Voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:55

Appels vergeet ik ook altijd te geven Mijn opa heeft een hele grote boomgaard, en ik krijg dus weleens een hele zak vol met appels, en dan neem ik ze mee, leg ze in mn kast en merk ze pas weer op als het naar verotte appels gaat stinken

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 23:39

Hihi, dat heb ik ook altijd, maar dan met de wortelen
Ben altijd blij als de wortelen tijd weer begint, eerste zak gaat altijd goed, in 1 week leeg met 7 paardjes (ze krijgen dus niet echt veel van mij) 2e zak ligt dan al 2 weken en na de 3e zak vergeet ik ze gewoon tot het begint te stinken.........

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:43

OOOOO wat erg, dat heb ik nu nooit alleen met t brood, maar dat geeft dus achteraf niet begrijp ik

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:09

Mijn pony's (welsh cobs) lopen bijna allemaal het hele jaar door 24/7 buiten. Verdeeld in 2-3 groepen, jonge pony's veulen t/m 3 jarigen en drachtige/zogende merries + de hengst.
De hoogdrachtige merries komen meestal zo'n 6-8 weken voor het veulenen 's nachts op stal en gaan zodra het weer het toelaat na het veulenen weer 24/7 het land op.
Mijn 30 jarige ruin komt in de winter wel op stal. Hij heeft cushing en daardoor veel problemen met zijn vacht die niet meer waterdicht is en hij wordt stijf als het echt vochtig en koud is buiten.

In de zomer staan ze op redelijk volle weiden en krijgen ze niets bijgevoerd.
In het najaar krijgen ze voordroogkuil van eigen land. De drachtige merries en de hengst begin ik vanaf dat moment ook brok bij te voeren, op het oog dus rond deze tijd meestal een handje tot een halve schep p/d, afhankelijk van het verse gras wat er nog staat en de conditie van de merries. De hengst krijgt nu tijdelijk een volle schep per dag om weer wat vlees te krijgen voor de winter, hij heeft een redelijk intensief dekseizoen achter de rug.
De jonge pony's krijgen pas later in het seizoen brok bijgevoerd, zij doen het erg goed op gras en voordroogkuil.
In de winter is het kuil onbeperkt.

Helaas hebben de fruitbomen het hier erg slecht gehad afgelopen voorjaar dus er zitten bijna geen appels aan. Nog even wachten dus op de wortels, daar krijgen ze een aardige hoeveelheid van in de winter.

De brok die ik voer is Pavo merriebrok en veulenbrok.
De juiste verhoudingen voor drachtige merries en jonge dieren. Plus dat ik de dieren hier altijd buiten moet voeren in losse bakjes die ze snel omgooien dus muesli is geen optie.
Deze redelijk grote brok kunnen ze ook weer uit het gras vissen als ze de bak omgooien, zonder al te veel zand mee te eten...
Ik weet het, niet de meest 'natuurlijke' brok. Maar wel met de juiste verhoudingen die ik in een brok zoek. Plus dat het een dure maar in verhouding een betaalbare brok is in vergelijking met meer natuurlijkere voeding. En aangezien ik er hier niet 1 maar op dit moment 16 heb lopen (incl. pension/opfok klanten)...

Ik ben op dit moment aan het rondkijken voor mineralenblokken die ook buiten (in de regen) kunnen hangen zonder weg te spoelen en heb de horslyx op het oog.
Hebben jullie misschien nog andere ideeën over mineralenblokken voor buiten? Er is geen schuilstal aanwezig en de pony's zijn vreselijke slopers dus los op de grond of een afdakje boven het blok schroeven op een paal valt eigenlijk al af...

Verder krijgen ze geen toevoegingen erbij. Hooguit dat mijn oude ruin soms tijdelijk geweekte grasbrok krijgt op momenten dat hij slecht ruwvoer eet. Hij heeft niet veel kiezen meer en met grasbrok krijgt hij nog voldoende ruwvoer binnen.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:16

Wat is er dan zo slecht aan brood? Dat paard van mij krijgt zijn hele leven al brood Waar ik altijd het voer koop die zeggen dat brood harstikke goed voor ze is kan geen brokken tegenop.

Maar die van mij krijgt zomers: schep kruimels, 3 broodjes en een plak hooi 2x per dag

's winters: een suikterbiet, schep kruimels, 3 broodjes, een wortel, en een hooiruif vol met hooi. ook 2x per dag.

