Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:04

Ik denk dat door de bevolkingsgroei er steeds minder weidegrond beschikbaar komt in de buurt van grote steden.Dus dat je als stedeling steeds moeilijker een paard fatsoenlijk kunt onderbrengen,en dat stallingen steeds duurder worden.En dat grote paarden bijna niet meer op een natuurlijke wijze gefokt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:19

De wetgeving rondom veiligheid en paardenwelzijn zal wel strikter worden. Ik zie over 20 jaar wel een capverplichting bestaan en regels over het aantal uren weidegang/paddock per paard dag.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:37

Ik hoop over 20 jaar dat er niet meer alleen gekeken en gepraat wordt over paarden welzijn maar dat het ook echt eens van de grond is gekomen. Maar ik vrees dat welvaart (geld) het van welzijn gaat winnen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:23

Jennyj01 schreef:
Maar ik vrees dat welvaart (geld) het van welzijn gaat winnen.

Over het algemeen is welvaart in een land ook graadmeter voor de dieren in dat land. Kijk b.v. als je Nederland afzet tegen Griekenland of juist Zweden.

XApple heeft het over de aanpassingen op stallen. Dat grote stallen achterlopen is logisch, daar aanpassingen doen is kostbaar en vaak moeilijker.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:28

Ik heb daar ook begrip voor maar hoop dus dat daar over 20 jaar een hoop verbetering in te zien is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:29

Over 20 jaar rijden we allemaal op stokpaarden :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:49

Hm als ik het vergelijk met hoe het twintig jaar geleden was..dan is nu de bewustwording en kennis toegenomen over het algemeen door internet. Paarden hebben het luxer en mensen zijn paardvriendelijker geworden in het algemeen maar de algemene basis en rijkennis in de praktijk is juist weer minder geworden.

Ik denk dat over 20 jaar de aandacht voor het paardenwelzijn nog wat groter is geworden. Maar hopelijk blijven er ook nog wel wat mensen die echt weten wat ze doen en blijft/ word er meer les gegeven vanuit dat aspect met respect voor het paard maar ook voor de juiste rijderij. {zoals nu al meer gepromoot word met Rien van der Schaft}

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:18

Ik vrees dat het dierenwelzijn niet gaat verbeteren,voor zover die economische belangen tegenwerken.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:32

Interessante vraag.
Mijn moeder reed vroeger ook paard, Z niveau.
De verschillen met nu is dat het allemaal veel individueler is geworden. Waar zij altijd met de vereniging met een vrachtwagen op wedstrijd ging, zie je dat nu bijna nooit meer.
Ook was er volgens haar nog bijna geen aandacht voor natuurlijke stalling en omgang.

Ik verwacht dat er meer naar het welzijn gekeken gaat worden en eisen qua stalling en [***], zowel voor paard als ruiter.
Over de wedstrijden durf ik niet zoveel te zeggen, gezien ik er niet zo in thuis ben.
Maar wie weet dat er over een x aantal jaar wel een soort controleur bij wedstrijden is om te zien of mensen ook buiten de ring fatsoenlijk met het paard om gaan.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:42

Er wordt nu al steeds kritischer gekeken naar het gebruik van dieren. Het zal mij niets verbazen als paardrijden over 'twintig jaar' not done is. Ik zie de paardensport verdwijnen van de Olympische Spelen. De dressuur-, spring- en eventingwedstrijden komen de komende jaren steeds meer onder vuur te liggen en worden mogelijk verboden. Het berijden van paarden wordt steeds kritischer bekeken. Paardenmensen komen in de clinch met dierenactivisten die niets zien in het berijden van paarden. Daarmee komt de paardensport net zo kritisch onder vuur te liggen als de veehouderij, dolfinaria, circussen en bontfokkers en uiteindelijk wint de anti-paardensportlobby het en dat is misschien helemaal geen verkeerde ontwikkeling.

