Bij bitloos evenveel in je handen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: Bij bitloos evenveel in je handen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:38

Ik wissel regelmatig af met bitloos rijden en met bit rijden. Ik merk eigenlijk nagenoeg geen verschil, rijd eigenlijk bij beide met weinig druk, maar merk wel dat door mijn EIGEN "angst" ik in het begin soms met het bitloze hoofdstel wat meer druk gaf dan met het bit. Dit had meer met mijzelf te maken als met mijn paardje. Als je eenmaal je paardje het vertrouwen geeft door de teugels losser te laten, zul je snel merken dat je vertrouwen beloond wordt, in wederzijds vertrouwen en zal ze ook meer loslaten en zelf gaan lopen, zonder op jou te leunen.

Ik heb nu ook les in het op de NHS methode rijden en ik "spoor" ook aan met een aaitje Dit alles vergt veel training van zowel de ruiter als het paard, wat het gewend is om porren te krijgen als hij harder moet lopen. Soms duurt het dan ook even voor ze reactie geeft, maar ze doet het wel, soms pas na 5 minuten en dat geduld moet je ook opbrengen.

Mijn paardje is nu bijna perfect op zit te rijden, reageert goed op wijken voor druk en op mijn benen en zit. Mijn paardje maakt nu ook wendingen om mijn been heen, terwijl ik amper de teugel erbij hoef te pakken. Een ophouding gaat ook niet meer op teugeldruk, maar op in het zadel zitten en een stemcommando.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:19

Martine1232 schreef:
Anouar15 schreef:
Een paard voelt een vlieg, waarom dan niet een (bitloos)hoofdstel als er met weinig druk wordt gereden?

Dat hoor ik écht vaak! Waarom spoor je je paard dan aan met je benen? Waarom niet met een aaitje, als ie ook een vlieg voelt?
Dan kan ik er nog wel meer noemen hoor. Misschien ben je wel ijzer, bit en boomloos, toch zal je weleens meer druk moeten geven dan een vliegje..

Weer even ontopic: Als je paard het niet gewend is, dus gewend aan het bit, snapt ie dat toch niet? Dat je dan heel licht kan rijden? Hij is zoals eerder genoemt gewend aan de druk vh bit. Hij weet niet beter!

Als je paard goed aan je been is, is de druk van een vlieg ook genoeg. We hebben onze paarden alleen zo afgestompt dat ze er niet naar willen luisteren, voelen doen ze het wel degelijk!!! benen zijn trouwens helemaal niet nodig, je kunt je paard prima op alleen je zit rijden. Kijk maar eens naar echt goede klassieke ruiters, die laten hun paard de meest geweldige oefeningen doen, zonder ook maar een zichtbare hulp te geven !!!

Viljalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:36

ik heb een verzorgpony van 18 jaar, ze had nog nooit zonder bit gereden. ik wou het wel eens uitproberen en vroeg er 1tje voor mijn verjaardag. eigenlijk merkte ik niet eens verschil, wel merkte ik bij het omdoen van het bitloze hoofdstel dat ze het prettig vond dat er geen bit meer was en ik kan gewoon alles met het hoofdstel.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:22

Moderatoropmerking:
Oud topic, dus slotje