De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:43

Citaat:
maar wie speelde er nu het meest met die bal

Roos moest haar energie kwijt en het waaide heel hard, die bal waaide steeds naar de merrie-plaat en daar raakten de merries van in de stress....

Citaat:
Smurf, toen je op die bal zat, hoe vaak heb je achterover op je rug in het zand gelegen omdat je een zet kreeg van Morrie?

niet 1 keer, toen Roos op de bal ging zitten, wilde Morrie niet komen, vond ie eng, bij mij kwam ie meteen, hij zette zelfs heel voorzichtig (!) een voorvoet op m'n been! Wie hem dat geleerd heeft weet ik niet, ik vond het wel eng, maar hij deed het keurig!

Afbeelding dit was de aanzet, het moment dat ie het deed, heeft Roos gemist, zo verbaasd was ze!

wie denkt dat Morrie log en lomp is, moet dit filmpje ff bekijken Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:46

Voortaan dus jouw bovenbeen ipv een hoefbokje Pling

Hij gaat hard zeg op die filmpjes! Super!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:59

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 20:23

*Roos* schreef:
Hee deel 2! Goed bezig!

En leuk om te zien dat Barry ook is opgenomen in de lijst. Ik ben fan van Barry haha. Lente dankt haar ijzersterke en toch poezelige voetjes aan hem Haha!

Heb het maar zo opgelost, hopende dat je daar mee accoord ging Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 20:25

Filmpje met Roos is leuk Smurf!!

Ik moet gewoon heel erg lang wachten voordat ie het doet! Maar hij is gespot!

Leuk dat er allemaal nieuwe mensen bijgekomen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:40

Bij mij doen de filmpjes het niet Verdrietig Ik zie alleen een vierkantje.

Net de belastingaangifte gedaan, tjonge wat en bevalling is dat toch elke keer weer. Maar zolang het nog wat oplevert ... Clown

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:05

Gave filmpjes Smurf, Morrie is net een ballerina Haha!
Vriendlief en ik hebben gepoogd een bitloos touwhoofdstel te knopen....pfffff...dat viel niet mee Haha!
Maar hij zit in elkaar, nu nog passen bij de zwarte dame. Mocht het resultaat toonbaar zijn dan maak ik nog wel een foto Ja

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:35

Hallo allemaal ik heb een vraagje Wie kan mij hier een antwoord op geven
viewtopic.php?f=3&t=384312&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Ik ben een beetje radeloos.
Mijn grootste vraag is eigenlijk, wordt zo'n zool weer dikker.
Ik zit er eigenlijk aan te denken mijn paard natuurlijk te laten bekappen ( weg die ijzers) en haar dan de hele zomer op het land te zetten, eigenlijk als soort laatste redmiddel.
Zooltjes gaat echt niet meer haar hoeven gaan hier echt kapot van en daarbij komt dat ze een steile en een platte voorvoet heeft.
Ik wil gewoon van die rotijzers af maar omdat ze zoooo gevoellig is is het best een grote stap, HELP!!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:47

irish_lady schreef:
Ook als ze al een tijd via dezelfde methode bekapt worden? En dan elke keer weer kreupel?

ik heb de strasser methode ook uitgeprobeerd. was er niet tevreden over. mijn paarden zijn niet "van de ijzers afgehaald". ze liepen al blootsvoets, en hele tijd. ze gingen allemaal gevoelig over steentjes lopen en ik was ook nog zoet met een aantal hoefzweren (5 bij een paard).

sindsdat ik iemand heb die volgens een gematigdere methode bekapt gaat het goed.

ik vind het ook niet normaal dat een paard elke keer na het bekappen gevoelig loopt. ze moeten er niet op achteruit gaan maar er beter van worden.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:02

Ik heb na een jaar zelf bekappen er wel een strasser bekapper bijgehaald om eens te controleren of ik het wel goed deed. en om wat kleine dingen te verbeteren waar nodig en vanwege zijn ene scheve voet.

Ik ben juist erg tevreden over Strasser. Helemaal niks gevoelig (ja wel voorzichtig over stenen maar dat was voor de strasser bekapping ook al), niks rigoreus. Ook de aanpak met de scheve voet is heel voorzichtig. Alles wordt rustig aangekeken en als ie er verder geen last van heeft en dit nu eenmaal zijn stand blijkt te zijn dan zal er ook niks aan gedaan worden.

Van mijn kant dus geen horrorverhalen over weken gevoeligheid en uitdunnen van zolen etc. Hetzelfde geldt ook voor mijn buren, die hun paarden voor het eerst hebben laten Strasseren.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:02

Jolynn schreef:

Ik zit er eigenlijk aan te denken mijn paard natuurlijk te laten bekappen ( weg die ijzers) en haar dan de hele zomer op het land te zetten, eigenlijk als soort laatste redmiddel.
Zooltjes gaat echt niet meer haar hoeven gaan hier echt kapot van en daarbij komt dat ze een steile en een platte voorvoet heeft.
Ik wil gewoon van die rotijzers af maar omdat ze zoooo gevoellig is is het best een grote stap, HELP!!

hoe dik is de zool in het geval van jouw paard? normaal zou ongeveer 1 cm zijn.

volgens mij zou het wel moeten kunnen dat de zool weer dikker wordt. als je haar de hele zomer op het land zet moet je haar wel ook regelmatig ((natuurlijk) laten bekappen, zodat de hoefwand niet te lang word. dan krijg je weer het probleem van "flares" die dan aan de witte lijn "trekken" waardoor je paard nog gevoeliger wordt.

ik had vroeger een gewone smid die haar best deed om "natuurlijk" te bekappen. ze haade teveel hoefwand aan de toon weg en daarmee ook een stukje zool. dat maakte ook dat mijn paarden na het bekappen een paard dagen wat minder liepen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 22:13

Jolynn schreef:

Hoi,

Ik deel Jackys mening!

