Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bruine schreef:Tsja, het enige nadeel is dat het over het algemeen tijd kost om de hoeven zo te krijgen, je werkt geleidelijk naar een andere betere stand toe. Veel mensen willen die tijd niet nemen, en kunnen er beter maar niet aan beginnen. Dat geldt dus ook voor die vrouw uit de link.
ik wil mij er niet mee gaan bemoeien hoor, maar ik heb de site van de mevrouw gelezen en geef haar gelijk. als ik dan dit andwoord lees vraag ik mij toch echt af of je als eigenaar je paard gruwelijk pijn moet laten lijden omdat je anders niet verandwoordelijk bezig bent, sorry maar door dit soort uitspraken komen er bij mijn paard geen natuurlijke bekappers in de buurt, hoe onverandwoordelijk dan ook.
Citaat:Er zijn diverse cursussen en prijzen. Alles bij elkaar opgeteld, is het een investering, maar wat je ervoor terug krijgt, is onbetaalbaar.
russel schreef:Natuurlijk bekappen, kan niet alleen maar positief zijn, moeten ook maars aan zitten, maar wees eerlijk, iedereen kent die oke uitzonderingen dan maar, maar ze zijn er wel en ik kan ook tot die uitzondering gaan behoren als ik NB zou gaan doen. Wil dat wel graag van te voren weten.
Citaat:Laten we alleen over de echte goede hoefsmeden praten, de vakmannen die het met het oog van de meester doen!
Citaat:Dat kan niet alleen met topverzorging en topvoer en heel veel liefde van de grooms.
Citaat:Als het dier ongezond gaat worden omdat hij ijzers draagt, is dat een omonkeerbaar proces.
Citaat:dus kennelijk lopen ze er prima op en blijven de paarden gezond, want elk seizoen weer een stapje hoger presteren.
Citaat:De nagel wordt in het dode stuk van hoef geslagen, als het goed is.
Cassidy schreef:Maar ik heb de mogelijkheid niet om een paard het hele jaar buiten te laten staan, en ik heb gekozen voor ijzers.
Jovarna schreef:@russel, nog een keertje naar jou
Om je paard toch z'n beweging te geven in de wei, kun je de bultjes hooi verspreid in de wei neerleggen. Ik leg altijd minstens 4 bulten neer, soms wel 8. Het is inderdaad tegennatuurlijk als een paard stilstaand staat te eten, dat zou hij uit zichzelf ook niet doen. Dus je paard zal "blij" zijn met meerdere bultjes hooi, dat komt al meer tegemoet aan z'n natuurlijke gewoontes. Je zult zien dat hij ook werkelijk van het ene bultje naar het andere zal lopen.
Verder: bij NB wordt er NIET in de zool gesneden. De vorm van de zool wordt dus ook NIET veranderd, de zool wordt NIET concaaf gemaakt. Door NB gaat de zool vanzelf en uit zichzelf concaaf wòrden. Bij Jovarna duurt dit vrij lang, maar het begin is er. Haar platvoetje linksvoor zal waarschijnlijk wel een platvoetje blijven, maar als ik deze voet vergelijk met twee jaar geleden, dan is dat al een wereld van verschil.