Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
midgie schreef:
Een bit is een pijnprikkel , ik vind dat een paard die voor die pijn moet doen wat jij wil jou geen vertrouwen kan geven.
Zelfde geldt voor een bit en sporen , paardrijden is respect voor elkaar en dat heeft tijd nodig, soms erg veel tijd.
Citaat:paardrijden is respect voor elkaar en dat heeft tijd nodig, soms erg veel tijd.
Bacchus schreef:Ik rijd ook niet met bit, maar niet omdat het algemeen goed is dat een BIT een pijnprikkel is. Want als je een bit juist gebruikt geloof ik er heilig in dat deze ook gebruikt kan worden als pijnloos communicatie middel.
Het grote probleem ligt echter bij de ruiter. Een BIT is een superdirect middel en als je geen "stille" hand hebt en zelf niet zo koelbloedig bent totaal niet te reageren met je handen op onverwachte bewegingen enz. enz. dan kan het BIT uiteindelijk een martel-werking hebben.
Het allerbelangrijkste is geduld en doorzettingsvermogen. Ik vergelijk het altijd met een klein kind opvoeden. Het gaat nooit van een leien dakje, als je ziet hoe gestresst sommige moeders kunnen zijn! En zoek een goede coach, een die wel het geduld op kan brengen om NH neer te zetten waar het voor bedoelt is.
kimmy1986x schreef:ik wil het ook graag gaan proberen om bitloos te gaan rijden, maar is het verstandig bij en best heet paard om bv het hoofstel met bit erover heen of onder te doen incl. teugels dus over of onder het bitlozo hoofdstel mocht het nodig zijn kan ik zo de andere teugels pakken ( teugels van hoofdstel met bit)
tizra schreef:Ik wil heel erg graag mijn mooie hoofdstel houden (was erg duur), deze zit mijn paard ook zo mooi. Maar wil wel bitloos. Kan iedere hackamore met korte scharen op ieder hoofdstel van leder? En kan dat wel voor een jong paard die alles nog moet leren? Ik heb wel een hele zachte hand en ben absoluut niet ruw....