Hoe connectie met paard terug krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 21:05

tamary schreef:
Weglopen als hij dat doet heeft geen zin, je bent niet interessant en dat wordt je dan ook niet van weglopen.

Zo'n slimme "ik wil niet van het gras af" heb ik er hier vrij makkelijk uit gekregen door er echt recht achteraan te lopen. Trek lijn van oren naar staart door en ga op die lijn lopen, blijf op zo'n 3 m van de achterbenen, want je loopt in de blinde vlek van je paard. En dat is ook precies de reden dat hij dan wil omdraaien en kijken wie daar loopt. Heel veel paarden komen dan (deels) naar je toe en laten zich vangen.

Druk doen kan door verveling komen, maar net zo goed door onzekerheid. Werk is de oplossing voor beide gevallen, maar onzekerheid wil herhaling en verveling variatie. Hoe slimmer, hoe meer verveling hoe meer variatie en hoe sneller die elkaar ook moet opvolgen.

Al het geklier/klooi met door deuren, hekken, etc. Niet stoppen als die er door vliegt. Haal hem maar terug en ga weer door die opening heen, net zolang tot het rustig, en voor beide veilig gaat en je aan de gewenste kant staat. Vaak zijn dat dingen die als je die de eerste keer dat ze gebeuren zo doet je er lang tot voor altijd van af bent. Elke keer als iets afwijkt van wat jij wil is het meteen herhalen totdat het weer goed gaat de snelste manier om die afwijking weer te stoppen. Dat betekent dat je soms even 2-3min. extra kwijt bent bv omdat je toen je de box uit wilde paard lomp deed. Maar het negeren en ergens anders vervolgens gaan trainen helpt ook niet. Alle omgang is trainen, blijven bevestigen dus wat je wil dat hij doet en op het moment dat het opduikt. Bv: Ik heb hier ook wel eens tijdens het zadelen tig keer dekje op en af gedaan, omdat eerste keer "schrik" opleverde. Meteen herhalen tot het over is en vervolgens gewoon verder met wat de planning was. Het zijn nl juist ook die kleine dingen die niet 100% fijn gaan die samenvloeien tot een echt probleem en gevaarlijke situaties.

Bedankt voor je tips!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 21:07

Is er niet iemand die een weekje op vakantie wil komen bij ons :D we hebben een gastenkamer met prive badkamer :)) vliegtickets zijn in dit seizoen heel betaalbaar, dacht 150 euro. Toch redelijk goedkope vakantie en dan nog met een paard werken ook ;)

Othilly

Re: Hoe connectie met paard terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:17

Een paard wat zich niet laat vangen: heel naar probleem en ik zou er persoonlijk verdrietig van worden als mijn paarden em peren!!! Ik heb het tegenovergestelde: ik heb 4 paarden en als ik de wei in kom heb ik 4 paarden die om me heen gaan staan.. Dus ja wat doe ik anders: ik werk altijd met een snoepbeloning! Werkt 100%.. Ook ga ik regelmatig de wei in..niet om ze mee te nemen maar om een snoepje te geven en om even op hun favo plekjes te krabbelen..En dan ga ik weer weg!! ( 4 paarden achter me aan lopend)..Dus enerzijds zit t em denk ik in de beloning en anderzijds zit t em ook in het leiderschap..Ik stuur ook rustig een paard weg als deze in mijn personal space komt..En ze laten zich ook wegsturen! Dus ik ben dikke vrienden maar uiteindelijk beslis ik wat er gaat gebeuren! Mijn ervaring is dat paarden dit een veilig gevoel geeft! Een paard heeft op een respectvolle manier leiderschap nodig..miss is dat wat ontbreekt ts!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:25

Ik denk helaas dat je gewoon te "lief" bent en veelste onzeker.
Calm and assertive geld ook voor een paard.
Paarden volgen automatisch het wezen dat de meeste zekerheid uitstraalt en als jij telkens in huilen wol uitbarsten als iets niet precies gaat zoals je wilt...

