[NH] Join-up

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:05

ILOVETARO schreef:
ik doe het niet vaak, alleen
als ik veel tijd overheb, maar je voelt
je echt zo 1 met je paard ( niet dat ik
dat niet zonder ben ofzo)

Kus

Sorry hoor, maar wat klinkt dit dom.

Jij hebt duidelijk het hele principe van de Join-up niet begrepen en hebt geen idee waar je over praat.

Een Join-up is bedoeld als 'straf' voor dominante paarden, of een snelle en min of meer 'hardhandige' manier om het vertrouwen van een angstig paard te winnen.

Dat doe je dus niet als je 'toevallig even veel tijd over hebt.'

Ik begrijp hieruit dat jij dus af en toe gewoon je paard in een paddock gooit en een Join-up uitvoert, zonder enige aanleiding?

Dat arme dier.

Ontopic:

Ik heb zelf enkele malen Join-up toegepast. Ik ben geen echte voorstander, noch een echte tegenstander van de techniek. Bij sommige paarden werkt het goed, bij anderen totaal averechts. Het is heel erg afhankelijk van de situatie.

Het zou niet de eerste methode die ik zou gebruiken, ik heb het in het verleden toegepast waar betere manieren van training faalden. Sommige extreem dominante paarden kunnen er baat bij hebben.

Het is een moeilijke techniek, en zeker geen spelletje. Je moet ontzettend veel ervaring met paarden hebben, en heel veel kennis van ethologie, wil je een trainingstechniek als deze goed toe kunnen passen.
Het is bovendien een gevaarlijke bezigheid. Ten eerste kun je je paard mentaal slopen als je niet nadenkt bij wat je doet. Ten tweede kun je je paard fysiek iets aandoen (als je teveel druk zet kan je paard proberen om over het hek van de paddock te springen o.i.d).
En ten derde. voor alle penny huppels die teveel Heartland hebben gelezen: kom je toevallig echt een keer die 'wilde' hengst tegen waar iemand als Roberts een Join-up tegen zou gebruiken, dan zit je zwaar in de problemen. Want je hebt de kennis niet om een Join-up goed uit te voeren. Je hebt te weinig kennis om je tegen een echt dominant paard als leider te manifesteren. Dus heb je het risico dat een zeer dominant paard jouw aanvalt.
En dat staat wss niet in die Heartland boeken, hmmm?

whissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:03

Ik ben met mijn ( ooit ) verwaarloosde merrie naar Monty Roberts in Den Bosch geweest. Hij heeft haar geweldig geholpen. Ze was eerst hartstikke link met achtervoetjes geven. Ze liet zich gewoon bovenop je vallen ! Nu geeft ze wel voet. En niet "omdat het moet" ( ik bedoel onder dwang en gespannen ) maar lekker ontspannen met de oortjes naar vore. Dit is me in 3 jaar nog nooit gelukt, met straf, praam, een appeltje, whatever! Met mijn jonge ( niet zo dominante ) hengst werkt het ook super, ik wil hem dan ook op deze manier laten zadelmak maken. MAAR..........laten zadelmak maken. Ik weet verdomd goed dat ik in dat opzicht een hele hoop ervaring mis. Dan ga ik toch niet lopen aanklooien met een boekje erbij, en maar hopen dat ik de boel niet verziek ? No fiets'way ! Maar ik kan me sowieso ook voorstellen dat deze methode misschien niet voor ieder paard werkt. Ik probeer ervan te gebruiken wat werkt voor mijn paard. ( dat probeerde ik al voor ik de join-up kende ) Denk wat meer als een paard. Dat zou een hoop ellende schelen.

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:44

even for the record: join-up is geen straf.
maar ben het wel met je eens rider: je moet wel weten wat je doet want anders zul je grote schade aan kunnen richten.
in dat opzicht zou het ook niet goed zijn als je er zomaar aan begint, maar om nou te zeggen dat het mishandeling is, wat sommigen hier zeggen, vind ik onredelijk.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:34

Ik sluit me aan bij linda_davino. Join-up is absoluut geen straf. Ik lees hier heel veel rare ideen over de join-up methode, maar als je het boek van Monty Roberts gelezen hebt besef je dat het juist een paard-vriendelijke methode is. Dus laten we het er maar op houden dat de mensen die het willen uitvoeren goed moeten weten wat en waarom ze iets gaan doen en vooral goed moeten weten hoe! Want als je het op de verkeerde manier doet heeft het nog geen nut en ontstaat er verwarring tussen jou en je paard.

