Herstellen en natuurlijk bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: Herstellen en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:52

zo raar ziet ie er niet uit, zoals ik al zei zit er een dubbele zool en wat flares en de veearts heeft er een mega krater in gehakt.

er zit in ieder geval een mooie brede straal en met een paar keer fatsoenlijk bekappen ziet het er al veel beter uit.

Smurf's paard heeft er langer over gedaan om beter hoeven te krijgen.

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:07

Nu ga ik vast veel mensen over me heen krijgen....maar ik schrik altijd een beetje van de foto's van natuurlijk bekapte hoeven.Dan heb ik het niet eens zozeer over de vorm( al hoewel deze in mijn opinie ook regelmatig te wensen overlaat ) maar zeker ook over de aanblik van de kwaliteit en gezonde uitstraling van de hoef.

Het kan ook zijn omdat natuurlijke bekappers veelal foto's plaatsen van de hoeven dat dit meer opvalt??

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:10

Wat versta jij onder een gezonde hoef?
Geef eens een plaatje

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:26

Ik zal morgen eens foto's maken van de traditioneel bekapte hoeven van mijn paarden en kijken of ik die kan plaatsen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:29

Dat zou heel leuk zijn, dan kun je de verschillen ook eens benoemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:32

Mm, ik ben ook erg benieuwd wat jij eronder verstaat.
En zou je dan ook een foto kunnen plaatsen van een natuurlijk bekapte èn gezonde hoef, waarvan jij vindt dat die er niet goed uitziet?

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:41

angela88 schreef:
Afbeelding

Dit is een foto van de hoef na het wegsnijden van de hoefzweer. Zoals je ziet was het een behoorlijk gat.

Mijn paard werd trouwens (naast mezelf) ook door Klaas Feuth bekapt.

Dit is bv een hoef waarvan ik schrik van de kwaliteit van de hoef.Ik zal morgen even kijken of ik wat meer voorbeelden kan vinden..

Ik ben trouwens niet een geheel tegenstander maar een kritische eigenaar die voor en nadelen aan den lijve ondervonden heeft.Ik blijf wel geinteresseerd in het fenomeen "natuurlijk bekappen"maar zie en ervaar niet alleen voordelen.

Zeker zie ik ook veel slechte voorbeelden van traditioneel, dus ik denk dat het vooral de smid ( of degene die het zelf doet ) is die verantwoordelijk is voor het eind resutaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:46

Deze hoef vind ik er ook niet goed uit zien. En er is hier al door diverse mensen naar gevraagd, maar nog geen antwoord op gekomen.

Deze hoef is in ieder geval geen schoolvoorbeeld van NB. Ik denk dat deze hoef òf in hele slechte staat was voordat met NB is begonnen (en er dus een behoorlijke lange weg te gaan is) òf dat hier nog maar net met NB begonnen is. Maar daar kan angela88 beter zelf meer over vertellen.

Voor mij is iig één ding zeker: de hoeven van mijn paard zijn er sinds NB alleen maar (enorm!) op vooruit gegaan. En ik zie nog steeds vooruitgang.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:53

Bij die hoef heb je natuurlijk inderdaad het gat wat het geheel wat dramatischer maakt. Verder heb ik ook het idee dat de foto vanuit een onvoordelige hoek is gemaakt.
Voor zover ik weet wordt dit paard nl al een tijd natuurlijk bekapt.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:16

Als dat paard op die foto al een tijd natuurlijk bekapt wordt, dan is er toch iets niet helemaal goed gegaan...
Deze hoef zit er, op deze foto, gewoon slecht en niet natuurlijk uit.
Vanuit deze hoek gezien heeft de hoef erg lange hielen, veel te lange (en gebogen) steunsels en een volgegroeide platte zool.
Maar misschien dat er wel nieuwere foto's zijn van deze hoef, waarop het allemaal een stuk beter uit ziet? Wil van mijn paard ook geen foto's hier neerzetten van een jaar terug

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:38

Tja zo zagen de hoeven van mijn paard er na een half jaar natuurlijk bekappen er ook ook uit... Voor die tijd stonden de zolen helemaal bol, dus met een half jaar NB was dat al een hele verbetering, wat niet wil zeggen dat het goed is. Nu na 1,5 jaar zijn de hoeven redelijk goed, de zolen trekken hol, achterhoeven is de stand weer normaal en bij de voorhoeven heeft ie nog wel iets te hoge hielen. Komt uiteindelijk wel goed.
Paard was nl rondom zwaar hoefbevangen en dat heeft het veel tijd (en werk) nodig om die hoeven weer gezond te krijgen.

