ILOVETARO schreef:ik doe het niet vaak, alleen
als ik veel tijd overheb, maar je voelt
je echt zo 1 met je paard( niet dat ik
dat niet zonder ben ofzo)
Kus
Sorry hoor, maar wat klinkt dit dom.

Jij hebt duidelijk het hele principe van de Join-up niet begrepen en hebt geen idee waar je over praat.
Een Join-up is bedoeld als 'straf' voor dominante paarden, of een snelle en min of meer 'hardhandige' manier om het vertrouwen van een angstig paard te winnen.
Dat doe je dus niet als je 'toevallig even veel tijd over hebt.'
Ik begrijp hieruit dat jij dus af en toe gewoon je paard in een paddock gooit en een Join-up uitvoert, zonder enige aanleiding?
Dat arme dier.

Ontopic:
Ik heb zelf enkele malen Join-up toegepast. Ik ben geen echte voorstander, noch een echte tegenstander van de techniek. Bij sommige paarden werkt het goed, bij anderen totaal averechts. Het is heel erg afhankelijk van de situatie.
Het zou niet de eerste methode die ik zou gebruiken, ik heb het in het verleden toegepast waar betere manieren van training faalden. Sommige extreem dominante paarden kunnen er baat bij hebben.
Het is een moeilijke techniek, en zeker geen spelletje. Je moet ontzettend veel ervaring met paarden hebben, en heel veel kennis van ethologie, wil je een trainingstechniek als deze goed toe kunnen passen.
Het is bovendien een gevaarlijke bezigheid. Ten eerste kun je je paard mentaal slopen als je niet nadenkt bij wat je doet. Ten tweede kun je je paard fysiek iets aandoen (als je teveel druk zet kan je paard proberen om over het hek van de paddock te springen o.i.d).
En ten derde. voor alle penny huppels die teveel Heartland hebben gelezen: kom je toevallig echt een keer die 'wilde' hengst tegen waar iemand als Roberts een Join-up tegen zou gebruiken, dan zit je zwaar in de problemen. Want je hebt de kennis niet om een Join-up goed uit te voeren. Je hebt te weinig kennis om je tegen een echt dominant paard als leider te manifesteren. Dus heb je het risico dat een zeer dominant paard jouw aanvalt.
En dat staat wss niet in die Heartland boeken, hmmm?