Authentic

Re: [NH] Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:21

Ik heb hier een boek naast me liggen over de methode van meneer Roberts, even een quootje:

Citaat:
Het succes van het werken met een paard in een afgebakend gebied is gebaseerd op zijn sterke kudde-instinct. Het paard kiest
altijd
voor gezeldschap: het voelt zich bedreigd en kwetsbaar buiten de sociale groep en ziet het als een straf om bij de kudde weggestuurd te worden - een straf die hij zou kunnen krijgen van de dominante hengst of merrie in zijn groep. Denk daaraan als u midden in de cirkel staat en het paard bij u vandaan jaagt met agressieve lichaamstaal.

...

Het paard staat nu fysiek en mentaal onder druk; fysiek omdat u het opjaagt en aan het werk zet, en mentaal omdat het niet graag alleen aan de rand van de cirkel staat. Niets maakt een kuddedier ongelukkiger dan geïsoleerd worden.

Sorry maar zo lijkt 't mij toch echt als een straf, wat IMO niet slecht is bij een dominant paard wat echt niet wil luisteren, maar ik zou het persoonlijk niet doen bij een doodbraaf paard waar je al een band mee hebt...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:04

Een join-up is wel bedoeld als straf.

Je drijft het paard namelijk weg uit je persoonlijke ruimte, waarna je hem rond laat lopen.

Dit is hetzelfde gedrag wat een dominante hengst of een alphamerrie zou gebruiken om een kudde-lid te straffen dat over de streef is gegaan.

Het feit dat het paard moet 'smeken' om terug te keren naar de kudde (bv. in de lucht happen/ de lippen likken, de oren laten hangen, het hoofd omlaag brengen etc.) geeft al aan dat het paard zich onderdanig opstelt. En je vraagt onderdanigheid van een paard als hij jou geen respect geeft. Je straft hem dus af.

Wat niet waar is, zoals veel mensen beweren, is dat je een paard 'ter dood veroordeeld.' Dat is echt regelrechte bullshit. In de kudde gebeurd dat ook niet. Join-up is puur het nabootsen van afstraffend gedrag van een dier dat hoger in de hierarchie staat t.o.v een lager dier.

Zou een paard een ander lid echt willen afstraffen, dan zou hij hem in een hoek drijven en schoppen en bijten tot het andere dier zich over geeft.

Join-up is dus wel een straf, maar in verhouding een milde straf.

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:32

natuurlijk moet je een join-up niet doen bij een braaf paard, maar als mijn paard niet naar me zou luisteren en steeds maar mij omver liep ect. dan zou ik zeker wel ee join-up doen. En ik zie het nog steeds niet als straf...
als je een paard echt straft, dan sla je hem volgens mij af....dat is toch een straf.
en al is het een straf, dan zou het volgens mij niet eens zo erg zijn om eens goed te laten zien dat jij de dominante bent en niet je paard.
wij krijgen toch ook wel eens straf, ik ben er nooit slechter van geworden hoor...
je mag best wel eens flink de waarheid vertellen... maar wel als hij het verdient, anders kun je denk ik ook wel flinke schade aanrichten.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:44

Ja dat bedoel ik ook, maar er zijn meiden die blijkbaar uit een boek hebben begrepen dat je met een join-up altijd een betere band schept (dus ook bij een doodbraaf paard).

Ik vind het nog wel een straf, en straffen is niet verkeerd, zolang je het maar op het juiste moment doet en op de goede manier.

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:16

leuk dat veel mensen niet lijken te weten waar ze over praten...
De hele natural horsemanship wereld lijkt bevooroordeeld tegen monty R, het is ook niet mijn ding, maar zie overal goede dingen in.

