De perfecte Stal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OemmiejO

Re: De perfecte Stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:58

hmm.. eerst zou ik van dat geld een paardje erbij kopen..

uhm.. een grote 20x60 bak.. binnen en buiten.. en veel weide.. etv. paddock als meneer te dik word..

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:06

Ik blijf vinden dat mijn paard beter af is zoals ze nu staan dan ik een activ stal. Nu wordt ze ook apart gevoerd, heb ik ook zicht op de mest, kan ze heerlijk liggen pitten in stro tot haar buik i.p.v. op slaapmatten en heeft ze toch de groep de hele dag in de wei en 's nachts in ruime open stallen waar ze alle paarden kan zien. Het zal een verbetering zijn voor manegepaarden, maar ik wordt er niet echt warm van.

memory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:38

Denkt iedereen dat die slaapmatten verplicht zijn ofzo . Die matrassen kun je gebruiken, het hoeft niet hoor. Als je zelf de voorkeur geeft ana stro dan kan dat ook gewoon. Persoonlijk denk ik dat het qua ligcomfort weinig uitmaakt. Het voodeel van (kracht)voerautomaat is niet aleen dat ze individueel gevoerd worden maar ook zoveel mogelijk kleien porties verdeeld over de dag. Meeste mensen voeren 3 keer en hooguit 5 keer per dag (natuurlijk niet zo als ze onbeperkt hooi krijgen) Het maag-darm stelsel van het paard vereist dat ze de hele dag door (naja zo'n 18 uur per dag) eten terwijl ze zo veel mogelijk bewegen. Als je daaraan kan voldoen dan is dat natuurlijk geweldig en daar heb je zeker geen automaat voor nodig. Paarden in de wei is natuurlijk het fijnste, maar helaas vind de wei in grote delen van NL dat niet zo best in de winter en dan lijkt me een combi van de twee wel ideaal.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:41

Ik heb een luchtzuiger. Dus onbeperkt hooi en kleine porties brok verdeeld over de dag. Ik heb er mijn pensionstl op uitgezocht. Evenals de mogelijkheid om de hele winter ook naar buiten de kunnen en het feit dat er geen luchtzuigband om hoeft.

memory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:50

Doet ze het nog Anya?
Maar dat is ook wat ik bedoel te zeggen. De HIT actief stal heeft zich en paar doelen gesteld; dat paarden altijd buiten kunnen, veel bewegen, veel eten verdeeld in kleine porties over de dag, sociaal leven hebben, beschut zijn tegen kou en wind etc. Het totale systeem vervult al deze eisen en combineert dit met een bepaald gebruikersgemak dat ook heel handig te gebruiken is op grote bedrijven. Dit wil niet zeggen dat mensen niet hun eigen budgetversie kunnen realiseren, dat is uiteraard uitsekend mogelijk en wordt ook van harte toegejuigd. De onderdelen kunnen ook los worden aangekocht om aan specifieke behoeften van iemand te voldoen.

Ik volg nu een Master Dierwetenschappen en momenteel heb ikeen vak waarin functies van lichaamssystemen wordt besproken en die proffesoren haalde laatst nog aan hoe het verteringsstelsel van het paard veel kleine porties eten en veel bewegen voorschrijft; een totale paardenleek verteld dan aan je dat je een paard eigenlijk nooit binnen moet zetten. Hetzelfde geldt voor de duitse dierenarts die lezingen gaf op Horse event, die was geschokt toen hij de Deurne stallen zag (slecht geventileerd) en vertelde in zijn lezingen ook over het belang van veel beweging en frisse buitenlucht en bijna continu eten. Hij kwam zelfs langs bij de stand om te vertellen dat als we zo doorgingen met promoten van het buitenleven voor je paard dat ie niks meer zou verdienen

En die basisbehoeften die ik eerder noemde is uiteindelijk wat we allemaal willen voor ons paard denk ik, ongeacht de vorm van het stalsysteem waar je paard zich in bevindt of de naam die eraan hangt.
Laatst bijgewerkt door memory op 16-11-05 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:53

Niet veel sinds de pronutrin. Wat ze nu nog doet is meer gewoonte. Alleen als je haar een snoepje of appel geeft o.i.d. Terwijl ze vroeger de hele dag stond te luchtzuigen.

Wat ik ook een nadeel van die stal vind, is dat je de ontlasting niet kunt bekijken. Voor mij een reden waarom ik nooit de stal door de pensionhouder zal laten doen. Maar nogmaals ik vind het voor heel veel paarden (ook pensionpaarden die de hele dag tussen vier muren staan) een vreselijk goed plan. Al is het maar omdat manegehouders de financiële voordelen zullen zien. Dat trekt ze eerder over de streep dan dierenwelzijn.

memory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:02

MM nee, ontlasting bekijken zal niet gaan, maarja dat is nooit het geval als je je paard 24/7 in een groep huisvest. Of je moet hem op heterdaad betrappen natuurlijk . Mijn peerd staat momenteel op een enorme weide samen met nog 6 anderen en die 'eisen' vind ik belangrijker dan het kunnen controleren van de ontlasting.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:05

Tja ik combineer dus. Overdag in de groep, 's nachts op stal. En mijn 2,5 jarige (dag en nacht op de wei) haal ik eens per week naar de bak zodat hij daar poept (even opdrogen kan soms en we doen gelijk een klein werkje).

