[NH]Join up, hoe aanpakken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:58

SuperLiesje schreef:
@ marije...ze gaat nog steeds altijd met die andere 2 paardjes naar buiten...en naar buiten, is gewoon de bak in..daar staan ze swinters altijd als ze naar buiten gaan. in de zomer staan ze wel op de wei. maar het probleem is dus, dat ik haar wil gaan longeren enzo, maar daarvoor moet ze wel alleen naar de bak...en dat gaat niet :S

okee ik snap het maarre... ik denk dat je dan idd het beste die topics kunt gaan bekijken en beginnen met grondwerk,,succes ermee en hou ons op de hoogte oke?!

SuperLiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 15:47

is goed ...als ik vorderingen maak horen jullie het meteen!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:02

Een tip voor grondwerk:

http://www.cremebrulee.be/inge/frames/introframe.html

En je zult toch echt je paard even apart moeten kunnen nemen om met haar aan het werk te gaan. Desnoods vraag je echt iemand die even achter je aanloopt om haar te bemoedigen die bak alleen in te gaan.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:46

Ik wou toch even kwijt dat ik een paar dagen geleden met mijn paard (bijrijpaard) bezig ben geweest met lichaamstaal (soort van kleine join up). Tis nog een vrij jong paard dat voor veel dingen bang is. Ik had wat balkjes en een stoel in de longeerbak gezet. Hij kwam de bak binnen luid snuivend omdat hij alles wat daar stond en lag eng vond. Na dat kleine join upje (zonder zweep, van min. een minuutje) durfde hij overal lang en na wat keren oefenen liep hij achter me aan zo over de balkjes heen. Ik vond het echt facinerend. Ik ben nu het boek van Pat Pallelli aan het lezen. Daar kom ik ook dingen tegen die ik al wist en natuurlijk ook nieuwe dingen. Daarnaast vind ik dat Monty en Palleli veel overeenkomsten vertonen (heb het boek nog niet helemaal uit), ze geven beide duidelijk aan dat jij de alfa merrie moet zijn en dat je het paard kan laten kiezen of die je wilt volgen. Ik heb erg het idee dat de band veel sterker is als ik met mijn lichaamstaal bezig met hem bent.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:54

Vandaag het boek binnengekregen van Inge Teblick over grondwerk, moet me echt inhouden om er niet meteen op mijn werk al in te gaan neuzen

Gisterenavond op stal gekeken hoe mijn instructrice met werk aan een touwhalster volgens de methode Ray Hunt een hengst wat oefeningen liet doen teneinde hem soepeler te maken op zijn zijgangen. Ongelofelijk hoe snel het dier het oppakte. Denk dat ik binnenkort maar eens op zoek ga naar meer informatie over Ray Hunt en zijn methode. Ray Hunt is ook een van de personen geweest waar Parelli heel veel van in zijn methode heeft overgenomen.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:18

Je zegt dat je je paard niet eens de bak inkrijgt. Hoe wou je dan zowiezo beginnen met inrijden?
En al helemaal een join up doen? Dan wil ze toch ook de longeerbak niet in?

Ik ben zwaar tegen join up's zolang je niet eerst alle boeken doorgelezen heb over de join-up moet je er niet aan beginnen!
Zoals al gezegd is. Je straft je paard. Hij gaat jou zien als leider niet als een maatje die jou vertrouwt, ik denk dat jij wil dat jou paard je als een maatje ziet die hij kan vertrouwen, waar hij altijd op kan rekenen.
De kleine dingetjes van NH doet al zoveel!

Iedere dag weer naar de bak toe lopen en gerust stellen etc. Hij hoeft er niet direct in. Het heeft geen haast.
Dat gewoon in stapjes opbouwen en super veel met je paard omgaan. De kleine dingetjes zoals friendly game etc. bouwt al een ontzettende band op.
Ik ben zelf vooral met "the seven games" van parelli bezig, en dat doe ik nou denk ik anderhalve maand, niet heel vaak ivm school ed. Eerst steigerde die zelfs voor een skippiebal en nu heb ik hem laten merken dat dat helemaal niet eng is (ook parelli bij gebruikt) en nu voetbalt die er uitzichzelf zelfs mee.
Smalle doorgangen loopt die zo door terwijl die dat eerst eng vond (claustofobie, hebben alle paarden last van)

Ik denk dat je nu wel genoeg tiups heb gekregen dus ik ga me mondje maar houden.

SuperLiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 18:47

Bedankt! hier heb ik zeker wat aan!

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:33

Ik heb even een vraagje, wat is nou waar moet je de alpha-merrie zijn of de alpha-hengst??? Ik dacht zelf altijd de alpha-merrie!!!
O,ja een join up kan je zien als straf maar er is een verschil tussen een paard hard opjagen of met lichaamstaal werken.

