nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:20

Die van mij ook niet.

opala

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:25

Van mij ook al niet , integendeel loopt beter dan ooit tevoren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:51

@bruine:
Vergeet niet dat het hààr verhaal is. En dus een eenzijdig verhaal, vanuit haar belevingswereld ervaren en opgeschreven.

Nu is het zo dat zij - nadat zij de cursus natuurlijk bekappen heeft gevolgd - vrijwel dagelijks te lezen was in de emailgroep van de bekapcursus en op het forum van HoefNatuurlijk.
IEDEREEN, en vraag me niet hoeveel mensen, heeft mee kunnen lezen waar deze Esther c.q. Ivanhoe mee bezig was. Iedereen heeft met kromme tenen zitten lezen en haar telkens weer geadviseerd om NIET zelf te gaan prutsen.
Ze was echter eigenwijs, is zelf in de hoeven van haar paard gaan snijden (tegen alle adviezen in) en weet ik veel wat ze allemaal nog meer heeft gedaan. Maar zij heeft de ellende van haar paard echt helemaal en alleen aan zichzelf te danken.

Als je een objectieve mening wilt vormen over dit verhaal, kun je alle posten - zowel die van Esther als van alle mede-forummers - nalezen op HoefNatuurlijk.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:01

bruine schreef:
Tsja, het enige nadeel is dat het over het algemeen tijd kost om de hoeven zo te krijgen, je werkt geleidelijk naar een andere betere stand toe. Veel mensen willen die tijd niet nemen, en kunnen er beter maar niet aan beginnen. Dat geldt dus ook voor die vrouw uit de link.

ik wil mij er niet mee gaan bemoeien hoor, maar ik heb de site van de mevrouw gelezen en geef haar gelijk. als ik dan dit andwoord lees vraag ik mij toch echt af of je als eigenaar je paard gruwelijk pijn moet laten lijden omdat je anders niet verandwoordelijk bezig bent, sorry maar door dit soort uitspraken komen er bij mijn paard geen natuurlijke bekappers in de buurt, hoe onverandwoordelijk dan ook.

En hoeveel topics staan er nu niet bij medisch over vernagelen en te kleine ijzers. Dikke benen na het beslaan of bekappen. Dat zijn allemaal hoefsmeden. Als je de hele methode over 1 kam scheert vanwege 1 verhaal dan moet je ook consequent zijn en zeggen dat al die hoefsmeden ook fout zijn.

Er zijn bij elke methode wel eens dingen die fout gaan. In dit geval heeft die mevrouw het zelf gedaan. Dit, terwijl er steeds gezegt werd dat ze er iemand bij moest halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:54

sathopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:47

Citaat:
Er zijn diverse cursussen en prijzen. Alles bij elkaar opgeteld, is het een investering, maar wat je ervoor terug krijgt, is onbetaalbaar.

Zeker waar. Ik bekapte al (zo) natuurlijk (mogelijk) maar wat ik op de cursus erbij heb geleerd is echt super. Eerst bekapte ik altijd met tegenzin (zwaar,vies en lastig) maar na de cursus doe ik het met veel plezier. Ook mede door gebruik van het juiste gereedschap die je tijdens de cursus kan kopen. Veel betere kwaliteit dan je in de hobby zaken kan kopen. Van ons nieuwe paard met verwaarloosde hoeven zie je de hoeven per week verbeteren. Geduld is belangrijk steeds een beetje en niet rigoreus zoals Esther met haar geweldige anti-site die haar, haar hele leven zal achtervolgen dom dom dom.....

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:01

Hallo, ik denk dat, aangaande het verhaal Esther/Ivanhoe versus Natuurlijk Bekappen: iedereen die dit leest en normaal kan nadenken zélf wel in staat is om te bepalen wie hier gelijk heeft...
Er is voldoende E-mail correspondentie voorhanden om zelf te kunnen constateren dat deze dame verkeerd gehandeld heeft. Ze is in het begin van haar natuurlijk bekappen ook zwaar onder druk gezet door negatieve familie en was ontzettend onzeker, dat haal ik er in ieder geval al uit.

