Ervaringen bitloos rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ervaringen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:31

Dabo schreef:
Wat zouden jullie doen.. gewoon proberen?

Wat je kunt doen, is zowel met je huidige hoofdstel als met de hackamore buiten gaan rijden. De teugels van je hoofdstel laat je voor je zadel liggen of laat je over je pink hangen, en doe je verder niets mee, en je gaat rijden met de teugels van je hachamore. Ga zo gewoon lekker rijden. Onderweg zul je merken dat je het bit helemaal vergeet, dat je in feite zonder bit aan 't rijden bent (ookal zit ie nog in haar mond), en ervaar je dat je het bit ook helemaal niet nodig hebt. Door dit te ervaren, krijg je vertrouwen. En zodra je vertrouwen hebt, laat je het bit voortaan thuis (en komt ie er nooit meer in! ).

Ik ben niet bekend met een hackamore (ik heb een bitloos hoofdstel), dus die vraag kan ik niet voor je beantwoorden. Gevoelsmatig zeg ik: geen strakke riempjes.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:32

Jovarna schreef:
[Dit hoor je van iedereen die overgestapt is op bitloos. Het paard is veel meer ontspannen zonder bit en het contact tussen ruiter en paard is gewoon ook veel beter (en 'lichter'). Ik merk dat steeds meer mensen geïnteresseerd raken in bitloos en na een tijdje 'dubben' het ook werkelijk gaan doen. En dan ook echt enthousiast zijn.
Dit vind ik een geweldige ontwikkeling! En ik hoop dat het tot steeds meer mensen doordringt dat we geen bit nodig hebben, en dat dat ijzerwerk er maar beter uit kan.
[/quote]

Nu nog alle verenigingen zo laten denken en dan komt het helemaal goed!

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 01:06

arans schreef:
ik zou ook niet met een hackmore buiten rijden. niet eens gewoon rijden.

Waarom niet?

spritsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 01:17

het paard waar ik op rij op de manege had haken en daardoor ging zijn wang tussen het bit en de haken zetten
heb toen een paar maanden met een hackamore gereden en dit ging echt nog lekkerder dan met een bit
hij werd veel minder sterk
tot hij gek ging doen en er steeds vandoor wilde
toen hebben we het bit er weer in gehangen(zijn wangen waren weer genezen)
maar zou het zo weer doen als het moest
reed echt heeeeel erg lekker

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 12:56

We zijn nu begonnen met een touwhalster. Zelf gemaakt, hij staat heel leuk. En ze reageert tot nu toe goed.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:25

Ik rij ook weleens bitloos... Met cross-rope-bridle of side pull of gewoon halster. Sidepull vind ik fijn omdat hij dik en zacht is, maar het stuurt moeilijk, c-r-b is lekker licht, maar wel vrij scherp en stuurt ook niet makkelijk en het halster stuurt makkelijk maar beweegt te veel in draf en galop.

Ik rij het meest met de sidepull, maar wel alleen buiten, omdat het dus erg moeilijk stuurt. Verder loopt ze er wel ontspannen mee en ze is ook goed terug te krijgen. (rij normaal terug op mijn zit, maar als ze iets te enthousiast wordt werkt hij net zo goed als hoofdstel met bit) alleen dat sturen wil dus niet goed lukken. Ik denk omdat het gekruisd zit onder haar kin? Want met gewoon halster gaat het al beter...Meer mensen die moeilijkheden hebben met sturen?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:34

Waar koop je zo'n bitloos hoofdstel (dus een echt hoofdstel zeg maar, geen hackemore of sidepull) en wat zijn de prijzen hiervan?

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:47

op marktplaats staat onder paarden: zadels en hoofdstellen en dan trefwoord bitloos. een winkel die bitloze hoofdstellen verkoopt voor 48 euro. op naturals hier op bokt staan ook veel topics erover.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 14:03

ja, ik heb net even bij [NA] Naturals gekeken. Daar heb ik voor 39,- ook een mooi bitloos hoofdstel gezien

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:22

Ik rij zelf met een Libra RB, zowel binnen als buiten, maar met buitenritten doe ik wel een bit in, maar heb hem nog nooit nodig gehad eigenlijk. Ik heb zelf het idee dat mijn paard bitten niet prettig vind, zij is ook meer ontspannen tijdens het bitloos rijden als met bit rijden. De hulpen komen met de Libra erg goed aan, al lijkt er wel een lichte vertraging te zitten tussen mijn actie en haar reactie. Dit is verder voor mij geen probleem, àls ze haar opdracht maar uitvoert.

