rond rijden zonder hoofdstel...??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:18

Mischien let ze op jou?? is het echt in d'r nek of alleen naar achter ?? Want mijn VPS doet dat ook altijd. (wij rijden wel bitloos ,naja signorita want ik rij d'r niet meer op)

ik wist niet dat er vee mesne met een hackmore starten. mischien hebben ze een hackmore en ook een bit ??. maarja lijkt e wel gevaarlijk .. hackemore

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:14

Tja, kan wel, maar tijdens gewoon rijden staan de oortjes wel naar voren. Ik geloof ook niet echt dat het op boosheid duidt. Ik hou het er maar op dat ze het moeilijk vindt.
Ach er gaan hele wilde verhalen over de hack, maar bij een goede bevestiging en normaal gebruik kan er niks mis gaan. Ik heb zelfs een enorm harde noodstop moeten maken met dat ding, en dan bedoel ik echt hard trekken (ooooh wat sieluggg! Ja, dat of onder een auto komen dus) Enne, haar neus is ongeschonden hoor. Dus het zal allemaal wel meevallen.

Ruga

Re: rond rijden zonder hoofdstel...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:25

Even wat reclame
Homo Caballus
Over optomingsloos rijden staat op deze website (behalve mooie plaatjes) het een en ander te lezen. Het gaat niet erg diep in op verzameling, maar de basis staat er en je kan er altijd vragen over stellen . De inhoud is van HC (hier op bokt) en het knutselwerk is van mezelf.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:27

erg mooi allemaal, echt waar !!!

ik zelf hou het maar bij zadel en hoofdstel, voel me toch veiliger ermee,...

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:31

Ik ook, al heeft veilig er niets mee te maken. Zonder zadel kan je maar heel beperkt rijden, en mijn paard is na een jaar bitloos oefenen *misschien* klaar om eens een oefening zonder hoofdstel te doen in de bak.
Dit om er toch even op te wijzen dat je dit soort dingen lang moet voorbereiden, en dat optomingloos naar buiten niet voor iedereen weggelegd is.

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:57

ik heb vroeger ook gebreden zonder hoofdstel en zadel.. ben er dus beetje mee opgegroeit. heb er geen problemen mee, met zadel vind ik nu hetzelfde rijden als zonder zadel.. wel beetje vreemd maar het is toch zo.. alleen je kan natuurlijk niet lichtrijden zonder zadel. maar hoofdstel was de pony gewent dus daar had ik ook geenn problemen mee. nu heb ik wel voor de pony een hoofdstelletje en een zadel omdat er nu een ander meisje op rijd

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:44

ik train regelmatig zonder hoofdstel, maar ook zonder halsriem.
Vooral om haar attent te houden op mijn benen.
Ik voelt gewoon heerlijk als je paard zonder hoofdstel ook een sliding stop wil maken (nou ja..bij kim is het meer een soort van slippen..maar de sliding komt nog wel )

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:25

helemaal zonder hoofdstel naar buiten lijkt mij geen goed id hoor... stel je voor DAT je paard een x in paniek raakt.. dan heb je alleen maar je zit om te stoppen... lijkt me doodeng als je bijna onder een auto komt... in de bak is t wel leuk zonder hoofdstel... zonder zadel lukt mij voor geen meter... ibibio loopt onwijs ruim... en rond zonder hoofdstel lukt me nog steeds niet... bib loopt wel lekker in aanleuning met teugels...

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:51

ik ga wel naar buiten met een halsring, maar dan alleen als het heel rustig zomerweer is (mijn knol wordt een beetje psycho als ze wind in haar oren krijgt) en dan gaan we ook niet vol gas.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:55

Ik gebruik altijd een lage neusriem om de paarden in te rijden, het bit gaat pas erin als ze op zit remmen, en op benen en zit sturen. Maar dan rijd ik ze natuurlijk nog niet rond.

Maar als ze later in de africhting last van het wisselen krijgen of zo, stap ik terug op neusriem, en dan lopen ze zo rond als hun graad van africhting is.

Met halsriem rond rijden, zoals Calippo op de foto, is nog een droom...

