Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wendytjeG schreef:jannico schreef:jah en monty hangt er vervolgens een bokstopper in.... "it isnt in its mouth its on his gum" .... .![]()
En parelli veel hulp middelen ? hm vergelijken met monty roberts ? denk dat je bedrogen uit gaat komen en de hulpmiddelen van monty roberts zijn een stuk mechanischer
Heb je je weleens verdiept in de werking van een touwhalster dan?
jannico schreef:Tis maar een voorbeeld en ook direct een reden waarom hij geen nher is.Hij gebruikt quickfixes en mechaniek.Verder was tijdens de bewuste show de waardigheid van het paard ver te zoeken en ondergeschikt.Het spijt me zeer maar monty roberts is geen natural horseman en word door pro`s als Mark Rashid, Tom Dorrance, Pat Parelli etc ook niet zo beschouwd of zelfs maar in verband hiermee gebracht.Het enige verband komt van het boek en de gelijk namige film.
jannico schreef:Neeh feeling staat los van nher zijn.Als ie zo nh is dan heeft ie geen quickfixes en dan is de show ondergeschikt aan het paard en dat is het niet.Laat staan dat je zoiets als een bokstopper gebruikt.Verder vind het ik het oordeel dat andere nh-ers (die dit alles niet zo doen) waardevoller dan wat op forums gezegt word.
Edit : dit maakt monty niet slecht.Maar geen nher.
wendytjeG schreef:Weer zo'n waardeoordeel. Ik zeg helemaal niet dat ik voor zo'n middel ben, maar ik denk wel dat een dergelijk middel in deskundige handen best onderdeel kan zijn van NH.
Het gaat niet om het middel, het gaat om de achterliggende methode en het doel....
jannico schreef:1 onderdeel van nh is dat je niet doet aan symptoon bestrijding en al helemaal niet symptoon bestrijding door middel van zo iets mechanisch.
Een bokstopper is fout ook in de handen van een "deskundige".Het paard probeert toch wel te bokken en doet zich zelf hier inmens veel pijn mee.Discomfort vind een paard helemaal niks en pijn nog minder hij zal idd stoppen met bokken maar de reden bestaat nog nee dat is echt nh.Maargoed ieder zijn keus in wat ie wil doen (hier heb ik ook nergens iets over gezegt).
fretje schreef:Dit is totale onzin dat m roberts geen nh -er is. Hij heeft zeer veel feeling met paarden, weet hoe een paard kan reageren, zie oa de joinup.
Dat is hele andere koek wat parellie doet ( volgens mij doet hij dat nl niet) Wat monty daarmee bedoeld, is de Natuurlijke taal van paarden proberen te vertalen naar mensentaal.
Dat hij tijdens shows wat hulpmiddelen gebruikt, is om dat de mensen probleempaarden Wil zien, en het publiek verwacht resultaat.
wendytjeG schreef:jannico schreef:1 onderdeel van nh is dat je niet doet aan symptoon bestrijding en al helemaal niet symptoon bestrijding door middel van zo iets mechanisch.
Een bokstopper is fout ook in de handen van een "deskundige".Het paard probeert toch wel te bokken en doet zich zelf hier inmens veel pijn mee.Discomfort vind een paard helemaal niks en pijn nog minder hij zal idd stoppen met bokken maar de reden bestaat nog nee dat is echt nh.Maargoed ieder zijn keus in wat ie wil doen (hier heb ik ook nergens iets over gezegt).
De keuze om zo'n ding te gebruiken is volgens mij helemaal afhankelijk van de reden waarom het paard bokt.
Als je met parrelli tot fase 4 moet gaan doe je het paard ook pijn. niet omdat je dat zo graag wilt, en als het goed is, is het ook maar 1 keer nodig.
Zachte heelmeesters maken nog altijd stinkende wonden.
Cassidy schreef:@ Jannico: Parelli doet op zekere hoogte ook aan symptoombestrijding, pakt het alleen subtieler aan. De one-rein stop van PP is niet anders dan het werken met hulpmiddelen, het touwhalster en de leadrope moeten in het begin ook wat harder worden ingezet. Is dat NH?