Ik denk ook dat je teveel in gevoel werkt, en te weinig 'doet'. Quit het denken, de beren op de weg zoeken en ga gewoon aan de slag.

Doe je aan clicker training? Vind ik bij de jonkies wel fijn om ze basis dingen te leren. Zoals komen. Maar ook achteruit, voeten geven, omstappen (wijken voor druk) en voedsel weigeren (niet happen). Ze snappen het dan altijd binnen paar dagen goed.

Vroeger had ik een pony die je in de wei zeer slecht te pakken kreeg, niet opgeven was daar de oplossing.
In t begin was ik soms wel 3 uur bezig om haar te vangen. Later lukte het meestal wel binnen 5 min. Kwestie van achter ze aan blijven lopen, zorgde wel dat ik er niet recht op afliep

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 22:36

Toydoll schreef:
Ik denk helaas dat je gewoon te "lief" bent en veelste onzeker.
Calm and assertive geld ook voor een paard.
Paarden volgen automatisch het wezen dat de meeste zekerheid uitstraalt en als jij telkens in huilen wol uitbarsten als iets niet precies gaat zoals je wilt...

Ik denk ook dat je teveel in gevoel werkt, en te weinig 'doet'. Quit het denken, de beren op de weg zoeken en ga gewoon aan de slag.

Doe je aan clicker training? Vind ik bij de jonkies wel fijn om ze basis dingen te leren. Zoals komen. Maar ook achteruit, voeten geven, omstappen (wijken voor druk) en voedsel weigeren (niet happen). Ze snappen het dan altijd binnen paar dagen goed.

Vroeger had ik een pony die je in de wei zeer slecht te pakken kreeg, niet opgeven was daar de oplossing.
In t begin was ik soms wel 3 uur bezig om haar te vangen. Later lukte het meestal wel binnen 5 min. Kwestie van achter ze aan blijven lopen, zorgde wel dat ik er niet recht op afliep

Ja ik denk het inmiddels ook. Maar als je niet mag denken aan een paarse olifant...
Heel moeilijk.
Gelukkig kan ik mijn strenge consequente kant makkelijk wakker schudden dankzij mijn pittige dochter, oefening genoeg gehad. Ik had alleen altijd het idee dat Harvey hiervoor te onzeker was, hij is snel bang of nerveus bij een correctie. Vond het daarom niet nodig. Maar inmiddels is hij te dominant en kan hij dit wel gebruiken...

Zit nu net video's van de 7 games te bekijken en probeer een webshop te vinden voor een zware leadrope, met halster en carrotstick die hier naartoe kan verzenden.

Ik heb een clicker ja, en die pak ik er soms bij voor afwisseling. Hij kan achteruit op commando, 'om' ook. Halthouden 'HO' terwijl ik weg loop en om hem heen ga ook, dan blijft hij keurig staan (volgt wel met zijn ogen/oren). Naar mij komen op commando 'komaaaaarrrrr' tijdens longeren doet hij ook. Allemaal geleerd met veel belonen/de clicker/snoepjes. Voedsel weigeren doet hij uit zichzelf in het begin, dan draait hij zijn hoofd weg. Als hij eenmaal een paar beloningen heeft gehad en weet dat ik het heb wordt hij wel dominanter.
Vorige week heb ik nog 'touch' aangeleerd bij een grote voetbal :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 00:48

woepsie90 schreef:
Eergisteren haalde ik hem bv uit de wei, waarbij zijn maatje aan de kletter ging en Harvey helemaal gek werd. Wilde gewoon even op de weg stappen voor zijn hoeven, maar ik had in ene een 3 jarige arabische hengst aan mijn touw stuiteren! Hij was aan het hinniken, staart in de lucht, kop omhoog, dribbelen... Terwijl ik de wei in ging met een simpel gevoel: lekker even wandelen. Daar kan ik dan erg teleurgesteld van raken :(

Maar waarom zou je daar teleurgesteld van raken? Zijn gedrag heeft een duidelijke aanleiding, zijn maatje rent hard weg en hij wil waarschijnlijk mee doen? Heeft niet met jou of je gevoel te maken.

