bitloos ok! maar hoe over de rug lopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:55

Mailtjes is verstuurd.

Ik heb ook wel eens gevraagd of het was toegestaan om met een leren bit te rijden. Ik kreeg als antwoord, Nee, omdat het niet in de reglementen staat.
Ik denk dat ik nu ook zo'n antwoord krijg. Dan vraag ik wel waarom het niet in de reglementen staat

Balte

Re: bitloos ok! maar hoe over de rug lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:04

Waar kopen jullie die bitloze hoofdstellen?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:13

Teigetje schreef:

Staan ontzettend veel topics waar linken staan..
Anders even googlen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:16

CarS schreef:
Teigetje schreef:

Staan ontzettend veel topics waar linken staan..
Anders even googlen.

Had ik zelf ook al wel even bedacht maar aangezien er hier duidelijk kenners zitten, dacht ik dat ze misschien bepaalde tips konden geven van dat zeker wel, dat zeker niet enzovoort.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:18

Is voor iedereen anders....
De een zweert bij een touwhalster de ander een bosal en de volgende een Voest(imitatie ...heb ik dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:29

De soort optoming is helemaal afhankelijk van wat je zoekt en wilt, en - nog belangrijker - wat je paard 't prettigst vindt.
Ons bevalt het bitloze hoofdstel (imitatie Voest blijkbaar) heel goed en kan ik iedereen aanraden. Maar ik ken ook mensen die prima met de Libra of met een touwhalster rijden.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:33

Had er meer info moeten bijzetten natuurlijk (domme ik), kom ik op NH binnenvallen en ga ik er vanuit dat men weet dat ik dressuur rij
Ik las de verhalen op de site van Jovarna, over paarden die ruimer, ontspannener enzo begonnen de lopen en ik dacht mm dat klinkt erg fijn.
Niet dat ik bepaalde moeilijkheden ondervind bij mijn paarden, rij ook met slechts een heel licht contact en op zit en been, maar heb van de week ook een stuk gelezen op sustainable dressage en nu weer dit dus ik dacht, waarom eens niet verder evolueren en proberen.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:34

Zo(als in bitloos) op wedstrijd gaan....zal niet meevallen want dat is niet toegestaan

Mits je dispensatie aanvraagt.

Neee maar!!!!!!!!!
Ik wist niet dat dit al mogelijk was.
dacht dat het alleen zou kunnen ivm mondproblemen en niet omdat je "gewoon" bitloos wil rijden
[/quote]

Edit: ahum.....het quoten is een beetje mislukt...wat hier boven staat heb ik gequot...hieronder staat mijn reactie:

Eén van mijn paarden had een fikse ontsteking in het kaakbot, net op de lagen. Dit is in de kliniek behandeld en schoongeschraapt. Aangezien dit zes weken nodig had om te herstellen, mocht er zes weken lang geen bit in bij het paard. ik had een dierenartsenverklaring en ik had me al voor een aantal wedstrijden opgegeven. Ik heb geprobeerd dispesatie aan te vragen bij het KNHS, om bitloos te mogen starten, maar dit werd afgewezen. Ik had met de verklaring van de dierenarts voldoende bewijs in handen om de wedstrijden terecht af te zeggen, vonden ze. Bij een dressuurqwedstrijd hoort een correcte optoming...dus een bit...dus kon ik niet mee doen.
Als ik wilde springen was het vanaf de klasse ZZ toegestaan om eventueel bitloos d.m.v. een hackamore te starten...
Kortom.....ik geef het weinig kans om bitloos op de standaard dressuurwedstrijden te mogen starten...als ik het al niet mocht....met een aangetoond medisch probleem!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:39

Ze geven niet vlug dispensatie.

Ook op ander gebied niet.
Ik kende iemand en daar liep haar paard de kogels kapot door te strijken.
Dus reed ze altijd met bandages of peesbeschermers.
Zij heeft gevraagd of het ook mocht met wedstrijden, evt. zwart om niet dat extra sjieke te krijgen.
Maar helaas pindakaas.

Maar gaan we niet offtopic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:43

Ongelooflijk, polly!
Het is toch te zot voor woorden dat 'zij' bepalen dat een bit, en alleen een bit, correct is. Als het zonder bit kan, dan is dat toch alleen maar goed?!
Maja...., ik zal dat wereldje nooit begrijpen, denk ik...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:49

Misschien ook omdat niet elke bitloze optoming vriendelijk is?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:52

CarS schreef:
Hackamore kan mischien wel sjiek staan maar zou mijn keus niet zijn,werkt vrij straf is.
En het hoeft niet mooi te zijn ..als het maar functioneel is

Een hackamore werkt precies zo in als de hand van de ruiter... En ik ben van mening dat je op wedstrijd er toch wel een beetje mooi uit moet zien, en persoonlijk vind ik heel veel bitloze hoofdstellen niet echt mooi.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:11

Teigetje: Ik heb een bitloos hoofdstel van Goedhard (endurance hoofdstel)
Met twee loss riempjes (zitten erbij) kan je er ook een bit aanhangen. Alleen dat doe ik nooit.
http://img116.imageshack.us/img116/9500/p22202940fb.jpg
Dit hoofdstel is er in alle kleuren, ook zwart. Oranje vind ik geen kleur voor dressuurwedstrijden, maar in het zwart vind ik hem best kunnen

Verder rij ik met een touwhalster en een stalhalster.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 17:17

runningkawa schreef:
Misschien ook omdat niet elke bitloze optoming vriendelijk is?