Het pleit niet voor haar karakter om op deze smerige manier mensen zo ontzettend naar beneden te halen en te kwetsen!
Leven en laten leven, iedereen moet zelf maar weten wat ze met hun paarden doen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je dier, niet iemand anders.
Als mensen willen geloven dat Natuurlijk Bekappen slecht is n.a.v. 1 negatief en op grove leugens gebaseerd verhaal.... hebben ze nooit geleerd verder te kijken dan hun neus lang is.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:28

Door er alleen al open voor te staan en niet bij voorbaat te bestempelen als slecht leer je heel veel. Ik weet nu hoe een hoef in elkaar zit en hoe hij functioneert. Voordat ik me in natuurlijk bekappen verdiepte wist ik niet beter dan dan een hoef een te slap uitgevallen nagel was die zonder ijzer niet over een harde ondergrond kan lopen en laat staan kleine steentjes.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:59

Anouar15, ja, daar heb jij helemaal gelijk in. Er zijn nog zoveel mensen die op een paard kruipen en niet eens weten hoe een hoef in elkaar zit, of liever gezegd: WAT een hoefmechanisme is...
Je kunt op paardnatuurlijk.nl zoveel informatie lezen daarover! Als je maar de moeite wilt nemen om te willen leren. Het kan altijd beter. Laten we blij zijn dat er ook zulke site's zijn, en dat er mensen zijn die dit willen uitdragen....
De informatie is er.... aan iedereen de keus om dit wel of niet toe te passen...
Waarom wachten tot er fikse problemen zijn? Moet je alleen op dit forum al eens lezen hoeveel paarden iets mankeren, kreupel hier, onregelmatig daar....IJzers zus, ijzers zo.... nog meer toeters en bellen... En uiteindelijk blijkt dat het niets opgelost heeft.... allemaal lapwerk.
Door de jarenlange ervaring van de natuurlijk bekappers is er wel degelijk een oplossing voor veel problemen.
Weet je wat nu zo mooi is? Dat iedereen die wel de moeite heeft genomen om te leren en dus natuurlijk bekapt... nooit meer terugkomt op al die ijzers!
Vreemd he?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:20

Heel goed, dat er nu eindelijk een tegenreactie is van paardnatuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:17

Altijd weer als dit onderwerp wordt aangesneden, wordt er weer met modder gegooid. Ik vind dat zo jammer.

Ooit een keer een objectief topic? Zonder moddergooien of al het andere afkraken en NB de hemel in prijzen?

Zo krijg ik steeds weer die aversie.

Ijzers hebben voordelen, sommige paarden lopen er idd beter op en het belet het slijten. Bekappen is denk ik wel gezonder voor de voeten, ookal de ijzermensen dat onzin vinden. Paard is tenslotte niet geboren met ijzer, maar als het echt correct is aangebracht en op tijd vervangen en de voeten correct bekapt, denk ik niet dat per definitie slecht is ookal doen NB dat steeds geloven. Die discussie loopt nog.

Traditioneel bekappen, mist goed gedaan, vind ik fijn, maar nadeel is wel dat de hoef sneller slijt en als je veel buitenritten maakt in natuurgebieden en verplicht de ruiterpaden moet nemen met naaldbomen waarvan de wortels altijd boven de paden uitkomen, dan breken er helaas altijd weer kleine stukjes af. En geloof mij, mijn paard heeft heel snel groeiende hoeven en behoorlijk hard. Als ik een randje probeer te raspen met een nieuwe vijl, lukt dit bijna niet. Moet ik zo veel kracht zetten, dat ik nooit hoefsmid wil worden

Als NB de hoeven zo hard maken dat ze bij het aantikken van die harde boomwortels in de draf maar ook in stap kan het hard aankomen, dan is het voor mij als DHZ onmogelijk bij te houden, dan niet doorheen te komen met een handvijl.

Mijn paard is er eentje die slordig kan lopen, een handje van sloffen heeft, zich makkelijk stoot en dan bijna op zijn snuffert valt en dan weer een stukje van zijn hoefwand kwijt is. Beter zonder ijzers dan met ijzers loopt, dus liever geen ijzers.

Maar zonder ijzers is het wel een zorg die hoeven, staat hij te schrapen op de poetsplaats en in ben aan het einde van de gang, dat zie je wel
Als de grond hard bevroren is, doe ik hem rustig op de wei, zijn zolen zijn keihard, maar de bossen in kan met ijzers weer makkelijker, loopt hij toch makkelijker als het ongelijk is, dan zakt hij makkelijker door dat stukje bevroren grond en die cm ijzer is dan net genoeg waaronder de grond dan weer zacht is.

