Dressuren op NH-manier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:48

Op de bewuste foto's wordt er nogal wat druk uitgeoefend op het touwhalster. Dat lijkt mij bepaald niet beter dan een bit, sorry.
Het touwhalster wordt hier niet correct gebruikt, veel mensen onderschatten blijkbaar de druk die een touwtje op een paardenneus kan uitoefenen. Dat is m.i. niks beter of slechter dan een bit.
Een bit kan misbruikt worden, maar een bitloze optoming ook. En dat is dus precies wat op de bovenstaande foto's gebeurt.

Het gaat er niet om of je een bit gebruikt, het gaat er om of je de optoming op de juiste manier gebruikt.
Het ene paard zal inderdaad liever geen bit in de mond hebben, maar dat betekent niet dat dat voor alle paarden geldt.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:53

Jovarna schreef:

Deze toont trouwens alleen maar aan dat er altijd druk is van de teugels. Sorry hoor, maar what's new? Dat is met een beetje natuurkunde uit de eerste klas ook al te begrijpen, ze noemen het zwaartekracht. En het heeft ook nog eens niks te maken met het soort optoming, tenzij je géén teugels gebruikt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:26

Wendy schreef:
Deze toont trouwens alleen maar aan dat er altijd druk is van de teugels. Sorry hoor, maar what's new? Dat is met een beetje natuurkunde uit de eerste klas ook al te begrijpen, ze noemen het zwaartekracht. En het heeft ook nog eens niks te maken met het soort optoming, tenzij je géén teugels gebruikt

Waar zou jij zelf die druk dan 't liefst willen ervaren als je mocht kiezen: via een stuk ijzer in je mond of op bijv. je knie of scheenbeen (vergelijkbaar met het neusbot van het paard).

dorientjuh

Re: Dressuren op NH-manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 13:28

Wauw bedankt voor alle reacties!
Maar dan heb ik nog een vraagje: dressuurruiters zeggen dat als je paard aan de teugel loopt en nageeflijk is, dat als je dan je teugels langer maakt en je paard volgt niet, dan is het niet goed, dan hebben paarden een valse knik oid?
Klopt dit dan wel?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:32

Jovarna schreef:
Waar zou jij zelf die druk dan 't liefst willen ervaren als je mocht kiezen: via een stuk ijzer in je mond of op bijv. je knie of scheenbeen (vergelijkbaar met het neusbot van het paard).

Dat zal per persoon verschillen, pijn is pijn, druk is druk.
Zo zal het net zo verschillen per paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:35

dorientjuh schreef:
Wauw bedankt voor alle reacties!
Maar dan heb ik nog een vraagje: dressuurruiters zeggen dat als je paard aan de teugel loopt en nageeflijk is, dat als je dan je teugels langer maakt en je paard volgt niet, dan is het niet goed, dan hebben paarden een valse knik oid?
Klopt dit dan wel?

Ja, dat klopt. Een dressuurpaard moet de hand volgen. Als hij dat niet doet wordt hij in de krul getrokken, kan hij zijn rug niet loslaten met alle gevolgen van dien.
Een dressuurpaard loopt aan de teugel omdat dat de beste houding is om in balans te lopen, niet omdat hij in de houding gedwongen wordt door de ruiter (wat helaas nog veel te veel gebeurt).

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:04

Druk maar eens met je vinger op het stukje van je neus dat tussen je ogen zit. Als je daar flink druk voelt dat echt niet prettig. En nu is je vinger nog redelijk groot vergeleken met je neus, een dun touw voelt nog vervelender.

Ik heb vandaag eens met een touw om de hals gereden. Er waren nog meer mensen in de bak en dan vind ik het wel prettiger om iets meer te hebben om te sturen dan helemaal niks.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:49

Met een touwhalster en leadrope rijden heb je ook continue druk op het paard. Weliswaar niet op zn lagen, maar op zn neus. De zwaartekracht trekt immers de leadrope (en de bullsnap) naar beneden.
Deze inwerking kan zelfs zo sterk zijn dat een kleine aanraking op de doorhangende leadrope voldoende is voor een paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 00:47