Ik denk dat de hoeven op de foto enorme probleemhhoeven waren (zijn) die na een half jaar NB echt nog niet gezond te krijgen zijn. Zoiets heeft tijd nodig! En dat is iets wat, naar mijn idee, veel niet NB-ers vergeten. Ze zien een foto van een NB bekapte hoef die er niet uitziet en hebben daar meteeen een negatief oordeel over, doordat ze niet weten wat de historie van die hoef is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:53

Precies, dat bedoelde ik dus ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:56

Onze paarden lopen perfect en zin natuurlijk bekapt. Ik heb er geen foto's van maar niet elke bekapper is natuurlijk even goed. Wij hebben wel een goede.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 19:32

Eigenlijk wel logisch dat je meer slechte dan goede hoeven op internet ziet. Als ze goed zijn, is er ook geen reden om ze op internet te zetten, tenzij je er mee wil showen, of je bent er niet zeker van dat je het goed doet.
Als ze slecht zijn, zet je ze veel sneller op internet: "Help mij bokt! Doe ik het wel goed?" vraag je dan.

Het volgende is iets dat ik denk, zie het maar als een stelling waar je op kunt reageren.
Daar komt bij dat slechte dingen meer opvallen. Dus als er veel foto's van natuurlijk bekapte hoeven zijn en er is maar 1% slecht, dan valt dat toch op. Hoeven met hoefijzers zie je volgens mij veel minder. Ik kijk niet zo heel vaak op bokt, maar volgens mij zijn mensen die hoefijzers hebben veel minder bezig met de gesteldheid van de hoeven van hun paard. "Dat regelt de hoefsmid wel". Dus zie je er ook geen foto's van, dus ook geen slechte hoeven die je daar van ziet. Maar ze zijn er wel!

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:29

Ik denk dat de mensen die ijzers onder de voeten van hun paarden laten zetten wel degelijk met de gesteldheid van de voeten bezig zijn (natuurlijk niet iedereen, maar dat is ook zo bij NB, sommige mensen zijn gevoeliger voor praatjes en laten zich daardoor ook dingen aanpraten zonder zich er in te verdiepen, maar het klinkt wel leuk).
Degene die traditioneel laten beslaan laten er iemand aan werken die een opleiding heeft gedaan (je brengt je kinderen ten slotte toch ook niet naar een tandarts/arts/school waarvan je weet dat ze een dagcursusje hebben gedaan) en de meeste laten er geen ijzers onder slaan puur voor de show.
Tuurlijk gaan er ook bij de traditionele manier van bekappen en beslaan dingen fout en ook daar kan je genoeg van vinden op internet (Oa paarden die op de smalle ijzers staan en daardoor over de ijzers 'hangen', te kort bekapt enz.).
Ook gaat het bij meer paarden fout door traditioneel bekappen omdat er veeeel meer paarden zijn die normaal worden bekapt dan natuurlijk.

Ik heb tot nu toe ongeveer 50 fotos gezien van de zogenaamde 'heel goed Natuurlijk Bekapte voet' die al een stuk onderweg was en ik heb ze ook in het echt gezien. Daarvan ging ik van zeker 6 fotos zo goed als over mijn nek van hoe het eruit zag en de 5 paarden die ik heb gezien die NB werden liepen er 4 onregelmatig, terwijl ze dat voor die tijd niet deden. En 'ow wat liepen ze goed' en 'wat deed ik mijn paard aan met zijn ijzers'.
Als er vervolgens zo'n kwakzalver (sorry dat ik die persoon zo noem, maar het leek wel een of andere sekte leider die mensen probeerde te beinvloeden) tegen zijn klant (een vriendin van mij) zegt dat mijn paard op leren zolen staan omdat mijn hoefsmid hem heeft verpest met ijzers, terwijl die nieteens weet wat mijn dier heeft en waarom hij zolen heeft en ik daar gewoon bij sta, dan slaat bij mij de stop door. Mijn paard kan dankzij de tradiotionele smid met zijn opleiding (die nog nooit een natuurlijk bekapper afgevallen is) namelijk nog lopen.

