Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 12:52

Mijn Noriker gaat gewoon heel dom staan kijken als mijn lichaamstaal niet duidelijk genoeg is en doet dus helemaal niets, behalve geduldig wachten tot ik het beter doe.....

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:58

daar leer je het eigenlijk ook weer beter van... want als ik het nu bij een ander paard moet doen wordt het voor mij veel moeilijker

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:00

Citaat:
Mijn Noriker gaat gewoon heel dom staan kijken als mijn lichaamstaal niet duidelijk genoeg is en doet dus helemaal niets, behalve geduldig wachten tot ik het beter doe.....
Dat is niet dom,maar natuurlijk!
Gewoon en heel normaal voor een paard.
(dus je paard is in ieder geval in orde )

Ik heb vandaag weer ge-parellied,en ze vind het heel normaal wat ik allemaal doe,behalve dat achteruit aan de leadrope,dat vind ze dus niks...
Ik zal het echt fout doen,maar wat???
Ik kan het op stal niemand vragen,want die doen er niet aan,dus ze krabben achter hun oor,en denken dat ik gek ben..
Maar zo doe ik het:
Ik sta zo'n 3 meter van haar af,met tussen ons de leadrope.
Ik sta rechtop,en zwiebel heen en weer met de leadrope,zodat het golft,en dan doet ze dus haar hoofd gewoon omhoog,en blijft stom staan.
Hoe harder ik ga zwiebelen en zwaaien,hoe hoger ze haar hoofd doet..
Ik weet dat ze heel gevoelig is voor aanraking enz. want als ik mijn hand op haar hoofd leg en een beetje druk zet,loopt ze wel achteruit...
Wat kan ik doen om haar aan de leadrope achteruit te laten lopen?
(beschrijf eens hoe jullie het doen?)

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:21

Ik wil er wel graag mee gaan beginnen... Maar een (nieuw) L1 pakket is veel te duur voor mij... dus ik moet of nog een jaar wachten tot mn verjaardag, of een goedkope 2de hands vinden... Iemand die er toevallig nog een te koop heeft?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:32

Citaat:
Iemand die er toevallig nog een te koop heeft
Dat vroeg ik vorige pagina ook al..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:35

Tinkerloos, mijn knollie reageert precies hetzelfde

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:36

tja,maar wat doen we er dan aan??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 16:41

daarvoor heb je dus het pakket nodig blijkbaar....

je werkt altijd met 4 fases, achteruit is de yoyo game, fase 1 is: life up, Schwiegermutterblick, je wijsvinger heen en weer schudden, gaat ie niet, fase 2.... je pols erbij heen en weer, gaat ie niet fase 3: je elleboog naar buiten en vanaf je wijsvinger t/m je elleboog heen en weer, fase 4 is het hele touw net zo lang heen en weer tot ie 1 stapje doet en dan direct life down....

Maar voor de yoyo game zit porcupine daar laat je je paard ook op diverse manieren achteruit lopen.......en je mag pas verder met de games als ze het beheersen.

game 1: friendly
game 2: procupine
game 3: driving
game 4: yoyo
game 5: circling
game 6: sideways
game 7: squeeze

en dan nog een hele lijst met tasks, die kan je downloaden op www.parelli.nl b.v. je paard staat los en je vraag alle 4 de voeten op de juiste manier, maar wel vanaf 1 kant..... en niet aan de vetlokken trekken, zoals ze in Nederland doen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 16:42

wat je eraan moet doen???? Het pakket kopen!!! En les nemen bij iemand die minstens level 3 is, ik heb mazzel, mijn bekapper is bij Parelli himself opgeleid en die helpt mij steeds een stapje verder

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:42

als ik dat wist...had ik het al opgelost
ik vind het eigenlijk prima zoals het nu gaat, toen ik haar net had gekocht moest ik echt kracht zetten op het touw en haar achteruit duwen, nu gaat ze op zeer lichte druk van mn hand op haar borst.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:43

Smurf, ik heb het pakket al

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 16:47

dan iemand zoeken met die op een hoger level werkt, die je verder kan helpen, doet wonderen hoor!

