Karl66 schreef:Mensen zijn ook kuddedieren en die verschrikkelijk zware straf wordt door de leidmerrie regelmatig gebruikt om een jong paard dat vervelend is even op zijn nummer te zetten. Dit is een voor paarden vergelijkbare straf met het op de trap zitten.
Voor alle duidelijkheid, wat ik in mijn eerste reactie al zei, ga er niet zelf mee lopen aanklooien maar haal er goede instructie bij.
Ik denk toch dat paarden wat meer waarde aan hun kudde hechten dan mensen hoor. Een paard de kudde uit sturen is denk ik een ergere straf dan een kind even op de trap zetten ...
Maargoed, even on topic. Ik zou ook gewoon gaan longeren en verder goed consequent zijn, dan heb je vast geen join up nodig en op deze manier kan het ook alleen meer kwaad dan goed.
) zijn zonden mag overdenken, al rondlopend rond de kudde. Op het moment dat hij aangeeft dat hij begrijpt dat hij fout zat en dat hij naar de merrie moet luisteren mag hij de kudde weer inkomen.
Ik doe ook aan parelli en heb zondag zo`n mooie demo van Birger Gieseke gezien en daarna een demo van Janet Bos. Echt zo insprirerend en er vallen dan ook weer zoveel kwartjes. Ik post hier eigenlijk nooit, maar dit moest ik even kwijt. 
... en de 'join-up' bestond ook al veel langer (het schijnt zelfs dat zijn vader al een soort join-up toepaste, hoewel Monty dat zelf keihard ontkent). Wat is eigenlijk de methode van Monty? Ach, misschien moeten we hier maar niet verder op ingaan, daar heeft de TS ook niks aan.
(elke keer staat er een (r) achter). Ik neem aan dat hij de term geregistreerd heeft, maar waarom?