eenmaal natuurlijk bekappen, moet het dan altijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:46

Sja, en persoonlijk vond ik dat er werd gemierenneukt over mijn opmerking, wat ik denk dat iedereen beslissingen maakt met als uitgangspunt over wat het beste is voor diens paard. Ik had dat idd niet volledig en uitgebreid toegelicht en verwoord, omdat ik niet dacht dat dat nodig zou zijn. Voor mij is het logisch dat iedereen beslissingen maakt die aan alle eisen voldoen. Dus best voor paard, best voor eigenaar, best voor de portemonnee etc. De best mogelijke oplossing, die het beste is voor álle fronten tegelijk.

Dit omdat we hier nou niet alles kunnen doen zoals we ideaal willen en perfect kunnen. Ík heb daar iig niet de mogelijkheden tot, en daarom moet ik op het een of ander inboeten (bijv. mijn persoonlijke keuze is, paard met mok of continu op stal houden, en dus droge benen, of paard buiten laten in de modder, ik kies dan toch voor het buiten lopen, ondanks dat dat niet goed is voor diens mok). Je kan immers niet aan overal voldoen, en daarom zoek je compromissen, naar het goeddunken van jezelf.

Ik doe zelf niet aan NB, mijn gewone smid bevalt me goed genoeg. Maar ik vertelde dat, nav wat ik in mijn omgeving zag. Dat er dus mensen zijn die een NB-bekapper laten komen, en toch ook hun paard op stel zetten. Ik weet dus niet of zij het goed of fout doen, boeit mij ook niet, is nl hun zaak

Hoewel ik zelf nu ook erg off-topic ga, ik denk zo te lezen dat de TS haar beslissing al heeft gemaakt

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:21

Bonny4life schreef:
ik heb het allemaal gelezen maar ben er toch niet echt een voorstander van. ik snap dat het voor veel paarden uitkomst bied maar lang niet voor elk paard is het geschikt.. maar dat is ff offtopic ik heb gewoon een vraag van of het omschakelen kan?

als je je echt in de materie zou verdiepen was je allang erachter dat zowel traditioneel als NB streven naar een hoefbeen dat bodemparallel is.

het verschil zit hem in de manier van kijken en hanteren van werktuig.

de bekapper werkt met hoefmesjes en vijl (soms met kniptang als de hoef erg lang is), de traditionele smid met kapmes.
de hoefmesjes zijn wat gebogen om de natuurlijke vorm van de hoef beter te kunnen volgen. het kapmes is recht en eigenlijk alleen geschikt om een te lange hoefwand korter te maken.

het resultaat hangt bij allebei de methodes af van de kunde van de smid of de bekapper.

als je over wilt schakelen van natuurlijk naar traditioneel heb je een probleem als bij de toon teveel zoolmateriaal weggehaald word door de traditionele smid die werkt met het kapmes en daarna ook nog de voet vlak raspt met de vijl.

een goede bekapper snijd nooit in de zool.

jackie

Re: eenmaal natuurlijk bekappen, moet het dan altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:29

Citaat:
Dat ben ik dan weer niet met jou eens Dat je met natuurlijk bekappen ook gelijk moet overgaan op een andere manier van paard houden. Ik zie ook genoeg mensen die aan die hun paard volgens NB bijhouden, en 's nachts op stal hebben, en buiten op de paddock Met een deken op

klopt. mijn paarden worden door mijzelf bekapt en staan in de winter s'nachts binnen. ik ben er ook niet op tegen dekens te gebruiken. in mijn geval regendekens bij erg slecht weer voor de wat gevoeligere typjes.

ik ken nog meer mensen wiens paard natuurlijk bekapt word en ook op een soortgelijke manier gehouden word.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:12

Bij mijn paard is gisteren voor het eerst de natural balance bekapster langs geweest, maar ook al staat hij 's nachts op stal, volgens haar had ie prima hoeven.

Lang niet alle bekappers zijn zo strikt wat dat betreft

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:18

elk paard heeft het recht om goed bekapt te worden ongeacht hoe hij gehuisvest is. natuurlijk is 24/7 buiten het ideaal, maar niet overal kan dat. ik rij elke dag van Nieuwerkerk naar Hollandsche Rading om mijn paarden ook in de winter buiten te kunnen zetten (weliswaar niet op de wei maar in een paddock). ik zou niet weten waar dat hier in de buurt kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:51

jackie schreef:
elk paard heeft het recht om goed bekapt te worden ongeacht hoe hij gehuisvest is. natuurlijk is 24/7 buiten het ideaal, maar niet overal kan dat. ik rij elke dag van Nieuwerkerk naar Hollandsche Rading om mijn paarden ook in de winter buiten te kunnen zetten (weliswaar niet op de wei maar in een paddock). ik zou niet weten waar dat hier in de buurt kan.