Ik denk dat je pas recht van spreken hier hebt, als je zoizo de boeken van Monty R hebt gelezen, zijn laatste nieuweL Mijn trainings methoden in woord en beeld, is een mooi goed te begrijpen boek.
Ook niet zo duur: 27.50 bij www.natuurlijk-ruiterschap.nl

Lees dat eerst eens, wel ben ik het met een deel van de menigte eens dat je moet weten wat je doet voor je aan zoiets begind.
Het is niet zomaar een spel.

rider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:39

linda_davino schreef:
En ik zie het nog steeds niet als straf...
als je een paard echt straft, dan sla je hem volgens mij af....dat is toch een straf.
en al is het een straf, dan zou het volgens mij niet eens zo erg zijn om eens goed te laten zien dat jij de dominante bent en niet je paard.
wij krijgen toch ook wel eens straf, ik ben er nooit slechter van geworden hoor...
je mag best wel eens flink de waarheid vertellen... maar wel als hij het verdient, anders kun je denk ik ook wel flinke schade aanrichten.

Als jij het niet als een straf ziet, mag je je weleens beter gaan verdiepen in het gedrag van paarden.

Join-up is namelijk gewoon een straf, bedoeld als straf, en, door mensen die er verstand van hebben, uitgevoerd als straf.

Er zijn verschillende manieren van trainen, dus verschillende manieren van straffen.

Je kunt een paard ook slaan. Maar gezien onze geringe fysieke kracht vergeleken met die van een paard, maakt dat op den duur weinig indruk.

Ik vind slaan sowieso een uiting van zwakte. Een corrigerende tik mag natuurlijk altijd, zeker als een paard ongevraagd je persoonlijke ruimte binnen treed. Maar echt slaan? Nee... Maar dat terzijde.

Daarom is voor zeer dominante paarden een Join-up dan ook een goede straf. Je komt niet lichamelijk in contact met het dier, dus het paard heeft geen kans om zijn kracht tegen de jouwe uit te proberen.
Een Join-up is puur gebaseerd op bluf. En, mits goed uitgevoerd, werkt het inderdaad.

Daarom vind ik het als straf in sommige gevallen ook goed. Sommige paarden zijn nu eenmaal alleen gevoelig voor een 'machtsvertoon' zoals in een Join-up.

Het is bovendien een taal die zij begrijpen, want het is de taal die de hengst of de alphamerrie ook zou spreken.
Zet maar eens een stel paarden bij elkaar in de wei, en kijk wat e gebeurd. Zij gaan ruzieen om de hierarchie, en je zult hen op een gegeven moment ook dergelijke straffen uit zien delen tegen elkaar.

klaasfeuth schreef:
Ik denk dat je pas recht van spreken hier hebt, als je zoizo de boeken van Monty R hebt gelezen, zijn laatste nieuweL Mijn trainings methoden in woord en beeld, is een mooi goed te begrijpen boek.
Ook niet zo duur: 27.50 bij www.natuurlijk-ruiterschap.nl

Hoewel de term Join-up bij Monty vandaan komt, is hij niet de enige die een dergelijke methode van straf in zijn training intergreerd hoor.

Ik heb weinig van Monty gelezen, omdat ik zijn ego een beetje te groot vind en dat teveel doorschemert in zijn boeken.
Zijn leerling Maxwell heeft een veel prettigere manier van schrijven, begrijpelijker ook.

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:14

Dat je zegt dat ik me maar eens moet gaan verdiepen: ik doe de laatste tijd niks anders. Dat ik een andere mening heb over de join-up wil niet zeggen dat ik geen verstand heb over het gedrag van paarden...
Ik ga niet over dingen praten waarover ik niets weet. Ik heb al een paar boeken van monty gelezen, en over pat parelli, en zo nog veel meer andere mensen en heb veel verschillende kanten 'gezien' over hoe mensen over o.a. het gedrag van paarden denken.
Jij denkt er het ene over en ik het andere.
En ik denk dat er bij elke methode wel 2 kanten aan zitten... een goede en een slechte.

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:53

Ik heb de boeken ook gelezen en ze zijn heel mooi!