Maar ik snap nu nog echt niet dat brood slecht is. Wat ik er allemaal van hoor is dat het super goed is. Zolang het maar niet beschimmelt is of vers (gaat het aan het gehemelte plakken)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 09:23

Ah, zo'n horselyx zit in een emmer.
Ik wilde net zeggen dat ik ooit eens een lik ding heb gehad hier, op basis van kruiden en die zat ook in een emmer, geen idee of dit de zelfde was.
Ik had hem op het land bij Eirian en Liam staan en vooral Eirian hing de hele dag aan dat ding, toen hij eenmaal wat op begon te raken ging ze met haar hele hoofd in de emmer zodat ze dus volledig onder zat ze vond het dus erg lekker
Misschien was het ook wel horselyx die ik had, hij viel in ieder geval goed in de smaak, bij de anderen kon ik hem niet neerzetten (ik had er maar 1, meer was een beter plan geweest) want die vonden hem ook zo lekker dat ze erom gingen vechten, dus bij hun heb ik hem maar weggehaald
Ik zit er dus ook aan te denken om er deze winter een aantal neer te zetten.
Die ik toen had was overigens goed regenproof hoor, was niet in een dag verdwenen in ieder geval (tenminste, niet door regen wel door Eirian )

@Maaike14, Smurf zegt niet dat brood in het algemeen slecht is maar voor het ene paard kan het slecht zijn en voor het andere paard niet. Wil je dat zeker weten zal je het voer uit moeten laten pendelen.
En vers brood plakt niet alleen aan het gehemelte hoor, kunnen ook hele lelijke slokdarm verstoppingen van komen weet ik helaas uit eigen ervaring....

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:03

Cookies schreef:
Mijn haflinger en nrps-er krijgen allebei krap een half schepje muesli met wat vitamine/mineralenkorrel. En die ouwe van mij krijgt 2 x per dag 1 schep pulp en een halve schep slobber en 's avonds krijgt hij ook nog wat muesli erbij en wat vitamines. Verder krijgt hij ook hooi maar daar murmeld ie maar wat mee. Overdag loopt ie op het gras. Ik heb een poos luzerne gevoerd maar dat blieft ie niet meer. Als ik het nu door zijn eten heen doe dan flikkert ie het met bak en al naar buiten. Eigenwijs ding!

Dat had ik met zorro ook. Een jaar lang lucerne gegeven waar hij van smulder omdat hij amper hooi naar binnen kreeg en hij liet het steeds meer staan tot hij het helemaal niet meer at rare paarden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:08

smurf schreef:
dan hoop ik voo rje dat het bij jullie niet zulk noodweer is als hier op dit moment, ik heb net besloten dat ik morgen een trailer vlas ga halen en m'n stal klaar ga maken, dit is echt te gek, de paarden staat tot over hun hoeven in het water hier o de wei

Het viel volgens mij mee vanacht ik slaap onder het dak namelijk en dan hoor ik altijd makkelijk als het hard tekeer gaat want slaap ook nog eens heel licht

Vooraan in het land kunnen ze wel zwemmen maar achterin ligt het voor mijn idee wat hoger. Geloof dat er nu weer wat beter weer voorspeld word. En krijg jij te horen als ze naar binnen moeten van de stalhouder?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:26

Citaat:
En krijg jij te horen als ze naar binnen moeten van de stalhouder?

dat hoop ik wel, want ik moet eerst vlas bestellen en m'n stal in orde maken voor ie naar binnen kan........

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:32

Ik zie best weer op tegen de stalperiode. Weer met voeren dubben, aan het einde van de dag paard weer binnen halen dus weer je dagindeling daar op aanpassen en weer uitmesten dat heb ik niet gemist eigenlijk maar ja.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:34

T@nj@ schreef:
@Maaike14, Smurf zegt niet dat brood in het algemeen slecht is maar voor het ene paard kan het slecht zijn en voor het andere paard niet. Wil je dat zeker weten zal je het voer uit moeten laten pendelen.
En vers brood plakt niet alleen aan het gehemelte hoor, kunnen ook hele lelijke slokdarm verstoppingen van komen weet ik helaas uit eigen ervaring....

