weinig verzenen en zonder ijzers kan dat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:44

Ik heb niet veel verstand van keuringen, maar die van mij (en veel andere wat ik zoal hoor) loopt veel ruimer zonder ijzers. Willen ze op de keuring dan korte pasjes zien?

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:59

Anouar15 schreef:
Ik heb niet veel verstand van keuringen, maar die van mij (en veel andere wat ik zoal hoor) loopt veel ruimer zonder ijzers. Willen ze op de keuring dan korte pasjes zien?

nee dat niet maar ze krijgen wel meer knieaktie
mijn paard wordt vlakker zonder ijzers

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:11

Oke, weet ik dat ook weer

Niet dat ik er ooit wat aan zou hebben, maar leuk om te weten

sanne83

Re: weinig verzenen en zonder ijzers kan dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:16

unamie schreef:
sanne83 schreef:

De pees zou extra belast worden doordat de hiel (vaak) wordt verlaagd, maar jou paard staat al op lage hielen.. deze conclusie lijkt lijkt me dus een beetje onlogisch.
Een pees kan wel overbelast raken doordat het afwikkelpunt te ver naar voren wordt gelegd, een lange teen dus. Dat gebeurt alleen niet bij nb omdat daar de teen wordt afgeraspt. Ik denk dat daar de miscommunicatie ligt. Smeden heb ik nog nooit de teen zien raspen, ze verhogen altijd de hielen bij platvoeten. Lage hielen gaan volgens smeden daarom samen met lange tenen, maar dat hoeft dus niet.

mijn paard trapt snel haar ijzers er onder vandaan
het is een vrolijk type.. die wel eens flink uit haar dak kan gaan vooral in het land
mijn smid heeft toen de takken korter gehouden door er een kleiner ijzer onder te leggen
dat samen met een te lange teen zorgde er voor dat ze ineens met een dikke pees stond
nu let ik erop dat ie de teen korter houdt

Normaal zit er al erg weinig plek tussen het voorbeen en het achterbeen (als die naar voren komt). Als het achterbeen wel normaal afrolt, maar het voorbeen vertraagd is door de lange teen, is het logisch ze zichzelf steeds aantrapt. Zonder ijzers kan je de teen heel kort houden zodat de hoefwand vanaf bovenuit weer recht naar beneden kan groeien. Op de site hoefnatuurlijk kan je zien bij het bekappingsvoorbeeld v. baladeika wat ik bedoel.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn hoefbevangen paard, maar als je constant de teen kort houd, groeit het vanzelf uit.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:51

Hier nog een met positieve ervaringen. Toen ik Silver kocht had ze vier verrotte voeten, en ze "zou nooit zonder ijzers kunnen" omdat ze zulke slechte voeten had. Ik geloofde echter dat het omgekeerd was, dat ze slechte voeten had OMDAT ze op ijzers stond.
Midden in de winter terwijl ze in slechte conditie was, is het eerste wat ik gedaan heb eigenhandig die stukken metaal eronderuit trekken. Zelf het eerste vijlwerk gedaan, toen een NBsmid laten komen, en die zag het zo somber nog niet in.
Hij dacht dat ze achter wat blijvende extra aandacht nodig zou hebben, omdat ze haar achtervoeten wat vreemd afslijt. Nu zijn we echter twee jaar verder, en is haar bespiering en hoefstand zo mooi geworden dat die extra aandacht niet meer nodig is. Ze slijt ze nu UIT ZICHZELF mooi af.
De hoefkwaliteit is prima, ik kan flink wat tijd op de harde weg doorbrengen zonder problemen, alleen op scherp grind (moet een stukje over als ik 't erf af wil) loopt ze wat gevoelig maar brokkelen doet het nooit.

Volgens de traditionele maar WEL zeer vooruitstrevende, zich met de nieuwe inzichten mee ontwikkelende smid, die op de stal waar ik werk de paarden beslaat, is een hoefijzer een noodzakelijk kwaad, en zouden heel veel paarden beter af zijn zonder ijzers. Volgens hem kun je het loopmechanisme wat 'n paard van moeder natuur heeft meegekregen niet zomaar verbeteren door er een stuk star metaal onder te slaan. Let wel, dit is een HOEFSMID die dit zegt *grijns*.

