Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:33

Even een vraag: kun je zomaar omschakelen naar bitloos rijden, dus gewoon omdoen en proberen maar, of moet je begeleid worden door een instructeur? En hebben jullie eerst aan de longe met zo'n bitloos hoofdstel geoefend of al direct onder het zadel?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:22

Mijn paard is super braaf en ik ben gewoon op een dag zonder bit naar buiten gegaan.Mijn paard volgt mij ook en loopt los achter me aan.Wanneer mijn paard buiten schrikt of zo dan blijft hij met 4 benen aan de grond staan dus dat is ook een reden waarom ik het vertrouwen had dat het meteen zou lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:51

Ik ben "gewoon" bitloos gaan rijden. Eerst een paar keer in de bak en sindsdien ook de buitenritten.

Shyla25Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:57

Ik heb en rij mijn pony af en toe bitloos, vooral in de zomer want in de winter is ze te heet.
Ik heb een crossropebridle die ik zelf gemaakt heb en een hackamore.

De hackamore geeft mij een veiliger gevoel en minder druk/schuurplekken dan de CRB.

Je moet wel altijd blijven opletten en dat vooral met de CRB daar kan ze nog wel eens doorheen lopen.
Vaak rij ik daarom in combi met een bitje van leer, die kan ik onderweg uit doen en als ik ergens bv een drukke weg tegen kom weer indoen

Toch vindt ik mijn hackamore het prettigst

In de winter rij ik dus met bit buiten al loopt ze daar ook wel eens doorheen.
In de bak rij ik dan af en toe wel bitloos, is gewoon prettiger voor mijn pony.

Bacchus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:07

midgie schreef:

Een bit is een pijnprikkel , ik vind dat een paard die voor die pijn moet doen wat jij wil jou geen vertrouwen kan geven.
Zelfde geldt voor een bit en sporen , paardrijden is respect voor elkaar en dat heeft tijd nodig, soms erg veel tijd.

Ik rijd ook niet met bit, maar niet omdat het algemeen goed is dat een BIT een pijnprikkel is. Want als je een bit juist gebruikt geloof ik er heilig in dat deze ook gebruikt kan worden als pijnloos communicatie middel.

Het grote probleem ligt echter bij de ruiter. Een BIT is een superdirect middel en als je geen "stille" hand hebt en zelf niet zo koelbloedig bent totaal niet te reageren met je handen op onverwachte bewegingen enz. enz. dan kan het BIT uiteindelijk een martel-werking hebben.

Het allerbelangrijkste is geduld en doorzettingsvermogen. Ik vergelijk het altijd met een klein kind opvoeden. Het gaat nooit van een leien dakje, als je ziet hoe gestresst sommige moeders kunnen zijn! En zoek een goede coach, een die wel het geduld op kan brengen om NH neer te zetten waar het voor bedoelt is

Citaat:
paardrijden is respect voor elkaar en dat heeft tijd nodig, soms erg veel tijd.

[/quote]

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:51

Bacchus schreef:
Ik rijd ook niet met bit, maar niet omdat het algemeen goed is dat een BIT een pijnprikkel is. Want als je een bit juist gebruikt geloof ik er heilig in dat deze ook gebruikt kan worden als pijnloos communicatie middel.

Het grote probleem ligt echter bij de ruiter. Een BIT is een superdirect middel en als je geen "stille" hand hebt en zelf niet zo koelbloedig bent totaal niet te reageren met je handen op onverwachte bewegingen enz. enz. dan kan het BIT uiteindelijk een martel-werking hebben.

Het allerbelangrijkste is geduld en doorzettingsvermogen. Ik vergelijk het altijd met een klein kind opvoeden. Het gaat nooit van een leien dakje, als je ziet hoe gestresst sommige moeders kunnen zijn! En zoek een goede coach, een die wel het geduld op kan brengen om NH neer te zetten waar het voor bedoelt is.