Daarbij heb je mazzel met een fijn gevoelig "bloederig" paard die wel stuitert maar nog redelijk bij je blijft.
Mijn ervaring is dat je in dat soort gevallen stoicijns door moet gaan met wat je van plan was, dan maar met een dribbelend paard. Ze kalmeren snel genoeg als ze merken dat ze niet met hun maatje mee mogen rennen en door er niet teveel aandacht te besteden of hem zelfs een beetje uit te lachen haal je de spanning weg.

Misschien moet je proberen wat minder te wikken en te wegen en te analyseren en meer te genieten en dingen laten komen zoals ze zijn. :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 01:32

Zo, ik heb een carrot stick, touwhalster en leadrope besteld (Equiplay). Ook heb ik de 7 games filmpjes gevonden en ik denk dat deze ons erg gaan helpen. In ieder geval mij, want het is meer een manier om mensen te trainen. Het spreekt me erg aan in ieder geval. De introductie klonk erg herkenbaar.

Bedankt voor de spiegel die jullie voorhielden!
Ga er alles aan doen maar ondertussen niet veel nadenken :+

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 07:12

Als ik het goed begrijp, is les nemen lastig vanwege jouw locatie? Er zijn tegenwoordig goede instructrices die ook skypeles geven aan de hand van een filmpje dat je van tevoren maakt en opstuurt, bijvoorbeeld Ronja van Horsemanship Zuid-Holland en Anna de Winter van Horselifelessons (aanrader!).

Als ik het zo lees, zou je aan die begeleiding heel veel kunnen hebben naast het online programma :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:07

woepsie90 schreef:
Is er niet iemand die een weekje op vakantie wil komen bij ons :D we hebben een gastenkamer met prive badkamer :)) vliegtickets zijn in dit seizoen heel betaalbaar, dacht 150 euro. Toch redelijk goedkope vakantie en dan nog met een paard werken ook ;)

Nou daar zat ik net aan te denken. Over welk eiland hebben we het?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:30

Ik herken wel wat punten uit jouw verhaal. Ik ben ook (nog niet zo heel lang geleden) met Parelli begonnen en het werpt z'n vruchten af. Ikzelf combineer het wel met gebruik van stem, dit is iets wat Parelli niet ambieert. Maar ik merk dat m'n merrie er goed op reageeert. Ook beloon ik haar regelmatig met wat lekkers :D
Wat voor mIj een eye opener is:
-De fases....
-Het wachten op het "afkauwen" maw je paard de tijd geven om iets te leren/overdenken....zodat je niet over hem/haar heen walst. Nu is mijn merrie sensibel...dus belangrijk punt voor ons.
-En soort van vriendelijke dictator zijn.....(voor mij erg lastig omdat ik te Soft/lief van nature ben)ik zie duidelijk verschil in connectie

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 09:32

Jennyj01 schreef:
woepsie90 schreef:

Nou daar zat ik net aan te denken. Over welk eiland hebben we het?

Isle of Man :))

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:42

Er zijn al veel fijne tips gegeven :-) Ik denk ook dat leiderschap niet in een schop of een tik zit. De leider van de kudde zie je dat haast niet doen. Juist diegenen die er net onder zitten, proberen hun machtsvertoon soms met vechten laten zien. De leider van de kudde heeft genoeg aan kalm en assertief een oor naar achteren een boze blik of even de ander aan de kant laten gaan. Dus je lief-zijn kan je daar juist bij helpen, nu nog assertief en kalm :-)

Zou het helpen als je hem een tijdje (de helft) van zijn voer geeft direct als je hem uit de wei haalt. Dan maak je het uit de wei halen wat leuker (dan gras). Tot jullie band weer helemaal goed is.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:55

Lastig joh. Ik hoop ook niet echt goede tips, op afstand zonder jou en je paard te kennen is dat sowieso heel erg lastig. Ik denk als ik je verhaal lees dat sowieso je onzekerheid een hele belangrijke rol speelt. Harvey lijkt een paard dat behoefte heeft aan een stabiele, zelfverzekerde en rustige leider. Als hij die bevestiging niet krijgt, lijkt het hij heft in eigen handen te nemen en te kiezen voor bijvoorbeeld de stabiliteit van zijn vriendje / evt kudde en het weiland (voedsel). Ik kan me voorstellen dat het onwijs lastig is voor jezelf om daar in steviger in je schoenen te komen, zonder instructie. De beschikbare instructie klinkt niet als de juiste optie. Wie weet is er iemand bereid om langs te komen. :) zou tof zijn!