Maar een join-up heb ik eigenlijk nog nooit gedaan.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:06

Ik ben ook van mening dat een join-up meer kapot kán maken dan een sterkere band scheppen, wanneer je niet goed weet waar je mee bezig bent.

Stel je voor dat je een paard bent. Een doodbraaf, lief en gehoorzaam paard. Je eigenaar besluit een join-up met jou te doen. Hoewel jij als paard eigenlijk al uiterst bereidt bent je aan te sluiten bij je baasje, hem als leider te accepteren (je bent immers braaf en gehoorzaam), wordt je toch weggestuurd (dat is immers 1 van de dingen die bij de join-up gebeurt). Hoe voel je je dan? Je snapt er geen snars van, je hebt immers niets gedaan, je accepteerde de leidersrol van je baasje, en tóch wordt je weggestuurd. Maargoed, jij wijkt wel voor de lichaamstaal van je baasje, zij is immers de baas. Je gaat smakken, likken, en geeft aan 'ik heb respect voor jou'. Dat had je al, maar nu je weggestuurd bent moet je dat toch weer laten blijken. Je baasje ziet jouw tekens van 'overgave' en stopt met 'wegdrijven'. Jij komt naar binnen en volgt je baasje overal. Je baasje denkt "hoera, ze loopt met me mee, het is gelukt, ik ben de leider, en onze band is veel beter." Jij, als paardje, volgt trouw uit angst om wéér weggestuurd te worden, dat was nu immers ook het geval. En weggestuurd worden is vreselijk, dan ben je op jezelf aangewezen, en ieder paard weet dat dat funest kan zijn.

En stel je nu eens voor dat je een paard bent, dominant en dwars, je hebt eigenlijk totaal geen respect voor je eigenaar. Deze besluit een join-up te doen. Je bent het hier uiteraard niet mee eens, jij bent de baas! Je baasje houdt echter vol, en stuurt jou resoluut weg. Voor jou geen andere optie dan gehoorzamen, en je wijkt voor de druk die je baasje uitoefent op je. Door haar resolute optreden en volharding zie je dat ze eigenlijk wel goede eigenschappen bezit om leider te zijn. Je begint te smakken en te likken, en bent meer en meer bereidt naar haar te luisteren. Wanneer ze de druk weg laat vallen en jij komt naar binnen, beloont ze je. Je denkt: "goh, wat fijn, duidelijkheid. Op háár kan ik bouwen". En als zij wegloopt, volg je haar, jouw leider. En dominant zal je niet gauw meer zijn, ze heeft immers bewezen een goede leider te zijn, je vertrouwt haar nu.

Hier een soort van vrije vertaling van 2 paardengedachtes, dit is wat ik mee voorstel bij een join-up bij een braaf paard (waar een join-up dus duidelijk weinig nut heeft) en bij een dominant paard (waar een join-up wel nut kán hebben). Ik zeg niet dat ik alwetend ben, maar dit is wat ik me erbij voorstel als ik me een beetje inleef in paarden en hoe de hierarchie er in een kudde aan toe gaat.

Ik zie de join-up dus enerzijds wél als een straf, bijvoorbeeld dus bij paarden die zich al 'aangesloten' hebben bij hun eigenaar/verzorger. Anderzijds vindt ik dat het een goede manier kán zijn om dominante paarden jou als leider te laten accepteren.
Ik ben dus niet echt een voorstander, maar ook geen tegenstander van de join-up. Naast de join-up zijn er in mijn ogen tal van andere manieren om de band met je paard te versterken en om jou leidersrol te bevestigen
Mijn verzorgpaard was in het begin best dominant naar mij toe, dit hebben z'n eigenaresse en ik opgelost door kleine oefeningen te doen. Deze zijn minder heftig als een join-up (als zo'n oefening fout gaat maak je dus ook niet meteen veel schade), maar wel heel fijn om nét dat beetje duidelijkheid naar je paard over te brengen dat jij de leider bent en dat hij jou kan vertrouwen

Ik ben het dus roerend met rider eens

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:01

LET OP!!!!!!