Cassidy schreef:Zowel Pat Parelli als Monty Roberts gebruiken demonstratiedagen en clinics om mensen te laten zien wat de methode inhoudt. Verschil tussen Monty en Pat Parelli is dat de eerste begint met de probleem paarden en dat onder supervisie probeert te fixen, de tweede begint met het eindresultaat en de mensen duidelijk laat zien wat het eindresultaat kan zijn als ze zijn methode volgen. En dan zie ik persoonlijk toch liever het laatste.
Cassidy schreef:Is Parelli echt NH? In mijn ogen niet. Je conditioneerd het paard, leert zelf te begrijpen hoe een paard denkt, maar maakt tegelijkertijd ook het paard vertrouwd met aspecten uit de manier zoals wij met paarden omgaan. Een paard gaat van nature tegen druk in, wij leren hem om te wijken voor druk. Is aangeleerd gedrag, niets natuurlijks aan.
Cassidy schreef:Pat Parelli is niet alleen maar toe te passen als je aan pure NH doet (als je dat al zo mag formuleren, ik zei al net dat het geen NH is) . Parelli's vrouw Linda rijdt dressuur, en er zijn de nodige springruiters die ook zijn methode volgen om een betere verstandhouding met hun paarden te krijgen.
Cassidy schreef:Mee eens, wat is de reden dat een paard bokt? Op het moment dat lichamelijk oorzaken uitgesloten zijn, moet je het zoeken tussen de oren van het paard. Bokken, notorisch bokken, vies bokken om een ruiter er van af te krijgen, is ook van 0-100. Geen fases te bekennen, bij het paard iig niet. Op zulke momenten heb ik er geen problemen mee om een paard moe te maken door er een pop op te zetten die het paard er niet vanaf kan krijgen. En als allerlaatste redmiddel voordat het paard echt iemand het ziekenhuis inhelpt, of zichzelf een enkeltje Manege Stegeman bezorgd, zie ik de buckstopper dan ook nog als een hulpmiddel dat het waard is gebruikt te worden. Gewoon om een cirkel te doorbreken waar het paard zich op dat moment in bevindt. Maar schaar dit dan niet onder NH. Want dat is het toch echt niet.
Jannico schreef:Cassidy schreef:Is Parelli echt NH? In mijn ogen niet. Je conditioneerd het paard, leert zelf te begrijpen hoe een paard denkt, maar maakt tegelijkertijd ook het paard vertrouwd met aspecten uit de manier zoals wij met paarden omgaan. Een paard gaat van nature tegen druk in, wij leren hem om te wijken voor druk. Is aangeleerd gedrag, niets natuurlijks aan.
Fout.Wijken voor druk is wel degelijk iets natuurlijks en zelfs van groot belang in het bepalen van rangorde (who moves who.)
jannico schreef:Cassidy schreef:Zowel Pat Parelli als Monty Roberts gebruiken demonstratiedagen en clinics om mensen te laten zien wat de methode inhoudt. Verschil tussen Monty en Pat Parelli is dat de eerste begint met de probleem paarden en dat onder supervisie probeert te fixen, de tweede begint met het eindresultaat en de mensen duidelijk laat zien wat het eindresultaat kan zijn als ze zijn methode volgen. En dan zie ik persoonlijk toch liever het laatste.
Hier ben ik even de weg kwijt sorry
Isis_Ywen schreef:Leuke discussie! En mooie antwoorden.
Al vraag ik me nu wel af wat Cassidy verstaat onder NH?
Isis
cassidy schreef:In hoeverre is het "who moves who" echt een kwestie van het paard opzij zetten door middel van lichamelijke druk? Een lelijk gezicht, een dreigmimiek is doorgaans voldoende om een onderdanig paard opzij te laten gaan. Maar neem een jong en onbeleerd paard en duw daar met je hand tegen de zijkant van de achterhand of de borstkas. Je paard gaat gegarandeerd tegen je hand terugduwen. Pure instinct, omdat bij een lichamelijke aanval van een roofdier het paard ook tegen de beweging in moet gaan.
Dus, de fases in het opzij zetten, het wijken voor LICHAMELIJKE druk, is aangeleerd gedrag.