heeft er iemand info/ervaringen met dit bitloze hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:21

geluksvogel schreef:
Jovarna schreef:
@geluksvogel:
Wat je kunt doen, is zowel met je huidige hoofdstel als met het bitloze hoofdstel gaan rijden. De teugels van je bit-hoofdstel laat je voor je zadel liggen of laat je over je pink hangen, en doe je verder niets mee, en je gaat rijden met de teugels van je bitloze hoofdstel. Ga zo gewoon lekker rijden. Onderweg zul je merken dat je het bit helemaal vergeet, dat je in feite zonder bit aan 't rijden bent (ookal zit ie nog in haar mond), en ervaar je dat je het bit ook helemaal niet nodig hebt. Door dit te ervaren, krijg je vertrouwen. En zodra je vertrouwen hebt, laat je het bit voortaan thuis.

doe je ze dan over elkaar heen? he...

ja, om het vertrouwen te krijgen, en dit kan je dan afbouwen.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 20:10

maar past dat dan wel? heb je dan niet veel riempjes? heb je een foto?

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 20:15

geluksvogel schreef:
uhh wat is een stropwerking?

wat is het nou?

edit: ohhja ik snap het met dat hoofdstel over elkaar. ik heb maar 1 enkele riem dus dat moet dan wel makkelijk gaan. alleen is mijn paardje soms wat schrikachtig voor auto's. pak je op zo'n moment de teugels van je bit of van het bitloze? want als ik dan niks doe schiet ze ervandoor. overginds heb ik dus geen ervaring met bitloos buitenrijden maar ga dat zeker met mijn nieuwe bitloze hoofdstel wel doen. ik denk dat melody (mijn paardje) wel beter reageert als we in de bossen zijn zoals appelsha. daar kan je heerlijk rustig rijden. dus dan zou bitloos wel goed gaan, maar ik woon namelijk vlakbij een redelijk drukke weg met veel vrachtverkeer en nog erger trekkers... dat is een nachtmerrie. dus ik denk dat ik beter naar appelsha ga en dan beide hoofdstellen en als we helemaal gewend zijn pas naar de gewone weg gaan. klinkt dat logisch volgens jullie?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:49

geluksvogel schreef:
maar past dat dan wel? heb je dan niet veel riempjes? heb je een foto?

De riempjes van het bit-hoofdstel kun je er beter af halen. Allerlei riempjes over of langs elkaar, lijkt me niet zo prettig voor het paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:54

geluksvogel schreef:
alleen is mijn paardje soms wat schrikachtig voor auto's. pak je op zo'n moment de teugels van je bit of van het bitloze? want als ik dan niks doe schiet ze ervandoor.

Je gaat rijden met de teugels van het bitloze hoofdstel. De teugels van het bit doe je niks mee; die hangen er alleen nog aan voor jouw gemoedsrust, "voor het geval dat". En doet zich zo'n 'geval' voor, dan kùn je natuurlijk terugvallen op het bit. Maar je zult merken, dat je al rijdend vanzelf vergeet dat de teugels waarmee je rijdt, niet met dat bit verbonden zijn. Ga daar in gedachten dan ook niet mee bezig; laat het los en geniet, en ervaar gewoon dat je het bit niet nodig hebt.

De overtuiging "als ik dan niks doe schiet ze ervandoor" kun je ook loslaten. Zolang je die gedachte hebt, zul je angst hebben, zul je spanning hebben en zal je paard daar op reageren...!

Succes d'r mee!

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 14:28

hey
ik stuurde je net een pm omdat ik mijn hoofdstel binnen heb gekregen. gelijk gepast en zat prima! ik ga echt proberen lekker te rijden en vooral naar buiten alleen is er niemand waarmee ik rijd en het gaat altijd een stuk beter samen. ik reed eerst met iemand maar die sloeg haar paard de hele tijd. melody werd er zenuwachtig van en ik vond hem echt stom dus rijd ik niet meer met haar.

dus is er iemand die lekker wil rijden met mij in de buurt van appelscha zodat we de bossen inkunnen? zo vaak mogelijk

jovarna het gaat vast wel goed, ik heb veel aan je tips! dank je wel

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 16:17

geluksvogel schreef:
geluksvogel schreef:
uhh wat is een stropwerking?

wat is het nou?

