grondwerken in de verschillende methodes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: grondwerken in de verschillende methodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:00

randalinpony schreef:
Ik proef trouwens een beetje het idee in je antwoord dat iedereen die weleens gebruik maakt van de joinup, meteen zijn paard tot slavernij wil veroordelen. Ook een paard dat dmv joinup beleerd is, kan afhaken als hij geen zin meer heeft, of een vreugdesprongetje maken, of zelf het initiatief nemen om te knuffelen.

Ja, ik kan me voorstellen dat mijn vorige bericht die indruk kan wekken. Toch ben ik geen tegenstander van de join up, afhankelijk van waarom die gedaan wordt, hoe, met welke intentie en met welk doel.
Jouw vorige bericht wekte bij mij de indruk dat jij de join up misschien wel te 'makkelijk' deed (op basis van jouw "Ik heb een merrie, waarmee ik toen ik ermee begon de joinup heb gedaan. Daarna volgde zij mij in de bakken waarin ik werk altijd los, stap en draf."). Daarin heb je nu wat nuance aangebracht, dus hierbij dan ook een nuance in mijn reactie daarover.

randalinpony schreef:
Overigens, wachten tot de relatie 'close' genoeg is om naar buiten te gaan... dit paard zal altijd bij nieuwe situaties dit gedrag blijven vertonen. En met gewenning zal het heus wel beter worden.

Daar hoef je niet vanuit te gaan, dat ze bij nieuwe situaties dit gedrag altijd wel zal blijven vertonen. Hoe lang heb je je paard nu?
Als ik kijk naar mijn paard - ik heb haar nu 3½ jaar - is ze zo enorm gegroeid, zijn we beide zo enorm gegroeid, dat is een wereld van verschil. Dus het kan wel degelijk groeien, veranderen en 'beter' worden.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:19

Haha, ik hoop ook dat het beter wordt, maar in aanleg is het gewoon een 'bang' paard. En mijn ervaring is dat zulke paarden altijd net wat meer van slag zijn als iets onbekend voor ze is. En dat blijft dan in meer of mindere mate zo. Alleen uiteindelijk heeft ook zon paard alles al eens gezien en meegemaakt, en dan slijt het wel.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat het ook een vertrouwenskwestie is, maar daar moet de tijd ook voor zorgen.

Ze is nu vier en pas van deze zomer onder het zadel. Ze is al van veulen af bij ons, maar er is nog niet veel mee gedaan. Lekker in de weide lopen.