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:17

Boris94 schreef:
Ik wou toch even kwijt dat ik een paar dagen geleden met mijn paard (bijrijpaard) bezig ben geweest met lichaamstaal (soort van kleine join up). Tis nog een vrij jong paard dat voor veel dingen bang is. Ik had wat balkjes en een stoel in de longeerbak gezet. Hij kwam de bak binnen luid snuivend omdat hij alles wat daar stond en lag eng vond. Na dat kleine join upje (zonder zweep, van min. een minuutje) durfde hij overal lang en na wat keren oefenen liep hij achter me aan zo over de balkjes heen. Ik vond het echt facinerend. Ik ben nu het boek van Pat Pallelli aan het lezen. Daar kom ik ook dingen tegen die ik al wist en natuurlijk ook nieuwe dingen. Daarnaast vind ik dat Monty en Palleli veel overeenkomsten vertonen (heb het boek nog niet helemaal uit), ze geven beide duidelijk aan dat jij de alfa merrie moet zijn en dat je het paard kan laten kiezen of die je wilt volgen. Ik heb erg het idee dat de band veel sterker is als ik met mijn lichaamstaal bezig met hem bent.

Hoe kom je er nou bij dat Tolstoj bang is van veel dingen.
Hij is op dit moment met het koude weer erg fris maar normaal gesproken vind hiij niets eng. Bij mij in ieder geval niet. Floos heeft er ook geen last van.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:57

Boris94 schreef:
O,ja een join up kan je zien als straf maar er is een verschil tussen een paard hard opjagen of met lichaamstaal werken.

Een join-up ís een straf, maar het is niet altijd verkeerd, veel mensen doen het alleen niet goed.

Je kan je paard niet opvoeden zonder te straffen maar een join-up is zeker niet "om de band te versterken", met een join-up laat je zien dat jij de baas bent, maar dat wil nog niet zeggen dat je een band hebt als je de baas bent over je paard.

Tijdens een join-up stuur je je paard 'de kudde' uit, uit de kudde gegooid worden betekend de dood voor een paard. Tsja dan is de keuze makkelijk gemaakt denk ik, achter de baas aanhuppelen of doodgaan. Er zijn heus wel dominante krengen die een join-up nodig hebben, maar als je paard al weet dat jij de baas bent zal het paard alleen maar in de war raken, want dan is er geen reden om uit de kudde gegooid te worden.

Heel leuk dat je paard als een hondje achter je aanhuppeld na een join-up, maar als je het alleen wilt doen om de band te versterken zou ik er nog een keertje over nadenken of dit wel echt de manier is waarop je een band op wilt bouwen. Na een join-up ben je wel de baas, maar geen vriend...

Als je een join-up perse uit wilt voeren, doe het dan niet te lang. Er zijn mensen die denken dat zoiets een uur moet duren...

Miranda40

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:34

Tolstoj schreef:
Boris94 schreef:

Hoe kom je er nou bij dat Tolstoj bang is van veel dingen.
Hij is op dit moment met het koude weer erg fris maar normaal gesproken vind hiij niets eng. Bij mij in ieder geval niet. Floos heeft er ook geen last van.

ook niet toen Bas met de trekker/giertank bezig was en Tollie vervolgens door de bak heen vloog toen jij 1 voet in de beugel had? Of was hij toen ook zo fris?

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:51

@ Javelin. Daar schrikt hij inderdaad normaal nooit van. Ik heb al heel vaak gereden als de trekker er naast staat. En dan nergens last van.Hij was toen inderdaad gewoon erg fris. Het is in iedergeval niet zo dat hij overal bang voor is.

marjoleine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:35

@ tolstoj, ik denk dat tolstoj "fris" (of gewoon vervelend) is omdat hij door bijrijders zo keurig gereden wordt, maar dan de rest van de week als de eigenaar hem moet doen, stilstaat of gelongeerd wordt. Ik denk niet dat je dan een ander de schuld mag geven, of mag zeggen dat een paard fris is, als je niet eerst goed gekeken hebt naar eventuele andere oorzaken van deze "frisheid". (dit is niet helemaal over join-up maar ik wilde het even kwijt, na de reacties van tolstoj en javelin op Boris94...)

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:41

Ik weet niet precies wat join up is maar mijn paardje loopt altijd achter mij aan.. Als een hondje maar ik doe nooit met hem aan join up.. ik heb mishien 1x aan vd gedaan maar daarvoor liep hij ook al achter mij aan ik kan hem zo los uit de wei mee nemen en los mee nemen naar de bak..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:14