Weet je wat 't is, veel mensen hebben het er niet voor over om verder te reizen. Ze willen hun paard graag dichtbij huis, da's makkelijk. En daar doen ze veel concessies voor.
Ehhhh, ik bedoel, het paard moet daarvoor veel concessies doen .

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:17

begrijp ik nu goed.. dat het een misdaad is, op je paard op stal te zetten
ik ben een bofkont dat ik mijn paarden aan huis heb
wel staan ze s'nachts binnen (behalve zomers)
ik weet zeker dat ze dat heerlijk vinden
ze liggen lang uit in het stro te slapen
en de paarden die lager in rangorde staan hebben zo een rustig plekje om te eten
zonder dat ze telkens weggejaagd worden
als het langdurig regent willen ze ook heel graag op stal
dan staan ze al voor het hek... help wij willen naar binnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:34

Nee joh, dat is helemaal geen misdaad. Wèl antropodinges.

En ja, je bent inderdaad een bofkont dat je je paarden bij huis hebt! Ik wou dat ik die mogelijkheid nu had; het blijft m'n droom die ik vast nog ga verwezenlijken.

Ik ben het met je eens dat sommige paarden het best lekker vinden om even languit in het stro te liggen (dit doen paarden van nature trouwens niet lang en veel paarden liggen net zo lief in de bagger), te schuilen voor de regen of ergens ongestoord willen eten. Maar paarden zullen uit zichzelf nooit uren achter elkaar gaan stilstaan of liggen, tenzij ze ziek zijn.
Als je dit weet, dan kun je toch beter de staldeuren maar open laten of helemaal geen deur in je stal hebben. Dan kunnen je paarden zelf beslissen wat ze doen, binnen of buiten. En dan weet ik zeker dat ze na hun slaapje van hooguit een half uur en ze genoeg gegeten hebben, weer lekker naar buiten wandelen.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:40

lijkt me ideaal, je paarden aan huis. en persoonlijk vind ik het eerder een misdaad om de paarden kniediep in de blubber en bij zeikregen buiten te laten staan.

mijn ideaal is een inloopstal met een gedraineerd of bevestigd stuk ervoor en dan zo de wei op. dan kun je het aan paardlief overlaten wat hij/ zij wil. helaas kun je niet alles hebben....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:01

mijn bekapper is erg strikt, zegt hij zelf, maar ik weet dat hij ook stalpaarden met dekens bekapt die zelfs in de stapmolen lopen (maar misschien weet hij dat zelf niet )

Morrie staat alle dagen ongeacht het weer buiten, ook met bevroren bodem (nu dus alle andere paarden staan op stal al 2 dagen) en met sneeuw en ook met langdurige regen. De boer kan hem niet binnen houden, dan komt ie met deur en al naar buiten

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:21

ja, de mijne lopen ook bij alle weersomstandigheden overdag buiten in de winter in de paddock en in de zomer 24/7 op de wei.

de watjes (Moon en zijn moeder) krijgen bij regen in het wintersaisoen een regendek op. anders worden ze ziek. de andere twee gaan over het algemeen in d'r blote kont naar buiten. s'nachts staan ze op stal en de enigste die daar problemen mee heeft is mijn ouwetje. die komt inderdaad s'morgens met deur en al naar buiten. de rest vind het prima.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:23

smurf schreef:
mijn bekapper is erg strikt, zegt hij zelf, maar ik weet dat hij ook stalpaarden met dekens bekapt die zelfs in de stapmolen lopen (maar misschien weet hij dat zelf niet )

dat zal hij wel moeten want het enigste ras dat konsequent buiten wordt gehouden kan volgens de meeste eigenaars absoluut niet zonder ijzers......

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:29

Overstappen kan best hoor, het zou geen problemen moeten geven als je een goede bekapper hebt. Zodra de pony na een bekap beurt op eieren gaat lopen, dan zou ik toch sterk gaan overwegen om met het nb door te gaan.....

even in reactie op nb-en en dekens: Mijn paarden staan dag en nacht in een loopstal, met ruim buiten, en vanuit daar een pad naar de wei. In de winter staan ze beide met waterdichte dekens op, als het vriest, dan met een winterdeken eronder. Ik heb het bij de pony zonder dekens geprobeert, maar ze viel erg af door de energie die het koste om de wintervacht te maken, en in het voorjaar om die vacht er weer af te krijgen. Ze is al teddy genoeg MET deken. mijn paard heeft een deken op omdat ik het handig vindt. Zijn vacht wordt nu niet overdreven lang. (het is nog behoorlijk lang, mijn winterdeken van 200 gram krijgen ze alleen bij -5 en kouder op, dus dan krijg je een halve teddybeer).