Ik heb ook traditioneel beslagen paarden gezien die zijn genageld,te krap op ijzers staan, scheef staan en waarvan de zool te ver was uitgesneden enz, maar in verhouding zijn dit zoveel minder fouten dan bij NB die ik heb gezien, dat ik helaas niet te porren ben voor NB.

De fotos die je tegenkomt van niet netjes bekapte voeten zijn te vinden van zowel natuurlijke als traditionele voeten, alleen ga ik even over mij nek heen als er een positief stukje tekst onder staat zoals 'zijn fantastische natuurlijke voeten'. Ik ga toch ook niet onder een foto van een te krap beslagen paard zetten dat het er mooi uit ziet.

Ik vind dat iedereen voor zijn eigen paard mag kiezen wat hij/zij wil en ik verwacht ook dat ik een hoop 'iets minder prettige' reply's ga krijgen, maar het gaat hier om wat ik heb gezien. Mijn ervaring met NB is niet goed, maar ik begrijp dat het voor sommige mensen een uitkomst heeft geboden. Het gaat ten slotte om het welzijn van je paard en iedereen vindt dat denk ik het belangrijkst. Ik vind de ideeen achter het NB absoluut niet verkeerd, in tegendeel juist en wie weet kan iemand mij op andere gedachten brengen, maar van wat ik tot nu toe heb gezien zal ik het mijn paard nooit aan doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:34

Het hamgt er heel erg vanaf zoals ik al zei, wie het beapt. Je hebt inderdaad NB'ers en dat zijn van die halve sekte leiders, maar je hebt ook NB'ers die kijken wat goed is voor je paard.
Als het paard goed loopt dan kan je natuurlijk gewoon traditioneel blijven bekappen maar als de hoeven gewoon niet goed zijn dan kan je het eens proberen misschien is het voor jouw paard juist goed.

Ik zal wat foto's maken van de hoeven van onze (gezonde) paarden.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:51

nielsd schreef:
Het hamgt er heel erg vanaf zoals ik al zei, wie het beapt. Je hebt inderdaad NB'ers en dat zijn van die halve sekte leiders, maar je hebt ook NB'ers die kijken wat goed is voor je paard.
Als het paard goed loopt dan kan je natuurlijk gewoon traditioneel blijven bekappen maar als de hoeven gewoon niet goed zijn dan kan je het eens proberen misschien is het voor jouw paard juist goed.

Ik zal wat foto's maken van de hoeven van onze (gezonde) paarden.

Jouw paarden zijn ook NB denk ik? Zou graag idd een paar fotos zien zoals het er bij NB wel uit moet zien.
Mijn paard loopt op dit moment echt super op zijn Nikes En alles groeit goed, heeft het een goede vorm en zijn voeten zijn niet meer gevoelig. Hij mag over 4 weken weer zonder en zowel de smid als de DA verwachten geen problemen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:06

@orion1996:
Om even een beeld te krijgen van jouw beeld, eerst een paar vragen:
Hoe ziet volgens jou een goede, sterke en gezonde hoef eruit?
Waar ging je precies van over je nek? Wat vond jij zo slecht aan die natuurlijk bekapte hoeven en hoe moest het volgens jou wèl zijn?