Het is wel zo dat een zetmeel- en suikeroverschot er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat de bacterien in de dikke darm van het paard gedood worden en zo het spijsverteringsproces van het paard verstoren. Uiteindelijk kan dat zorgen voor bijvoorbeeld koliek en hoefbevangenheid.
Dat is dus hetzelfde effect eigenlijk als fructaan kan veroorzaken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:06

@ Tanja, de horslyx schijnt ook echt waterafstotend te zijn ofzo, neemt ook geen vocht op en ze worden ook in bakken gemaakt voor op de weide.
En als het uit Engeland komt en dan nog voor gebruik buiten geschikt is, dan moet het wel werken
Ik wil binnenkort eerst een proefbakje proberen om te kijken of ze het lusten. Heb weinig zin om een paar grote bakken te kopen als ze er niets mee doen.

Na wekenlang geen drup regen, is de waterstand hier de afgelopen 2 dagen weer goed bijgevuld
Gelukkig liggen de weilanden er nog goed bij, ik heb zelfs nog 2 groepen op de zomerweides lopen.
1 daarvan is dit voorjaar gedraineerd en daar staat nog geen plas op.
De winterweides liggen hoger en zijn de hele winter goed te gebruiken.
In de zomer gebruik ik die stukken om te kuilen dus als ze het in de winter wat kapot lopen is dat geen ramp. Het hersteld zich weer prima.
Voor mij dus gelukkig erg weinig paarden op stal in de winter...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:08

De weilanden hier zijn toch behoorlijk nat geworden. Gelukkig liggen ze naast een beek, dus dat zorgt voor een goede afwatering. Ook is het zandgrond. Weinig te klagen hier dus!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 17:49

Hier heeft het alleen vannacht wat geregend en gisteren wat, valt best mee dus, land is nog lekker droog.
Alleen vanmiddag, toen liep ik met natuurmonumenten hier op excursie op de hei, lekker zonnetje erbij, heerlijk weertje voor zo iets.
Begint het me daar toch ineens te storten zeg! Tot op mijn bilnaat nat ik was natuurlijk weer zo slim om alleen een fleece vest aan te doen en geen paraplu mee te nemen (zelfs de boswachter liep onder een plu en ik maar bikkel zijn )

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:14

Kinke krijgt veel hooi, voor het lekkere een klein beetje subli granenmix en soms es een kruidensnoepje of een appeltje. De bomen hangen hier vol, dus da's geen probleem. Verder ben ik weer aan het opbouwen met gras, ze mag nu een half uurtje op de wei die een week of 3 geleden gehooid is. Dit voer ik dan op met een kwartiertje per een x-aantal dagen en alleen 's avonds (de zon schijnt nu teveel en ik ben bang dat ze dan bevangen raakt). Ik denk niet dat ik haar op de huidige wei de hele dag durf laten lopen.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:30

Kate staat 24/7 buiten, zonder schuildak, maar wel alle mogelijkheden om uit de wind te staan. Ze heeft voor mijn gemoedsrust een regendeken op, maar zou deze qua vacht vermoedelijk niet nodig hebben. Kate staat met haar vriendin (en mede-haflinger) op de zandpaddock en krijgt onbeperkt hooi. Vers gras krijgen ze alleen als het heel erg heet is, ondat het dan te warm is in de paddock. Natuurlijk mogen ze ook, in herfst en winter, af en toe een paar uur op het gras lopen.

Kate krijgt weinig vers gras om de simpele reden dat ze daar heel erg snel dik van wordt. Daarom krijgt ze ook geen biks. In de winter, als het erg hard vriest krijgen ze soms wat slobber. Verder krijgen ze iedere dag een handje PAVO vital korrels en 2 keer per week gekookte lijnzaad.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 00:37

missnynke schreef:
mijn haflingers krijgen een halve kilo granen (puur natuur van equisanum), mijn kwpn'er krijgt dat ook, met daarnaast een kilo sportbrok en een kilo mais (omdat hij wat schraal werd de laatste tijd)
verder krijgen ze vooral ruwvoer (hooi/kuil)

ik voer ook de granenmix van equisanum. waar koop jij het als ik vragen mag?
hoe is jouw ervaring met de granenmix? Woestein hier op bokt was er erg tevreden over, hij zag er beter uit en liep ook beter. dit merkte ze na ongeveer een half jaar. gam zit in november een half jaar op dit voer maar ik merk geen verschil tot nu toe.

verder krijgt gam hooi en winterdag wat zeewier.
hij wordt nogal nerveus en rennerig in het rijden als hij kuilgras en brok krijgt. voor mij onhandelbaar, niet meer te stoppen en voor zichzelf lijkt het me ook niet prettig, als hij zo in zijn vel steekt.

