met welke oefeningen houden de naturals hun paard soepel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:37

josien, ik weet ook wel dat deze oefening makkelijk is. voor jouw. maar misschien niet voor AM.

kun je misschien uitleggen hoe je het voor elkaar krijgt dat Pablo zijn hoofd in de juiste houding draagt? en wat doe je als hij bijvoorbeeld zijn binnenachterbeen niet voor zijn buitenachterbeen maar erachter neerzet. wat doe je als hij niet bij je wil blijven, enzovoorts. bovendien denk ik niet dat zomaar iedereen met een touw om de hals kan werken. ieder paard reageert anders en degene die ermee werkt moet wel eventuele problemen bij het aanleren van oefeningen op kunnen lossen.

en ik denk dat AM's paard wel wat voorbereidend werk nodig zou hebben om aan dit nektouw niet het eerste grasveldje in te duiken.

als ik het goed heb begrepen vraagt AM om oefeningen onder het zadel. en het lijkt mij dat het niet slecht zou zijn als dat ook nog enigzins aansluit aan de informatie die ze van haar lesgeefster krijgt.

wat Pablo op die foto doet ziet er zonder meer geweldig uit natuurlijk.

josien

Re: met welke oefeningen houden de naturals hun paard soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:10

Jackie het was een v.b.

Ja je moet zeker al een behoorlijke band hebben met je paard voordat je met een touw om de hals kan werken. Zeker niet iets om zomaar na te doen. Dat hoeft ook niet want je begint altijd met een gewoon halter en leadrope.

Citaat:
kun je misschien uitleggen hoe je het voor elkaar krijgt dat Pablo zijn hoofd in de juiste houding draagt?

Hoofd hals houding ontstaat vanzelf als het paard in zijn lichaam goed gebogen is. Dat is ook de reden waarom deze oefeningen zonder probleem met touw om de hals kan worden uitgevoerd.

Citaat:
en wat doe je als hij bijvoorbeeld zijn binnenachterbeen niet voor zijn buitenachterbeen maar erachter neerzet.

Dit komt heel veel voor. Wees gerust. De meeste paarden kunnen niet langer dan 2 stappen onderstappen in de wending om de voorhand. Dit zegt niet iets over de gehoorzaamheid, maar meer over het lichamelijk los zijn. Het paard hoeft dan ook in het begin maar 1 stap over te stappen en dat bouw je uit. Elk gezond paard die zonder overbelasting een ruiter kan dragen moet minstends 1 rondje vloeiend overstappend kunnen draaien.
Snapt het paard de oefening nog niet goed dan is het meer tempo van de achterhand vaak al voldoende om het te laten overstappen. Let wel op dat het paard niet ook naar voren gaat lopen met de voorhand.

Citaat:
wat doe je als hij niet bij je wil blijven, enzovoorts. bovendien denk ik niet dat zomaar iedereen met een touw om de hals kan werken. ieder paard reageert anders en degene die ermee werkt moet wel eventuele problemen bij het aanleren van oefeningen op kunnen lossen.

Als het paard niet bij je wil blijven heb je een probleem. Dat probleem licht niet aan dat je het paard onmogelijk kan houden met touw om de hals, maar meer dat er iets fout is gegaan in de training of dat jullie relatie nog niet voldoende is. Elk paard heeft iets anders nodig, maar bijna zonder uitzondering is dit met elk paard te bereiken.

Problemen bij het aanleren van een oefening mag naar mijn mening maar zeer zelden met druk op het hoofd worden opgelost. Dus dat is geen reden om maar een halster om te doen.

Citaat:
als ik het goed heb begrepen vraagt AM om oefeningen onder het zadel. en het lijkt mij dat het niet slecht zou zijn als dat ook nog enigzins aansluit aan de informatie die ze van haar lesgeefster krijgt.

Misschien had ik het fout, maar dat het zowel op de grond als onder het zadel oefeningen wilde hebben. Trouwens op de grond kun je de zelfde oefeningen doen als onder het zadel.
Het mag duidelijk zijn dat ik de manier van je lesgeefster niet helemaal juist vind. Zo min mogelijk aan het hoofd en dus enkel het aller noodzakelijkste. Het gaat niet om het hoofd, maar om het gedeelte van heup naar schouder.

