Misschien kan Jovarna hier ook mee helpen, aangezien zij ook aangaf dat je op een andere manier kan longeren? (Waarbij je neem ik aan niet de join-up uitvoert, toch?)
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maroush schreef:Maroush doet precies hetzelfde als Madelen's verzorgpaardje.
Ik longeer meestal op de manier die Jovarna beschrijft, op basis van lichaamstaal. Maargoed, het gaat er uiteindelijk wel om dat ze d'r energie kwijt raakt op een niet-rijden of wandelen-dag. Maar eigenlijk zou ik dus steeds moeten stoppen als het paard 'de tekenen' gaat vertonen?
Cassidy schreef:Dat is jouw keuze, heb je weleens een dominant paard bij de paarden bezig gezien? Die loopt ook niet om de anderen heen te dansen hoor, een beweging, een keer oren in de nek en de paarden weten genoeg. En als ik Parelli zijn paard de trailer in zie krijgen door op het spatbord te gaan zitten en er alleen maar naar te wijzen, dan kies ik daar liever voor dan rondjes om het paard heen te moeten dansen om hem uiteindelijk die trailer in te krijgen.
Nu ken ik Piet Nibbelink en Wim Vonck niet, ga dus uit van wat jij me verteld. Maar beschrijf jij het trailerladen eens zoals deze twee heren laten zien?
Als je met een paard omgaat, ben je altijd de baas. Kun je er de sticker " vriendschap " en "hechte relatie" en " wederzijds respect" op plakken (wat een vermenselijkende begrippen gebruik je hier) het blijft een verhaaltje van baas en ondergeschikte. Hoe je dat ook aanpakt.
En vergeleken met andere NH-ers is Pat Parelli nog zachtzinnig bezig en gaat met hele kleine stapjes te werk.
Cassidy schreef:Hoe kun je nu een game binnen het programma van Parelli los willen zien van de rest van zijn programma? In mijn ogen de grootste fout die je kunt maken. Want voordat de cicling game aan de pas komt, heb je al een aantal games achter de rug.
Dat is in mijn ogen hetzelfde als dat ik jou een proefles autorijden ga geven in een Ferrari, terwijl je nog nieteens weet hoe je een Lelijke Eend moet starten.
callippo schreef:Nee, tijdens de allow-fase van de circling game (dus wanneer het paard op de cirkel loopt) oefen is je focus niet op het paard gericht en oefen je verder ook geen druk uit, tenzij je wil dat hij verandert van gang. Je zou zelfs 'friendly' kunnen springen op een trampoline tijdens de allow, zonder dat je paard dit als 'wegdrijfdruk' ervaart.
Citaat:De meest bekende (en veelbesproken) join up is die van Monty Roberts. De join up van Monty Roberts beschrijft hij zelf als een geweldloze communicatiemethode om een partnerschap met een paard aan te gaan. De grondslag hiervan is de erkenning dat je een paard altijd de vrijheid moet geven te kiezen of hij wel of niet met je wil samenwerken. Hij laat het paard kiezen of hij voor je blijft vluchten of dat hij deel van het team wil uitmaken (een band wil aangaan, join up zoekt). In de praktijk is dit niet veel meer dan samen met het paard de round pen in gaan, waar je zelf in het midden gaat staan. Terwijl het paard van je weg vlucht (dus in eerste instantie jou niet vertrouwt, jou niet aanvaardt en niet met je wil samenwerken), volg je hem met je ogen (je kijkt naar zijn ogen) en met je schouders dwars ten opzichte van hem; hiermee zeg je tegen hem "ga maar weg". Meer doe je niet. Behalve dat je heel goed let op de gebaren van het paard die op onderhandelingen duiden (dat zijn: binnenoor wijst naar binnen, paard wil dichterbij komen en maakt de cirkel kleiner, vervolgens likken en kauwen en het laatste gebaar is z'n hoofd naar beneden in de richting van de grond, waardoor hij ontspannen verder kan draven). Hierna kijk je hem niet langer in de ogen, je verschuift je blik naar achteren (langs de hals, flanken, naar de kont) geef je het paard te kennen dat hij niet meer weg hoeft, dat ie tempo mag minderen, eventueel stil mag gaan staan en naar je toe mag komen. Dan draai je van hem weg, blijf je stil staan en de paard heeft de keus om met je op te trekken of voor je weg te lopen. Het moment van de join up is het moment waarop het paard je nadert en zijn neus naar je uitstrekt en je - meestal van achteren - aanstoot; dit is het moment dat het paard er voor kiest je te aanvaarden en met je wil samenwerken.