Ik ben het met je eens dat de hoeveelheid pijn sterk afhankelijk is van de handen en de manier van rijden van de ruiter.
Dit neemt niet weg dat je minstens net zo goed kunt rijden en communiceren met je paard zonder bit, zo niet beter (gezien mijn eigen ervaring en ervaring van anderen). Dus waarom dan een bit?! We kunnen voor onszelf toch wel bedenken dat een bit in de mond geen aangename aangelegenheid is?! Het is en blijft een stuk ijzer dat in de paardenmond drukt, knijpt, in het verhemelte prikt en ga zo maar door. En wat denk je van al het 'dode' gewicht van de teugels, het dode gewicht van het bit zelf en de bijkomende beweging van de teugels. Het werkt allemaal door in de mond van het paard.

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:31

Ik vind het erg goed dat mensen diervriendelijk methodes uit proberen dan altijd bij het oude blijven. Honden hebben tegenwoordig ook vaker een halsband ipv een wurgriem. Een goed getrainde hond loopt ook braaf met je mee aan een halsband, maar mensen moeten er wel geduld voor hebben en trainen. Ik heb liever een vrolijke hond naast mij lopen met een kwispelende staart dan een hond in elkaar gedoken met een staart tussen zijn benen. Hondescholen die denken dat het alleen maar kan met een wurgriem zijn dus ook sterk achterhaalt. Zo is het ook met paarden. Ik vind dat er veel te veel paardeigenaren rondlopen, zonder te beseffen wat het paard voelt. Dat is jammer.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:34

Ik rijd af en toe met hackamore. Niet zo lastig om om te schakelen (sturen gaat zelfs veel makkelijker vind ik), lekker relaxed en als het echt nodig wel een goede rem.
Het rijden met bijv. touwhalster is denk ik niet van de ene op de andere dag mogelijk. Wel eens geprobeerd, maar Maroush snapte er niks van. Komt nog wel een keertje

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:56

Maar zou een Hackamore of bosal ook geschikt zijn voor een jong/groen paard, mits je er voorzichtig mee omgaat? Met wat voor bitloos hoofdstel zou je een paard dan het beste kunnen inrijden?

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:18

Ik rij met een touwhalster mijn paard kan niet goed tegen allemaal riepjes en zo hij krijgt snel jeuk.Mijn paard is ook nog jong en het gaat heel goed.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:27

ik wil het ook graag gaan proberen om bitloos te gaan rijden, maar is het verstandig bij en best heet paard om bv het hoofstel met bit erover heen of onder te doen incl. teugels dus over of onder het bitlozo hoofdstel mocht het nodig zijn kan ik zo de andere teugels pakken ( teugels van hoofdstel met bit)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:46

kimmy1986x schreef:
ik wil het ook graag gaan proberen om bitloos te gaan rijden, maar is het verstandig bij en best heet paard om bv het hoofstel met bit erover heen of onder te doen incl. teugels dus over of onder het bitlozo hoofdstel mocht het nodig zijn kan ik zo de andere teugels pakken ( teugels van hoofdstel met bit)

Voor je eigen gemoedstoestand zou je prima op deze manier kunnen beginnen. Ik heb dit één bosrit op deze manier gedaan, en toen wist ik voor mezelf meteen wel dat ik nooit meer met bit zou gaan rijden. Maar of je dit nu één keer op deze manier doet of tien keer, dat is voor iedereen anders natuurlijk. Dus als jij op deze manier vertrouwen wilt gaan opbouwen om zonder bit te gaan rijden, dan is dat alleen maar goed. Zorg er wel voor dat de riempjes van de twee hoofdstellen elkaar niet in de weg zitten en haal de neusriem van het bit-hoofdstel af.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:55

oke bedankt
nu nog kijken waar ik en goed bitloos hoofdstel kan kopen
bij ons in de ruiterzaak verkopen ze die hoofdstellen niet

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:31

Ik ben van de een op andere dag overgestapt op het bitloos rijden, ik rij met het leren voest en ook met bosal , ik vind het de 2 fijnste en vreindelijkste hoofdstellen , mits je het juist gebruikt , maar dat is met iedere optoming zo natuurlijk.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:41

weten jullie toevallig online shops waar ik een goed hoofdstel kan kopen
en welke is aan te raden als je voor het eerst zonder bit gaat rijden

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:43

Kowloon , hier op bokt verkoopt de voest look a like .