Groetjes
Licorne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:14

Dit heb ik wel meer hoefsmeden horen zeggen. Hoe kan het dan dat ze ondertussen nog steeds beslaan en beslaan en....?
Als een klant aangeeft dat ie ijzers onder z'n paard wil, dan doet ie dat gewoon, zonder tegenargumentatie, zonder goede adviezen of wat dan ook. Ook bij bijv. brokkelen, scheurtjes, scheve afslijting e.d. wordt heel snel aan een ijzer gedacht als "oplossing".
Wat ik zelf heb meegemaakt, en wat ik hier nu ook lees, is dat hoefsmeden een hoef ook verkeerd beoordelen, bijv. 'lage hielen dus ijzer nodig'. Ik weet bijv. ook dat veel hoefsmeden denken dat het slecht is dat de straal grondcontact maakt, dus moet er maar een ijzer onder. Etcetera.....

Dus ik vind dat ze zichzelf tegenspreken, in ieder geval niet handelen naar eer en geweten. Nu begrijp ik ook wel dat het hun vak en hun brood is, maar toch.....!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:00

Ik zie ook veel paarden waarbij de hielen helemaal omgeklapt zijn. En ipv dat ze die hielen kort maken zodat ze weer recht kunnen groeien plakken ze er een zool onder die aan de achterkant verhoogd is.
Ik denk dan: Waar ben je in hemelsnaam mee bezig?

De smid die bij ons op stal komt is altijd wel geintereseerd in "mijn" natuurlijk bekappen. We hebben het er wel eens over. Hij ziet ook in dat een paard met gezonde hoeven geen ijzers nodig heeft. Maar hij ziet nog niet in dat elk paard zonder ijzers kan
Hij is iig wel heel geintereseerd in wat ik doe. Ik ben ook wel geintereseerd in wat hij doet. Hij doet dingen anders, maar daarom wil ik ook wel weten wat zijn argumenten zijn om het zo te doet.
Hij slijpt ook mijn messen.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:30

Anouar15 schreef:
plakken ze er een zool onder die aan de achterkant verhoogd is.

Dat doen ze omdat de hiel dan meer druk krijgt, en wat meer druk krijgt aan een hoef groeit sneller. Hoeven werken een beetje als eelt op handen, dat groeit ook sneller waar je handen veel te verduren krijgen.
Spreek voor zich dat dit wel maar een tijdelijke maatregel kan zijn om iets te corrigeren wat fout zit.
Mijn paard loopt ook ijzerloos, al jaren, en ik bekap hem zelf. Niet natuurlijk in de zin van 'zoals je dat kan leren bij de mensen van Paard Natuurlijk' maar traditioneel (van een smid geleerd).

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:33

Even tussendoor: wat fijn dat je hier rustig: "Ik bekap mijn paard zelf" kan zeggen, zonder dat er meteen tien idioten in je nek springen terwijl ze roepen dat je een dierenbeul bent omdat je geen ijzers onder je paard laat slaan

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:38

Bandida schreef:
Anouar15 schreef:
plakken ze er een zool onder die aan de achterkant verhoogd is.

Dat doen ze omdat de hiel dan meer druk krijgt, en wat meer druk krijgt aan een hoef groeit sneller. Hoeven werken een beetje als eelt op handen, dat groeit ook sneller waar je handen veel te verduren krijgen.
Spreek voor zich dat dit wel maar een tijdelijke maatregel kan zijn om iets te corrigeren wat fout zit.
Mijn paard loopt ook ijzerloos, al jaren, en ik bekap hem zelf. Niet natuurlijk in de zin van 'zoals je dat kan leren bij de mensen van Paard Natuurlijk' maar traditioneel (van een smid geleerd).

