Hoefijzer zeurende mensen (wat een titel whaha)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:42

Ik krijg er van mensen in het bos niet zo veel comentaar op soms zo van moet dat paard geen hoefijzers? Nee hoor het gaat ook prima zo
Maar mensen die wel verstand van paarden afhebben en die zelf natuurlijk allemaal hoefijzers hebben wel, zou je dat nou niet eens doen dat is toch veel beter? Nou nee
ik vind het best dat iemand anders ze onder zijn paard heeft ik niet mijn paard red het best zonder doen ze in het wild toch ook
Maar ik vind het wel goed als je paard een hoef probleem heeft en het met speciale ijzers verholpen kan worden

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:45

Als ik met iemand samen langs de weg rij vragen ze altijd wel of ik in de berm wil lopen. Als ik dan nee zeg krijg ik als antwoord altijd "Oh"

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:45

love_lucca schreef:
Maar ik vind het wel goed als je paard een hoef probleem heeft en het met speciale ijzers verholpen kan worden

De symptonen bestrijdt kunnen worden?

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:52

Wat bedoel je daar mee

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:56

Dat je het probleem zelf niet weg neemt maar de symptonen. Dat doen de meeste hoefijzers. Sommige hoeven kunnen niet over de straat omdat ze zacht zijn (niet getraint), timmer er een ijzer onder en het paard kan op de weg lopen. De symptonen zijn weg, het gevoelig lopen. De oorzaak niet, een zachte (ongetrainde) hoef. Sterker nog, de hoef wordt nog zachter door de ijzers.
Niet alleen bij hoefijzers hoor, de halve paardenwereld bestaat uit symptoonbestrijding, jammer genoeg.

Maar we gaan off topic

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 22:09

Whaha Anouar dat zeggen ze nu ook altijd tegen mij... en daarna net of ik een persoon ben die niet helemaal goed in zn/haar hoofd is zeggen ze "maar dat is wel beter hoor voor de hoeven van je paard want die zijn al zo kort" blaaaaaaablaa

Verder rijd ik niet met rare kleurtjes hoofdstel dingen enz.. dus daar gelukkig geen commentaar op alhoewel, ja in t begin dat ik met mn paard zonder bit reed dat dr wel regelmatig uit kwam van "ja maar je paard is zo ongehoorzaam wil nooit luisteren, dan ga je toch niet zonder bit rijden?" euhh ja ik wel hoor.. vanaf dat moment heeft ze altijd veel beter geluisterd en ging zich niet meer sterk maken.. heel raar.. maar waar

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 07:40

Oke zo anouar15 : Ja dat klopt wel,
oke maar weer verder On-topic

Ik kan er niet goed tegen dat mensen die wel hoefijzers het alleen maar goed is als je ook hoefijzers hebt anders is het maar raar en stom, zo ook als je bitloos rijd laat iedereen lekker zelf weten en meestal is het nog veel beter op die manier

Ineke2

Re: Hoefijzer zeurende mensen (wat een titel whaha)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 07:58

Ik krijg wel is de vraag van mensen waar ik voorbij rijd waarom ik geen ijzers onder mijn paard's voetjes heb. Dan zeg ik gewoon dat hij ze niet nodig heeft, omdat zijn hoeven niet te snel afslijten.
Dan is het gewoon goed en krijg ik een reactie als: "Ooo ik dacht dat ijzers verplicht waren op de openbare weg "

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 09:35

Whaha verplicht.. whaha dat zou dr nog eens bij moeten komen zeg

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:27

Anouar15 schreef:
Dat je het probleem zelf niet weg neemt maar de symptonen. Dat doen de meeste hoefijzers. Sommige hoeven kunnen niet over de straat omdat ze zacht zijn (niet getraint), timmer er een ijzer onder en het paard kan op de weg lopen. De symptonen zijn weg, het gevoelig lopen. De oorzaak niet, een zachte (ongetrainde) hoef. Sterker nog, de hoef wordt nog zachter door de ijzers.
Niet alleen bij hoefijzers hoor, de halve paardenwereld bestaat uit symptoonbestrijding, jammer genoeg.

Maar we gaan off topic

Hoe kan het dan de hoeven van mijn paard keihard waren terwijl hij minstens 6 jaar ijzers onder heeft gehad? De hoeven zelfs in de loop van de tijd verbeterd zijn en groter zijn geworden terwijl hij ijzers onder had? En dat ik zonder problemen de ijzers eraf heb laten halen en hij maar 2 dagen gevoelig heeft gelopen op het harde daarna?

Ik vind ijzers niet per definitie slecht, laat ze alleen wel door een kundige smid eronder zetten. Dat is waar het vaak mis gaat.
Blootvoets is ook niet altijd beter (vaak wel), de manier waarop je je paard houdt heeft daarop erg veel invloed vind ik.