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 00:29

Zoals ik al zei, MIJN ervaring, wat ik heb gezien:

Hoe ziet volgens jou een goede, sterke en gezonde hoef eruit?
Een elastische hoornlaag, geen brokkelende randen, mooie verzenen die niet te hoog zijn, maar ook niet zo laag dat de ballen op de grond komen en niet omgekruld zodat de druk op de voet verdeeld is, korte tenen, glad gesneden zool zonder brokkels (dus niet happerig gesneden) en vooral niet tot bloedenstoe het leven in gesneden. Ik ben geen hoefsmid, maar deze punten vind ik dat een hoef aan zou moeten voldoen.

Waar ging je precies van over je nek?
Het niet respecteren van de voetas van een paard waardoor er ineens een behoorlijke standsverandering werd doorgevoerd en niet geleidelijk waardoor paarden best wel flink hun gewrichten,spieren en banden kunnen gaan voelen. Bovendien heb ik fotos gezien waarop het zo snel moest gaan dat de paarden tot bloedens toe open werden gesneden om maar zo snel mogelijk van de steunsels af te komen. Ik denk niet dat je je paard daar plezier mee zal doen (nee met nagelen of te kort bekappen ook niet)

Wat vond jij zo slecht aan die natuurlijk bekapte hoeven?
De snelheid waarmee ze moesten veranderen(links rechts vergelijk na 1 voet te hebben bekapt), de omgeslagen verzenen, de bloedingen.

Hoe moest het volgens jou wèl zijn?
Als je een paard van stand wil laten veranderen moet dat geleidelijk gebeuren. Er zullen best mensen zijn die dat ook doen, maar wat ik heb gezien moest het te snel en tot in het leven. Bovendien denk ik niet dat je na het bekappen van 1 hoef gelijk paarden kan bekappen. Je bent wel met een levend dier bezig.

Ik heb een paar vragen nog (Gewoon omdat ik hier eigenlijk geen antwoord op kan vinden) Is niet om iemand mee aan te vallen of om te zeggen dat jullie ijzers moeten nemen. Ik wil gewoon is weten hoe de volgende dingen nou zitten omdat ik ze niet begrijp:

1.) Bij wat voor soort paarden is er onderzoek gedaan naar hun natuurlijke manier van afslijten van de voeten? Is dit bij verschillende rassen gedaan?
2.) In wat voor soort natuurgebied is dat gedaan? En hoe lang geleden is dat?
3.) Ons paard is geen wild paard meer, niet zo gefokt en per ras zijn de voeten anders. Hoe kan je die voeten dan bij allemaal net zo maken als bij paarden die dag en nacht over verschillende tereinen lopen?
4.) Wat als je een paard hebt wat 22 uur per dag op stal staat?
5.) Waarom halen ze vaak een 'hoekje' uit de rand?
6.) Het beste voor een paard is natuurlijk zonder ijzers lopen. Maar waarom zijn GOED aangepaste ijzers SLECHT voor een paard ipv minder goed?
7.) Voor gewrichten is het niet goed als je op latere leeftijd de stand gaat veranderen, ook niet om een meer schokdempende stand te krijgen, dat geeft slijtage. Kan je zomaar elk paard, welke leeftijd dan ook zomaar natuurlijk bekappen (en dan vooral de paarden die dus erg hoge verzenen hebben wat ook niet goed is)?
8.) wat zijn eventueel nadelen van natuurlijk bekappen (vanuit jullie oogpunt gezien, niet de mijne)?
9.) Vaak zie je dingen over hoefschoenen. Groeit een paard daar nooit uit? En als die zonder ijzers kan lopen, waarom heb je dan schoenen nodig?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 00:56

@orion1996:
Je vragen ga ik nog mee aan de slag.
Wel wil ik alvast reageren op jouw reacties op mijn vragen. Want mijn indruk is dat je het hier niet hebt over hoeven die natuurlijk bekapt zijn, maar over hoeven die volgens de Strasser methode bekapt zijn.

Een elastische hoornlaag, geen brokkelende randen, mooie verzenen die niet te hoog zijn, maar ook niet zo laag dat de ballen op de grond komen en niet omgekruld zodat de druk op de voet verdeeld is, korte tenen,
Tot hier komt het helemaal overeen met een natuurlijk bekapte hoef.
Tot deze:
glad gesneden zool zonder brokkels (dus niet happerig gesneden) en vooral niet tot bloedenstoe het leven in gesneden.
Bij natuurlijk bekappen wordt er niet in de zool gesneden. Bij Strasseren wel.

