Hebben jullie altijd zo over NH gedacht..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:09

Ik denk dat iedereen die op een manege heeft leren rijden, heeft leren rijden met (misschien ook zonder) zadel maar zeker wel met een hoofdstel met daarin een bitje. Ik ben mij op latere leeftijd ook pas gaan realiseren wat je eigenlijk aan het doen bent. Maar iedereen deed het in die tijd zo... dus als kind roept dat dan geen vragen bij je op. Ik denk dat de opvattingen over NH heel dicht liggen bij het natuurlijk gedrag van paarden. Ik wil ze graag leren begrijpen en elke dag leer je meer van ze omdat je je er in gaat verdiepen. NH is meer dan alleen rijden met een bitloos hoofdstel.

dorientjuh

Re: Hebben jullie altijd zo over NH gedacht..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 00:58

Inderdaad, toen ik net met paardrijden begon, en de eerste jaren daarna heb ik me eigenlijk nooit afgevraagd of het eigenlijk wel fijn was voor je paard om een bit in te hebben, en waarom sommige paarden op die manier reageren.
Op de een of andere manier, volgens mij gewoon via internet (nog voor bokt geloof ik) ben ik iets van NH te weten gekomen, en ik interesseerde me heel erg hiervoor. Nou ben ik altijd al leergierig geweest over alles rondom paarden, maar dit sprak me toch wel heel erg aan. Ook met bokt is mijn kennis over NH enorm vooruit gegaan, en ik leer nog steeds dingen bij.
Helaas heb ik nooit een paardje gehad waarmee ik kon NHen, dus echte ervaring heb ik eigenlijk niet. Maar ik bekijk alles wel met de natural kennis die ik heb.
Zo zie ik nu bijvoorbeeld dat als iemand van de manege, die toch al heel wat jaren in het vak zit, zich afvraagt waarom zijn paard toch aan de longe niet in galop blijft, terwijl die persoon met zijn lichaamshouding aan het paard doorgeeft dat deze langzamer moet gaan, dan zie ik toch meteen dat deze persoon iets fout doet. Maarja, dat ga ik natuurlijk niet vertellen, want dan word ik aangezien als wijsneuzerig.
Inderdaad rijd ik nog steeds bij dezelfde manege, en hoe meer ik leer van NH, hoe meer mij het gaat tegenstaan. Nou geeft mijn instructeur ook wel een beetje normal les, dus daar kan ik wel mee leven.

Maar ik vind dus dat als je een eigen paard hebt, en zelfs als je ''alleen maar'' op de manege rijdt, dat je je dan zo goed mogelijk in het paard meot verdiepen, voor het welzijn van het paard. Mensen die zich niet willen verdiepen in het paard en hun kennis, op welke manier dan ook, niet willen vergroten, zijn het niet waard om op een paard te rijden of om te verzorgen. Als ik bijvoorbeeld af en toe vragen tegenkom op bokt als: 'de pensionstal eigenaresse vertelde mij dat ruwvoer het belangrijkste voer is voor een paard, is dit zo?' dan vind ik die persoon niet goed genoeg om een eigen paard te hebben. Maar dat houd ik dan wel voor me. Ik ga mensen niet mijn mening opdringen. Natuurlijk maak ik wel eens een opmerking, zo van: als je dit probleem op deze manier oplost, dan gaat het echt veel gemakkelijker, oid. Maar dan niet op een betweterige toon, maar gewoon in het algemeen.
Mensen moeten zich meer af gaan vragen waarom een paard iets doet, en dit moeten ze dan oplossen op een paardvriendelijke manier, daar ben ik voor.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:52

Sinds ik mijn eigen paard/pony heb, ben ik steeds meer NH-er geworden, en dat groeit nog steeds. Voor die tijd dacht ik er gewoon niet over na, iedereen deed het zo. Maar nu het om mijn eigen beestjes gaat, denk ik na over alles wat ik wel of niet doe. Het paard is echt voorop komen te staan. Trekken in de mond heb ik nooit gedaan, dat is op de manege waar ik begon met rijden echt ten strengste verboden, de teugels zijn je al afgenomen voordat je uberhaupt ook maar gaat trekken. . Ik rij met zowel een boomloos als met een boomzadel. Ik rij nog steeds met bit, maar zou graag zonder doen, helaas ken ik mijn paard daarvoor nog niet goed genoeg, en moet het vertrouwen in elkaar nog groeien.