Natuurlijk bekappen, kan niet alleen maar positief zijn, moeten ook maars aan zitten, maar wees eerlijk, iedereen kent die oke uitzonderingen dan maar, maar ze zijn er wel en ik kan ook tot die uitzondering gaan behoren als ik NB zou gaan doen. Wil dat wel graag van te voren weten.

Hoop nu eens een eerlijk topic te krijgen dan steeds weer die 2 kampen. We zijn toch volwassen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:32

russel schreef:
Natuurlijk bekappen, kan niet alleen maar positief zijn, moeten ook maars aan zitten, maar wees eerlijk, iedereen kent die oke uitzonderingen dan maar, maar ze zijn er wel en ik kan ook tot die uitzondering gaan behoren als ik NB zou gaan doen. Wil dat wel graag van te voren weten.

Van te voren iets weten, kan niet, wel wijs ik je graag op je eigen onderschrift .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:33

Ja, maar niet op levende wezens iets uitproberen en als het mislukt heb ik tenminste geprobeerd?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:50

Eén groot nadeel van mij vind ik dat ik die cursus niet gedaan heb voor ik mijn paard negen jaar geleden aanschafte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:25

Weet je wat 't is russel, wanneer iemand inziet dat hoefijzers niet goed kùnnen zijn en geen voordelen kùnnen hebben (t.a.v. het paard dus), dan is dit geen kwestie van gelijk willen hebben, met modder willen gooien, anderen afkraken of wat dan ook. Het is het er van overtúigd zijn dat ijzers slecht zijn, veelal op basis van eigen ervaring, op basis verkregen kennis en inzichten en op basis van ervaringen van vele anderen.
Volgens mij beweert niemand die natuurlijk bekapt, zo maar wat, of is 'zomaar' pro-NB en anti-beslag. Vrijwel iedereen die overgestapt is op natuurlijk bekappen, heeft zich in de hoef verdièpt. Bovendien gaat deze verdieping alsmaar door; kijk maar op de diverse forums, waar veel vragen worden gesteld, ervaringen worden uitgewisseld en dingen worden uit- en opgezocht.
Het pro-NB en anti-ijzer zijn, groeit alleen maar. En dat komt niet door kortzichtigheid, maar juist door het tegenovergestelde.

Als je alleen al beseft dat er spijkers in de hoeven worden geslagen. Iedere spijker geeft een gat, een beschadiging, een wond. Vergeet niet dat de hoef een lichaamsdeel is, met een belangrijke functie. Daar sla je niet zomaar spijkers in en iedere 8 weken weer opnieuw; wat kan hier goed aan zijn?? Even een voorstelling van maken en je ziet dat dit alleen maar schade aanricht in de hoef. En dan heb ik het nog niet eens over het ijzer zelf, dat de hoef fixeert en belemmert in z'n functie en mechanisme.

Wanneer het lijkt alsof een paard met ijzers beter af is, dan kan dit komen omdat a.) het paard daarvoor op ijzers heeft gestaan (met alle gevolgen van dien), of b.) het paard veel te veel stil staat (stal, en hier ook in z'n eigen ammoniak staat) en z'n continue beweging mist, of c.) het paard rijtechnisch niet goed gereden wordt en/of scheef is, of d.) het paard een verkeerd voedingspatroon heeft (bijv. veel fastfood, te weinig ruwvoer) etc etc. Er kunnen zoveel oorzaken zijn voor "slechte" hoeven. En in plaats van daar naar te kijken en de omstandigheden te veranderen/verbeteren, wordt er over het algemeen maar snel naar een ijzer gegrepen dat volgens eigenaar, hoefsmid en DA "het probleem oplost".

Een paard wordt volgens mij niet geboren met dermate zwakke hoeven dat hij niet op z'n eigen voeten zou kunnen lopen. Dat vind ik echt te zot voor woorden. En indien de hoeven wèl dermate zwak zijn en alle omstandigheden van het paard toch optimaal zijn, dan is de enige manier om die hoeven weer sterk en gezond te maken: een goede hoefverzorging en goede bekapping, extra aandacht en extra zorg, geduld en tijd, je richten op de hoeven en het paard, in plaats van je richten op ijzers.