Het niet respecteren van de voetas van een paard waardoor er ineens een behoorlijke standsverandering werd doorgevoerd en niet geleidelijk waardoor paarden best wel flink hun gewrichten,spieren en banden kunnen gaan voelen. Bovendien heb ik fotos gezien waarop het zo snel moest gaan dat de paarden tot bloedens toe open werden gesneden om maar zo snel mogelijk van de steunsels af te komen. Ik denk niet dat je je paard daar plezier mee zal doen (nee met nagelen of te kort bekappen ook niet)
en:
De snelheid waarmee ze moesten veranderen(links rechts vergelijk na 1 voet te hebben bekapt), de omgeslagen verzenen, de bloedingen.
Ook dit komt overeen met Strasseren, niet met natuurlijk bekappen.

Als je een paard van stand wil laten veranderen moet dat geleidelijk gebeuren. Er zullen best mensen zijn die dat ook doen, maar wat ik heb gezien moest het te snel en tot in het leven. Bovendien denk ik niet dat je na het bekappen van 1 hoef gelijk paarden kan bekappen. Je bent wel met een levend dier bezig.
Precies, je hebt helemaal gelijk. En dit is ook het uitgangspunt van natuurlijk bekappen. Ik denk dat je ook hier het Strasseren gezien hebt. Maar wàt je ook gezien hebt, het heeft in ieder geval niets met natuurlijk bekappen te maken, dat kan ik je verzekeren.

Ik heb een paar vragen nog (Gewoon omdat ik hier eigenlijk geen antwoord op kan vinden) Is niet om iemand mee aan te vallen of om te zeggen dat jullie ijzers moeten nemen. Ik wil gewoon is weten hoe de volgende dingen nou zitten omdat ik ze niet begrijp:
Hier ga ik even voor zitten! Komt vanavond nog of anders morgen (tis al laat, zie ik ).

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 01:01

Ik krijg het idee bij de dingen die ik heb gelezen op internet dat er dan dus mensen zijn die zelf niet weten waar ze mee bezig zijn. Ze noemen het dan natuurlijk bekappen, maar doen dus Strasser, maar zetten wel neer dat dat natuurlijk bekappen is. Ik heb ook het een en ander over Strasser gelezen, maar zijn er geen natuurlijke bekappers dan die volgens dit principe werken als het snel genoeg gaat of zijn dit echt 2 los staande dingen?
Zal straks nog even kijken of je nog niet in slaap gevallen bent van de vragen beantwoorden, anders mag het morgen ook hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 02:02

1.) Bij wat voor soort paarden is er onderzoek gedaan naar hun natuurlijke manier van afslijten van de voeten? Is dit bij verschillende rassen gedaan?
Alle info hierover kun je lezen op www.hoefnatuurlijk.nl en ook hùn bronnen staan daar allemaal vermeld. Genoeg leesvoer dus!

2.) In wat voor soort natuurgebied is dat gedaan? En hoe lang geleden is dat?
Zelfde als bij 1.)

3.) Ons paard is geen wild paard meer, niet zo gefokt en per ras zijn de voeten anders. Hoe kan je die voeten dan bij allemaal net zo maken als bij paarden die dag en nacht over verschillende tereinen lopen?
Je "maakt" de voeten niet. Je bootst de natuurlijke afslijting na. Omdat onze paarden te weinig over verschillende soorten ondergrond lopen en in verhouding ook te weinig over harde ondergrond lopen, slijten de hoeven minder dan wanneer dit wel zou gebeuren. Natuurlijk bekappen is eigenlijk ook geen "bekappen" (zoals een hoefsmid dat gemiddels eens in de 10 weken - of langer - doet), maar "bijhouden". Wat op een natuurlijke manier zou slijten en afronden (als de hoef daar de kans toe zou krijgen), raspen en snijden we nu zelf regelmatig bij (van wekelijks tot twee- tot driewekelijks).

