Dressuurmuts onder de indruk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 20:53

dank je wel

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:06

touwhalster heb ik iig wel, een felblauwe nu de kennis nog hebben...ik volg dit topic dus ook nogsteeds

Anoniem

Re: Dressuurmuts onder de indruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:15

Citaat:
Toch snap ik niet dat je zoveel kritiek verwachtte.

De 'NH' manier heeft vooral te maken met omgang, en niet met wat je gebruikt, ik snap wel dat die indruk soms wordt gewekt. NH kan ook met bit, boomzadel, ijzertjes en dekens, touwhalster is in principe ook geen must. Voor grondwerk vind ik touwhalsters wel handig, maar ik rij er zelf niet mee.

Da's waar, dat NH vooral te maken heeft met de omgang.
Toch zie je vaak dat 'Natural' een automatisch voortvloeisel is van NH. Bij NH ga je je o.a. verdiepen in het wezen paard; bijv. hoe denkt hij, hoe reageert hij en waarom, wat doe ik allemaal waar hij op reageert, wat is paarden(lichaams)taal, wat zijn z'n behoeftes etc. En naarmate je dit meer gaat doen en steeds meer bewust wordt en inzicht krijgt, kom je ook steeds meer bij het (gevoelsmatige) besef dat bijv. die zware dekens en die ijzers niet goed en niet nodig zijn, dat het paard de vrijheid en een kudde nodig heeft (weidegang ipv stal), dat hij veel ruwvoer nodig heeft en al die kilo's fastfood niet goed voor 'm zijn, en dat het bit een overbodig middel is, etc etc..
Dus ja, vaak is het één met het ander verbonden.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 12:39

Zo ver ga ik niet hoor, 't blijft wel een sportpeerd
Ik krijg trouwens altijd mensen op mijn dak die me daarvan af willen helpen vanuit dit Boktforum dus vandaar Dat zijn waarschijnlijk de mensen die nu niet reageren omdat ze me al totaal verknipt vinden

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:54

Urielle, ik ben ook een dressuurruiter geweest, lessen gehad van een ZZGP instructeur, veel goede dingen geleerd, veel wedstrijden gereden - en nu ben ik compleet Parelli-minded .

Ik combineer dat nog steeds met sportpaarden, alleen geen dressur meer, ik heb me op de drafsport gestort. Het valt perfect te combineren! Het één sluit het ander niet uit, Pat Parelli zelf zoekt juist aansluiting bij mensen die in de sport meedoen. Zo heeft hij samenwerkingsverbanden met reining en cutting westernruiters, met eventers, met springruiters en met dressuurruiters, zoals Karen Rohlf, die dressuurt op de Parelli-manier.

Duur is het niet, ik ben niet méér kwijt dan ik vroeger was, maar je moet wel een basis set kwaliteitsspullen hebben. Maar ik rij nog steeds met mijn dressuurzadel hoor, en soms met hoofdstel, het touwhalster is alleen onmisbaar voor de "tussenfase" zeg maar.

Ook Parelli streeft naar verzameling en de juiste buiging, de weg er naar toe is alleen anders. Hij hakt alle hulpen eigenlijk in stukjes die heel duidelijk gegeven worden (het stoppen met het hoofd naar de knie, zoals je al opmerkte), maar dat wordt later allemaal weer samengevoegd tot hele subtiele hulpen. Eerst groot en duidelijk, dan kleiner en subtieler.

Mooi dat je zo onder de indruk was. het Parelli-programma is de laatste 2 jaar ook enorm geevolueerd, er wordt streng gelet op oren naar achteren en zwiepende staarten, er staat nu zelfs in de "examen-eisen" dat die niet meer voor mogen komen, maar dat het paard ontspannen en geinteresseerd moet zijn.

Over 2 jaar ga ik mijn nu jaarlinghengst inrijden, op de Parelli-manier - en ik heb er alle vertrouwen in dat er dezelfde rust bij komt kijken als die jij bij je stalgenoot hebt ervaren .