DOE NOOIT IETS WAT JE GELEZEN HEBT! ALS JE NIET PRECIES WEET WAAR JE MEE BEZIG BENT KUN JE ZOVEEL VERPESTEN!!!! GA NAAR IEMAND DIE ER VERSTAND VAN HEEFT EN PROFFESIONEEL IS!!

dit is niet banketstaaf bedoeld maar sommige dingen zijn voor jou ook heel gevaarlijk pas dus goed op

groetjes Navanja

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:23

Ik lees hier veel meningsverschillen.
Ik vind 'straf' niet het goede woord. Je zou het ermee kunnen vergelijken, maar eigenlijk is het niet meer dan dat het paard respect voor je gaat tonen.
Ik ben het er wel mee eens, dat als het onnodig is, dat je het dan ook niet moet doen.
En uit die boeken, dat is wel allemaal heel mooi enzo, maar in die boeken hebben ze dat waarschijnlijk alleen maar gebruikt om het verhaal wat 'leuker' te maken. Die boeken die jij hebt gelezen, zijn waarschijnlijk alleen maar voor ontspanning, en dus zullen ze niet die hele techniek in dat boek beschrijven.
Denk dus wel eerst goed na voor je beslist de join-up techniek te gebruiken, of vraag anders iemand die wat meer ervaren is om hulp.

-x- [naam]

rider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:36

o0Bianca0o schreef:
Ik lees hier veel meningsverschillen.
Ik vind 'straf' niet het goede woord. Je zou het ermee kunnen vergelijken, maar eigenlijk is het niet meer dan dat het paard respect voor je gaat tonen.
-x- Bianca

Eigenlijk is het nier meer dan dat het paard respect voor je gaat tonen?

Dat is ALLES waar straf om draait! Je straft een paard toch niet zomaar?

Een voorbeeld;

Een paard bijt mij.
Ik geef het paard een tik op te neus.
Ik doe dat omdat het paard geen respect toont
(want dat is wat bijten is ; respectloosheid)
Het paard leert van deze straf dat hij mij niet mag bijten
Dat hij mij dus met respect moet behandelen.

Elke vorm van straf is bedoeld om respect en gehoorzaamheid van een dier te krijgen.

Je gebruikt een Join-up om respect te krijgen.

Blijkbaar gaf jou paard jou dus geen of onvolvoende respect.

Je straft dit blijk van disrespect af, dmv Join-up.

Dus is een Join-up een straf.

Zo simpel is dat. Dit heeft met de basis van ethologie te maken. Ik heb nu even niet de tijd om dit compleet uit te leggen, maar ik kom er vanavond nog wel even op terug.

linda_davino schreef:
Dat je zegt dat ik me maar eens moet gaan verdiepen: ik doe de laatste tijd niks anders. Dat ik een andere mening heb over de join-up wil niet zeggen dat ik geen verstand heb over het gedrag van paarden...
Ik ga niet over dingen praten waarover ik niets weet. Ik heb al een paar boeken van monty gelezen, en over pat parelli, en zo nog veel meer andere mensen en heb veel verschillende kanten 'gezien' over hoe mensen over o.a. het gedrag van paarden denken.
Jij denkt er het ene over en ik het andere.
En ik denk dat er bij elke methode wel 2 kanten aan zitten... een goede en een slechte.

Het is goed dat je je verdiept, maar alleen boeken van Monty of andere mensen lezen is niet genoeg. Je moet eerst de theorie achter hun methodes begrijpen, en die kun je alleen begrijpen als je kennis neemt van de basis van gedragsleer.
Zonder die achtergrondkennis kun je de theorieen van Join-up niet goed genoeg begrijpen.

Als je basis gedragsleer kende, zou je ook inzien waarom ik aan Join-up refereer als 'straf'.

Zie ook mijn bovenstaande tekst.

Ik zal hier nog even op terug komen als ik meer tijd heb.