Net of elk bit wel vriendelijk is???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:20

Met je eens, maar daarom is er ook een hele lijst van toegestane bitten, alle rest mag niet.

En mij lijkt, omdat er zoveel verschillende manieren van bitloze hoofdstellen zijn, het erg moeilijk uitbeelden welke dan wel zouden mogen.

Balte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:17

Anouar15 schreef:
Teigetje: Ik heb een bitloos hoofdstel van Goedhard (endurance hoofdstel)
Met twee loss riempjes (zitten erbij) kan je er ook een bit aanhangen. Alleen dat doe ik nooit.
http://img116.imageshack.us/img116/9500/p22202940fb.jpg
Dit hoofdstel is er in alle kleuren, ook zwart. Oranje vind ik geen kleur voor dressuurwedstrijden, maar in het zwart vind ik hem best kunnen

Verder rij ik met een touwhalster en een stalhalster.

Ow, die is echt wel erg mooi!
Ik vind een hoge neusriem nl veel mooier dan een lage, hoewel ik op sustainable dressage heb zitten lezen, wel nog maar diagonaal en daar waren ze van mening dat een lage vriendelijker is.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:26

In grote lijnen zijn bitloze hoofdstellen wel in groepen in te delen. Bijvoorbeeld, alleen druk op de neus, druk op de wang, hefboomwerking, soepel materiaal, stug materiaal.

Teigetje: De neusriem op die foto zit wel wat te hoog. Dat was de eerste keer dat ik hem om had en toen zat ik nog een beetje te vogelen met hoe alles moet zitten. Hij zit nu wat lager, net zoals een hoge neusriem, twee vingers onder dat botje aan de zijkant.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:29

Dat zijn nogal wat indelingen
Hoe zou je dat in een reglement duidelijk omschrijven?
Zonder dat de jury elke week moet bedenken, wat mag wel en niet.
Want dat zou wel eens een rede erachter kunnen zijn.

Verder is er niks mis met een bit, want ook hier, hij is zo scherp als de ruiterhand
Idem als met bijv een mechanische hack.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:31

Bij endurance is alles toegestaan, alle bitten, alle bitloze optomingen.
Waarom zou het daar wel kunnen en bij dressuur niet?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:41

Omdat iedereen daar veel meer met een losse teugel rijd.
En het paard niet in de krul willen trekken. Denk ik dan

Want ja helaas genoeg dressuur ruiters die denken dat een paard nageeflijk loopt door met die voorkant bezig te zijn.
En die trekken net zo hard met een scherp ruw touw over die neus, als met een bit.
En beide lijkt me niks

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:36

Citaat:
Verder is er niks mis met een bit, want ook hier, hij is zo scherp als de ruiterhand

Ben ik het niet mee eens. Er is van alles mis met een bit.
Bovendien zijn het merendeel van de ruiterhanden 'scherp' en daarmee dus ook het bit (al istie nog zo "vriendelijk").

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:38

De KNHS moet denk ik nog even een goed antwoord bedenken, heb nog niks gehoord

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:38

Wat is er mis met een bit dan wat toegestaan is bij de dressuur?

En ja ruiterhanden zijn vaak te grof, helemaal met je eens
Maar of alle bitloze optomingen passen in die handen?
Echt niet, want die mensen die een grof bit nodig hebben, hebben ook een flink werkend hoofdstel zonder bit nodig.
Simpelweg omdat ze nooit geleerd hebben op de zit en been hulpen te rijden.

Imo dus geen verschil

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:42

Dat ga ik niet nog een keer allemaal uitleggen kawa .

Wat die wedstrijdruiters betreft: omdat het zo triest gesteld is met die ruiterhanden, mag er wel 'es een verbod komen op trekkende, plukkende en zagende ruiterhanden. Diskwalificeren die hap. Terug naar de basis en leren rijden èn zitten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:44

Nou zeg, net of ik al jou berichten uit mijn hoofd ken...
Makkelijk discussiëren zo...

Veel krijgen ook erg lage punten (wat dan uiteraard aan de jury ligt volgens die ruiters)

Er word vaak niet voor niets voor veel ruiters gesproken over de B van Blijven of de L van levenslang