4.) Wat als je een paard hebt wat 22 uur per dag op stal staat?
Stilstand is funest voor de hoeven. Daarom zijn er ook zoveel "slechte" hoeven, wat voor veel mensen (en hoefsmeden) aanleiding is om er beslag onder te doen. Maar de hoeven zijn niet slecht; het stilstaan op stal is slecht. Er vindt dan namelijk geen hoefmechanisme en dus ook geen goede doorbloeding plaats, met alle gevolgen van dien. Een paard zou uit zichzelf nooit lang stil staan, simpelweg omdat het zijn natuur niet is en hij daar dus ook niet op gebouwd is (en de hoeven dus ook niet geschikt zijn voor dat lange stilstaan).

5.) Waarom halen ze vaak een 'hoekje' uit de rand?
Met dat hoekje bedoel je volgens mij de kwartierboogjes. Hoeven van wilde paarden hebben meestal een gewelfde onderkant (dus niet plat). Dit is niet voor niets; deze vorm is steviger en biedt een betere en stabielere grip op de ondergrond dan een platte vorm. Met NB kun je deze natuurlijk vorm nabootsen d.m.v. een kwartierboogje (maar dat hoeft - en kan zelfs - niet altijd), en er zijn ook hoeven waarbij deze uit zichzelf ontstaat.

6.) Het beste voor een paard is natuurlijk zonder ijzers lopen. Maar waarom zijn GOED aangepaste ijzers SLECHT voor een paard ipv minder goed?
Een hoefijzer - goed aangepast of niet - zorgt ALTIJD voor:
* Verminderde doorbloeding; de pompfunctie gaat grotendeels verloren. Er ontstaat een gebrek aan bloed en voedingsstoffen in de hoef, met als gevolg dat de kwaliteit van de hoefwand, zool en straal slechter wordt, beschadigingen langzamer genezen en de witte lijn verzwakt raakt en uitrekt.
* Verminderd gevoel in de hoef en onderbenen (gevolg: veel struikelen en altijd koude benen).
* Verminderde schokabsorptie (de hoef is erg veerkrachtig; een ijzer belemmert de veerkracht en schokdemping).
* Verzwakking van de hoefwand. De hoef wordt plat gehouden met bekappen omdat het ijzer eronder moet. Dus zijn de kwartieren te lang. De hoef reageert daarop door een dunnere en dus minder stevige hoefwand te produceren die sneller kan slijten.
* Verzwakking van de witte lijn (= de verbinding tussen het hoefbeen en de hoefwand; hier worden de nagels in geslagen). De geslagen nagelgaten bieden bovendien toegang voor schimmels en bacterieën.
* Verandering wrijvingsweerstand; op asfalt glijden hoefijzers een beetje door, waardoor het paard gemakkelijk een verkeerde manier van lopen aanleert.
* Geen natuurlijke hoefslijtage (de hoef kan zichzelf niet corrigeren) en geen regelmatig hoefonderhoud mogelijk (zoals het bijraspen van scheuren, brokkels of andere onregelmatigheden).
* Verzwakking van de zool.
* Gewichtsverandering; het paard heeft dunne en lichte benen. Hoefijzers gaan met hun zware gewicht radicaal tegen de bedoelingen van de natuur in en zorgen dat er krachten optreden waar de benen niet voor bedoeld zijn.
* Versmalling van de hoef (de hoef wordt samengeknepen oftewel gecontraheerd).
* Belemmering van de groei.
* Vergrote kans op rotstraal en andere aandoeningen.