En buiten rijden, ligt aan het paard, vind ik. Met de moeder van mijn Robijn ging ik zonder zadel, met alleen een halstertje naar de weide, langs een drukke 80weg. Maar dat is niet voor ieder paard, en pas als je elkaar door en door kent, vind ik.

Sanco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 19:23

randalinpony schreef:
En buiten rijden, ligt aan het paard, vind ik. Met de moeder van mijn Robijn ging ik zonder zadel, met alleen een halstertje naar de weide, langs een drukke 80weg. Maar dat is niet voor ieder paard, en pas als je elkaar door en door kent, vind ik.

stel je voor dat je paard een keer WEL goed schrikt... hoe goed je elkaar ook kent... ik vind dat een beetje het gevaar opzoeken... je hebt nooit echt een noodrem bij je...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:20

sanne_shelly schreef:
randalinpony schreef:

stel je voor dat je paard een keer WEL goed schrikt... hoe goed je elkaar ook kent... ik vind dat een beetje het gevaar opzoeken... je hebt nooit echt een noodrem bij je...

Een bit is ook geen noodrem. Die heb je alleen in een trein, een noodrem.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:24

ja ok maar je hebt wel een stuur... je hebt iig MEER te vertellen dan zonder hoofdstel.. maar dat is mijn mening

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:31

ik rij ook wel eens gewoon met halster. ook buiten maar je paard moet er even aan wennen an dan reageren ze gewoon goed. ik zou alleen niet meteen de eerste keer langs een drukke weg rijden hahah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:29

sanne_shelly schreef:
ja ok maar je hebt wel een stuur... je hebt iig MEER te vertellen dan zonder hoofdstel.. maar dat is mijn mening

Even een vraagje:
Is dit jouw mening gebaseerd op eigen ervaring?

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:14

volgens mij is optomingsloos ook ingewikkeld verzekeringstechnisch gezien , mocht er wat gebeuren en jij hebt op dat moment geen hoofdstel(in welke vorm dan ook)
dan zou dat wel eens problemen kunnen opleveren

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:14

Volgens mij is in de wet niets geregeld over wel/geen bit wel/niet verzekerd.

En over die noodrem: Er is niets veiliger in het verkeer dan een goed verkeersmak paard dat zijn ruiter vertrouwd.
En als dat niet zo is, kan je nog zon toeters en bellen (pessoa, slof,weet ik wat) aan je paard hangen... als een paard gaat, gaat ie toch. Of hij draait om of springt opzij.

Het ligt wel aan het paard. Mijn dominante ruin die gewoon niet zo gevoelig is, gaat niet met de neusriem naar buiten. Daar maakt hij zich stoer en dan komen we niet waar ik wil. Dan kies ik voor bit, en meer "gezag".

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:27

randalinpony schreef:
En als dat niet zo is, kan je nog zon toeters en bellen (pessoa, slof,weet ik wat) aan je paard hangen... als een paard gaat, gaat ie toch. Of hij draait om of springt opzij.

Dat is waar, en die van mij gaat beduidend minder in de stress nu ik geen bit meer heb.
Maar gewoon voor de veiligheid (er lezen vast avontuurlijke kids mee ) Met bit, zonder bit of op een halsring naar buiten is prachtig, maar je moet nuchter blijven. In ons druk bewoonde land ben je gewoonlijk niet de enige weggrbruiker. Een beetje gezond verstand is daarin altijd mee genomen. Tenslotte kan je zelf nog met het braafste paard ter wereld buiten gaan, wat al die anderen op de weg doen daar heb je geen controle over.

Ik rij altijd (zonder bit) buiten, en ik aanvaard ook het risico dat mijn paard er misschien op een dag eens vandoor gaat (los van bit of geen bit overigens, dat kan nu eenmaal met gelijk welke optoming gebeuren) dus ik rij op een plaats waar de kans dat we in zo'n noodgeval beiden onder een auto komen minimaal is.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 10:32

Jovarna schreef:
sanne_shelly schreef:

Even een vraagje:
Is dit jouw mening gebaseerd op eigen ervaring?

ervaring vanuit de bak ja... op de weg probeer ik t niet eens maar dat is mijn id.. ook komt er nog bij dat wij vlak bij de provinciale weg staan... sommige mensen hebben een bos naast hun stal ofzo.. dan ligt het wel anders denk ik