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:23

Ik vind het echt fijn om te lezen dat er meer sportruiters aansluiting hebben gezocht in een NH-methode en dat dat toch goed te combineren valt Op een of andere manier krijg ik altijd van die fanatieke Naturals op mijn dak die van mij op zijn best een boscrosser willen maken (eigenlijk nog het liefst dat ik er echt niet meer opstap ) en daar is niks mis mee maar het past niet bij mij. Ik zoek toch een middenweg dan en het is goed te horen dat andere mensen die reeds met succes gevonden hebben.
Ik zal eens uit gaan zien naar een basispakket voor level 1 en zien of ik in mijn eentje iets tot stand kan brengen. Wat een ander paard en een demo van een stalgenootje al niet kan doen zeg, ik weet zeker dat er mensen zijn op Bokt die nu niet weten wat ze lezen
Ik hou jullie op de hoogte!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:11

Leuk dat je er nu voor openstaat, ben benieuwd naar je ervaringen. Dure (merk) spullen hoef je niet aan te schaffen, goedkopere alternatieven zijn ook te krijgen. Maar helemaal zonder zou ik het niet doen. Ik zou dan wel een touwhalster, een leadrope en een stick aanschaffen, met je gewone halster en een halstertouw loop je toch snel tegen beperkingen aan, omdat een touwhalster nu eenmaal wat scherper inwerkt en de knopen heeft op plekken die belangrijk zijn op een paardenhoofd en je wat meer finesse bereikt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 14:27

Ik heb via een heeeele lieve Bokker al een site aangeraden gekregen: www.equiplay.nl voor de spulletjes. Daar is het nog een beetje te behappen Nu alleen dat Partnership pakket nog, want teeeering da's duur via internet! Tips blijven welkom hoor!
Voor zo'n eerste poging binnen NH moet het wel een beetje betaalbaar blijven

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:45

Ik denk dat het allerbelangrijkste dat je je paard kunt leren, waar je het meeste profijt van hebt (in elke fase van de training, maar zeker bij het zadelmak maken), dat hij je 100%, onvoorwaardelijk leert vertrouwen. Maakt niet uit wat er om me heen gebeurt, mijn baasje is bij me dus is het in orde. Dat kun je heel goed los van een bepaalde methode doen volgens mij, door je paard met heel veel geduld en hele kleine stapjes tegelijk aan veel indrukken bloot te stellen en daarin net een iets verder te gaan dan het "standaard" langs de weg lopen, voetjes geven en vastzetten. Ik ga dit nu nog met mijn paard inhalen, omdat ik merk dat hij buiten wat onzeker is. Dus ik ga driftig oefenen met plastic zakken, zeilen, over roosters lopen, met takken langs hem zwiepen, paraplu's, bedenk het allemaal maar. Zo geduldig en zo lang totdat ik bij wijze van spreken (en misschien zelfs letterlijk) met pannedeksels naast hem kan staan kletteren zonder dat hij daar ook maar enigszins van onder de indruk raakt. Hij is nu nog jong (5), dus beter nu nog een inhaalslag maken wat dat betreft dan er te lang mee wachten en er later spijt van krijgen. Ik denk dat als je paard zo'n vertrouwen in je heeft dat je dan al een heel belangrijk begin hebt.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:00

het oude level 1 pakket is nu in de aanbieding bij parelli.nl omdat er een nieuw gelikter pakket is gekomen, dit even ter info maakt het 1e pakket er qua info niet minder om hoor... alleen minder duur...

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:40

kan de moderator even bovenstaand bericht wissen? Was via pb bedoelt...