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:30

Esther, vind t wel leuk dat je een reaktie geeft in mn topic, maar ik denk dat dat een discussie is voor misschien een ander topic? Ga verder niet in daarop...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:51

Ineke2 schreef:
Ik krijg wel is de vraag van mensen waar ik voorbij rijd waarom ik geen ijzers onder mijn paard's voetjes heb. Dan zeg ik gewoon dat hij ze niet nodig heeft, omdat zijn hoeven niet te snel afslijten.
Dan is het gewoon goed en krijg ik een reactie als: "Ooo ik dacht dat ijzers verplicht waren op de openbare weg "

Mijn stalgenoten kan ik ook nog niet aan het verstand brengen dat hoefijzers echt niet verplicht zijn op wedstrijden....

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:54

Nou ik heb er nooit iets over gehoord bij mijn paard hoor! doe niet aan nb maar ze had geen ijzers. Nu wel (nou ja.. ijzers... -> Easy Walkers)
en daar hoor ik ook niets over.... (terwijl ze groen/geel zijn)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:11

ik krijg ook regelmatig commentaar, maar als ik het uitleg aan voorbijgangers dan snappen ze het vaak sneller dan paardenmensen zelf. Ze zien meteen de logica in van natuurlijk bekappen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:34

Idd, niet paarden mensen snappen het eerder dan paarden mensen.
Een goede kennis mij van ment met zijn paarden, ook veel marathons enzo. Hij bekapt zijn paarden nu ook natuurlijk (dankzij mij ) Dat vind ik helemaal leuk, omdat er in de menwereld nog veel harder geroepen wordt dat paarden ijzers moeten.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:42

Hier een niet natural.....

Ik snap de discussie zo ie zo niet

Als jij voor jou paard kiest geen ijzers te doen dan niet, kies je er wel voor dan wel. Iedereen heeft toch een eigen standpunt.

Met voorop gesteld dat een dier er niet onder lijd, vindt ik dat iedereen zelf moet bepalen wat je doet. De een rijdt wel met bit de ander niet. Het is toch dat IK weet waar ik mee bezig ben.... Dat een ander VIND dat het anders kan, prima, maar het is MIJN hobby en MIJN paard en MIJN geld.

(dus wel met het welzijn van het dier vooropgesteld)

Waarom dan een discussie ??

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:45

je bent niet natural zeg je zelf al, je hebt geen idee wat wel naturals allemaal te verdedigen hebben, dag in dag uit omdat niet naturals niet accepteren dat ze het anders doen.

Als je niet volgens de algemeen geldende norm handelt in NL, ben je vogelvrij en moet je je voor alles en iedereen verantwoorden, zo is het nu eenmaal in dit calvinistische landje

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:48

Ludora schreef:
Hier een niet natural.....

Ik snap de discussie zo ie zo niet

Als jij voor jou paard kiest geen ijzers te doen dan niet, kies je er wel voor dan wel. Iedereen heeft toch een eigen standpunt.

Met voorop gesteld dat een dier er niet onder lijd, vindt ik dat iedereen zelf moet bepalen wat je doet. De een rijdt wel met bit de ander niet. Het is toch dat IK weet waar ik mee bezig ben.... Dat een ander VIND dat het anders kan, prima, maar het is MIJN hobby en MIJN paard en MIJN geld.

(dus wel met het welzijn van het dier vooropgesteld)

Waarom dan een discussie ??

Je hebt helemaal gelijk, maar op de een of andere manier bemoeien de mensen zich nu eenmaal altijd met elkaar.
Paardenvolk denkt het altijd beter te weten en over het algemeen aarzelen ze ook niet om de ander van hun mening kennis te geven. Tsja, zoals ook al eerder gezegd hangt het ook van jezelf af hoe je daar op reageert

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:13

smurf schreef:
je bent niet natural zeg je zelf al, je hebt geen idee wat wel naturals allemaal te verdedigen hebben, dag in dag uit omdat niet naturals niet accepteren dat ze het anders doen.

Als je niet volgens de algemeen geldende norm handelt in NL, ben je vogelvrij en moet je je voor alles en iedereen verantwoorden, zo is het nu eenmaal in dit calvinistische landje

Ik luister graag naar wat een 'Natural' te vertellen heeft en waarom. En ik kan het in bepaalde opzichten ook heel goed volgen. En heb er ook alle respect voor, mist dit ook anderom is. Ik loop wel eens tegen mensen aan (niet alleen Naturals hoor) die vinden dat hun mening heilig is. Dus eigenlijk anderom van wat jij nu zegt

Ik kan werkelijkwaar mijn ogen uitkijken als ik bijv iemand zie rondrijden met alleen een touwtje om de hals. Echt zo super knap. Maar ik heb andere dingen voor ogen. Ik veroordeel niets of niemand, maar het is niet mijn ding, dan mag toch. Andersom ook...

Mijn paard staat 4 kant op ijzers (om nog even op het ijzer verhaal terug te komen) waarom. Voor had hij het nodig. Te gevoelig op straat (en nee geen natural-bekapper in de buurt, of ja niet mee bekend) en ik heb em er achter opgezet omdat (oei wat ga ik nu zeggen ) ik het mooier vind.

