:53

leren bit?? dat is ook best zacht. of nek ring (dat is voor de ervaren bitloose)

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:54

Rustig op je gemakje in de bak eens beginnen met evt. het gewone hoofdstel ook om (en ik zou zeggen idd geen sporen). Probeer eens in stilstand heel zachtjes druk te vragen om haar hoofd naar links en rechts te buigen. Doet ze dat al niet moet je toch echt op de grond beginnen zoals Anouar het uitgelegd heeft. Doet ze dat wel, kun je een stapje verder en kijken of ze in stap wil sturen en halthouden. Let wel op dat je zo min mogelijk druk probeert te gebruiken. Oefen daar maar eerst eens op voordat je aan draven of zelfs galopperen gaat denken. Het zal best behoorlijk wat tijd gaan kosten, maar je zult zien dat je toch vooruitgang zult boeken.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:54

Ik ga er verder maar niet over in. Ik ben bezig haar voor mijn been te rijden. en om de hulpen beter te laten uitkomen rijd ik af en toe met spoortjes. wat ik vaak ook niet doe.

Maar laat het hier maar bij. ik zal wel niet kunnen rijden.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:54

Tja in dat geval zou ik zeggen: vraag dan niet om tips als je er niks mee wilt doen...

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:56

dat wil ik heus wel. Maar verwacht gewoon niet dat mijn paard mee zal werken, ben al 2 jaar bezig haar beetje rustig te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:56

Probeer je eens in te leven waaróm je paard alsmaar harder gaat.

En word je ook bewust van jezelf. Hoe zit JIJ erop? Hoe is jouw spanning, jouw energie? Wat gaat er door je heen? Waar gaat je focus naartoe? Wat zijn je gedachten en de beelden die in je opkomen?

Paardrijden doe je altijd nog met z'n tweeën, jij en je paard. Waarbij het paard vrijwel ALTIJD doet wat jij aangeeft of vraagt. En vaak zijn dit hele onbewuste en subtiele dingen.

Om hier meer over en van te leren, kun je gaan grondwerken. Dan ga je heel erg bezig met je eigen lichaamstaal en leer je hoe gevoelig je paard in feite op jou reageert, of weer kàn gaan reageren, wanneer je al die hardheid - zoals bit en sporen - voortaan achterwege laat.

Onassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:56

Karoliefje schreef:
Ik ga er verder maar niet over in. Ik ben bezig haar voor mijn been te rijden. en om de hulpen beter te laten uitkomen rijd ik af en toe met spoortjes. wat ik vaak ook niet doe.

Maar laat het hier maar bij. ik zal wel niet kunnen rijden.

Jeetje zeg....wat een kinderachtige reaktie!
Ik zie hier enkle maar mensen met alleen goede bedoelingen advies geven.
Maar goed....ik pik er in ieder geval wel wat van op!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:57

Je bent wel lekker negatief over je paard hea? Jij kan het allemaal allang maar je paard gaat heus niet mee werken?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:57

Onassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:58

Lenneke_

Re:

Karoliefje schreef:
dat wil ik heus wel. Maar verwacht gewoon niet dat mijn paard mee zal werken, ben al 2 jaar bezig haar beetje rustig te krijgen.

Even wat anders. Is je paard wel eens grondig nagekeken door een goede dierenarts?

Speedster

Re:

Karoliefje schreef:

Reden temeer om eens vanaf de basis te gaan beginnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:03

Karoliefje schreef:

En de twee jaar die je nu bezig bent geweest, hebben dus niet geholpen. Bit en sporen en jouw manier van rijden en omgaan met je paard, hebben dus niet geholpen. Klinkt nu effe hard, maar zo is het uiteindelijk wel.

Wanneer je ècht verandering wilt, zul je je moeten opstellen voor alles wat voor jou wellicht nieuw, eng en spannend is. Ga die uitdaging gewoon aan. Stel je open voor je paard en beloof haar - en jezelf - dat JIJ wilt veranderen om het voor jullie allebei weer fijn te maken.

JIJ moet het doen, zonder ook maar iets van je paard te verwachten. Zij gaat wel met je mee, echt waar!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:05

Dat wou ik net zeggen.

Even nog over de sporen: Als je ze niet gebruikt, doe ze dan af.
En als je denkt dat je niet kan rijden, misschien wel niet ja. Als je je paard alleen nog maar kan rijden met sporen...

Sorry hoor.. .maar als jij zo negatief doet kunnen wij dat ook! We proberen je te helpen, en jij zit alles goed te praten. Zo komen we er neit!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:06

Paarden kunnen niet liegen of iemand voor de gek houden, dat kunnen alleen 'slimme' wezens (hoe zeg je dat?) zoals mensen en apen

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:16

Ik heb even jullie reacties gelezen.

En vind dat er gewoon foute conclusies getrokken worden. Sporen zijn niet om je paard mee te trappen. Ik gebruik ze om de hulpen te verfijnen. en als mijn merrie moe word dat ik haar goed aan het been rijd. en omdat ik niet zo lang ben beter stelling er met mijn benen in te rijden. dus ik rijd met sporen om het voor haar fijner te maken. als zij niet zo op een zweep had gereageert had ik dat genomen om de hulpen te verfijnen. Maar ze is niet gewend aan een zweep. en begrijp me niet verkeert. maar ik ben hartstikke gek op mijn merrie, en heb alles voor haar over. en er begint sterk verbetering te komen. zonder dat ik mijn teugels/bit nodig heb om te rijden. maar gewoon op been. Ik krijg goed privé les, dat is iemand die echt het perfecte uit ons haalt. en het gaat goed op weg. af en toe laat ik haar buiten helemaal gaan. en is ze in de bak weer wat rustiger. Begrijp me niet verkeert.. Ik wil best veranderen vóor mijn paard. maar ik denk dat zoals het nu gaat er ook sterk verandering in komt. ik leer elke dag van haar. en zonder je paard ben je ook geen goede ruiter. je moet samen met je paard het doen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:21

Eén ding kan ik echt niet begrijpen. Je paard is nog niet goed aan het been, maar je rijdt met sporen om de hulpen te verfijnen.
Zoiets als een kind dat nog niet heeft leren rekenen eindexamen wiskunde laten doen.
Begin bij de basis

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:22

Afgezien van de reden waarom je sporen gebruikt, snap ik dan je vraag en conclusie niet helemaal. Je schrijft eerst

Karoliefje schreef:
Ik heb een heel vlot paard dat absoluut zonder bit niet te houden is(ik hang niet, ik moet af en toe opstopping maken met teugels) Maar zou voor zo'n paard dit mogelijk zijn?

en hoe ervaart het paard het, blijft die er rustig(er) onder?

Daar krijg je positieve antwoorden op, dat het allemaal mogelijk is, en uitleg hoe je het moet aanpakken, en vervolgens trek je zelf de conclusie dat het voor jouw paard niet is weggelegd, omdat ze zonder bit niet te houden is. Maar dat wist je ook al toen je de vraag stelde...