Ik begrijp dat je haar dan ook niet wil berijden?

Hoe meer beweging je hebt, hoe beter de doorbloeding is. Hoe beter de doorbloeding is, hoe harder de hoef groeit!

Misschien toch overwegen om iedere dag LICHTE arbeid, bijv een kort stapritje, of een kwartiertje longeren of een uur wandelen ofzo aan te bieden.

Ik denk dat dit het proces van de zool dikker laten worden, nl versneld.

Als alternatief kun je natuurlijk denken aan een hoefschoen!! Die doe je alleen aan als het nodig is, dus als je op het harde wilt rijden.

Ik heb een paar jaar met schoenen gereden. Daarbij bekapte ik tradtioneel en later Strasseren, maar ik had de schoenen echt nodig!
Sinds ik natuurlijk bekap is mijn Haffie veel minder gevoelig! en heb ik de schoenen ook niet meer nodig!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 22:15

jackie schreef:
irish_lady schreef:
Ook als ze al een tijd via dezelfde methode bekapt worden? En dan elke keer weer kreupel?

ik heb de strasser methode ook uitgeprobeerd. was er niet tevreden over. mijn paarden zijn niet "van de ijzers afgehaald". ze liepen al blootsvoets, en hele tijd. ze gingen allemaal gevoelig over steentjes lopen en ik was ook nog zoet met een aantal hoefzweren (5 bij een paard).

sindsdat ik iemand heb die volgens een gematigdere methode bekapt gaat het goed.

ik vind het ook niet normaal dat een paard elke keer na het bekappen gevoelig loopt. ze moeten er niet op achteruit gaan maar er beter van worden.

Helemaal mee eens, zo ging het bij mij ook. Gelukkig geen hoefzweren, maar wel steeds extreem gevoelig. Althans, mijn Haf. Mijn Merens had nergens last van.

Nu bekap ik zelf en gaan ze overal overheen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:15

Am: Je bent me net voor! Ik dacht ook aan rust zonder ijzers en dan wandelen evt. met hoefschoenen, maar dan alleen als ze over verharde weg moet...als genoeg berm voorradig, dan gewoon lekker wandelen voor de stimulatie van het hoefmechanisme!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 22:19

2 zielen 1 gedachte Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 22:22

Kinke schreef:
Gave filmpjes Smurf, Morrie is net een ballerina Haha!
Vriendlief en ik hebben gepoogd een bitloos touwhoofdstel te knopen....pfffff...dat viel niet mee Haha!
Maar hij zit in elkaar, nu nog passen bij de zwarte dame. Mocht het resultaat toonbaar zijn dan maak ik nog wel een foto Ja

Gaaf!! Een "gewone" of die nieuwerwetse met ringetjes?? En wat voor kleur?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:35

...ik ben ook aan het fröbelen geweest....ff snel, dus natuurlijk niet helemaal goed... de gekruiste versie van de site van pmarena...Ik heb een sleutelring genomen voor bij de lusjes onderaan (teugelbevestiging) Het idee spreekt mij zeker aan! Morgen nog een keer in alle rust proberen...nu kwam ik erg ongelijk met de touwtjes uit, knopen schoven en ik vond em te strak!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 22:46

nienke07 schreef:
...ik ben ook aan het fröbelen geweest....ff snel, dus natuurlijk niet helemaal goed... de gekruiste versie van de site van pmarena...Ik heb een sleutelring genomen voor bij de lusjes onderaan (teugelbevestiging) Het idee spreekt mij zeker aan! Morgen nog een keer in alle rust proberen...nu kwam ik erg ongelijk met de touwtjes uit, knopen schoven en ik vond em te strak!

Ach, je weet hoelang ik heb heb zitten "naknopen" op mijn paarse halster Haha!

Kunnen we niet naar de zeilmakerij op paasmaandag bij Ara????

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:48

...Dit halster is echt een eitje vergeleken bij de fiador knoop in het 'gewone' touwhalster...i.p. doe ik over een gewone zo'n 20 minuten tot half uurtje ...deze is na wat oefenen 10 minuten klaar hoor!! Zitten geen ingewikkelde knopen in!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 23:07

nienke07 schreef:
...Dit halster is echt een eitje vergeleken bij de fiador knoop in het 'gewone' touwhalster...i.p. doe ik over een gewone zo'n 20 minuten tot half uurtje ...deze is na wat oefenen 10 minuten klaar hoor!! Zitten geen ingewikkelde knopen in!

<Daar hou ik nu van!!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:13

Gewoon proberen dus...hij lijkt mij erg leuk en goed...ga het woensdag eens even met Lynn bekijken!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 23:16

nienke07 schreef:
Gewoon proberen dus...hij lijkt mij erg leuk en goed...ga het woensdag eens even met Lynn bekijken!

Vergeet de Cheese! niet!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:18

Heb alleen nog geen teugels...heb per mail aan Lynn gevraagd of ie ropereins met klip voor me kan maken...Als ie die mee heeft woensdag, ben ik compleet Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 23:18

nienke07 schreef:
Heb alleen nog geen teugels...heb per mail aan Lynn gevraagd of ie ropereins met klip voor me kan maken...Als ie die mee heeft woensdag, ben ik compleet Haha!

Gaaf, welke kleur??

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:20

eeeh...weet ik eigenlijk niet...heb nog niets terug gehoord op mijn vraag per mail...ik denk dat als ie ze maakt het wit rood zal zijn....voor bij mijn touwhalster waar ik ze voor in gedachte had...