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:38

Nou zoals ik nu sta met mijn paarden vind ik het uitstekend. Ze hebben allemaal een stal waar we ze 's avonds binnen halen voor het voer. Buiten hebben we een wei en een paddock. Een schuilstal is ook aanwezig met voertrog voor hooi. Er is ook een mooie bak van 20 bij 40 mtr. Groot hek om het terrein heen zodat niemand stiekum met de paarden kan rotzooien.
Mijn oude pony heeft een grote stal met uitloop. En de boer heeft ervoor gezorgd dat hij overdag een doorloop heeft naar de bak. (hij mag even niet in de wei vanwege hoefbevangenheid)

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:55

Mijn pony's lopen altijd buiten, er is alleen geen schuilstal en de wei wordt ook nat.
Ideaal zou zijn een weiland met 1 hectare per grote pony en gras wat van nature redelijk voedingsarm is.
Dit weiland wordt nooit modderig uiteraard, er staan genoeg bomen om te schuren en een grote inloopstal. Hier moet alle paarden samen in kunnen staan en hooi onbeperkt hooi kunnen eten, zonder onderlinge irritatie, dus genoeg ruimte voor elk paard. Verder ergens een stuk met zand waar ze in kunnen rollen. En als ik dan toch bezig ben, doe dan ook maar een beekje met stromend schoon water.

Ik vroeg me trouwens af wat je kan neerzetten als schuilstal, zonder dat er een vergunning voor nodig is. Heb al aan een soort van strobalenmuur met zeil gedacht, maar als iemand verder nog tips en/of ervaringen heeft, hoor ik het graag.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:10

De perfecte stalling: groot weiland (verwisselend van ondergrond; grond, gras, stenen, grote waterplas etc..) waar mijn toekomstig paard en soortgenoten rondloopt. Een grote schuilstal, met als oprit een soort beton. Hooiruif + hooi en likstenen mogen ook niet ontbreken. En natuurlijk een paddock die ook 24/24 bereikbaar is. Dit allemaal het liefst in een mooie omgeving.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:41

Ik vind die HIT actief stallen er echt super uitzien ! Of zoiets wat Anya beschrijft, met wel eigen stalletjes erbij (en dan ook nog een grote schuilstal). Nog een mooie waterplas erbij en dan lijkt het mij echt perfect

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:45

Mijn paard staat al een perfecte stal, naja bijna dan. Er mag wel een betere en veiligere afrastering komen en een scheef! bakrandhek, die is nu dus recht waar ik steeds tegenaan knal en wat minder blubberig land.

Waldjo staat met nog 9 andere paardjes op een soort van natuurgebied in de uiterwaarden van ong. 14 hectare met 2 eigen strandjes, een klein stukje bebost gedeelte, heuvelachtig (dijkjes), t land aand de ijssel bevat heel veel zwervende bakstenen (overblijfsel van de voormalig steenfabriek), verschillende soorten grassen en kruiden, groot afdak met ervoor een grote hobbelige betonnen plaat, verlichte buitenbak. Onbeperkt hooi, er wordt bij gebrek aan genoeg opslag (of juist het hebben van teveel hooi ) een grote stapel met hooibalen in de wei gedump met zeil erover en hekken ervoor maar wel zo dat ze er bij kunnen. Het weitje naast de bak mogen we kapot raggen, zo´n 50 bij 100 meter en met heel warm weer mogen we op een ander gedeelte ook rijden aangezien daar hele grote hoge bomen op een rij van bijna 50 meter staan die wat schaduw geeft. Naast de bak is een klein stukje afgezet waar aanbindbalken zijn geplaatst om te poetsen en zadelen ed.
Er zijn stallen voor evt noodsituaties, maar anders worden ze niet gebruikt. Ook hebben we een afsluitbare zadelkamer.

Mwa het hoge water in de winter heeft wel wat Alleen de plaat en het afdak zijn nog droog doordat dat hoger ligt, wordt een kluitje paarden op een eilandje
En het bos had wat dichterbij mogen zijn, moet eerst een halfuur over drukke wegen eer we er zijn, maar eenmaal aangekomen kunnen we vanaf Hattem helemaal naar Arnhem rijden als we zouden willlen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:53

ik heb de ideale stal eigenlijk al vind ik ze zijn perfect voor mijn paardjes! heb genoeg weiland voor ze en de stallen zijn ruim en licht!
een schuilhok voor ze in het weiland zou ook leuk zijn maar dan staat alleen mijn pony er in aangezien zij het baasje is... maar ze lopen nu nog zo vaak mogelijk buiten mist het weer het toelaat natuurlijk
mijn pony vond die sneeuw vandaag maar niks...ze heeft 1 rondje door het welialnd gedraaft met de rest mee terwijl normaal het 15 minuten bokken en hollen is...ze heeft even gerolt...op 1 kant toen merkte ze dat het nat was en stond ze op en nadat stond ze bij de uitgang van de wei te wachten zodat ik haar wel weer op zou halen...en bij mij is het zo als er 1 naar binnen wil gaat de rest ook netjes bij de uitgang staan zodat ik ze op kan komen halen mijn paardjes staan nu best wel graag op stal! zo snel het echt vies weer buiten is met regen en kou willen ze ook liever niet naar buiten...
mijn pony is zelfs zo erg dat als het ''haar weer'' niet is dat ze dan blijft staan op de plek waar ik der heb losgelaten!