7.) Voor gewrichten is het niet goed als je op latere leeftijd de stand gaat veranderen, ook niet om een meer schokdempende stand te krijgen, dat geeft slijtage. Kan je zomaar elk paard, welke leeftijd dan ook zomaar natuurlijk bekappen (en dan vooral de paarden die dus erg hoge verzenen hebben wat ook niet goed is)?
Ja, dat kan. Wel zul je per paard moeten bekijken wat zijn natuurlijke stand is. Het ene paard heeft van nature hogere verzenen dan het andere. Standaard wordt altijd de zool aangehouden; tot zover kunnen de verzenen ook zakken. Maar nooit in één keer! Dit moet echt geleidelijk gebeuren. Daarnaast is het belangrijk dat je ook zijn leefomstandigheden aanpast, d.w.z. continue weidegang en veel bewegen (dus ook geregeld rijden of wandelen over harde ondergrond)

8.) wat zijn eventueel nadelen van natuurlijk bekappen (vanuit jullie oogpunt gezien, niet de mijne)?
Wat mij betreft: geen. Je zult zelf regelmatig onderhoud moeten plegen (bijraspen, afronden en eventueel de steunsels bijsnijden), maar menig paardenbezitter vindt dit juist erg leuk om te doen! Of vaker dan je gewend bent de bekapper laten komen, da's ook een optie.
"Nadeel" kàn zijn wanneer je je paard van de ijzers afhaalt en blootvoets wilt laten lopen, dat dit soms tijd kost. De één heeft dit er graag voor over, de ander niet en grijpt dan toch weer naar ijzers.

9.) Vaak zie je dingen over hoefschoenen. Groeit een paard daar nooit uit? En als die zonder ijzers kan lopen, waarom heb je dan schoenen nodig?
Hoefschoenen worden wel gebruikt tijdens de overgangsfase van ijzers naar geen ijzers. Want vergeet niet, na jarenlang met ijzers te hebben gelopen (en veelal gestaan), is de hoef helemaal "doof" (zie ook bij 6.) en moet zich weer helemaal herstellen. Dit kan tot gevoeligheid leiden. En juist omdat beweging zo essentieel is, zijn hoefschoenen een ideale oplossing, omdat het paard kan blijven bewegen en het hoefmechanisme volop in gang blijft.
Het komt wel voor dat de hoef in de loop der tijd van vorm verandert, omdat ie weer helemaal herstelt en z'n natuurlijke vorm terugkrijgt, en dat dan de schoen niet meer past. Maar dat betekent vaak ook dat de hoef tegen die tijd ook weer helemaal hersteld is en dat de schoenen dan dus ook niet meer nodig zijn.

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt. En eigenlijk kan ik je voor alle vragen (voor nog veel uitgebreidere antwoorden en informatie) wel doorverwijzen naar de site hoefnatuurlijk. Daar staan goede onderbouwingen, foto's en tekeningen. En anders vraag je hier maar weer!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:54

orion1996 schreef:
Ik krijg het idee bij de dingen die ik heb gelezen op internet dat er dan dus mensen zijn die zelf niet weten waar ze mee bezig zijn. Ze noemen het dan natuurlijk bekappen, maar doen dus Strasser, maar zetten wel neer dat dat natuurlijk bekappen is. Ik heb ook het een en ander over Strasser gelezen, maar zijn er geen natuurlijke bekappers dan die volgens dit principe werken als het snel genoeg gaat of zijn dit echt 2 los staande dingen?
Zal straks nog even kijken of je nog niet in slaap gevallen bent van de vragen beantwoorden, anders mag het morgen ook hoor

Ik heb geen idee orion, wat er allemaal gebeurt en door wie. Wel is het zo dat er enthousiastelingen zijn die zichzelf natuurlijk bekapper noemen en er een potje van maken. Het zou goed zijn om een soort van 'zwarte lijst' aan te leggen met de namen van deze zogenaamde bekappers, maar ja.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:25

Dat zou idd een hele goede zijn.
Ik heb nog 1 vraagje.
Hoe lang worden paarden al natuurlijk bekapt door mensen op deze manier?
En zijn daar op de lange duur al dingen over bekend? (als je paard bv altijd op de krappe ijzers staat maakt die erg veel kans op HKO bv)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:37

orion1996 schreef:
Ik heb nog 1 vraagje.
Hoe lang worden paarden al natuurlijk bekapt door mensen op deze manier?
En zijn daar op de lange duur al dingen over bekend? (als je paard bv altijd op de krappe ijzers staat maakt die erg veel kans op HKO bv)

Wellicht een interessante vraag voor het hoefnatuurlijk forum.