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:26

ik begin soms toch wel een beetje te twijfelen over wat nou rechtvaardigheid is, nou ja dat zal ik zelf nog wel een keer gaan uitzoeken door heel wat boeken door te spitten en kijken wat voor argumenten die geven voor de join-up

nou ja ik vind het wel leuk dat je al deze dingen van twee kanten hoord als jullie begrijpen wat ik bedoel je kunt hierdoor zelf wat meer gaan nadenken wat je ermee doet

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:32

mooi is om te zien dat de join up steeds maar weer mensen tegenover elkaar zet, voor en tegenstanders als water en vuur.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:11

andiamo97 schreef:
Ik sluit me aan bij linda_davino. Join-up is absoluut geen straf. Ik lees hier heel veel rare ideen over de join-up methode, maar als je het boek van Monty Roberts gelezen hebt besef je dat het juist een paard-vriendelijke methode is. Dus laten we het er maar op houden dat de mensen die het willen uitvoeren goed moeten weten wat en waarom ze iets gaan doen en vooral goed moeten weten hoe! Want als je het op de verkeerde manier doet heeft het nog geen nut en ontstaat er verwarring tussen jou en je paard.

Join-up is wél een straf, dat zegt Monty Roberts ook als hij de paarden bestudeert, een veulen loopt te kloten en word eruit gestuurt dus is dat straf!
Voor Monty Roberts was het een paardvriendelijke methode omdat hij het inbreken gewend was.

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 08:32

dus als monty dat zegt is het wel een straf, maar als hij zei dat dat niet zo is, dan was het eigenlijk toch nog steeds een straf? tenminste, ik denk dat je zo wel zou reageren. of heb ik het mis?

@ rider, over die basis gedragsleer, heb je helemaal gelijk in. maar ik heb ook veel boeken gelezen die helemaal terug gaan, naar hoe het gedrag van nu is ontstaan ( van Gerhart Gerweck, staat best veel in ) en dat gaat helemaal niet over een join-up of iets dergelijks. alleen over het paard zelf en feiten.
ja okee hij heeft het allemaal over de psyche, maar ik bedoel dan echt over hoe het paard zich gedraagt. dus ik weet er echt wel het 1 en ander van af....
maar over een paar jaar weet ik nog veeeel meer, hoop ik, en dan kan het best zijn dat ik er ook heel anders tegenaan kijk...
moet eerlijk toegeven dat ik pas de laatste tijd echt kijk naar het gedrag in de praktijk, want met alleen boeken kom je er ook zeker niet nee. maar met die boeken leer ik wel beter begrijpen waarom ze bepaalde dingen doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:14

Heel veel mensen hebben het in dit topic over paardengedrag en dat paarden een join up als straf ervaren. Maar zodra ze het over straf hebben denken ze weer als een mens. Wat een paard vooral wil is duidelijkheid over de leiderschapsverhoudingen en de zekerheid dat de leider zijn verantwoordelijkheden in elke situatie aan kan. Een join up is veel meer een herbevestiging van je leiderschap dan een straf. Wat je met een join up tegen een paard zegt is: "he denk er even aan, ik ben nog steeds jouw leider en ik bepaal dus wat er gebeurt". Het geeft het paard het gevoel dat jij je nog steeds van je verantwoordelijkheden bewust bent en dat hij dus nog steeds zeker bij jou is en dat jij ervoor zorgt dat hij alle situaties kan overleven. Dit is voor een paard veel belangrijker dan die "straf". Daarom is het ook onzin dat je het alleen met dominante paarden kan of moet doen. Elk paard wil graag die zekerheid hebben dat jij je taak nog steeds aankan.

Een ander punt is het zomaar even uitvoeren van een een join up. Als je op basis een roman dit even denkt uit te voeren is de kans heel groot dat het mis gaat. Je moet en de lichaamstaal van het paard goed kunnen intepreteren en je moet je heel goed bewust zijn van wat je met je eigen lichaamstaal zegt. Dat kan je niet uit een boek leren. Een join up en andere manieren van communiceren via lichaamtaal kan je alleen via goede instructie leren, waarbij je verteld wordt wat het paard nu "zegt" en nog veel belangrijker wat jij op dat moment met jouw lichaamtaal zegt.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:38

Ik ben het met een aantal schrijvers eens dat het interessant is om te zien wat dit onderwerp bij mensen losmaakt.