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:10

Ik ben het met Josien eens dat buiging van het lichaam belangrijker is dan de buiging van de hals. Maar ik denk ook dat het belangrijk is om de atlas los te houden. ( de eerste nekwervel na de schedel) Dit bereik je inderdaad niet met rukken en plukken aan je teugels, maar wel met correct gebruik van deze hulpmiddelen.
Teugels, dan al wel of niet bevestigd aan een bit, dragen bij aan een volledige communicatie. Zeker bij het beginnende paard, of de beginnende ruiter.
Natuurlijk is het mogelijk om het zonder wat voor hulp middel dan ook te doen. Maar het is niet realistisch om te zeggen dat dat voor iedereen mogelijk is.

Streef naar realiteit op een manier die het paard ten goede komt op alle vlakken. Laat hem je spiegel zijn, zodat je ook zelf not iets aan stretchen doet.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:19

Teugels kunnen meerdere functies hebben, ooit van neckreining gehoord?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 01:39

Jezus, weer typisch bokt hoor.

Ik vraag wat jullie doen om een paard soepel te krijgen en ik krijg dressuur vd hoogste plank voorgeschoteld en mijn manier wordt weer afgeschoten.

Ik heb nu net een lesgeefster ,een ISPH dame gevonden. Ik reed met waslijntjes. Zij zegt idd dat ik contact moet zoeken, dus de teugels op maat. Wordt weer direct vertaald met rukken en plukken.

Jackie, dank je wel en Josien veel plezier met je monoloog over hoe geweldig je bent.

En Jackie: de ORS ben ik bekend mee, maar dan komt An zijn stijfheid om de hoek kijken. Ik flex hem en rij met bit. Komt wel een keertje goed, nadat de osteopaat is geweest bijvoorbeeld.

Ik weet genoeg.
Bedankt ook voor Wendytje, met praktische tips!

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:42

Sorry antheman. Ik ben helemaal niet geweldig en zo wil ik zeker niet over komen. Heb enkel de vragen vanuit mijn oogpunt beantwoord.

Als je een vraag steld krijg je antwoorden met verschillende visie's. Tja dat dat dan verkeerd overkomt licht niet zo zeer aan de verteller.

Ik hoop in iederegeval dat je wat met de antwoorden van iedereen kan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:59

je doet toch de 7 games?
De meeste dingen die josien uitlegt zitten daar wel in, alleen ben je waarschijnlijk meer bezig met dat hij het doet en op een lichte hulp en nog niet zo zeer met hoe hij het doet
Ik denk dat van al het grondwerk je paard losser wordt, zijwaarts, achterwaarts, cirkels, inbuigen, wending om voor- en achterhand (porcupine of driving). Licht maken aan de hulpen helpt zowieso, want volgens mij kan een paard alleen maar iets aan z'n houding verbeteren als het vanuit ontspanning gebeurt, hoe meer druk van jou, hoe meer hij juist gaat tegenwerken. Dan krijg je dus precies wat je niet wilt
voor rechtrichten doe ik de oefeningen van karen rolf, maar daar zou ik nog niet aan beginnen, da's best moeilijk, ook niet echt goed uit te leggen via internet.
heel veel succes!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:35

Antheman er zijn gewoon heel veel manieren. De oefeningen die beschreven worden zijn inderdaad voor een wat hoger dressuur of westernniveau. Het uitgangspunt is nu eenmaal dat je eerst begint met rechtrichten en aan het been/zit zijn. Daarna ga je je paard gymnastiseren. Wijken voor het been als oefening om soepel te worden heeft alleen zin als je paard ook rond wil worden om je been. Maar keertwendingen om voorhand of achterhand willen ook helpen. Net als overgangen rijden helpt met soepel worden van rug en een sterkere achterhand levert voor die gymnastische oefeningen. Zonder sterke achterhand kan ik niet spinnen bijvoorbeeld. Wil de de voorkant soepel hebben dan kun je dat ook vanaf de grond doen. Bijvoorbeeld door je paard lekkers te geven vanaf een hand bij de schouder (moeten ze niet gaan meedraaien). Of een snoepje tussen de voorbenen door.

Ik heb je niet verweten te rukken en plukken bij mijn weten. Ik heb alleen mijn vraagtekens bij het argument van je instructrice dat je met kortere teugels meer contact zou hebben. Maar misschien ben ik inmiddels teveel westernruiter daarvoor Ons doel is immers met zo min mogelijk contact met het bit zoveel mogelijk rijden op benen, zit en neckreining.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:10

josien schreef:
Daar is niks mis mee maar is geen gymnatiserende werking omdat het paard niet dragend gebogen word.
Daarbij als je wijken voor de kuit op de parelli manier doet dan is het meer vallend opzij gaan dan zijn binnenachterbeen dragend onder zetten en daardoor rond worden in zijn lichaam.