Ik vind het nu al bijzonder hoezeer ruiters hier hartstochtelijk hun hobby verdedigen, maar tegelijkertijd wel dolfinaria, circussen en de veehouderij fel veroordelen :') , maar het kan niet anders dan dat ook de paardensport onder een zeer kritisch vergrootglas komt te liggen. Je zag het nu al aan de commentaren tijdens de Olympische Spelen en helemaal verkeerd is het niet. Is het nog wel van deze tijd om voor je plezier op een dier te gaan zitten en het dier te onderwerpen aan je eigen behoefte?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:48

Ik denk niet dat rijden verboden word.
De kinderen van het koningshuis rijden ook :)
Wel denk ik dat er meer naar welzijn gekeken word. Laten we het zelfs hopen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:03

Mazida schreef:
.... Het berijden van paarden wordt steeds kritischer bekeken. Paardenmensen komen in de clinch met dierenactivisten die niets zien in het berijden van paarden. Daarmee komt de paardensport net zo kritisch onder vuur te liggen als de veehouderij, dolfinaria, circussen en bontfokkers en uiteindelijk wint de anti-paardensportlobby het en dat is misschien helemaal geen verkeerde ontwikkeling.

Ik vind het nu al bijzonder hoezeer ruiters hier hartstochtelijk hun hobby verdedigen, maar tegelijkertijd wel dolfinaria, circussen en de veehouderij fel veroordelen :')....

En toch vind ik dat opvallend veel bokkers hier al roepen dat het rijden wellicht verdwijnt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:24

Tja mensen moeten ook beseffen dat als het paardrijden verboden word, het paard waarschijnlijk een uitstervend dier gaat worden. Want duur in onderhoud dus dan kun je beter een hond of kat houden.

Wat is diervriendelijker uiteindelijk? als er op een goede manier met het paard omgegaan word qua levensbehoeften, omgang en het rijden zelf zie ik er geen kwaad in. Het paard is al duizenden jaren een gedomesticeerd dier.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:40

Ik geloof niet dat paardrijden verboden wordt in de komende 20 jaar. Voor zoiets heb je een goede, wetenschappelijke basis nodig dat het dierenwelzijn echt in geding komt. Dat wordt niet bepaald op basis van iemand die "het zielig vindt". Wel is de trend al dat er meer aandacht is voor dierenwelzijn op allerlei fronten, maar tegelijk blijft de handhaving hangen. Couperen van paarden is al sinds 2004 verboden en met huisdieren 'met ernstige genetische gebreken' mag je sinds 2014 niet meer fokken. Nou de Franse bulldogs staan nog steeds massaal op marktplaats..

Ik hoop dat het bij de paarden met doorfokken uitblijft, maar je merkt wel dat mensen iets steeds specialers willen. Alles moet maar beter, sneller en vooral mooier. Maar wat al eerder gezegd is, tegelijk verdwijnen de echte paardenmensen die kijken naar de behoefte van een paard. Al is wel de bewustwording groter, dus misschien heeft dat elkaar weer een beetje op :-).

Regels worden wel verscherpt en ik maak me wel zorgen om dierziektes, juist omdat iedereen reist (ook met paarden). Ik hoop niet dat over 20 jaar het halve paardenbestand bij Rendac ligt (om het even oneerbiedig te zeggen) vanwege de uitbraak van een besmettelijke ziekte.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:57

Mazida schreef:
Er wordt nu al steeds kritischer gekeken naar het gebruik van dieren. Het zal mij niets verbazen als paardrijden over 'twintig jaar' not done is. Ik zie de paardensport verdwijnen van de Olympische Spelen.

Agree.
Ik denk dat alle hippische discliplines binnen 20 jaar van het Olympische toneel zijn verdwenen. Deels door eigen toedoen, deels door de aparte status en deels door gebrek aan interesse voor de sport.

Ik denk dat het terecht is dat we ons gaan afvragen waarom het te accepteren moet zijn dat een dier wordt ingezet als sportmiddel.

Iemand zei in dit topic iets over 'trage veranderingen' en 'de grote groep'., daarmee doelend op de groep die toevallig al paarden houdt of daarmee bezig is. Laten we niet vergeten, de écht grote groep, bestaande uit mensen die helemaal niets met paarden hebben, kijkt best raar naar ons paardenmensen. Die vragen zich oprecht af of het allemaal nog wel zo door kan gaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:59

*Dit*
zou van mij per direct mogen worden verboden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:48

Ik vermoed dat er in twintig jaar niet zo verschrikkelijk veel zal veranderen.
Het verschil tussen nu en twintig jaar geleden is ook niet zo groot.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:54

Dees schreef:
Mazida schreef:
Er wordt nu al steeds kritischer gekeken naar het gebruik van dieren. Het zal mij niets verbazen als paardrijden over 'twintig jaar' not done is. Ik zie de paardensport verdwijnen van de Olympische Spelen.