Het wegsturen uit de kudde is inderdaad een straf voor het paard. In het wild kan deze situatie heel lang duren. Een goed uitgevoerde join up mag nooit langer duren dan een minuut of 4, 5. Wij gebruiken het vaak om een start te maken met onze samenwerking. Zet je 2 paarden in de wei die elkaar niet kennen zullen ze onmiddelijk dezelfde communicatie laten zien. ER wordt afgetast hoe de verhoudningen liggen. Als dat eenmaal duidelijk is, zie je ze dat soms nog even doen aan het begin, maar vaak ook niet meer. Zo kun je dus ook werken met de join up.

Mensen die de ervaring hebben van een paard dat ernstig getraumatiseerd kwam (zie een reactie hierboven) en daarna een veel makkelijker en vriendelijk paard hebben (en dat na 30 minuten met Monty) kan bewijzen dat het werkt. Uiteindelijk is dat het enige bewijs. Werkt het positief of negatief voor je paard? Is hij daarna veel vrolijker en makkelijker benaderbaar?

Ik krijg regelmatig emails van mensen die hun join up beschrijven, soms een proces van 1,5 uur. Dat is natuurlijk niet goed, en is het inderdaad een situatie die niet wenselijk is. Doe je een join up goed, dan is het een communicatie waarbij er geen slagen of falen is. Het is een interactie met een startpunt om te leren met wat voor soort paard we werken en kan een idee geven hoe je het paard het beste kunt helpen met zijn probleem.

Wanneer je naar Monty en zijn methode kijkt en je bent het niet eens met zijn join up methode. prima. Lees ook hoe hij ander problemen aanpakt en de wijze van denken. Het is vaak ongelofelijk hoe snel paarden hun problemen kunnen overwinnen als je denkt vanuit de taal van het paard.

Ik werk met hem overal in de wereld. Ik was een van de meest kritische mensen over zijn methode. Ik ben een groot fan geworden van zijn respect voor paarden en mensen. We zijn het zeker niet altijd over alles eens, maar de openheid en manier van wederzijds respect is voor mij een verademing. Daarbij is zijn kennis van paarden en paardgedrag enorm.

Groeten,

Annemarie van der Toorn

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:16

... amen

b.t.w. gaaf dat je met hem werkt...

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 19:57

ik ben het wel eens met degene die zeggen dat je om je paard te begrijpen niet voldoende hebt aan boeken. ik vind eigenlijk dat je een boek moet gaan lezen en daarna moet gaan kijken of je dingen uit het boek herkend wat jou paard als lichaamstaal uit om jou iets duidelijk te maken. als je die lichaamstaal beter leerd te begrijpen kun je verder gaan kijken naar hoe het paard op een join-up reageerd maar voordat je dat doet moet je eerst zelf wel snappen wat jij het paard verteld en hoe je hem bepaalde dingen het beste duidelijk kan maken.

Ik ben het persoonlijk eens met karl66 en dan vooral met dit regeltje 'He denk er even aan, ik ben nog steeds jouw leider en ik bepaal dus wat er gebeurt' dat is hoe ik er zelf ook over denk.

ik vind het trouwens erg leuk dat er zoveel reacties op zo'n onderwerp als deze worden geplaatst want toen ik dit topic startte had ik niet verwacht dat zoveel mensen het kenden. ik vind het een leuk onderwerp om het over te hebben omdat je heel veel reacties krijgt en veel mensen hun mening duidelijk aangeven. ik vind het leuk tot hoe ver de reacties zijn en er mogen er natuurlijk meer bij

ik wil wel nog ff een herinnering geven dat je iedereen zijn mening moet respecteren en tot nu toe is dat goed gegaan en dat wil ik heel graag zo houden ik verwacht niet dat het gebeurd ofzo dat jullie om een mening ruzie gaan lopen maken via bokt.nl maar voor de zekerheid

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:08

@ linda_davino: Jij zegt dat een join-up geen straf is.. En je zegt dat de dominante merrie in de kudde het ook doet. Inderdaad doet de leidende merrie dat, maar denk je nou echt dat ze dat voor de lol doet? Zo van ik stuur hem ff weg..! Tuurlijk doet ze dat als straf.. hoe kun je nu dan beweren dat het geen straf is? snap je niet helemaal!