Probeer je niet blind te staren op één methode, bijv. Parelli. Blijf kijken naar Harvey, want bij wat ik ken van Parelli is het voor sommige paarden heel geschikt, voor anderen komt er te veel druk bij kijken. Voor mijn paard is het bijvoorbeeld niet geschikt. Sommige componenten wel, die pik ik er uit (of mijn instructrice). En zo ook van andere methodes. Maar dat werkt voor ons, ik kan me ook wel weer voorstellen dat een methode aanhouden wel de nodige houvast kan geven... Maar kijk hierbij vooral naar je paard! En blijf bij jezelf. Je kunt je niet ineens veranderen in een heel ander type persoon / leider dan je zelf bent. Dat hou je niet vol, en dat maakt het voor jullie beide alleen maar ingewikkelder.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:25

Je verhaal is herkenbaar voor mij. Het eerste jaar liep ik tegen hetzelfde aan als jij. Dit is nu volledig anders, ik heb een top samenwerking met mijn paard. Dit zijn de tips die ik je wil geven.

Focus je niet zo op de relatie, maar op de taak. Je schrijft dat 'hij je weer leuk moet vinden'. Daarmee leg je een te emotionele druk bij hem, hij moet een behoefte bij je vervullen die hij blijkbaar niet wil vervullen op dit moment. Zie hem als een collega die je moet inwerken. Wees duidelijk, consequent en zakelijk. Ga er van uit dat hij nog niets weet en dat je hem nog alles moet leren. Bijvoorbeeld niet eten als je hem in de hand hebt. Corrigeer, ZONDER emoties. Niet te veel kroelen of verwachtingen hebben dat hij galopperend op je af komt rennen.

Let maar eens op. De beste paardenmensen zijn meestal juist coole types die niet zo bezig zijn met getut of toenadering zoeken. Wees gewoon stabiel, laat het paard naar jou toekomen. En ga er van uit dat je het paard alles moet leren, dat het geen kwade zin heeft (of jou niet mag ofzo).

Mijn paard wilde het eerste jaar ook niet met mij mee de wei uit en kon erg gestresst zijn aan de hand. Nu komt zij bijna altijd naar mij toe lopen (heb ik haar aangeleerd, niets romantisch hoor) en is ze ongelofelijk braaf aan de hand.

Succes.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:29

@leo, in welke opzicht is Parelli niet voor jouw paard geschikt?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 12:14

Dank je Leo. In eerste instantie vind ik Parelli ook teveel met druk werken, wat niet 100% bij mij past, maar de 7 games zou ik wel willen proberen. Kijken naar Harvey is niet iets waar ik mee ga of kan stoppen, dit gaat onbewust en zal ik dus altijd doen. Hoe zijn nek is, zijn oren, zijn mond, hoe zijn staart hangt, hoe hij gegeten heeft, etc. Dit zal ik tijdens de 7 games dus ook blijven doen.

Ik weet niet of ik verder ga met Parelli na deze games, maar het lijkt me gewoon een goede manier en start om weer op het juiste pad te raken :) daarna kijk ik wel weer verder. Ik ga er even vanuit dat dit voor ons gaat werken, het is niet lastig en de bedoeling is helder, zowel voor paard en mens. Maar ik sta ook open voor de
mogelijkheid dat het niet werkt.