Dat hoeven niet zoveel zouden mogen slijten, is vaak een opvatting van mensen die gewend zijn aan een bepaald beeld van de hoef. In hun beleving is het niet goed tot zelfs slecht dat de hoefwand dermate slijt dat het paard op de zoolrand en straal gaat lopen en dat de toon en de hielen kort worden. Maar dit is juist zoals een natuurlijk afgesleten hoef eruit ziet en dit zijn de hoeven waar wilde paarden op lopen. (Natuurlijk bekappen = deze slijtage nabootsen.)
Pas wanneer je echt heel veel (dagelijks?) over het asfalt gaat draven, is er een kans dat de hoef meer zal slijten dan groeien, hoewel ik veel ervaringen heb gelezen dat dit vrijwel niet gebeurt, dat de slijtage ergens stagneert (de natuur regelt zichzelf). Maar in dat geval kun je wel hoefschoenen overwegen, om over-slijtage te voorkomen. Voordeel van een schoen t.o.v. een ijzer is dat de schoen de hoef niet beschadigt en fixeert, het hoefmechanisme gewoon doorgaat en na de rit weer uit gaat.

Hoe lang loopt jouw paard nu zonder ijzers? Wat zijn de leefomstandigheden van je paard? Dat geeft namelijk een beter beeld van waarom jouw paard stukjes van zijn hoefwand verliest en nog wat gevoelig loopt op ongelijke ondergrond in het bos. En om dit te voorkomen, zou je ook kunnen overwegen om hoefschoenen aan te schaffen. Alles beter dan een ijzer, daar blijf ik bij. Ik heb niet de behoefte om anderen hiervan te overtuigen, maar ik ben wèl zo ver dat ook niemand mìj meer overtuigt van de zogenaamde voordelen of noodzaken van een ijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:44

Ik kan heel goed volgen hoe je dit bedoelt, bedankt.

Dat ijzers slecht voor de gezondheid zijn, daar ben ik nog niet helemaal van overtuigd.Laten we alleen over de echte goede hoefsmeden praten, de vakmannen die het met het oog van de meester doen! Beunhazen zorgen idd dat de paarden in de vernieling draaien, alleen die vakman treffen is vaak het hangijzer.

Oke, ijzers slecht. Bij mij komt dan meteen de vraag, de GP paarden, moeten het uiterste uit hun lijf persen om tot topprestatie te komen.Dat kan niet alleen met topverzorging en topvoer en heel veel liefde van de grooms. Als het dier ongezond gaat worden omdat hij ijzers draagt, is dat een omonkeerbaar proces. Ook in het winterseizoen staan ze vierkant op de ijzers, dus kennelijk lopen ze er prima op en blijven de paarden gezond, want elk seizoen weer een stapje hoger presteren.

De nagel wordt in het dode stuk van hoef geslagen, als het goed is. Als ik lange nagels heb en er een diamantje in zou zetten voor de sier, dus in het witte uitgegroeide deel, maak ik geen wond en doet het niet zeer en wordt ik er ook niet ziek van. Dat die nagelgaten de wand verzwakken, daar ben ik het wel mee eens. Dat dát wellicht een invloed zou kunnen hebben, want het draagvlak is immers verzwakt, daar kan ik ook inkomen. Sommige paarden hebben daardoor idd brokkelhoeven.

Die leefomstandigheden is voor mij een andere discussie. Mensen die hun paarden in een sompige stal zetten, ookal staat hij overdag buiten, daar heb ik al iets mee. Als ze dan alleen maar 1 uurtje naar buiten mogen om wat voor trutreden dan ook, daar heb ik ook iets mee.

Ik heb een DHZ stal om die reden, ik bepaal dus nu de kosten en het kan idd de helft goedkoper, maar dan behoor ik tot diegene die vinden dat het niks mag kosten, dus einde discussie

Anyway, hij staat sinds november zonder ijzers, hele dagen op een stuk wei, op stal op vlas, niks nat nergens in de stal. Ik rij voornamelijk in de bossen en duinen. Soms in een rijbak om rijtechnisch wat aan mijzelf te kunnen sleutelen. Mijn paard heeft een superconditie. Een uurtje rijden met sprintgalopjes is geen druppeltje zweet. Had daardoor al het idee om hem volgend jaar wellicht zonder deken te zetten, mits ik deze conditie kan blijven houden

Maar vanmorgen heb ik hem met het voeren even in de paddock gezet,en dan gaat hij klieren met een bevroren plas, want dat is leuk kapot stampen en schrapen en dan damn weer een stukje van de hoefwand.