Dus nee niet echt een functie, maar puur omdat ik het mooier vind. Ik scheer mijn paard omdat ik het makkelijker vind en mooier. (ik weet wel dat het beter is een paard 24/7 buiten te hebben en te laten zijn, maar dat is niet wat ik wil)

Ik doe dus ook dingen waar van 'jullie' (ik moet zeggen dat ik het trouwens vervelend vindt om in de mij en jullie vorm te praten, we zijn allemaal paardenliefhebbers) mss denken, die spoort niet..... Moet ik die ook verdedigen ?? Ik vind van niet, ik vind dat ik de dingen mag doen zoals ik ze voel. 'Jullie' dus ook.

(wat ik me wel kan voorstellen dat je veel vragen krijgt omdat het niet de 'normale' 'stadse'(of hoe je het wil noemen) omgang is. Maar vanuit mij persoonlijk kan ik alleen maar zeggen dat het pure interesse is en geen veroordeling)

Leest volgens mijn niet makkelijk met al die tussen haakjes trouwens

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:19

Natuurlijk wil ik naar andere luisteren. Maar helaas krijg ik zo vaak te horen dat ik onverantwoordelijk bezig ben, dat ik mijn paard naar de knoppe rij, dat ik dom bezig ben om hem de hele dag buiten te zetten zonder dekens en dat als ik hem dan toch natuurlijk wil houden ik er ook niet op moet gaan rijden.
En dan wordt er nog gezegt dat naturals naar niemand willen luisteren, amehoela, daar wordt ik nou moe van.
Ik bemoei me nooit ongevraagt met iemand, alleen als iemand erover begint en dan zeg ik er nog niet veel over. Laten de traditionels zich dan ook niet met mij bemoeien.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:23

hihi, ik weet wat je bedoeld, stug volk dat paarden volk.....

Waarom zou je een paard kunnen verpesten ?? Een paard is een gewoonte dier. Als jij hem er aan laat wennen dat ie geen dek op krijgt en hij haar aan moet maken dan verpest je niets. Andersom moet je een paard dat nog nooit in zijn leven een deken op heeft gehad ook niet zomaar een 600 grams dek opgooien. Dan gaat ie even goed kapot !!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:24

mensen vragen mij nooit waarom ik geen ijzers heb. en de mensen op stal zouden willen dat hun paard zulke harde hoeven had dat ze geen ijzers nodig hadden. ik rij bijna altijd buiten en haar hoeven zijn nog goed.
ze is ook al een half jaar lang niet naar de hoefsmid egweest omdat hij zegt dat het nooit nodig is

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:26

Het wordt nog wat als Anouar straks 's nachts buiten moet blijven. Dan heb ik de halve stal op m'n dak omdat hij de eerst week de hele avond bij het hek staat te zeuren. Dat is zielig, want blijkbaar vind hij het zo fijn op stal. Ja, omdat z'n eten daar hapklaar geserveerd wordt en hij het buiten zelf moet plukken. Dat vind ik geen reden om hem binnen te zetten.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:31

Anouar15 schreef:
Het wordt nog wat als Anouar straks 's nachts buiten moet blijven. Dan heb ik de halve stal op m'n dak omdat hij de eerst week de hele avond bij het hek staat te zeuren. Dat is zielig, want blijkbaar vind hij het zo fijn op stal. Ja, omdat z'n eten daar hapklaar geserveerd wordt en hij het buiten zelf moet plukken. Dat vind ik geen reden om hem binnen te zetten.

Tsja jij staat denk ik gewoon op een lastige stal. Bij ons is het ook wel een mengelmoes van wedstrijd ruiters, een hackney in training een tuiger als recreatie paard, een quarter die dus ook western rijdt, en nog wat andere recreatie paarden. Maar er is niemand die veroordeeld hoe een ander wil dat zijn paard er bij staat.

Er staan meerdere in de zomer 24-7 buiten, of zonder dek of zonder ijzers. Of dat een Naturals gedachte is weet ik niet eens. Het is gewoon hun manier van doen, iedereen accepteerd elkaars doen.

Tuurlijk staat jou paard de eerste dagen even aan het hek, het is even wennen. Iemand die altijd op trainingsschoenen loopt kan ook niet zomaar op hakken lopen.....

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:33

Mmmm, mijn paard heeft van zijn leven nog geen ijzer onder gehad en ik krijg daar alleen maar positieve reacties op. Goh, wat een mooie voeten heeft jouw paard, wat heerlijk dat je geen ijzers nodig hebt. En die reacties krijg ik ook van stalgenoten die de paarden rondom op ijzers hebben.

Misschien is de reactie van een ander ook afhankelijk van hoe je jezelf eh, 'opstelt'? Of heb ik heeeeele bijzondere mensen in mijn omgeving die geen commentaar op blote voeten geven?