Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:53

Nou ik weet uit eigen ervaring dat een dunner bit ook niet alles is, rij hem normaal gesproken mete en dubbel gebroken sprenger 18 mm,heb nu ook de nieuwe wh ultra 16 mm en loopt die toch minder op.
Ook heb ik de comfort snaffle van myler geprobeerd, hier liep die dus totaal niet op he, probeer constant onder de druk van het bit uit te komen en zijn mond open te trekken.

Toad

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:55

Ik vind het raar dat in de Bit staat dat met bit rijden slecht is.
Ik vind met bitloos hoofdstel rijden juist slecht, aangezien iets op de neus sterker inwerkt dan in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:02

Toad schreef:
Ik vind met bitloos hoofdstel rijden juist slecht, aangezien iets op de neus sterker inwerkt dan in de mond.

mijn aanvulling;

en zolang je een bit goed gebruikt is dit alles geen probleem!
en wil je echt paard vriendelijk zijn dan rijd je geheel zonder optoming, of nog beter; DAN RIJD JE NIET!

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:05

Shanna schreef:
en wil je echt paard vriendelijk zijn dan rijd je geheel zonder optoming, of nog beter; DAN RIJD JE NIET!

ja en dan gooi je ze weer ergens op een onbewoond eiland neer, gaan we zelf in grotten wonen en weer op mamoetten jagen.

zo steekt de wereld gewoon in mekaar, zo hebben wij hem gemaakt, en als je nu een paard uit zn hok trekt en op 30 hectare grond gooit met groen gras en vooral giftige planten, dan kan ik je al vertellen dat de helft het 1e jaar niet doorkomt.

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:46

Iets werkt op de neus zeker niet per definitie sterker in dan in de mond. Enig idee hoe gevoelig de tong van een paard is? En dan de lagen, dat is gewoon dun tandvlees direct over het kaakbot. Wat voor bit je ook gebruikt, dik of dun, je werkt altijd op de tong en lagen.
Met bitloos rijden zijn er nogal wat verschillen. Een brede leren band over de neus is echt niet gelijk scherp. Druk via de zijkant van de kaak of de neus ook niet. Daarbij is het ook erg afhankelijk op welke plek je het hoofdstel hangt. Heel laag bij de punt van het neusbot en over de zachte gedeelten van de neusgaten is een stuk onvriendelijker dan hoger, in de buurt van de jukbeenderen.
Bij een bit zit je altijd op diezelfde plek, op de lagen.
Het is maar net waar een paard gevoelig op is. Sommige paarden verdragen geen bit, sommige paarden zijn erg gevoelig op de neus.
Sommige paarden hebben hele gevoelige mondhoeken waardoor een wat dikker bit fijn, sommige paarden hebben een dikke tong en weinig ruimte in de mond, waardoor een dunner bit fijner is.
We moeten is ophouden alles zo zwart-wit te zien (bit is per definitie slecht, bitloos rijden is per definitie slecht enz. enz., maar is wat meer naar het individuele paard gaan kijken.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:57

leuk dat hier een discussie is over het al dan niet rijden met een bit of zonder bit... Ik heb de bit van april ook in de bus gekregen en 'k heb m'n bedenkingen bij het artikel. Ikzelf rij al jaaaaren met bit, maar ben er eigenlijk al een tijdje over aan het denken om met m'n eigen paard toch maar bitloos te gaan rijden... Nuja helemaal bitloos zal toch niet kunnen vermits 'k graag op dressuurwedstrijd wil gaan en een bit daar bij de verplichte optoming hoort... Dat even terzijde. Tjah alles wat niet natuurlijk bij een paard hoort is slecht, als je er slecht mee omgaat... Ik had ook de indruk dat Dr. Cook zijn bitloos hoofdstel promootte boven andere bitloze hoofdstellen... Ik ben ervan overtuigd dat als je rijdt met een bitloos hoofdstel de druk wel ergens anders komt dan in de mond... De neus is ook gevoelig... Dus wat dat betreft is een bit zeker niet slechter dan die bitloze hoofdstellen waar de druk volledig op de neus komt. Volgens dat ik gelezen heb verdeelt het hoofdstel van dr Cook de druk over het hele hoofd... tjah het is ook op druk en pijn gebaseerd... Volgens mij kan je dan beter gaan rijden zonder optoming... Maar op de rug van het paard zitten is op zich al niet natuurlijk... Je kan hier zo ver in gaan als je zelf wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:27

Toad schreef:

Heb je het betreffende artikel gelezen?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:29

Navanja schreef:
maar een dunner bit is scherper dat weet iedereen

Onzin

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:13

EquiDJ schreef:
We moeten is ophouden alles zo zwart-wit te zien (bit is per definitie slecht, bitloos rijden is per definitie slecht enz. enz.,

maar is wat meer naar het individuele paard gaan kijken.