Ik blijf het symptoonbestrijding vinden. Een omgeklapte hiel is omgeklapt omdat hij te lang is. Waarom zou je dan met een zool willen stimuleren dat hij nog harder gaat groeien. Ik persoonlijk zou hem zo kort mogelijk houden zodat hij weer recht kan gaan groeien.

Arno8: Ik denk dat dat komt omdat het bij naturals staat Daar kijken mensen die echt tegen alles wat natural is niet zo snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:44

@Bandida:
Goed dat je je paard zelf bekapt! Doe ik ook, hoewel ik dat niet "bekappen" noem maar "bijhouden". Vandaar ook een vraag aan jou:
Hoe bekap jij? Net als een smid eens in de zoveel weken een flink stuk eraf, of is het regelmatig (wekelijks of tweewekelijks) raspen en evt. de steunsels bijsnijden?
En waar bestaat jouw bekapping uit, wat doe je bijv. met de hoefwand, straal, zool, hielen, steunsels etc etc?
Ik ben namelijk benieuwd naar de verschillen en/of overeenkomsten tussen jouw manier (die jij traditioneel noemt) en mijn manier (die natuurlijk bekappen genoemd wordt).

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:44

Anouar15 schreef:
Een omgeklapte hiel is omgeklapt omdat hij te lang is. Waarom zou je dan met een zool willen stimuleren dat hij nog harder gaat groeien. Ik persoonlijk zou hem zo kort mogelijk houden zodat hij weer recht kan gaan groeien.

Ik ging er van uit dat je bedoelde dat ze eerst alles wat omgeklapt is weghalen voor ze een zool onder wordt gezet. Anders slaat het inderdaad nergens op

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:55

Ik heb me voorgenomen om het nu elke zaterdag te doen. Het schoot er nog wel eens bij in en dan deed ik het een paar weken niet (nooit langer dan 3 weken, want dan was het echt te lang) Maar ik vond het nogal zwaar werk, ik krijg er behoorlijk last van m'n rug van. Dus als ik het dan elke week doe ben ik zo klaar.

Hoe lang duurt het eigelijk voordat de hoefwand van boven tot beneden is gegroeid, dus helemaal vernieuwd?
Anouar heeft z'n hoef gestoten en nu zit er een horizontale scheur (ongeveer 2 cm) Het zit ongeveer halverwege de hoef. Hij heeft er geen last van en het is ook niet diep.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:24

Jovarna schreef:
@Bandida:
Hoe bekap jij?

Oeioei dat wordt een heel verhaal
Veel mensen denken dat smeden die 'traditioneel' bekappen een paard bekappen zoals ze dat ter voorbereiding van beslag zouden doen, zonder er dan als laatste stap een ijzer onder te nagelen. Maar zo heb ik het alvast niet geleerd (nochtans van een klassieke smid die les geeft in een klassieke smederijopleiding). Om paarden te bekappen die nooit beslaan worden gebruikte mijn leraar een eenvoudige methode: zorg dat het paard correct op zijn voeten staat en doe verder zo weinig mogelijk.

Dagelijks: even krabben en kijken hoe het met de groei/slijt staat en wat eventueel los zit aan de hoef er afhalen.
Verder regelmatig (gemiddeld zo om de twee weken, maar dat hangt dus van de groei af) worden de te lange stukken hoefwand weer ingekort. Daarvoor kijk ik aan de toon en aan de hiel waar de aansluiting tussen de hoefwand en de witte lijn zich bevindt. Tot op die 'diepte' wordt de hoef ingekort. Rondom werk ik de hoef af door ze met de rasp te breken en vooraan wordt hij goed afgerond (mes en rasp).
I.t.t. bij natuurlijk bekappen heeft mijn paard op deze manier vooraan nog wel een redelijke hiel. Die is ook nodig omdat hij qua bouw vrij steil gekoot staat op de voorbenen, en bij een lagere hielstand de buigpees onnodig belast zou worden.

Citaat:
wat doe je met de hoefwand, straal, zool, hielen, steunsels etc etc?