Idd loopt hij op de zool en straal, maar dat kan dus geen kwaad, want alleen hoefwand breekt af, gelukkig geen gat waardoor ook, zeg maar, alles wegbreekt.

Juist doordat hij van achter zo plat staat, geen verzenen heeft en een snelle hoefgroei dus zijn tenen snel doorgroeien, is ijzers voor hem niet prettig, zou ik elke vier weken de ijzers moeten vervangen om zijn tenen kort te houden en een ijzer met 2 lippen en een tikje naar achter leggen, vond ik geen goede oplossing.

Mijn paard loopt zo: zet zijn voet neer en schuift een cm of zo over de grond, lekker slordig lopen dus Hierdoor slipt hij meer met ijzers dan zonder omdat die glad zijn en verder doorschuiven, maar zonder ijzers slijt dat wel zijn hoef.Dát is dus ook een euvel, die manier van lopen.

Het is geen paardje dat ik rijtechnisch zo zou kunnen rijden dat hij een nette manier van lopen aanleert, netjes voetje op de grond, en netjes optillen. Nee voetje optillen is eerst stukje 1/2 cm of naar zich toe trekken llikt het wel. Weet niet of ik dat zo goed uitleg.

Ik doe er overigens nooit iets op van teer of olie of vet of zo. Alleen met droge periode spuit ik de hoeven nat voordat ik hem op stal zet.

Denk jij dat zijn hoefwand zo sterk wordt dat hij met crossen op de wei geen stukjes kwijt raakt? Het is een lomperik die nooit kijkt waar hij zijn voeten neerzet, desnoods over zijn eigen voeten struikelt.

Hij loopt wel op de ballen van zijn voeten hoor en de hoop dat daar een stukje hoef gaat groeien zodat hij daar iets hoger komt te staan, heb ik niet meer is in 5 jaar niet gelukt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:36

Oké, ik heb er misschien niet zoveel verstand van, maar ik wil toch even reageren.

Citaat:
Laten we alleen over de echte goede hoefsmeden praten, de vakmannen die het met het oog van de meester doen!

Die echt goede hoefsmeden kijken vaak ook niet verder dan hun neus lang is hoor. Hoeveel hoefsmeden zijn er wel niet die nog nooit van Natuurlijk bekappen hebben gehoord? Dit alleen al zegt mij dat zij zich niet zo in de paardenhoef hebben verdiept. (Ik bedoel hier te zeggen: ze zullen zich echt wel in de hoef hebben verdiept, maar waarschijnlijk hebben ze dit van een kant bekeken, namelijk vanuit het oogpunt van hoeefsmeden, niet vanuit het oogpunt van bijvoorbeeld alternative bekapmethodes, zoals natuurlijk bekappen en Strasser.) Bovendien zeggen zij wat zij geleerd hebben op de opleiding, en wie zegt dat hun leerstof niet is achterhaald? Uiteraard spreken zij ook uit ervaring, maar, zoals Jovarna al zei, is dit vaak symptoom oplossing, waardoor het
lijkt
dat het beter gaat.

Citaat:
Dat kan niet alleen met topverzorging en topvoer en heel veel liefde van de grooms.

Wie zegt dat die topverzorging wel zo goed is? Is deze niet ook achterhaald, en bovendien meer gericht op de mooiheid dan op de functioneelheid? Natuurlijk is het zo dat poetsen een goede doorbloeding veroorzaakt enzo, maar het scheren van de staart (de zijkanten dan) is slecht omdat de staart dan het regenwater niet goed meer buitensluit. Bovendien laat bijvoorbeeld Edward Gal (ik weet het, ik ben lid van de fanclub) zijn toppaard Lingh nooit in de paddock/buiten want dan is hij te wild.. Dit kan niet goed zijn voor een paard om altijd maar binnen te zitten.
En dat topvoer: zo top is dat voer vaak helemaal niet. Alles moet je met een kritisch oog bekijken. Je staat nog te kijken van de grote hoeveelheid slechte stoffen die er in biks zit. Zoals o.a. een veel te hoge concentratie eiwitten en conserveelmiddelen. De liefde van de grooms, daar twijfel ik niet aan.