AfbeeldingAMEN!!!Afbeelding

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:39

Wendy schreef:
Navanja schreef:
maar een dunner bit is scherper dat weet iedereen

Onzin

hoezo is dat onzin?
wat doet dan een dunner bit?

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:39

T@nj@ schreef:
EquiDJ schreef:
We moeten is ophouden alles zo zwart-wit te zien (bit is per definitie slecht, bitloos rijden is per definitie slecht enz. enz.,

maar is wat meer naar het individuele paard gaan kijken.

AfbeeldingAMEN!!!Afbeelding

doe helemaal mee! _/-o_

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:50

gollempje schreef:
hoezo is dat onzin?
wat doet dan een dunner bit?

Wat een dunner bit doet verschilt per bit en per paard.
Voor een paard met een kleine mond is een dik bit in ieder geval vervelender dan een dunner exemplaar....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 23:14

Tjee, een dagje weg geweest en gelijk 30 reacties erbij!
Inderdaad: met een dunner bit rijden is zeker niet per definitie slecht.
Sowieso is niets per definitie goed of slecht. Dat vind ik ook zo goed van alle naturals; zij nemen niets zomaar aan, ze gaan zich er eerst in verdiepen en over nadenken en komen dan met hun eigen oordeel.

En inderdaad is het het beste als je helemaal zonder optoming rijdt, dat is voor zowel ruiter als paard het fijnste, maar voor je zover bent heb je nog een lange weg te gaan, en die weg kan je maar zo fijn mogelijk afleggen, in mijn ogen dus met de juiste bitloze optoming.

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:23

Een dunner bit is wel scherper, omdat het oppervlak kleiner is.
Dat werkt op dezelfde manier dat je met bijv. een naaldhak een grotere kracht uitoefent op de grond dan met een hakloze schoen.

Maar aangezien het niet de bedoeling is dat je veel kracht op een bit uitoefent en een erg dik bit niet altijd fijn in de mond ligt, kan het best zijn dat een paard beter reageert op een dun bit.
Maar dan blijft een dunner bit nog steeds wel scherper inwerken (bij dezelfde kracht).

Vond het wel een interessant artikel om te lezen. Rijd zelf meestal gewoon met bit, ook weleens met alleen een touwtje om de hals gereden, dat ging ook prima, maar merkte wel dat ik toch wat minder te vertellen had (paard is wel heel braaf, dus dat maakte niet uit, maar kan me voorstellen dat het met een wat drukker paard wel fijn is om iets meer te kunnen zeggen).

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:25

is een dubbel gebroken bit dan wel beter dan een enkel gebroken?
sorry voor dit offtopic....

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:28

Ik geloof dat een dubbel gebroken bit over het algemeen fijner in de mond van een paard ligt, bij een enkel gebroken bit krijg je sneller een notenkraker effect, dacht ik.
Maar volgens mij verschilt het gewoon heel erg per paard; sommige paarden lopen fijner op een enkel gebroken bit, sommigen op een dubbelgebroken bit, anderen weer op een ongebroken bit. Net als dat het ene paard een wat dikker bit fijner vindt en een ander paard een wat dunner.
En iemand die echt een mooie stille hand heeft zal met vrijwel elk bit wel goed kunnen rijden.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:29

gollempje schreef:

Beter.... bwah niet per se... Hou eens een enkel gebroken bit tegen je onderarm en laat iemand de bitringen naar elkaar toebrengen... Wat voel je? Doe hetzelfde met een dubbelgebroken bit...

Je gaat merken dat een enkelgebroken bit scharniert en drukt op het gehemelte van het paard en op de lagen. Een dubbel gebroken bit scharniert niet in het midden en zal op de tong en op het gehemelte niet erg inwerken, maar werkt wel in op de zijkant van de tong en op de lagen. Dus een dubbelgebroken bit in de verkeerde handen is even schadelijk voor het paard...

