Rijden met "gewoon" halster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:39

Ik heb gewoon halster touwen aan de zijkant, maar aan de onderkant kan ik ook nog wel eens gaan proberen

ryannuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:54

Ik heb ook gewoon halstertouwen aan de zjikant, dan wel met het 'clipje' naar buiten zodat dat niet tegen haar hoofd aankomt. Onderkant is inderdaad wel een idee!

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:16

El_vis

Re: Rijden met "gewoon" halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:44

je KUNT wel rijden met een gewoon halster, heb het ook gedaan in de tijd dat ik wachtte op mijn touwhalster en toch niet met bit wilde rijden. maar je kunt er minder goed mee laten zien wat je van je pony wilt, maar dat is al vaker gezegt geloof ik als ik dat zo zie

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:49

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:51

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:31

Ik doe ook altijd gewoon touwen aan de zijkanten. Aan de onderkant ook wel eens geprobeerd, maar da's toch wel een stuk lastiger.
Toevallig van de week een stukje buitengereden met alleen een halstertje :
viewtopic.php?f=53&t=522159&hilit=&start=25

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:33

Als je paard goed op neckreining reageert, komen de teugelhulpen het beste door als je de touwen onderaan aan het ringetje bevestigt. Zo blijft het halster veel stabieler liggen.
De teugels liggen dan ook beter tegen de hals van het paard aan.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:43

Beetje domme vraag misschien ... maar hoe werkt dat neckreining precies ??

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:19

Je duwt je paard een bepaalde richting op. Wil ik naar links dan til ik mijn linker teugel iets omhoog, zodat ze niet naar binnen valt en de rechter leg ik tegen haar hals, zodat ze daardoor naar links gaat

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 10:28

Kan ik concluderen uit jullie reacties dat het veel gemakkelijker is om over te gaan van hoofdstel naar halster als je western rijdt dan wanneer je engels rijdt? Ik rijd nu engels, maar heb ook western gereden en dan reed je sowieso veel meer met je gewicht e.d. Is het wel haalbaar om als je engels rijden gewend bent (en je paard m.n. ook) op een halster over te gaan? Misschien moet ik t maar gewoon in de binnenbak eens proberen, maar ik lees wel dat echt goede kommunikatie een stuk moeilijker wordt ... (PS Mijn vorige paard reed ik western, mijn huidige paard is "engels")

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:41

Ik rij alleen maar engels, nog nooit western gereden
En ik vind het juist mooi om te kijken of ik genoeg doe met mijn zit en benen, ipv met mijn handen.
Want ook bij engels horen je teugel hulpen het laatste te zijn.

Persoonlijk vind ik het ook altijd raar als men dat van engels niet vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:44

Mijn persoonlijke mening en ervaring is dat een stalhalster erg instabiel om het hoofd ligt, wat ruis veroorzaakt tussen je paard en jou. "Recht-toe-recht-aan rijden" zal best gaan, maar de fijne, subtiele dressuuraanwijzingen lukt gewoon niet met zo'n stalhalster.
Er zijn diverse bitloze optomingen die je dan beter kunt gebruiken ipv een halster.

Verder is het immers zo dat je ook bij dressuurmatig rijden (bedoel je dit met engels?) ook hoofdzakelijk met gewicht, energie, focus e.d. rijdt, dus wat dat betreft zal de overgang naar bitloos niet groot zijn.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:49

Ik gebruik een touwhalster, dit vind ik toch wat fijner. Ook wel eens gewoon erop gesprongen zonder zadel met halster en een touwtje, maar liever een touwhalster.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:51

Ik heb wel eens gesprongen zonder halster, alleen maar een touw halstertouw om zijn nek.

En dat gaat ook goed.
Maar een heel parcours zal me daar niet mee lukken denk ik, dan zijn de wendingen voor deze ongeoefende zonder teugels toch wat te scherp en springt mijn paard te graag elke hindernis die toevallig voorbij komt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:55

runningkawa schreef:
Ik rij alleen maar engels, nog nooit western gereden
En ik vind het juist mooi om te kijken of ik genoeg doe met mijn zit en benen, ipv met mijn handen.
Want ook bij engels horen je teugel hulpen het laatste te zijn.

Persoonlijk vind ik het ook altijd raar als men dat van engels niet vind

Ja, dat verbaast mij ook. Veel mensen denken dat dressuur alles te maken heeft met "techniek" (handen en benen werk) en rijden ook zodanig. Maar je kunt aan de "hogere" dressuurruiters wel zien dat dat dus niet zo is. Dressuur rijden heeft alles te maken met gevoel en energie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:58

Klopt helemaal
idd dat voelen, zo belangrijk

Gelukkig heb ik een instructrice die me per pas leert voelen
die roept dan bij iets wat ik moet leren voelen bij elke pas ja, ja, nee, nee , jaa

en dan leer ik voelen welke passen zo horen, of waar hij het juiste gevoel in zijn lijf geeft, zodat je dit daarna zelf leert herkennen.

En daarvoor heb je geen bit nodig

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:44

ik heb gister nog met een halster en alleen touwtjes een buitenrit gemaakt.. (eigenlijk wandeling, maar ik kreeg last van mijn botontsteking dus heeft een stalgenootje me op Banjer geholpen en hebben we het rondje zonder zadel, met alleen een halstertje afgemaakt... ging dus prima en Banjer reageerde ook erg braaf op het halster... stoppen als ik het wou... de richting op die ik wou...