Citaat:
Als het dier ongezond gaat worden omdat hij ijzers draagt, is dat een omonkeerbaar proces.

Niet dus. Zolang de hoefas niet gebroken is, kan alles nog verbetert worden. De hoef vernieuwt zich immers helemaal, elk jaar.

Citaat:
dus kennelijk lopen ze er prima op en blijven de paarden gezond, want elk seizoen weer een stapje hoger presteren.

Ja, misschien lopen ze er prima op. Maar wanneer blijkt dat deze paarden zonder hoefijzers slechter gaan lopen, dan is er dus sprake van symptoom bestrijding. Bovendien komen veel mensen erachter dat wanneer ze een cursus hebben gevolgd voor natuurlijk bekappen, waardoor ze dus veel meer inzicht hebben gekregen in de hoef, waardoor ze erachter komen dat de hoeven van hun paarden helemaal niet zo goed waren als dat ze zelf dachten. Dus dit wil niets zeggen.

Citaat:
De nagel wordt in het dode stuk van hoef geslagen, als het goed is.

Misschien is dit stuk wel dood, je verstoort er wel het hoefmechanisme mee, dus het brengt wel degelijk schade aan, en kan het paard er dus last van krijgen.

Verder wil ik nog toevoegen dat je paard dus blijkbaar nog steeds af en toe op stal staat, dit komt het proces van natuurlijk bekappen niet ten goede. Misschien dat je daarom ook wel mindere resultaten krijgt of dat het allemaal wat langer duurt. Bovendien is november nog niet zo'n lange tijd geleden. En wie weet gaat je paard wel beter lopen door het natuurlijk bekappen.
Dat je niet teert en oliet, is volgens mij een goede zaak, al zijn daar geloof ik geen harde wetenschappelijke bewijzen over te vinden.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:18

Maar ik heb de mogelijkheid niet om een paard het hele jaar buiten te laten staan, en ik heb gekozen voor ijzers. Waar ik dus echt onpasselijk van wordt is dat je bijna als dierenmishandelaar bestempeld wordt als je wel voor ijzers kiest, wat de reden daarvoor ook moge zijn.
Ik vind het altijd wel heel opvallen dat de mensen die voor ijzers kiezen wel open staan voor NB, en de NB-ers niet meer voor de tradionele bekappers/beslaanders.

Ik heb in mijn omgeving een paar mensen die vroeger kettingrokers zijn geweest, en nu ook onpasselijk worden bij het zien van een sigaret....die associatie krijg ik een beetje.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:32

Cassidy schreef:
Maar ik heb de mogelijkheid niet om een paard het hele jaar buiten te laten staan, en ik heb gekozen voor ijzers.

Waarom heb je gekozen voor ijzers, wanneer je daar bij stil staat, ben je al op de goede weg. Veel dingen doet men omdat men dat al jaren zo doet, terwijl het ook anders kan. Je kunt bij het oude stramien blijven of niet, dat ligt geheel aan jezelf. Niemand moet iets, helemaal niet bij zelf bekappen, je bent gemotiveerd of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:34

Met sommige beweringen kan ik alleen ingaan op gevoel, heb er geen feiten van, dus dan krijg je nog welles en nietes en hebben we niets aan.

Ik weet niet of die paarden allemaal voer krijgen waarvan ze niet weten wat het is. Ik voer Mijten, maar gehoord dat er zat zijn die op hoog niveau rijden die dat ook voeren. Kijk naar Thyrza hier op bokt, zij voert ook zo natuurlijk mogelijk en haar paard loopt ook op de wei. Ik denk dat je op dat niveau heel goed weet wat goed voor een paard is. Die 18-jarigen doen het nog heel goed en niet voor niets als ze al 15 jaar continue mee draaien.

Zeker wel dat mijn paard gedurende de nacht op stal staat en zal ook wel zo blijven. Waarom heeft dat zo een invloed op het slagen van natuurlijk bekappen? Dat heb ik nooit begrepen. Ik vind dat paarden tenminste overdag buiten moeten kunnen lopen, al gaan ze een paar uur in een hoekje staan, dan nog beter dat hoekje dan het hoekje van de stal, maar staan doen ze dan wel. Ik heb zo weinig gras dat hij hooi gevoerd moet krijgen en daar is hij ook wel een dik uurtje mee bezig en wederom staand en niet lopend.