Niet geschoten is altijd mis!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:35

Spoiler:
[quote="Leo"]Lastig joh. Ik hoop ook niet echt goede tips, op afstand zonder jou en je paard te kennen is dat sowieso heel erg lastig. Ik denk als ik je verhaal lees dat sowieso je onzekerheid een hele belangrijke rol speelt. Harvey lijkt een paard dat behoefte heeft aan een stabiele, zelfverzekerde en rustige leider. Als hij die bevestiging niet krijgt, lijkt het hij heft in eigen handen te nemen en te kiezen voor bijvoorbeeld de stabiliteit van zijn vriendje / evt kudde en het weiland (voedsel). Ik kan me voorstellen dat het onwijs lastig is voor jezelf om daar in steviger in je schoenen te komen, zonder instructie. De beschikbare instructie klinkt niet als de juiste optie. Wie weet is er iemand bereid om langs te komen. :) zou tof zijn!

Mooi omschreven!!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:38

Ik pas ook niet heel veel meer toe van de 7 games maar sommige dingen nog wel. Ik heb me een paar mnd gefocust op the 7 games en heb daar een stukje leiderschap mee verkregen en dat effect blijkt blijvend! Elk jong paard loopt bij mij eerst door de 7 games ( uiteindelijk maak ik daar mijn eigen mengeling van ).
En pak ik soms nog onderdelen uit de games!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:25

Mopjemop schreef:

Parelli werkt met vrij veel druk, daar kan die van mij van doorschieten in stress. Het past niet. :)
Bijv. de Friendly Game en de Porcupine game heb ik wel gehanteerd in het begin en dat soort basis principes blijven natuurlijk altijd terug komen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:49

Die ervaring heb ik nou helemaal niet van dat veel druk en parelli! De druk maak je zo hoog en laag als je zelf wil!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:08

Leo schreef:
Mopjemop schreef:

Parelli werkt met vrij veel druk, daar kan die van mij van doorschieten in stress. Het past niet. :)
Bijv. de Friendly Game en de Porcupine game heb ik wel gehanteerd in het begin en dat soort basis principes blijven natuurlijk altijd terug komen.

Wat voor het ene paard fase 2 is, is voor een ander paard misschien wel fase 10. Net zo goed als sommige paarden genoeg hebben aan "eh", als correctie en anderen na een knal je aankijken van "huh? mag dus nie? Ok." Let er wel op dat je sensibiliseren (zoals wijken voor druk) net zoveel oefent als desensibliseren (zoals allerlei vormen van schriktraining) anders heb je een paard dat of op alles gaat reageren (want alles is een hulp) of alles juist negeert (want alles is enkel onbelangrijke herrie). Verder hoef je de 7 games niet op volgorde te doen, ook niet bij het aanleren, al is dat zeker als je begint handiger en de 1e 4 helemaal, want daar bouwen de laatste 3 op.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:22

Afstemmen en wegen is sowieso van groot belang natuurlijk :j
De games blijven een leuke basis.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 03:08

meisje, het ging zo lekker. Niet boos worden, maar volgens mij, ben je veel te soft. Ik heb 9jr ervaring met volbloeds en dit is een ras apart. Ze zijn slim en nemen je gauw in het ootje. Alles wat je hebt geschreven, ook in je ander blog, is herkenbaar. Mijn ev's waren niet graag alleen en de jouwe ook niet, haal ik uit je tekst. Moeite met uit het land halen en als er geen ander paard op stal is, breken ze de boel af en als ze er dan uit gehaald worden, vliegen ze over je kop heen. Blijf altijd kalm bij een ev. Ik los het op door flink te grommen :o en dan kan ik haar redelijk naar het land brengen, maar niet echt rustig. Echt ze is nu 6 jaar bij me en ze wil naar de anderen en dat is nummer een, ik doe er echt niet toe. Als ik alleen naar de manege loop voor de les. Kan ik haar rustig thuis borstelen en opzadelen, maar dan moet ik thuis weg(lees; bij de andere paarden )en begint het gedoe. Ik stap kalm op, kies voor een drafje, anders doet ze er alles aan om terug te keren. Trotseer, vrachtwagens, tractoren en ander groot verkeer, maakt niet uit, maar wel in standje hyper, tot ik bij de manege aankom, waar ze andere paarden ziet, om vervolgens in de slow stand te schieten en bijna in slaap te vallen.
.
jouw paard heeft maar 3 races gelopen, zeg je, maar wel de volledige opleiding daarvoor gehad. hij weet echt hoe het werkt hoor. Laat hem je niet ontglippen, door zijn intelligentie en jouw in het ootje nemen. Stap er op, zorg dat er een ander paard bij is en je zult zien, dat het een geweldig paard is.
Ook schreef je dat hij geen conditie heeft. Een ev heeft weinig conditie nodig, maar loopt na een half uurtje pas lekker warm. De mijne waren het eerste half uur(als ze niet alleen waren :D ) ook super sloom, maar dan zijn ze warm en begint het pas.
Ik ben geen kenner, maar ervaringsdeskundige. Ik heb ook 2 kwpn ers staan en die zijn qua karakter echt niet te vergelijken met een ev.
Ik weet niets van parelli oid, maar wil gewoon, leuke dingen doen met mijn paard, zonder te veel poespas en op een diervriendelijk manier en jij volgens mij ook. En een paard, is geen knuffel dier, maar een dier wat een leider nodig heeft.

