Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jovarna schreef:
Wendy schreef:Deze toont trouwens alleen maar aan dat er altijd druk is van de teugels. Sorry hoor, maar what's new? Dat is met een beetje natuurkunde uit de eerste klas ook al te begrijpen, ze noemen het zwaartekracht. En het heeft ook nog eens niks te maken met het soort optoming, tenzij je géén teugels gebruikt
Jovarna schreef:Waar zou jij zelf die druk dan 't liefst willen ervaren als je mocht kiezen: via een stuk ijzer in je mond of op bijv. je knie of scheenbeen (vergelijkbaar met het neusbot van het paard).
dorientjuh schreef:Wauw bedankt voor alle reacties!
Maar dan heb ik nog een vraagje: dressuurruiters zeggen dat als je paard aan de teugel loopt en nageeflijk is, dat als je dan je teugels langer maakt en je paard volgt niet, dan is het niet goed, dan hebben paarden een valse knik oid?
Klopt dit dan wel?
Wendy schreef:Ja, dat klopt. Een dressuurpaard moet de hand volgen. Als hij dat niet doet wordt hij in de krul getrokken, kan hij zijn rug niet loslaten met alle gevolgen van dien.
Een dressuurpaard loopt aan de teugel omdat dat de beste houding is om in balans te lopen, niet omdat hij in de houding gedwongen wordt door de ruiter (wat helaas nog veel te veel gebeurt).
merrieveulen schreef:Wendy schreef:Ja, dat klopt. Een dressuurpaard moet de hand volgen. Als hij dat niet doet wordt hij in de krul getrokken, kan hij zijn rug niet loslaten met alle gevolgen van dien.
Een dressuurpaard loopt aan de teugel omdat dat de beste houding is om in balans te lopen, niet omdat hij in de houding gedwongen wordt door de ruiter (wat helaas nog veel te veel gebeurt).
als ik paarden in de wei of in de natuur zie lopen, zie ik ze zelden 'aan de teugel' toch lijkt het me dat deze paarden normaal gesproken goed in balans lopen...
Apple schreef:Met een touwhalster en leadrope rijden heb je ook continue druk op het paard. Weliswaar niet op zn lagen, maar op zn neus. De zwaartekracht trekt immers de leadrope (en de bullsnap) naar beneden.
Deze inwerking kan zelfs zo sterk zijn dat een kleine aanraking op de doorhangende leadrope voldoende is voor een paard.
Jovarna schreef:http://cvm.msu.edu/dressage/thecenter/p ... reins.html
KiWiKo schreef:Het is jammer dat er geen dressuurwedstrijden voor Naturals worden georganiseerd
merrieveulen schreef:Wendy schreef:Ja, dat klopt. Een dressuurpaard moet de hand volgen. Als hij dat niet doet wordt hij in de krul getrokken, kan hij zijn rug niet loslaten met alle gevolgen van dien.
als ik paarden in de wei of in de natuur zie lopen, zie ik ze zelden 'aan de teugel' toch lijkt het me dat deze paarden normaal gesproken goed in balans lopen...
Anouar15 schreef:KiWiKo schreef:Het is jammer dat er geen dressuurwedstrijden voor Naturals worden georganiseerd
Vind ik ook.
dorientjuh schreef:Ik heb namelijk indd nog geen foto kunen vinden waarbij een bereden paard zonder iets om zijn hals of hoofd in de 'dressuurhouding' loopt.