Buiten is voor mij ook, daglicht, iets te zien, frisse lucht en beetje kuieren, wat grasjes zoeken= iets te doen, weerstand opbouwen. Maar in de winter staat er zo weinig dat hij ook aan het eind van de dag en tussen de middag in een hoekje gaat staan. Ik laat hem dan staan om de voorgaande reden, sommigen vinden dat als hij in een hoekje staat, kan hij ook op stal.

Wat is nu zoveel beter aan natuurlijk bekappen versus tradioneel bekappen. Oke liever blote voeten voor mij, die discussie hebben we gewonnen

Ja echt beter lopen, dat weet ik niet, doe zowiezo geen dressuur, dus dat verschil laat zich dan toch niet zien, is nl een basispaardje, zonder de spectaculaire beweging.

Gewoon bekappen, dus op tijd, om de goede stand van de benen te waarborgen, dat hij goed kan blijven afrollen, niet plat of op zijn tenen gaat lopen,lijkt mij nl al natuurlijk.

Ik kan nl heel moeilijk de gedachtesprong maken dat de vorm van de zool veranderd moet worden, hol gemaakt, om daar natuurlijk na te streven wat daardoor beter voor de paarden is. De steppepaarden waar naar wordt gerefereerd is toch een totaal ander ras en leefomgeving dan hier ookal zijn het paarden, maar niet die paarden.

Als je leest het topic van het 'wilde' paardje in Australie die mogelijk is ontsnapt. Zijn hoeven zijn dermate dat hij niet meer fatsoenlijk kan lopen, hoe natuurlijker kunnen wij het hier nastreven als dat het daar in de bush is?

Ik zie nl best op tegen het totaal veranderen van de zool van de hoef van mijn paard. Hij heeft nl harde zolen en plat, niks hol. In mijn ogen daardoor veel grip op de grond, groot en stevig en zo is hij geboren. Om dat met mensenhanden te gaan veranderen, daar heb ik moeite mee. Om dit te doen omdat het paard een medisch mankement heeft en iets veranderen om hem te helpen heb ik iets meer mee, als het helpt, dat is Strasser heb ik begrepen en daar weet ik helemaal niks van, zal ik ook nooit laten doen, vind ik vrij drastisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:35

@russel:
De GP paarden. Vergelijk ijzers maar met roken. Niet alle rokers krijgen longkanker of gaan op jonge leeftijd dood. Tòch is roken slecht (ter info: ik ben een roker ).

Van diverse hoefsmeden heb ik begrepen dat de nagels in de witte lijn worden geslagen. Volgens hen is dat dè plek om ze in te slaan. Dat verklaart wel de vele hoefproblemen.

Zo te lezen lijken de hoeven van jouw paard op die van Jovarna. Lage verzenen, vrij platte voeten en de toon groeit het snelst. Jovarna heeft het eerste jaar nadat ze van de ijzers kwam, ook te kampen gehad met brokkels. Deze vijlde ik dan meteen bij, zodat het niet verder kon brokkelen, en in de loop der tijd kwamen de brokkeltjes steeds minder tot niet meer voor.
Naast het rijden in de bossen en duinen (wat lijkt me dat heerlijk zeg, in de duinen rijden!) is het ook goed om een paar keer per week over het asfalt te stappen en stukjes te draven. Dus als je de mogelijkheid hebt: doen! Verder is het bij jouw paard belangrijk dat de toon kort gehouden wordt, dus goed kort laten bekappen (als het kan, tegen de witte lijn aan) en zelf bijhouden met de rasp.

Als de hoeven van mijn paard zo zichtbaar beter kunnen worden, dan kunnen de hoeven van jouw paard dat vast en zeker ook.
Wat zijn lompe lopen betreft, is het denk ik goed dat je hem Ttouches geeft, met name op zijn benen. Want zo te lezen is hij zich niet goed bewust van zijn benen (komt vaker voor bij paarden, juist ook als ze op ijzers hebben gelopen). Bepaalde Ttouch oefeningen kunnen hier zeker verbetering in brengen! Als je wilt, kan ik je wel een paar oefeningen mailen; laat me maar even weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:53

Die oefeningen dat vind ik leuk om te proberen, dus mail maar.