Wendy schreef:
Ja, dat klopt. Een dressuurpaard moet de hand volgen. Als hij dat niet doet wordt hij in de krul getrokken, kan hij zijn rug niet loslaten met alle gevolgen van dien.
Een dressuurpaard loopt aan de teugel omdat dat de beste houding is om in balans te lopen, niet omdat hij in de houding gedwongen wordt door de ruiter (wat helaas nog veel te veel gebeurt).

als ik paarden in de wei of in de natuur zie lopen, zie ik ze zelden 'aan de teugel' toch lijkt het me dat deze paarden normaal gesproken goed in balans lopen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:16

merrieveulen schreef:
Wendy schreef:

als ik paarden in de wei of in de natuur zie lopen, zie ik ze zelden 'aan de teugel' toch lijkt het me dat deze paarden normaal gesproken goed in balans lopen...

Ik zou zeggen; lees het boek van hempfling eens, daar staat het heel aardig in beschreven.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:28

Ik denk zeker wel dat je optominloos een paard heel best dressuurmatig kan rijden........

Het is jammer dat er geen dressuurwedstrijden voor Naturals worden georganiseerd

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:35

Apple schreef:
Met een touwhalster en leadrope rijden heb je ook continue druk op het paard. Weliswaar niet op zn lagen, maar op zn neus. De zwaartekracht trekt immers de leadrope (en de bullsnap) naar beneden.
Deze inwerking kan zelfs zo sterk zijn dat een kleine aanraking op de doorhangende leadrope voldoende is voor een paard.

Bedoel je niet
achter zijn oren

? Als je met een leadrope en een touwhalster rijdt krijgt het paard de meeste druk achter zijn oren: de bullsnap of sluiting en het gewicht van het touw trekken naar beneden. Als je met een touwhalster rijdt hoef je alleen druk op de neus te geven als je iets te zeggen hebt (bv afremmen).

Jovarna schreef:

Interessante site: ik heb hem direct gebookmarkt. Wat betreft touwhalsters... die vind ik ook niet altijd en allemaal even vriendelijk. Je hebt ze in verschillende touwdiktes en soms is het touw wel heel erg dun! Zoals die halsters/bitloze optoming van Emiel Voest. Er zit dan wel een leren stukje om het neusgedeelte maar achter de oren is het dun en scherp. Ook heb ik laatst iemand gezien die een 'touwhalster' gebruikte die van een leren veter was gemaakt. Ook hier zat wel een weer een stukje leer om het neusstukje genaaid, maar achter de oren niet.

Daarbij komt ook dat sommige mensen hebben aan hun leadropes echt zware sluitingingen hebben hangen en soms is het touw van de leadrope (teugels) ook zwaar. En daarbij hangt dan alle druk aan twee dunne touwtjes achter de oren, tenminste als er geen aanwijzingen worden gegeven....

Maar ik ga geloof ik off topic.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:19

KiWiKo schreef:
Het is jammer dat er geen dressuurwedstrijden voor Naturals worden georganiseerd

Vind ik ook.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:14

merrieveulen schreef:
Wendy schreef:

Met een mens erop is het gelijk een heel ander verhaal, een paard moet z'n buikspieren gebruiken om een mens te kunnen dragen, en het paard moet ook goed over de rug lopen om een mens goed te kunnen dragen.

Ik zie het trouwens wel eens vaker dat paarden die het heel goed onder het zadel doen qua ruggebruik in de wei of de paddoc ook "over de rug" gaan lopen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:36

Ik heb een hele mooie foto van Anouar. Hij was los in de bak, de foto is gemaakt op het moment dat hij wegdraafde. Daar zie je heel goed dat hij z'n rug helemaal bol maakt, z'n achterhand eronder en z'n hoofd/hals "aan de teugel" Je ziet echt de kracht

memory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:03

Anouar15 schreef:
KiWiKo schreef:

Vind ik ook.

Tijdens de NH dag op Stal mansour in Arnhem hebben we het eerste jaar een dressuurwedstrijd georganiseerd voor 'naturals', helaas schreven zich er toen zo weinig mensen voor in dat dit het tweede jaar niet is doorgegaan...
Heel jammer aangezien het jurylid erg enthousiast was!