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 10:34

randalinpony schreef:
Het ligt wel aan het paard. Mijn dominante ruin die gewoon niet zo gevoelig is, gaat niet met de neusriem naar buiten. Daar maakt hij zich stoer en dan komen we niet waar ik wil. Dan kies ik voor bit, en meer "gezag".

idd gezag is meer t id dan noodrem (ik kon even niet op t goede woord komen...)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:41

sanne_shelly schreef:
ervaring vanuit de bak ja... op de weg probeer ik t niet eens maar dat is mijn id.. ook komt er nog bij dat wij vlak bij de provinciale weg staan... sommige mensen hebben een bos naast hun stal ofzo.. dan ligt het wel anders denk ik

Ja. Als je dat echt héél erg wil kan je natuurlijk gaan verhuizen .
Maar verder ben ik het er mee eens dat je niets moet ondernemen waar je jezelf al vanaf de eertse meter onveilig bij zou voelen.

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:24

Het is idd op verschillende manieren te rijden zonder teugels, of compleet zonder hoofdstel.. Je kan gewoon met je benen bij sturen, zo leert iederreen op de manege het.
Maar 1 probleem.. wat nou als je paard er absoluut niet houd om aan gespoort te worden? Je werkt zelf normaal op comando's..
Maar daar hebben ze op de manege nog niet aan gedacht

__Robijn__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:59

Arabesk schreef:
hoe krijg je m in vredesnaam zo ver?

Als je je paard met je teugels naar beneden rijd, zou je hem ook nooit zonder teugels naar beneden kunnen rijden. Eigelijk moet je je paard op je benen naar beneden kunnen rijden. En met je zit.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:45

ik rijd voorwaarts-neerwaarts... maar dat doe ik met mijn zit en benen... maar OOK met mijn teugels (wat er van achteren bijkomt vang ik van voren op) ... maar t is niet zo dat ik echt op mn teugels rijd... want zonder mijn been lukt t zowiso nie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:01

Bandida schreef:
Even wat reclame
Homo Caballus
Over optomingsloos rijden staat op deze website (behalve mooie plaatjes) het een en ander te lezen. Het gaat niet erg diep in op verzameling, maar de basis staat er en je kan er altijd vragen over stellen . De inhoud is van HC (hier op bokt) en het knutselwerk is van mezelf.

Leuke site, maar ik zie er niets dressuurmatigs op terug, en juist die gymnasticering en correct ruggebruik blijven in mijn ogen toch erg belangrijk als je op een paard gaat zitten.

Zelf werk ik sinds een tijdje alleen nog maar met halstouw, in de bak, op het gras en op straat als we wandelen. Als de pony er eens vandoor wil gaan of niet echt stopt als ik dat vraag, dan geef ik met het halstouw een soort one-rein stop, tik met de achterkant van het touw de achterhand weg en de pony is weer bij me. Dat gaat uitstekend, ook in het verkeer.

Voor ontspanning in de rug heb je ook geen bit nodig, vaak werkt dat zelfs contraproductief omdat je hier zonder sublieme teugelvoering toch wel erg snel je paard stoort in het omlaag zakken, en dat kan al in milligrammetjes druk(onregelmatigheid) teveel gaan bij gevoelige paarden. Voorwaarts-neerwaarts stretchen is niet iets wat je doet met het hoofd, maar wat je bereikt met voltes waarbij je de buik aantikt in het ritme van de stap/draf om het binnenachterbeen verder onder te plaatsen, en door rijdend/aan de lange teugel veel 8-en te rijden. In beide gevallen dwing je het paard om zijn rug recht te richten en op te tillen, en als gevolg daarvan gaat de hals omlaag. Je rijdt je paard dus omlaag met oefeningen, niet met teugels, halsters of hoofdstellen.

Ik heb het trouwens hier wel over voorwaarts-neerwaarts: Deze houding kun je paarden op eigen initiatief zonder hulpteugels of wat dan ook uitstekend aanleren, laag, rond&diep rijden niet, omdat dit geen natuurlijke houding is voor het paard en niets te maken heeft met goed ruggebruik.