Ik heb wel gemerkt dat toen mijn paard van de ijzers af ging en hij natuurlijk ook al 8 weken er op stond, hij de eerste 2 dagen iets van verbazing had en zich iets beter ging vertrouwen. Het slipeffect was weg en daardoor ook zijn ietwat voorzichtige lopen, die tenen niet op een gegen moment te lang, dus continuiteit in zijn gevoel van bewegen. Juist vanwege dat feit denk ik dat hij beter af is zonder ijzers.
Nou moet ik zeggen dat ik een paard heb die nooit ziek is, (afkloppen) goede basisconditie heeft, altijd gezonde hoefgroei en glanst als een spiegel, dus inschatten dat zonder ijzers hij gezonder is geworden, kan ik niet.

Hij komt elke dag ongeveer 10 min. op het asfalt omdat hij van en naar de wei gaat, dus elke dag de natuurlijke rasp erover heen, zeg maar. Maar dan gaat het ook wel snel. Elke keer die angst dat op een dag zijn hoeven te kort zijn geworden.

Maar als jij zegt dat hij nog betere hoeven gaat krijgen, ben ik hoopvol.

Ik heb nl wel het idee dat zijn ene voorvoetje dat neigde naar platvoetje iets beter is geworden, omdat hij nl niet de kans krijgt om te lang te worden en daardoor platter en mijn paard hierdoor weer anders gaat lopen waardoor het weer de groei en stand van dat platvoetje beinvloed. Op dat punt geef ik je gelijk en is zonder ijzer voor de groei van dat voetje idd beter. Is helaas wel een wit voetje en dit hoorn is wat zachter en beschadigd het snelst.

Iemand ervaring met Keratex?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:58

@russel, nog een keertje naar jou
Om je paard toch z'n beweging te geven in de wei, kun je de bultjes hooi verspreid in de wei neerleggen. Ik leg altijd minstens 4 bulten neer, soms wel 8. Het is inderdaad tegennatuurlijk als een paard stilstaand staat te eten, dat zou hij uit zichzelf ook niet doen. Dus je paard zal "blij" zijn met meerdere bultjes hooi, dat komt al meer tegemoet aan z'n natuurlijke gewoontes. Je zult zien dat hij ook werkelijk van het ene bultje naar het andere zal lopen.

Verder: bij NB wordt er NIET in de zool gesneden. De vorm van de zool wordt dus ook NIET veranderd, de zool wordt NIET concaaf gemaakt. Door NB gaat de zool vanzelf en uit zichzelf concaaf wòrden. Bij Jovarna duurt dit vrij lang, maar het begin is er. Haar platvoetje linksvoor zal waarschijnlijk wel een platvoetje blijven, maar als ik deze voet vergelijk met twee jaar geleden, dan is dat al een wereld van verschil.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:03

Ik rijd western en train voor de reining. De ijzers (slidingplates) die er onder geslagen worden maken het mogelijk voor het paard om bij vereiste oefeningen door te kunnen glijden zonder blessures op te lopen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:29

Jovarna schreef:
@russel, nog een keertje naar jou
Om je paard toch z'n beweging te geven in de wei, kun je de bultjes hooi verspreid in de wei neerleggen. Ik leg altijd minstens 4 bulten neer, soms wel 8. Het is inderdaad tegennatuurlijk als een paard stilstaand staat te eten, dat zou hij uit zichzelf ook niet doen. Dus je paard zal "blij" zijn met meerdere bultjes hooi, dat komt al meer tegemoet aan z'n natuurlijke gewoontes. Je zult zien dat hij ook werkelijk van het ene bultje naar het andere zal lopen.

Verder: bij NB wordt er NIET in de zool gesneden. De vorm van de zool wordt dus ook NIET veranderd, de zool wordt NIET concaaf gemaakt. Door NB gaat de zool vanzelf en uit zichzelf concaaf wòrden. Bij Jovarna duurt dit vrij lang, maar het begin is er. Haar platvoetje linksvoor zal waarschijnlijk wel een platvoetje blijven, maar als ik deze voet vergelijk met twee jaar geleden, dan is dat al een wereld van verschil.

Dus die van jouw heeft ook een platvoet, wel toevallig he?

Jammer dat het geen honden zijn, kunnen we het begraven.
Die bergjes is ook een idee