Ik volg nu lessen bij Wim Vonck, om zo mijn Parelli oefeningen aan te vullen met klassieke dressuur en dit gaat echt super. Wim legt rustig uit en kan zelf erg goed rijden. Hij heeft vorig jaar een demo gegeven op de NH dag en gaat dat dit jaar waarschijnlijk weer doen.

Zaterdag 25 maart geeft hij ook wat privelessen in Lunteren en we zoeken nog mensen die dan mee willen doen, dus mochten er in dit topic geïnterreseerde zijn dan hoor ik het graag .

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:22

Ik wist dat helemaal niet van die NH wedstrijden, jammer, anders had ik zeker meegedaan.
25 maart kan ik niet

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:31

Het is denk ik een moeilijk vraagstuk waar we hier onze mening over willen delen.

Mijn visie:

Contact is noodzakelijk. Je kan contact maken op verschillende manieren. De man doet het bv door middel van het touwtje om de nek, de vrouw doet het met een touwhalster. Ik ben nog nooit een foto, film of iets dergelijks gevonden waarin een paard werkelijk 'rond' liep onder de ruiter zonder enig hulpmiddel.

De reden dat dit komt is naar mijn idee om de volgende reden. De beweging van een paard gaat in het optimale geval van achter naar voren, van beneden naar boven. Dat is de verzameling. Zonder een begrenzing aan de voorhand, zou alle energie aan de voorkant verloren gaan, en zou de opwaartse beweging wegvallen.

Toch denk ik dat het wel mogelijk is om verzameling te bereiken zonder enige hulpmiddelen, behalve door de beheersing van de energie op een energetisch nivo.

Ik denk dat we niet bang of huiverend hoeven zijn voor contact. Op een zachte manier is contact naar mijn idee zelfs heel erg fijn. Hoe je dat contact legt hangt af van de graad van beheersing die je als ruiter bezit, en de lichaamelijke draagkracht van het paard.

Ik ben altijd voor bitloos, omdat ik me niet kan indenken dat ik het fijn zou vinden om een stuk staal op me tandvlees te hebben liggen.

Maar zoals ik al zei; het is een moeilijke kwestie. Ik hoop dat we over een aantal jaar allemaal zo rijden als de man op de foto's. Dan zou naar mijn idee de welzijn voor het wezen paard ontzettend verbeterd zijn.

Isis

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 18:55

Ja, misschien is contact wel noodzakelijk, al is het maar meer psychologisch dmv een touwtje om de nek. Ik heb namelijk indd nog geen foto kunen vinden waarbij een bereden paard zonder iets om zijn hals of hoofd in de 'dressuurhouding' loopt.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 01:16

dorientjuh schreef:
Ik heb namelijk indd nog geen foto kunen vinden waarbij een bereden paard zonder iets om zijn hals of hoofd in de 'dressuurhouding' loopt.

Is een filmpje van een Reiningproef ook goed? Het paard loopt niet perfect aan de teugel maar voert alles wel heel netjes uit (spinnen, stoppen, changeren, tempowisselingen...). Er zijn niet veel mensen die dit zomaar nadoen.

http://www.waltenberry.com/feature/josh ... -multi.wmv

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:53

Ja Honza Blaha kan zijn paard 'aan de teugel rijden'zonder ook maar iets aan het hoofd. Hij heeft dan wel twee stokjes vast maar doet daar verder vrij weinig mee.
Laatst bijgewerkt door memory op 12-03-06 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 16:13

Jus d'Orange: heel mooi filmpje hoor! Maar ik bedoel toch eigenlijk echt dat het paard in 'dressuurhouding' loopt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 16:14

Hier heb ik inderdaad een foto van honza gevonden:
Afbeelding

Deze foto laat zien dat het paard dus niet begrenst hoeft te worden om in de 'dressuurhouding' te gaan lopen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:43

Eigelijk is het ook vrij logisch dat een paard ook zonder contact in de 'dressuurhouding' kan lopen.
Maak zelf maar eens je rug bol en kantel je bekken, dan gaat je kin ook automatisch richting je borst.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:10

Tja, dan is het toch raar dat je maar zo weinig mensen zo ziet rijden.. Ik bedoel, waarom zou die rus (uit apple's eerste berichtje in dit topic) dan nog met een touwtje om de nek van het paard rijden?
Het zal dan wel makkelijker te bereiken zijn met een touwtje?