Wijken voor de kuit is wijken voor de kuit, dat heeft verder niks te maken met het al dan niet Parelli beoefenen. Als je bedoeld het zijwaarts gaan zonder buiging van het lijf dan ben ik idd met je eens dat dit niks met gymnastiseren te maken heeft.

Ik zou je zeker aan willen raden te komen kijke de 26ste Antheman. De meeste van ons zijn ook totaal niet bekend met dressuur (afgezien van manegelessen in een ver verleden ) en toch zijn we de eerste les al flink aan de gang gegaan met stelling en buiging en eerste begin van schouderbinnen. De termen klinken allemaal heel sjiek en een goede uitvoering van een oefening is ook wel erg moeilijk, maar toch lukt het allemaal best redelijk tijdens de les.

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:36

Ik neem aan dat je op mijn rukken en plukken doelde.......Wat ik daarmee wilde zeggen was dat er sommige mensen zijn die zo hun paard tot buiging willen brengen. Ik wilde er absoluut niet mee suggereren dat jij dat doet. Het spijt me voor jou als ik je gekwetst heb.

Isis

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:41

Memory wil je wat meer vertellen over de 26ste. Misschien met een site enz. Ben benieuwd.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:53

@Josien: bedankt voor je uitleg

@AM: ik rij wel western maar ik heb ook dressuurles (van Ulrieke Thiel) en daar komen ook termen voorbij zoals korte teugels, boogspanning en ondertreden van het binnenachterbeen. ik kan de twee rijstijlen prima combineren want de basis is hetzelfde. als je wilt kun je bij me komen kijken, dan kan ik je een paar dingen uitleggen.

memory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:59

Tuurlijk Josien; 26 november krijgen we met een hele groep les van Wim Vonck. Hij is een voormalig L3 Parelli student die zich meer is gaan verdiepen in klassieke dressuur. Met een groep voornamelijk parelli studenten krijgen we dressuurles van hem.De lessen zijn op Stal Heiveld in Lunteren in de ochtend en waarschijnlijk 's middags ergens in Wageningen. Voor meer info over Wim zie www.horsefeelings.nl en meer info over het hoe en waar van deze lessen staat op het forum van Callipo www.equiplay.nl

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:45

Bedankt memory. Ik ga mijn best doen om te komen kijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:21

wat grappig. Ik schreef dat ik voor rechtrichten karen rolf oefeningen doe. Kijk ik toevallig op de site van josien, nieuwe pagina over rechtrichten, precies dezelfde oefeningen, helemaal mooi uitgelegd met foto's

sorry voor offtopic

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:09

Even een offtopic reactie.

Ik weet niet hoe Karen Rolf rechtricht. Leuk om te merken dat meer mensen het zo doen. Heeft ze ook een site.

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:15

yep, http://karenrohlf.parellinet.net/
karen rolf is de dressuur associate van parelli, ben laatst naar een clinic wezen kijken, daar deed ze dat rechtrichten met grondwerk voor. Ik ben er nu zelf een beetje mee aan het rommelen, de achterhand of de schouder iets naar buiten sturen op de cirkel. Het leuke is dat je ook echt gelijk merkt als het goed gaat, dan gaan ze gelijk die hals helemaal strekken.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:14

Anouar is ook heel erg scheef. Daardoor vind hij links inbuigen heel moeilijk en rechts buigt hij te makkelijk in.
Van m'n instructrice moet ik nu vooral het rechtrichten oefenen. Dus vooral niet op de hoefslag plakken, maar op de binnenhoefslag rijden.
Goed zorgen dat ik de teugels even lang hou, dus niet evenveel druk, maar de teugels letterlijk even lang.
Als ik dan teveel druk op links krijg en te weinig op rechts moet ik drijven met m'n linker been en rechts iets meer druk nemen (dus absoluut niet links)
Na een kwartiertje merk ik dat hij rechter en losser wordt. Hij gaat dan zelf zakken met z'n hals en echt lopen. Daar hoef ik dan eigelijk niks voor te vragen.

Stelling en buiging kan pas als het paard recht is vind ik.

Weet niet of dit echt een natural oefening is. Maar iig niet met slofteugels enzo

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:14

kijk eens bij horses @work, buigen en strekken, dat is mijn manier!