Edit: Bovenstaand bericht verwijderd

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:15

Willeke, volgens mij is het verwijzen naar illegaal gekopieerde pakketten "not done", en het in bezit hebben ervan strafbaar.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:19

Ik wil met de grote meneer ook Parelli gaan beginnen

Lijkt me een goede aanvulling en daarnaast ook heel leuk voor HEM en voor mij

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:24

Kimmie, wat leuk . Alles goed met jou en Sanne ?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:27

Heel goed

Tis een leuk leven zo eindelijk weer eens een enigste eigenste paard waar ik gewoon bijvoorbeeld mee kan parellieen een paard waar ik de tijd voor kan nemen is weer heel wat anders dan altijd onder een bepaalde druk rijden

Ik kan niet wachten tot ik kan beginnen

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:28

Nou, als ik ergens mee kan helpen geef je maar een gil . Fijn dat jij en Toronto zo goed bij elkaar passen!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:32

hihi ik zoek je altijd als ik bij jou op stal ben heb zooooo veel vragen

Ik ben heel blij met de grote soms wat onstuimige grote meneer hij heeft het prima naar zijn zin zo in zijn leventje nu

Maargoed ik wil hem ook uitbrengen en uiteindelijk toch wel ver eindigen met hem...

Maar laat hij nou echt een heel veelzijdig paard zijn die dingen nodig heeft om over na te denken en laat parelli nou daar een hele goede aanvulling op zijn. ...... Is het niet voor mij zelfvertrouwen dan is het wel voor zijn vertrouwen in mij

Ik wil bij jou in de leer

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:20

cissy schreef:
het oude level 1 pakket is nu in de aanbieding bij parelli.nl omdat er een nieuw gelikter pakket is gekomen, dit even ter info maakt het 1e pakket er qua info niet minder om hoor... alleen minder duur...

persoonlijk vind ik de nieuwe paketten veel meer info bevatten dan de oude, ik heb ze beide van zowel level 1 en 2 dus ik kan vergelijken.

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:24

cissy schreef:

heb je beide pakketen wel ?, dit oordeel is namelijk wel erg kortzichtig/kort door de bocht

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:43

Urielle schreef:
Ik heb via een heeeele lieve Bokker al een site aangeraden gekregen: www.equiplay.nl voor de spulletjes. Daar is het nog een beetje te behappen

Zijn prima spulletjes, werk ik ook mee

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:46

Je kan je paard leren jou te vertrouwen. Ik doe zo af en toe met de jonge pony's wat grond werk en ze zijn nu bijna 2 en heb het idee dat ik er al zo op kan stappen en wegrijden. Ik doe het met een gewoon halster en touw, en leer ze gewoon wat druk is, waar ze horen te lopen en mijn te vertrouwen etc. Ik heb ze even voor hun 2e jaar een zadel op gedaan
ik kon klapperen wiebelen alles. Ik heb ze ook nog even los in de bak gedaan, en niets aan eht handje. We hebben het hier nu over jonge nrps hengsten.

We leren ze vanaf het begin dat zodra ze in de hand zijn ze zich moeten gedragen. En het heeft geholpen. Je kunt ze (hoe druk ze ook zijn) met touwtje om hun nek in de bak zetten. Pas als ze los zijn gaan ze weld rennen en spelen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:47

cissy schreef:

Ik heb toch van mensen gehoord dat de informatie in het nieuwe pakket 1 wat makkelijker toegankelijk is, en dat er ook meer info instaat. Heb tot nog toe oude versie 1 bekeken, nieuwe versie 1 nog niet in handen gehad...maar die gaat er wel komen!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:48

De nieuwe versie is inderdaad toegankelijker... veel DVD's erbij met veel uitleg en voorbeelden.
Ik heb beide versies gezien en vind de nieuwe echt beter!

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:36

Het nieuwe level 1 pakket is idd super De spulletjes van Equiplay trouwens ook! Het is idd een boel geld om alles aan te schaffen, maar dan heb je ook wel wat.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 01:58

Ik heb 1 cursus gevolgd, en mijn paard vertrouwd me nu al stukken beter.
Ik heb de cursus gevolgd, omdat ik niet zelf wat aan wou klooien, maar om het echt meteen goed te doen.
Ik heb hier een cursus gevolgd: http://www.onc-africhting.nl