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:50

Wat is pirellie (bloos) is dat een proefje waar in je ook moet springe?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:51

Smurf,kan jij niet eens mij komen helpen in het week-end?
(ik haal je op,en breng je weer thuis)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:53

uiteraard....dat snap ik, wie weet komt het er tzt weer van, als ik alle zaakjes weer op orde heb. Had een mailtje dat Kinke per 1 november welkom is op de pensionstalling
Ik heb geen ervaring met pensionstallingen dus ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Het is de bedoeling dat ze bij de 2 andere merries in de wei komt. Ben benieuwd of hare zwarte hoogheid zich de gras van het brood laat eten of dat ze binnen no time weer beslist dat zij de leidster is

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:53

Mleen, nee....da's toch iets anders hoor.
Ken je de film Horsewhisperen? zoiets dus.
kijk anders eens op www.parelli.nl

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:54

Dankje

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 17:02

Tinkerloos schreef:
Smurf,kan jij niet eens mij komen helpen in het week-end?
(ik haal je op,en breng je weer thuis)

helaas, ik kan je niet helpen, ik ben zelf net klaar met level 1.... je moet echt iemand zoeken die level 3 doet

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:11

ik vind het superknap van je dat je al door level 1 bent Smurf, zover moet ik nog zien te komen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 17:18

ik heb verder wel alles laten vallen hoor, heb tussendoor zelfs de bak niet gesleept en ik doe alles op de Parelli-manier: uit de wei halen, terug brengen, poetsen, eten echt alles, dan schiet het het beste op.

Een kennis van me doet haar paard samen met iemand die niets met Parelli heeft en dus op de "normal" manier met het paard om gaat en die is net bij game 3 of zo en we zijn tegelijk begonnen.

Nu ben ik ook wel erg consequent hoor, bij het vervelende af...

Eddy Modde adviseerde me per mail in het begin om er snel doorheen te gaan, en pas achteraf de oefeningen te perfectioneren, daar ben ik nu mee begig, in afwachting van het nieuwe level 2 pakket, dat nog niet in Nederland uit is.

Er zat ook druk op bij mij, want 9 sept. werd Morrie bekapt en hij moest netjes luisteren en los kunnen staan dan en dat kon ie...

Wat ook leuk is, is de games op een heel andere plek te doen, normaal doe ik het in de bak, maar soms ook ergens op het erf, dan is het weer heel spannend en anders

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 17:28

Mleen schreef:
Wat is pirellie (bloos) is dat een proefje waar in je ook moet springe?

Pirelli is toch een autobandenfabrikant????

Springen ga je pas bij level 3 doen meen ik....... wij aaien onze paarden met een lange (wortel)stok om mee te beginnen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:33

'k blijf erbij Smurf, echt toppie

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:41

smurf schreef:
ik heb verder wel alles laten vallen hoor, heb tussendoor zelfs de bak niet gesleept en ik doe alles op de Parelli-manier: uit de wei halen, terug brengen, poetsen, eten echt alles, dan schiet het het beste op.

Een kennis van me doet haar paard samen met iemand die niets met Parelli heeft en dus op de "normal" manier met het paard om gaat en die is net bij game 3 of zo en we zijn tegelijk begonnen.

Daar zit ik dus een beetje mee. De fjord (Guusje) waar ik nu net mee begonnen ben heeft rug en schouder problemen en daarom moet ik haar regelmatig longeren, masseren en oefeningen met haar benen doen.

Ik had al wel bedacht om de eerste paar dagen alleen maar parelli te gaan doen en daarna ook weer de andere dingen. Maar toch denk ik dat het best wel verwarrend voor haar zou zijn.
Ze heeft bijvoorbeeld met de friendly game nog wat problemen als ik haar linkerschouder aan wil raken. Na een tijdje lukt dat wel maar ik moet er wel wat moeite voordoen. Maar die zelfde schouder moet ik ook masseren en het been laten strekken naar beide kanten. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 17:48

ik zou heeeeel veeeeeel friendly doen, volgens degene die mij helpt, is dat de basis van alles, je kan ook friendly doen met de string of met je leadrope en zelfs met je handen

Longeren lijkt me erg verwarrend al sje ook Parelli doet of je moet het op de circling-manier doen. Mijn paard heeft veel last van systeemscheiding, als ik hem een stalhalster om knoop, is ie weer even lomp en vervelend als vroeger, evenals wannneer hij benaderd wordt door iemand van "vroeger".....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:15

marina schreef:
Ik doe het ook.
Een paar maandjes heb ik hel L1 pakket gehad, ondertussen is die alweer verkocht. Leuk programma, maar L2 hoef ik niet zo nodig te hebben.
Rijden doe ik sowieso niet op de parelli manier.

zonde, bij level 2 wordt het pas enigzins boeiend