Afbeelding
Mijn Libra

Afbeelding
Zo gaan we buiten op stap, teugel van de libra in de hand, teugel van het bit over de knop.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:50

ik rijd wel is met touwhalster, gaat prima, hackamore doorintegen is helemaal niets voor ons!

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 17:25

teuntje, bedankt voor de foto's. Btw: leuk kleurtje die libra

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:31

arans schreef:
ik zou ook niet met een hackmore buiten rijden.

Ik wel, kan Pinky onderweg lekker gras eten

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 17:37

arans waarom zou jij dat niet doen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:02

Ja arans, uitleg zou wel handig zijn. Ik vind het een beetje gek dat je zo negatief kunt zijn over iets wat je nog nooit hebt geprobeerd.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:10

evabokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:34

sinds kort rijd ik met mijn fjord ook een hackamore en het bevalt me goed doordat er niet in de mond van het paard word getrokken is mijn paard dus ook minder snel en irritant het is voor mij echt een hele verbetering geweest!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:37

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:59

En wat vinden jullie dan van een side-pull?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:26

Ik persoonlijk vind dat de meeste sidepull's toch wel wat stug zijn en een hard neusstukje hebben. Daarom vind ik het minder prettig..

Binnenkort ga ik met Kato ook starten met de Libra RB, ben benieuwd hoe dat met haar gaat. Bonita loopt er werelds op.. In mijn profiel staan weer nieuwe foto's op de veluwe met de Libra. Wel heb ik op vreemd terrein altijd een hoofdstel met bit erover, voor het geval mevrouw dingen supereng vindt en dan linea recta weer terug wil, maar heb het bit eigenlijk zelden of niet nodig..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:57

VSW -> NA

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:00

snowdon schreef:
En wat vinden jullie dan van een side-pull?

Voor dressuur vind ik een sidepull er fijn. Fijner dan een hoofdstel met gekruisde stukken.
Mijn hoofdstel kan zowel als sidepull als als crosslink. Hij is gemaakt van Biothane, dus geen hard stuk op de neus

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:10

ik vind jou hoofdstel echt zo gaaf lenneke! is het lastig om hem te verbouwen van crosslink naar sidepull ofzo?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:14

Nee. Alleen heb ik dan geen keelriem Clown Kan er nog wel een losse keelriem bij kopen, maar zonder gaat ook prima.
Er kan ook nog een bit aan

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:22

Wat raden jullie mij aan dan...

Ik heb Snowdon al geregeld op touwhalster gereden. (ook wel met stalhalster)
En in de bak vrij vaak met enkel touwtje om de hals. Zelfs een keer tijdens buitenritje... Ik heb ook wel eens een bosal mogen proberen, maar toen kwam Snowdon net van enkele maanden rust af.

Met touwhalster ben ik het vertrouwen kwijt eerlijk gezegd, maar ik wil toch terug naar bitloos voor de buitenritjes. Hij is even cru gezegd nogal lomp en kent zijn krachten. Ik heb het geluk dat hij over het algemeen graag samen wilt werken en mijn vragen accepteert.

Maar in panieksituaties (die echt zeldzaam zijn...) lijkt hij gevoelloos en reageert hij totaal niet meer op het touwhalster. Met bit heb ik hem dan wel binnen no-time terug, door bijvoorbeeld te gaan zigzaggen (omgooien of noodrem is geen goed plan met Snow). Als het echt spelen/uitproberen is, is hij op zit en stem wel terug te krijgen.

Nu dacht ik aan een bosal, ook al vond ik het toendertijd heel erg wennen en voelde ik me machteloos, maar daar valt vast en zeker op te oefenen. Iemand anders zei echter dat een side-pull dan eerder wat voor Snowdon zou kunnen zijn.