natuulijk bekappen, ervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:32

Fred Kammer is vorige week weer eens geweest na ruim 4 maanden! Hij bekapt Sox al sinds ik haar heb, nu 4 jaar. Haar hoeven zijn ijzersterk en ik mag zoveel ik wil over het verharde draven. Ze zou ook voor de kar zonder ijzers uren kunnen lopen op de verharde weg. Ze heeft nooit steentjes in haar hoeven maar dit is ook een kwestie van kiezeltjes ontlopen
Een gewone bekapper had misschien net zoveel goed kunnen doen maar een stalgenote vroeg mij of ik Sox niet door haar bekapper wilde laten doen om de voorrijdkosten te delen, en zo kwam Fred in mijn leven

Sox loopt ook graag op asfalt, van mijn stal af begin ik meestal al te stappen op het fietspad (is heel rustig) want dan verliest ze het meest zand en vlas al uit haar hoeven. Terug idem dito, ik hoef haar hoeven haast nooit uit te krabben. Fred komt trouwens maar 3x per jaar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:38

sikrit schreef:
Klop Jovarna, dus misschien dat het in de zomer beter gaat? Hoeven zijn nu trouwens erg zacht door de natte weide waardoor ook eerder slijtage optreedt.

Ja, grote kans op dat het straks beter gaat. Meer groei en betere weersomstandigheden.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:40

sikrit schreef:
Klop Jovarna, dus misschien dat het in de zomer beter gaat? Hoeven zijn nu trouwens erg zacht door de natte weide waardoor ook eerder slijtage optreedt.
Antheman hoeveel km rijd jij zo?? Trouwens bijna exact hetzelfde menkarretje ziet er leuk uit met jouw Haffie ervoor. Volgens mij ga ik dat mennen net zo leuk vinden als rijden!
Bedankt voor de reakties!

Groetjes Sikrit

Ik mende niet veel hoor
Als ik het deed, een rondje van 10 kilometer ofzo.
Maar ik reed wel iedere dag over asfalt (onder de man)
Ging super.
Nu kom ik wat minder vaak op het asfalt, moet het bewust opzoeken. Paarden zijn verhuisd, staan midden in het bos. Is nu een nadeel, train weer voor de trektocht en dan wil ik km ´s maken over asfalt. Dus bewust door het dorp rijden ,terwijl het meest prachtige bos aan onze wei ligt.

s Winters men ik niet trouwens

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 01:19

ik rijd veel buiten en op de harde weg, in de zomer zelfs vaak meer dan drie keer per week ritten van vier uur of meer, en in die tijd heb ik geen hoefsmid of wat nodig gehad. zijn voetjes hielden zichzelf bij. toen ik een poos minder reed was de smid wel nodig, maar nu ook al een hele poos niet meer. ik hou het gedeeltelijk zelf bij, en de rest doet Faram zelf!
IMO zijn ijzers bij een gezonde hoef helemaal niet nodig, en maken ze meer kapot dan dat ze daadwerkelijk nut hebben. (en dat is bewezen inmiddels...)

kler

Re: natuulijk bekappen, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 01:29

weet iemand van jullie misschien een natuurlijke bekapper in het gooi? woon vlakbij hilversum namelijk...
ben wel nieuwsgierig geworden namelijk en niet heel tevreden over m'n huidige hoefsmid. m'n paardje staat niet op ijzers, niet nodig ook, heeft keiharde hoeven. wat is eigenlijk precies het verschil tussen natuurlijk bekappen en gewoon bekappen? of stel ik nu een hele domme vraag?

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 01:32

je hebt een pm!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:32

Iemand die ik ken heb ik nu ook zover dat hij z'n paarden natuurlijk bekapt. Hij ment heel veel, komt dus best veel op de weg en rijdt marathons enzo. Ik vind het dan toch leuk dat hij z'n paarden op blote voeten heeft, in dat menwereldje (dus ook wedstrijden enzo) zie je dat denk ik niet veel.
Het zou me niks verbazen als straks meer menners hier uit de buurt er wat in zin, al kijken ze nu nog raar

kler: Kijk even op www.hoefnatuurlijk.nl daar staat alles over natuurlijk bekappen en een lijst met natuurlijk bekappers.
Ik weet dat er een in Soest zit, maar ik heb er geen ervaring mee.

Arabesk

Re: natuulijk bekappen, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:39

kler schreef:
wat is eigenlijk precies het verschil tussen natuurlijk bekappen en gewoon bekappen? of stel ik nu een hele domme vraag?

het verschil is niet zo supergroot, maar bij natuurlijk bekappen hoort ook het aanpassen van de levensomstandigheden. Het laten slagen van NB bij een paard dat 24/7 op stal staat is vrijwel kansloos.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:43

Ik zie wel duidelijk verschil tussen traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen.
Ik krijg regelmatig comentaar dat de stralen bijgesneden moet worden, dat de hielen te laag zijn en de hoeven te kort zijn.
Maar als ik vraag waarom zowat elk paard scheuren in de hoeven heeft en Anouar niet dan weten ze geen antwoord meer