Ik probeer het ook te promoten, maar laat iedereen (waaronder een goede vriendin) die niet NH't in hun waarde. besef komt vaak langzaam, dat moet je dus ook niet willen overhaasten

Arjette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:50

Idd, wat anderen ook al zeggen, toen ik begon met rijden vond ik het heel normaal dat wanneer een paard niet luisterde dat je hem dan met je zweep op z'n donder gaf en dat het je paard z'n schuld was als er iets niet goed ging. Van NH had ik nog nooit gehoord
Pas toen ik met een steigerend paard zat wat ik maar niet onder controle kon krijgen kwam ik met NH in aanraking. Mijn ma was toen in de bieb gaan zoeken naar boeken waar ik misschien wat aan zou hebben en had het boek van Hempfling meegenomen. Ik heb daar echt superveel van geleerd en ben echt anders over paardrijden gaan denken. Positief vooral ook. Al denk ik soms wel eens waar is die tijd gebleven dat ik mijn paard gewoon zadelde en lekker ging rijden zonder dat ik me zorgen maakte of ze mij wel als haar superieur zag en of het allemaal wel 'NH-verantwoord' is

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:45

Net als de meeste anderen hier heb ik ook nooit nagedacht bij wat ik altijd al deed.. Want zo heb ik het nou eenmaal geleerd.
Maar sinds een halfjaar ben ik steeds meer geïntereseerd aan het lezen over NH en word steeds enthousiaster.
Ik ben nog best een leek wat NH betreft, maar probeer wel zoveel mogelijk op te steken en een begin te gaan maken met mijn paard.
Mijn huidige instructeur krijgt zelf ook NH-les en heeft me al aangeboden me te helpen, dus dat komt helemaal goed!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:32

dorientjuh schreef:
Maar ik vind dus dat als je een eigen paard hebt, en zelfs als je ''alleen maar'' op de manege rijdt, dat je je dan zo goed mogelijk in het paard meot verdiepen, voor het welzijn van het paard. Mensen die zich niet willen verdiepen in het paard en hun kennis, op welke manier dan ook, niet willen vergroten, zijn het niet waard om op een paard te rijden of om te verzorgen. Als ik bijvoorbeeld af en toe vragen tegenkom op bokt als: 'de pensionstal eigenaresse vertelde mij dat ruwvoer het belangrijkste voer is voor een paard, is dit zo?'

het is al heel wat dat ze die vraag stellen

Erger vind ik het als mensen een paard nemen ergens in een pensionstal duwen zo van 'de pensionhouder heeft verstand van paarden'

En geen boekie aanraken he...

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:57

Ik heb, sinds ik parelli (en meer), dat ik het niet meer leuk vind om bijv. een dressuurwedstrijd te zien.
Maar ik keur het ook niet af, want ik weet dat er veel mensen zijn die heel goed met hun paard omgaan, ookal zijn ze niet natural of wat dan ook.

Als je als kind altijd geleerd is heel ruw met je paard om te gaan, is het logisch dat je dit zelf ook doet. En helaas blijven sommigen in dit patroon hangen, daarom vind ik het ook zo leuk om kinderen dingen over paarden te leren.

Ik bedoel maar, vaak wéten mensen gewoon niet beter en vinden ze het best interessant als iemand ze iets vertelt over "hoe het ook kan".

Ik vind dan ook niet dat ik "slecht" ben geweest ofzo. Ik wist gewoon niet beter en heb ook pony's geslagen ja. Dat zal ik moeten accepteren (ofzo ).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 02:02

Ik voel me als het golfballetje uit die Golf GTI reklame..............

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:36

Ik hoefde geen paard vroeger. Ik zag hoe het ging op engelse manier.
Dat vond ik niks. Ik dacht dat het zo alleen kon.

Toen (jaren later) heb ik een paar keer bij iemand het omgaan met paarden op een hele andere manier gezien. En van het 1 kwam het ander.
En later kwam ik erachter dat, het in de paarden wereld freestyle genoemt werd, hoe ik omging met mijn paardjes.
Het "freestyle" gevoel zit er bij mij gewoon vanzelf in.
Ik wou het alleen zo of anders geen paard.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:45

Ik heb altijd al wel gehad dat ik het zielig vond om paarden te slaan, en vond Horse Wisperer achtige dingen geweldig. En ik zei ook heel vaak van "dat is niet leuk voor het paard" en dan lachten andere mensen me gewoon uit. Heb me altjid al wel een beetje 'aangetrokken' gevoelt tot NH.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:01

sjietaah schreef:
Ja maar ik vind zowiezo onnodig trekken en slaan afgrijselijk en not done..
Maar dat wil niet zeggen dat ik dan een Natural ben toch?