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:43

ik heb dat artikel ook gelezen.
en ookik zit er al een paar weken over te denken om bit-loos te gaan rijden en na het lezen van dit artikel wordt dat alleen maar sterker.
maar mijn paardje is met buitenrijden best pitig, vooral als ze andere paarden tegenkomt.
hierdoor durf ik eigenlijk niet bit-loos te gaan rijden.
ik ben bang dat ik haar niet kan houden zonder bit.is eriemand die daar ervaring mee heeft?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:38

Citaat:
ik ben bang dat ik haar niet kan houden zonder bit.is eriemand die daar ervaring mee heeft?

ik heb een tank van een paard (zwaar koudbloed) die enorm kan flippen en of ik nou wel of geen bit in hang, het maakt helemaal niets uit, als hij gaat dan gaat hij.
Reden voor mij om voorlopig me toe te leggen op grondwerk (Parelli) en pas weer te gaan buitenrijden als het verantwoord is, maar dat is niet afhankelijk van het bit.

Je kan alleen stoppen op een bit als je het om de benen bindt, dat zijn namelijk de lichaamsdelen van het paard die je af wilt remmen, niet de mond

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:43

Jovarna schreef:
Toad schreef:

Heb je het betreffende artikel gelezen?

Nee, maar ik zou het wel willen lezen, dus als iemand het zou inscannen...

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:15

gollempje schreef:

Een dubbel gebroken bit lijkt me altijd fijner als een enkel gebroken.
Een enkel gebroken geeft idd een notenkraker werking en de punt steekt in het gehemelte.
Een dubbel gebroken trens vormt zich naar de mond en de tong. Dan heb je idd wel meer druk op de lagen.
Maar als je paard gevoelig is op de lagen maar minder op de tong kan je beter een ongebroken trens gebruiken imo (zonder tongboog, maar dat hebben die ongebroken trensen toch bijna nooit). Die vormt niet naar de mond en werkt dus meer in op de tong, maar geeft geen notenkraker werking of prikt in het gehemelte.

Verder zou ik idd ook denken dat dhr. Cook zijn eigen hoofdstel promoot. Hij zegt namelijk dat het hoofdstel de druk over het hele hoofd verdeelt, maar uit de test van paardnatuurlijk kwam iets heel anders ( www.paardnatuurlijk.nl onder 'onderzoeken' ). Namelijk dat het hoofdstel vooral bovenop de neus het meest inwerkt en niet heel duidelijk onderscheid kan maken tussen links en rechts.
Het bitloos hoofdstel die je bij www.ruitersportshop.com koopt kwam veel beter uit de test.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:54

Citaat:
Renza schreef:
Rijd zelf meestal gewoon met bit, ook weleens met alleen een touwtje om de hals gereden, dat ging ook prima, maar merkte wel dat ik toch wat minder te vertellen had (paard is wel heel braaf, dus dat maakte niet uit, maar kan me voorstellen dat het met een wat drukker paard wel fijn is om iets meer te kunnen zeggen).

Tja, het beste (en veiligste) is dan ook om eerst grondwerk te gaan doen, en bijvoorbeeld de one-rein-stop te oefenen. Als je dit geod gedaan hebt, dan heb je als het goed is evenveel controle over je paard zowel met als zonder bit. Ongeacht of het een druk paard is of niet.

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:01

Ja ik ben er verder niet echt serieus mee bezig geweest ofzo, paard is drachtig dus reed al zonder zadel, dus toen gewoon (zonder verdere oefening of wat dan ook) het hoofdstel er ook maar af gedaan, ging eigenlijk wel redelijk (alleen het stuur was af en toe een beetje zoek).
Maar dat zou ik niet zomaar met elk paard zo doen, Roos is gewoon héél braaf en ik reed gewoon in de bak, dus er kon weinig misgaan.

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:09

In de Bit heeft wel eerder een artikel gestaan over Bitloos rijden (vergelijking tussen verschillende bitloze hoofdstellen doormiddel van ervaringen van gebruikers)

Een oefening om je paard beter bitloos te sturen (door middel van lichaam en teugelvoering).
1 kijk duidelijk in welke richting je wil
2 neem je teugels in 1 hand
3 wijs met je andere hand in de richting die je op wilt (onbewust verplaats je je gewicht dan meet die kant op)
4 beweeg je teugelhand iets in de richting die je op wilt ( de buitenteugel komt nu tegen de hals te liggen)
Je kan deze oefening het best doen op de terugweg van een buitenritje, waar het paard de weg eigenlijk zelf al weet.
Deze oefening heb ik uit Go West van Antje Holtappel. Geen boek over bitloos rijden maar er staan onwijs goede dingen in!