Voest.. of toch Parelli?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:26

Cassidy schreef:
Parelli....kan je tot op heel hoog niveau blijven begeleiden, en zit echt heel degelijk in elkaar. Je hoeft ook niet meteen alles wat je nu aan het doen bent helemaal overboord te gooien, kunt nadien weer terug naar de dressuur of de springsport of het western. Bij Emiel Voest zie ik toch echt een hele aparte stijl, freestylen,
en geen stap meer terug naar wat je voorheen deed
.

Valt mee. Ik heb nu bijna 5 jaar cursussen en clinics bij hem gevolgd, en er worden juist heel veel dingen gedaan die je voor je eigen 'ding' kunt gebruiken. Ik heb geregeld met Z-ruiters in een cursus gezeten, bij hen werd er dan veel proefgerichter getraind, of bepaalde oefeningen waarvan zij aangaven dat ze er moeite mee hadden. Die werden dan bijvoorbeeld eerst aan de lange lijnen geoefend, of via een omweg met andere oefeningen. Vorig jaar heb ik ook veel getraind in de springwei, toen hij nog in Ruinen zat had hij een boomstam-parcoursje liggen waar we ook heel gericht mee trainden (of juist voor de lol )
De connectie die Emiel maakt met de 'reguliere' wedstrijdsport is heel duidelijk aanwezig. Hij werkt veel samen met Bartels, en vorig jaar op het CHIO R'dam heeft hij met springpaarden gewerkt.

Met Parelli ben ik niet zo bekend, maar ik denk dat je je het beste in beiden kunt verdiepen en voor jezelf een afweging moet maken welke cursus(sen?) je wil volgen. Btw, ik ken ook iemand die het gewoon allebei doet

Natascha13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:30

Oke, het gaat er nl vooral om dat ik begrijp waarom mijn paard de hele tijd schrikt en hoe ik dat kan verbeteren. Mijn moeder heeft vandaag een boek van Voest gekocht wat ik ga lezen.

Arjette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:45

Ik heb eigenlijk van alle methodes wel wat gelezen en geprobeerd, Hempfling, Voest, Parelli, Monty Roberts. Tot nu toe spraken Voest en Parelli mij het meest aan, Roberts vond ik niet zo heel erg geweldig en daar kon ik ook niet zo veel mee. Hempfling was mij allemaal een beetje te dromerig en onbereikbaar. Bij Parelli liep ik tegen het feit aan dat die pakketten allemaal zo ongelooflijk duur zijn. Anders had ik me er waarschijnlijk veel meer in verdiept. Voest heb ik tot nu toe het meeste toegepast en ik merk wel dat het uitwerking heeft. Ook merk ik wel dat ik nu op een punt ben dat ik het zelf niet meer weet en iemand nodig heb die zegt of ik het goed doe of wat ik beter kan doen. Ga dus ook in mei een cursus volgen bij iemand die door Voest is opgeleidt

shillelagh

Re: Voest.. of toch Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:55

misschien doe je een dingetje van voest en een dingetje van parelli> ik heb nog nooit van hem gehoord

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:24

@shillelagh. Kijk eens hier: www.parelli.com

En als je wilt weten hoe ver je met Parelli kunt komen, moet je even hier kijken: viewtopic.php?f=21&t=524275

Je ziet een leerling van Pat Parelli. De werkende link naar het filmpje staat in de derde reactie in het topic.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:25

Ik "volg" geen enkele methode. Mijn basis in de (voorloper van) NH is TTEAM, dit levert een hoop mogelijkheden en inzichten op hoe je met verschillende types paarden kunt omgaan.
Ondertussen heb ik les van een instructrice die in Reken is opgeleid aan de rijschool die door Ursula Bruns is opgezet. Mijn instructrice werkt ook met een samenstel van stijlen, kijkt goed naar een paard en kiest een daarvoor passende aanpak, werkt die bij nader inzien niet zo goed als gewenst, dan pakt ze een andere, betere aanpak. Ze kijkt breder dan hokjes en daar kan ik dan ook uitstekend mee uit de voeten. Het lastige is dat om breder te kunnen kijken dan hokjes, je ook een brede kennis moet hebben

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:40

Idd. Om zelf te kunnen beslissen om het ene wel te gebruiken en het andere weg te laten moet je heel veel kennis in huis hebben. Kennis, die heel veel mensen NIET hebben. Daarom is een gestructureerde aanpak heel belangrijk. Ik heb tot nog toe de oude pakketten van Parelli gezien, de nieuwe nog niet. Maar aangezien daar ook heel veel (mensen)psychologie bij komt kijken, heb je daar ook wat aan buiten de omgang met de paarden....

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:28

ok ik ga snel kijken