Hoefwand staat hierboven al beschreven. Straal: afblijven tenzij er iets los hangt. Zool: ook afblijven. Daar valt bij mijn paard eigenlijk ook niets aan te toen, die is zo hard als de hoefwand. Steunsels: enkel voorkomen dat ze omklappen, verder net zoals de hiel zo lang laten als de witte lijn (die zich ook in de aanzet van de steunsels bevindt) het vraagt.

Citaat:
Ik ben namelijk benieuwd naar de verschillen en/of overeenkomsten tussen jouw manier (die jij traditioneel noemt) en mijn manier (die natuurlijk bekappen genoemd wordt).

Volgens mij zijn de verschillen dat mijn paard vooraan hielen heeft doordat ik zijn anatomie + de witte lijn volg, en niet de zool, en m.i. de witte lijn aangeeft dat zijn voorhoeven om deze stand vragen. En verder dat hij stevige steunsels heeft gezien ik daar nauwelijks aan kom.
Corrigeer maar als het anders is. Ik heb het Natuurlijk Bekappen boek hier ergens, maar ik kan het even niet vinden, anders zou ik het nu zelf al eens nakijken

@anouar: Heb vandaag ook vier hoeven bekapt en ik voel mijn rug ook hoor. Ik ben ook steeds nat in het zweet.
Mijn paard heeft ook zo'n scheur halfweg gehad en dat heeft ongeveer vier maand geduurd.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:25

De hoefwand bij Anouar z'n hoeven was altijd heel dun. Nu is hij een cm dik en keihard.
Ik loop veel over de weg met hem zodat ik minder hoef te veilen (ik vijl het natuurlijk wel in model) Maar het slijt gewoon haast niet meer zo hard.
Voor ik ga bekappen maak ik de hoeven eerst nat, dan zijn ze wat zachter.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:17

In dit seizoen hebben ze wel niet gauw te droge hoeven

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:26

Nee, te droog zeker niet. Ik zit nu met het tegenovergestelde, mok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:04

@Bandida: Volgens mij komt het wel aardig overeen. Alleen begrijp ik niet wat je bedoelt met "mijn paard heeft op deze manier vooraan nog wel een redelijke hiel". "Vooraan" is vast een Belgische uitdrukking , want volgens mij zitten de hielen aan de achterkant van de hoef.

Nog een tip :
Sinds een tijdje heb ik een assteun (voor auto's) die ik gebruik als bekapbokje. Is goedkoop en scheelt een hoop zweetdruppels en rugklachten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:12

Ik heb ook een assteun als bokje. M'n vader heeft hem een beetje omgebouwd zodat hij wat steviger blijft staan.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:19

Assteun?Wasda? Foto?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:22

Afbeelding
Ik heb een iets simpelere. En mijn vader heeft het bovenste plaatje vervangen door een rond plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:32

Die assteun heb ik (verkrijgbaar bij de Automat).
Op het bovenste plaatje heb ik een paar lagen ondertapijt bevestigd, zodat dit lekker zacht is om haar voetje op te zetten/leggen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:28

Jovarna schreef:
"Vooraan" is vast een Belgische uitdrukking , want volgens mij zitten de hielen aan de achterkant van de hoef.

dat zal dan wel. Vooraan als in 'aan de voorbenen'

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:34

Anouar15 schreef:
Nee, te droog zeker niet. Ik zit nu met het tegenovergestelde, mok

Mijn paard had het vorig jaar heel even. Gelukkig op tijd gezien. Paar dagen hydrocortiderm (1%) en het was weg.

Ik heb dit steuntje:
Afbeelding
49,95 € (www.loesdau.de)

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:36

hé dat steuntje heb ik ook, werkt voor geen meter bij Morrie, die gooit het alleen maar over het terrein, hij is veel te licht.... assteun heb ik ook nog in de schuur staan, werkte ook niet. Ik laat hem nu maar 1 x per maand bekappen door een vakman, dat werkt het beste