Bacchus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:52

volgens mij heb ik nog geen slecht woord over de voest look a like van kowloon gehoord. Ik heb hem ook en het is een simpel, degelijk en werkend hoofdstel. Dat vind ik er mooi van. + hij is mooi onderlegd en breed, waardoor je minder kans hebt dat hij gaat schuren.
Ik heb ook twee touwhoofdstellen, maar deze hebben nogal snel de neiging te schuren.

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 18:38

Ik wil heel erg graag mijn mooie hoofdstel houden (was erg duur), deze zit mijn paard ook zo mooi. Maar wil wel bitloos. Kan iedere hackamore met korte scharen op ieder hoofdstel van leder? En kan dat wel voor een jong paard die alles nog moet leren? Ik heb wel een hele zachte hand en ben absoluut niet ruw....

Bacchus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:37

tizra schreef:
Ik wil heel erg graag mijn mooie hoofdstel houden (was erg duur), deze zit mijn paard ook zo mooi. Maar wil wel bitloos. Kan iedere hackamore met korte scharen op ieder hoofdstel van leder? En kan dat wel voor een jong paard die alles nog moet leren? Ik heb wel een hele zachte hand en ben absoluut niet ruw....

ohw hackamore, kijk er een goed naar, naar het mechaniek ervan, denk je dat je dan je paardje een plezier doet? iedereen zo zijn eigen mening... Ik zou voor een zachte bosal gaan, helemaal omdat je aangeeft dat het een jong paard is. De bosal wordt juist voor jonge paarden gebruikt, om deze niet te veel in de mond te zitten. een bosal past ook gewoon, door de bakstukken halen, en je hebt je hoofdstel.
Maar als ik jou was, zou ik eerst even zelf nog rustig rondkijken naar de verschillende methodieken van bitloos rijden. Er zit overal wel weer andere positieve en negatieve punten aan!

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:34

Dank je voor je reactie, ik had mij al laten informeren bij iemand van een ruitersportzaak en die heeft het afgeraden, door de scherpe inwerking. Ik vind het allemaal erg moeilijk om hierin een keuze te maken, omdat hij straks wel met bit wordt ingereden. Misschien moet ik eerst daar goed mee oefenen en zijn vertrouwen krijgen tijdens het rijden, zodat ik later misschien over kan schakelen op bitloos. Vind het wel mooi hoor bitloos rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:48

Waarom wordt hij met bit ingereden?

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:27

Ja waarom moet hij met bit in gereden , ik ga mijn jonge tinker ook over 2 jaar inrijden met bosal.

Het bit zit echt tussen je oren , omdat je het idee hebt meer te vertellen te hebben , maar dat is echt niet zo.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:41

Een goede bosal is duur en je moet er mee leren rijden. Kan je dat eenmaal dan kan je er grand prix mee rijden. Ik zou het niet gebruiken om een jong paard in te rijden, dan zou ik eerder een halster of een sidepull nemen, die zijn nl simpeler qua signalen.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 00:56

Een gewoon halster is juist niet duidelijk en een sidepull is denk ik ook niet echt geschikt voor een jong paard zit te veel speling op, is misschien wel fijn om er mee te werken aan de dubbelen longeer lijn , als je je jonge paard goed heb geleerd wat wijken voor druk is , is naar mijn mening de bosal toch het eerlijkts om hem daar mee te beleren.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 09:45

Mijn paard wordt gereden op touwhalster. Hij is 3,5 en nog maar net onder het zadel. Ik vind het wel belangrijk dat je voordat je een jong paard inrijd (met of zonder bit trouwens) veel grondwerk doet om aan de verhouding te verken en daarnaast vind ik het een vereiste voor bitloos rijden zoals ik het doe, dat het paard op de grond leert wijken voor druk voordat je erop stapt.
Ik heb ook een bit, heb dat ook geprobeerd, maar mijn paard loopt gewoon heel veel ontspannener op touwhalster.... bit blijft voorlopig dus in de kast, totdat ik het nodig heb voor de finesse waar Anya het over heeft!