[NH] hoe beginnen bij nooit gedaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:19

Duncan: neehoor iedereen mag antwoord geven Knipoog
1 vind ik nog niet zo'n probleem, 2 zal ik denk ik niet doen en 3 hoeft van mij ook niet zo nodig. Ik vind het gewoon handig om duidelijke oefeningen te hebben om te doen, maar ben wel van mening dat je altijd naar je paard moeten kijken of het wel werkt....

Bedankt voor het antwoord! Nog meer mensen??

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:23

nou, dat is al best anders als je het vergelijkt met wat parelli zegt. ik vind jou manier persoonlijk wel beter...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:55

Ik vind (wat ik er van gezien heb hoor) dat hij te snel straft. Ik vid het lastig uit te leggen eigenlijk
Ik weet niet of je de video trailerloading al hebt gezien?? Scheve mond
Touwhalsters ed heb ik geen problemen mee, ik rij ook altijd met

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 08:15

met de manier van voest gaat het tot nu toe goed, ben nog niet zo ver hoor,maar hij reageert er goed op. Wel heb ik ook het boek van hempfling gekoch, maaar ik snap sommige dingen voor geen meter. dan moet ik er echt even voor gaan zitte. iemand hier nog een tip voor?

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 08:21

fijn dat het lukt en dat je paard er goed op reageert. ik kan je alleen niet verder helpen met hempfling, maar misschien iemand anders?

Wie???????
groetjes

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:17

Mekkera als je uitlegt wat je niet snapt van Hempfling, dan kan ik het uitleggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:40

De meest simpele, goedkoopste maar vooral gezelligste oplossing is www.nvvr.info lid worden en actief aan onze evenementen deelnemen. Dan leer je snel, eenvoudig en zonder nodeloze opsmuk gewoon je paard kennen, zodat je ook weet welke zaken werken en wat je vooral na moet laten. Het levert je vrienden en kennissen die je altijd advies willen en kunnen geven op basis van jou paardje en jou kunnen omdat ze weten wie ze tegenover zich hebben en welke zaken daar van belang zijn.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 00:14

Nouja, het is maar wat je goedkoop noemt, als je aan die activiteiten mee wil doen moet je ook wat betalen en ben je bovendien steeds flink wat geld aan reiskosten kwijt. En simpel ook niet echt, want het is gemakkelijker om video's en boeken te bestellen (die komen gewoon je brievenbus binnen vallen Tong uitsteken)

Maar gezellig is het zeker wel hoor Haha!

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 11:08

josien schreef:
Mekkera als je uitlegt wat je niet snapt van Hempfling, dan kan ik het uitleggen.

hoe hij werkt in de pikadeero, of zoiets?
heel erg fijn dat je me kunt helpen hoor, 't gaat trouwens echt hartstikke goed Haha!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:10

De picadero bedoel je.

Het werken in de picadero gaat een beetje zoals voest het doet. Dus werken met positie's en zo het paard tempo wisselingen laten maken en wendingen en zelfs schouderbinnenwaarts tot piaffe. Dit alles geheel los.

Het verschil van het werken in de picadero tussen Voest en Hempfling is dat Hempfling veel meer met lichaamstaal werkt. De positie's zijn daar een klein onderdeel van.
Je zou kunnen zeggen dat Hempfling voor doet wat het paard moet doen. Kijk maar is in zijn boek en bekijk wat het paard doet en wat hij doet. Lijkt zeer sterk op elkaar.
Doordat hij veel sterker met lichaamstaal werk, werkt hij ook heel bewust met gedachten. De bewegingen worden als automatische uitgevoert door de "ruiter". Door het licht denken aan b.v. de stop, zegt het lichaam al dat jij wil gaan stoppen. Het hoeft namelijk niet meer verwerkt te worden in de hersenen. Gevolg hierdoor dat als je deze methode goed onder de knie heb en je paard het begrijpt, je enkel nog maar hoeft te denken om het paard tot spoed actie's over te laten gaan.

Hempfling werkt in de picadero niet alleen aan de omgang tussen paard en ruiter, maar ook aan de draag kracht van het paard(verzameling) Zijn lichaam verteld het paard al zich te verzamelen en door de oefeningen die hij de paarden laat doen, maakt hij de paarden bewust van hun lichaam en je zult dan zien dat de paarden dan los mooi in evenwicht tot sterk verzameld de oefeningen gaan uitvoeren. Geen enkel hulp middel kan dit resultaat behalen. Hulpmiddelen zijn dan ook geheel uit de boze bij de methode van trainen.

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 12:23

ok, bedankt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:16

Duncan schreef:
parelli vind ik dwingerig omdat:
1 waarom een touwhalster en geen gewoon halster
2 waarom doordrukken als een paard niet wil (en dan zeggen dat je zonder dwang werkt)
3 waarom precies volgens het boekje (zoals hij beweert), mag je dan niet zelf wat bedenken???

of heb iik nu voor mijn beurt gepraat????

1 waarom een gewoon halster en geen touwhalster?? touwhalster is licht voor het paard om te dragen, werkt pas in als er ook ingewerkt moet worden. Het bevordert niet het hangen op het halster. Dit zijn trouwens allemaal dingen voor in het begin, na een tijdje kan je het allemaal zonder halster, dus dan maakt het niet meer uit. Alle hulpmiddelen zijn zowieso om het jou zelf het makkelijkst te maken.
2 weet niet precies wat je bedoelt. Elke methode zou je als dwang kunnen opmerken.
3 iedereen raad toch zijn eigen methode aan?? je kan toch wat anders er tussen door doen als je dat wilt. Ik denk persoonlijk dat het wat sneller gaat als je een methode gebruikt, het is uiteindelijk toch het paard waar je van leert, dus wat die methode dan uitmaakt Verward

gigagent

Re: [NH] hoe beginnen bij nooit gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:03

Voor Mekkera, als je goedkoop wat wilt zien over NH; er wordt 10 sept. in Arnhem een natural horsemanship dag gehouden. Toegang is gratis. Kijk voor meer info op www.nharnhem.nl
Als je gaat, veel plezier!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 01:51

-> NH

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:18

hahahaha duikt er ineens een reuze oud topic op Clown

ik heb getemt Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:30

Ondanks dat het een oud topic is, en de TS misschien al lang begonnen is, en er andere boeken genoemd zijn, wilde ik toch nog even het boek "Grondwerk van Inge Teblick" aanraden.

Zie ook: viewtopic.php?f=125&t=625206

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:38

Cassidy schreef:
Ondanks dat het een oud topic is, en de TS misschien al lang begonnen is, en er andere boeken genoemd zijn, wilde ik toch nog even het boek "Grondwerk van Inge Teblick" aanraden.

Zie ook: viewtopic.php?f=125&t=625206

Deze heb ik besteld en krijg hem vandeweek binnen. Wil er dan ook mee beginnen. Heb het nog nooit gedaan, maar krijg er steeds meer interesse in. Dus ik blijf dit topic ook volgen.