ook toen ik nog 'normaal' was vond ik het vreselijk om te zien dat mensen bijv. hun paard duwend, trekkend en slaand de trailer in hijsen.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:39

Toen ik mijn eerste pony kocht (zo'n 4 / 5 jaar geleden) werd ik totaal niet gehinderd door enige kennis over hoe je met zo'n dier om "hoorde" te gaan. Of terwijl ik had nog nooit een stap gezet in de traditionele paarden wereld, ik kende paarden alleen vanuit het circus waar ik gewerkt had.
Ik was altijd al wel met dieren en gedrag bezig (had al mijn ratten en fretten en moeders hond getraind) dus ging ook gewoon zelf onderzoeken hoe zo'n pony nou eigenlijk werkte.

Na een half jaartje kwam ik tot de ontdekking dat er een woord was voor wat ik deed 'natural horsemanship' dus ben daarover het een en ander aan info gaan zoeken.

Nu wil ik mezelf ook geen natural noemen want ook binnen dat hokje hoef ik niet zo nodig te passen. Ik doe gewoon waar ik zin in heb en hoe het voor mij een mijn pony's werkt en dat is vaak van alle hokjes wel wat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:11

licorne schreef:
It's not what you do, it's the way that you do it....
Alles wordt altijd maar in hokjes geplaatst, bitten niet en halsters wel natural, en weet ik veel.
Zo werkt het wat mij betreft niet.

"Natural" is wat mij betreft het tussen de oren van je paard kunnen kruipen.

Eerste deel van de quote ben ik het volmondig mee eens, twee deel niet helemaal.
Het "tussen de oren van je paard kunnen kruipen" vind ik niet zozeer "natural" als wel gewoon "handig". Ik houdt van duidelijkheid in de communicatie tussen mij en mijn paard (of andermans paard), dat werkt voor beide partijen heel prettig. En dat vond ik al toen het verschijnsel NH of "natural" nog helemaal niet bestond. En het vormgeven van die communicatie gaat wat mij betreft op basis van respect voor elkaar, maar ik heb wel het laatste woord wanneer veiligheid aan de orde is, daar is geen twijfel over.
Maar mijn omgang met mijn paard wens ik niet onder een noemer te brengen als "natural" of "normal". Hoogstens "opportunistisch"

silvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:07

tja ik ben dan geen nh er, maar gewoon traditioneel dressuur maar ik trek nooit!!!!! in de mond van mijn paardje en ik sla haar ook niet.
als ik zie dat mensen hun paarden slaan of in de mond lopen te harken dan wordt ik daar net zo kwaad om als nh ers.
daarbij denk ik ook niet dat je nh er moet zijn om van je paard te houden en er verantwoordelijk mee om te gaan.
ik ben opgevoed door een traditonele manege met het standpunt : als het paard niet doet wat jij wilt, dan doe jij iets niet goed. het paard doet het nooit fout.
en daar geloof ik nog steeds heilig in. tuurlijk gaat het tussen mij en mijn paard ook weleens mis. en begrijpen we elkaar even niet. maar dan denk ik alleen maar dat heb ik niet goed gedaan en hoe kan ik dat anders doen. of waar heeft ze pijn dat ze deze oefening niet uit kan voeren. maar ik denk dat nh ers dat ook tegenkomen.

groetjes silvy

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:41

silvy schreef:
tja ik ben dan geen nh er, maar gewoon traditioneel dressuur maar ik trek nooit!!!!! in de mond van mijn paardje en ik sla haar ook niet.

Ik sta een beetje van deze reactie te kijken.

Altijd en nooit zijn twee woorden, waar je altijd bij moet nadenken dat je ze nooit gebruikt.
Jij bent zeker als ruiter geboren? Hebt nooit hoeven leren hoe je op je paard moet zitten, hebt nooit eens onbewust, of per ongeluk te hard aan de teugels gezeten of je paard een harder aangepakt dan je wilde?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:35

Als ik denk aan wat ik vroeger (nou ja, vroeger, zo oud ben ik nog niet) heb gedaan schaam ik me echt wild. Ik ben Anouar echt reuze dankbaar dat hij altijd lief voor me is gebleven.

Maar van foute leer je en dat heb ik zeker gedaan en doe ik nog steeds

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:27

Lenneke_ schreef:
Maar van foute leer je en dat heb ik zeker gedaan en doe ik nog steeds

Ahhh, klopt niet helemaal: van fouten kun je pas leren als je ze (h)erkent en daar gaat het nog wel eens mis. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:32

Dit is een leuke:

Leer van de fouten van anderen. Je kunt ze niet allemaal zelf maken.

Pling