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:49

Bij ons geen krachtvoer, wel ruwvoer!

Alles staat hier altijd buiten op de verschillende weilanden dus ganse jaar gras.

Wel krijgen ze in de periode waarop het gras minder van kwaliteit is, onbeperkt hooi van eigen weilanden.

Verder is er altijd stro om te knabbelen aanwezig in de loopstal.

Sochtends krijgen ze altijd luzerne van Hartogg in hun eigen bak op het plein, hierin zit dan ook nog look en appelazijn.

Op de weide staat een 50 kg ton met horslyckx om de tekorten op te vangen. En inderdaad waterafstotend. Wij doen er ongeveer 3 weken mee. De paarden regelen de opname afhankelijk van de behoefte.

Af en toe in de zomer en vooral in de winter krijgen ze 25 kg wortels op de weide verspreid en verschillende soorten fruit. Een mix samengesteld voor elk paard met het fruit dat hij of zij het lekkerst vind (banaan, appel, nectarine, appelsien, pruim, druif, sharon, peer,..).

Jaarlijks wordt er van alle paarden een bloed en mestonderzoek gedaan om te zien hoe ze het doen...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 20:48

Waaah 50kg horselyx, dat is nogal wat zeg, dat ze van die grote dingen verkopen!

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:15

Ja, ze verkopen ze wel maar blijkbaar zijn we de enigste in België die in de zomer/herfstperiode deze hoeveelheden afnemen!!!

We zitten dus in de knoei op het moment.

We zijn immers aan het sukkelen met 5 kg potjes omdat Joppack (belgische verdeler) momenteel moeilijk kan leveren. Blijkbaar problemen met Engeland en daar hebben we ook al mee gebeld...

En 5kg is hier op 24 u op... en ze hebben geen andere meer... dus nog voor 1 dag en het is gedaan!

Das waar ik echt van baal, de paarden en vooral de veulens hebben ze nodig en we geraken er niet aan...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 23:08

Dat is idd. balen!
Ik heb even gezocht bij mijn leverancier maar die heeft ze al helemaal niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:58

Op dit moment krijgen mijn pony's het volgende:

Amanda (haflinger die te dik is)
's Ochtends en 's avonds 100 gram Basisbrok (Pavo), dit omdat ze anders Dewi gaat lopen pesten.
Op de middag staat ze 3 tot 5 uur op een redelijk korte wei op het moment. Normaal is hij vet, maar het is aan het eind van het seizoen.

Dewi (Tinker die moet aankomen na veulen)
's Ochtends: 750 gram Pavo Condition X

Ze gaat 5 tot 8 uur op dezelfde wei als Amanda.

's Avonds: 750 gram Pavo Conditon X + 300 gram Maisvlokken (+ 2 eetlepels zonnebloemolie + 2 scheppen Tarwezemelen als ze gewerkt heeft)

Verder krijgen ze bij de brok-voerbeurten ook ongeveer 1/3 plak stro (van die grote balen). Mijn graszaadhooi bleek nl veels te krachtig te zijn door de zomer, dus staan ze tijdelijk op stro. Als het lukt wil ik nog een paar balen Roodzwenk gaan kopen

En nu in het seizoen krijgen ze wel eens een kleine suikerbiet.

Verder staan ze permanent op een paddock waar ze gras onder en boven de draad doorvreten. Bladeren van de wilgeboom trekken. Beschikking over een witte zoutliksteen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:04

Niet om het een of het ander, maar onze wei is op het moment best vet hoor....

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:59

Dat valt mij ook op ja... Kate was nog aardig in model tot voor een maand geleden. Nu is ze baggervet... het lijkt wel alsof er pokon in dat gras zit. Helaas voor Kate, die krijgt nu alleen nog maar hooi en mag niet meer op het gras.

Qua suikers zal het nu wel meevallen, maar het eiwit is even hoog als in mei (zegt het voedernormenboekje en dat geloof ik wel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:03

Ja, kan best dat ie bij jullie nog vet is, maar hier niet meer Boel staat kort en aan het gras is gewoon te zien dat ie niet meer zo vol is