edit: ohhja ik snap het met dat hoofdstel over elkaar. ik heb maar 1 enkele riem dus dat moet dan wel makkelijk gaan. alleen is mijn paardje soms wat schrikachtig voor auto's. pak je op zo'n moment de teugels van je bit of van het bitloze? want als ik dan niks doe schiet ze ervandoor. overginds heb ik dus geen ervaring met bitloos buitenrijden maar ga dat zeker met mijn nieuwe bitloze hoofdstel wel doen. ik denk dat melody (mijn paardje) wel beter reageert als we in de bossen zijn zoals appelsha. daar kan je heerlijk rustig rijden. dus dan zou bitloos wel goed gaan, maar ik woon namelijk vlakbij een redelijk drukke weg met veel vrachtverkeer en nog erger trekkers... dat is een nachtmerrie. dus ik denk dat ik beter naar appelsha ga en dan beide hoofdstellen en als we helemaal gewend zijn pas naar de gewone weg gaan. klinkt dat logisch volgens jullie?

hey maar jij hebt wel fijne fietspaden waar je overheen kunt tuffen... ik moet het met bermen en de wegen zelf doen hier

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 21:26

ja das waar maar ik heb wel trekkers hierzo das ook mindersz

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 21:41

waar ligt Ouwsterhaule?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:39

Vlakbij Joure

Pellie

Re: heeft er iemand info/ervaringen met dit bitloze hoofdste

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:18

oh ja inderdaad... ook volop in de trekkers dus!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 08:38

kunnen ze NL niet een uurtje per dag trekkervrij maken, zo tussen 18.00 en 19.00 uur, gewoon een nieuwe wet, kan er nog wel bij, bij alle regeltjes, dan kan ik door de week ook weer es rijden. Nu alleen op zondag onder kerktijd,.......

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 19:44

haha ben ik mee eens smurf. ik heb nou ook niet al te beste ervaringen met trekkers :p

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:43

En hoe is je nieuwe hoofdstel bevallen? Ik ben erg benieuwd naar je ervaring, want ik zit er namelijk zelf ook over te denken dit hoofdstel aan te schaffen.
Afbeelding

lailapri

Re: heeft er iemand info/ervaringen met dit bitloze hoofdste

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:14

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:54

das dezelfdevlailapri. ik heb hem nu 2 x opgehad en lekker gereden. ze deed het erg goed. ik kan haar goed sturen en stil zetten. ik zou hem echt kopen. bruin is echt mooi

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:12

Ja ik heb ook de bruine. Alleen bij laila werkt hij niet die denk gewoon als ik nog even harder trek als jou kan ik doen wat ik wil hoewel ik haar wel met touwhalster buiten kan rijden....

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:13

dan moet je lekker gaan rijden met touwhalster en meer op je zit. als je dan af en toe met de bitloze rijd...helemaal goed

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:13

hmmm zit nou het gaat iets beter, maar mevrouw weet het echt altijd beter Ik merk wel verschil als ik mijn houding/zit verbeter, maar echt erop rijden is lastig bij haar.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 10:12

tsja veel oefenen zou ik zeggen

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:53

Mijn tinker kan zich ook erg sterk maken maar ik moet zeggen dat ze zich keurig gedraagt met dit hoofdstel. Je moet gewoon meer op je zit gaan rijden en stem. Ik kan de teugels ook niet constant laten vieren maar probeer het wel zoveel mogelijk. Trekkers e.d. zijn het probleem niet. En ik geloof dat ze het véél prettiger vindt zonder bit. Ik zie haar mond bewegen en kauwen en ze loopt lijkt het wel trotser rond. Zo van "kijk mij eens lekker vrij rondsjouwen met die kletsmajoor op mijn rug"

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:10

Soxje schreef:
En ik geloof dat ze het véél prettiger vindt zonder bit. Ik zie haar mond bewegen en kauwen en ze loopt lijkt het wel trotser rond. Zo van "kijk mij eens lekker vrij rondsjouwen met die kletsmajoor op mijn rug"

Héél herkenbaar! Dat trotse en stoere inderdaad, zo'n fiere en tevreden en vooral ook ontspannen uitstraling...!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:21

Kun je echt van genieten hè! Vooral straks met de langere tochten is het ideaal. Onderweg eraf, ik aan mijn frisje en Sox lekker gras knabbelen zonder dat stuk metaal in haar mond. Ze krijgt in de zomer altijd een waterijsje bij het Balloërveld (staat zo'n mobiele koffie/patatkraam) en eet dat keurig van het stokje. Nu wordt dat helemaal een feest zonder bit Er is ook gras dus ik kan ook relaxed mijn koffie drinken. Kijk er al helemaal naar uit!

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:15

Soxje schreef:
Zo van "kijk mij eens lekker vrij rondsjouwen met die kletsmajoor op mijn rug"

*herkenning*

Ik heb ook nog steeds het idee dat Quint zichzelf helemaal stoer vind zonder bit.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:36

dat bitloose hoofdstel van anour en dorrientju!!! prachtig!! die moet ik echt hebben!! (als ik een paard heb)