Agree.
Ik denk dat alle hippische discliplines binnen 20 jaar van het Olympische toneel zijn verdwenen. Deels door eigen toedoen, deels door de aparte status en deels door gebrek aan interesse voor de sport.

Ik denk dat het terecht is dat we ons gaan afvragen waarom het te accepteren moet zijn dat een dier wordt ingezet als sportmiddel.

Iemand zei in dit topic iets over 'trage veranderingen' en 'de grote groep'., daarmee doelend op de groep die toevallig al paarden houdt of daarmee bezig is. Laten we niet vergeten, de écht grote groep, bestaande uit mensen die helemaal niets met paarden hebben, kijkt best raar naar ons paardenmensen. Die vragen zich oprecht af of het allemaal nog wel zo door kan gaan.

Nou paarden en de paardensport is de grootste economische sector na het voetbal. Lijkt me niet zo'n kleine groep dan die ermee bezig is. Nederland is wel echt een "paarden" land.

En waarom zou sport slecht zijn? het kan ook juist als voorbeeld dienen hoe je een paard goed rijdt. {mits het op de juiste paardvriendelijke manier uitgevoerd}
In ieder geval hou je meer toezicht erop dan bij mensen die alleen maar paard hobbelen voor hun lol en door gebrek aan interesse en goede voorbeelden hun paard kapot rijden.

Nog altijd vind de uitspraak mooi: dressuur is er voor het paard, het paard is er niet voor de dressuur.

Oftewel, alleen met een goede dressuurmatige training kun je paard inzetten voor allerlei gebruiksdoeleinden zonder dat hij daar schade van ondervind.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:02

Dees schreef:
.... Laten we niet vergeten, de écht grote groep, bestaande uit mensen die helemaal niets met paarden hebben, kijkt best raar naar ons paardenmensen. Die vragen zich oprecht af of het allemaal nog wel zo door kan gaan.

Ik moet zeggen dat ik het lastig vind om daar iets van te zeggen. Als paarden meisje hoor ik toch vooral de interne discussie.

Heb je voorbeelden van de buitenstaanders?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:35

Dees schreef:
*Dit*

En dit is precies wat mij niet zou verbazen als dit veel extremer gaat worden. Net als in het fokken van honden, zal in het fokken van paarden veel extremer worden gedacht (en gedaan). Ik ben een groot AV liefhebber, maar hou hier ook absoluut niet van.

Leuk om je op bokt tegen te komen Maureen :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:39

Ik mag hopen dat dat soort dieren bij wet verboden gaat worden. En op geen enkele keuring of wedstrijdring mag verschijnen. Dan stopt het fokken ook wel.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:47

Ik hoop dat er over 20 jaar een veel gezondere kijk op het fokken is, minder (in)lijnteelt en fokken op prestatie in plaats van plaatjes. Ook hoop ik dat het welzijn vele male beter wordt, en dan op een gezonde manier. Ik las laatst dat richtlijnen voor paddock paradise of Hit actief 100m2 per paard is. Dat zijn 8 paarden 24/7 in een rijbak :( De trend van nu is super, maar dat moet echt nog beter!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:49

Als het al zo lastig is om het coupeer-verbod daadwerkelijk te hanteren, is het over twintig jaar zeer zeker niet verboden om paard te rijden. Ook is in NL paardrijden vnl een hobby/sport, maar er zijn nog een hele boel plaatsen ter wereld waar het paard nog een werkdier is.

De paardensport is over het algemeen erg traditioneel, klassiek en lastig te doorbreken, ik zie over twintig jaar niet zo heel veel spannends gebeuren, behalve inderdaad het - hopelijk - meer toepassen van de kennis die we nu hebben. Niet alleen in de westerse landen, maar ook op andere plaatsen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:51

En dat het hele gedoe met aantonen eigenaar opgelost is. Net als bij de auto paard echt op naam zetten.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 14:52

Letizia schreef:
Dees schreef:
*Dit*

En dit is precies wat mij niet zou verbazen als dit veel extremer gaat worden. Net als in het fokken van honden, zal in het fokken van paarden veel extremer worden gedacht (en gedaan). Ik ben een groot AV liefhebber, maar hou hier ook absoluut niet van.

Leuk om je op bokt tegen te komen Maureen :)

Hey Letiz!
Zeker leuk Haha