veel succes...(jammer dat ik niet durf te vliegen :o :o )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 03:57

Parelli vind ik inderdaad vanwege de druk verschrikkelijk. Wat me er ook aan tegenstaat is dat er al meteen een halster bij komt kijken.

Laat ik voorop stellen dat mijn paarden niets hoeven. Wat ik wel erg op prijs stel is dat ze aangeven wat ze vinden. De één sluit zich af zodra ze een halster om heeft, je kunt dan wel alles met d'r doen maar dan staat ze echt te wachten tot het over is. De ander maakt er een sport van om zich van het halster en alles wat er aan hangt te ontdoen. Natuurlijk een beetje gechargeerd maar ik vind het in elk geval niet prettig werken.

Een paar jaar geleden heb ik me verdiept in de waterhole rituals van Carolyn Resnick (http://www.carolynresnickblog.com). Voor mijn merrie werkt dat heel goed. Mijn ruin vond het ook leuk maar er miste voor mijn gevoel wat. Pas geleden kwam ik een filmpje tegen over Motiva training. Bingo! Binnen een kwartier had ik een zoet meewerkend paard. Echt fenomenaal. Zó logisch, en je hoeft haast niets te doen. En ik merkte ineens hoe geraffineerd mijn paard is. Wanneer ik de borstsluitingen van zijn deken los of vast maak doet hij bij voorbeeld even zijn hals op mijn schouder. Boef! Natuurlijk haal ik dan mijn handen of armen even over zijn manenkam heen en doe ik daarna even een werkje met hem waarbij ik richting en tempo bepaal. Dat soort dingen.

Ik ben het ook helemaal eens met Toydoll. Een paard kan niet denken, en als jij dat wel de hele tijd loopt te doen ben je letterlijk in een andere wereld. Je paard kan je dan niet meer bereiken. Het paard zien als een collega die je moet inwerken is een hele goede vergelijking!

Dingen die ik ook vind werken is bij voorbeeld je jas opvullen met je schouders. Zo straal je meer autoriteit uit. Dat gebruik ik voor mijn ruin. Mijn merrie kan ik er wel mee wegsturen maar bij haar moet ik er voorzichtiger mee zijn. Ook ben ik veel meer gaan letten op waar mijn blik en aandacht zijn. Veel mensen hebben de neiging om naar hun paard te kijken om te zien hoe hij reageert. Stel dat je met 'm ergens naartoe wil lopen. Het enige wat je hoeft te doen is op een geschikte manier de aandacht van je paard vragen en dan te lopen naar waar je naartoe wil. En dáár je blik en je aandacht op te richten. Dat is namelijk waar je focus ligt. Niet bij je paard. De focus van je paard moet bij jou en jouw doel liggen, niet andersom.
Stel mijn ruin staat bij het ene hooinet te vreten. Dan kan ik zonder hem aan te raken, zonder geluid te maken en zonder met mijn armen of handen te wapperen hem naar een ander hooinet sturen. Door hem bij het ene net weg te halen en dan voor hem uit naar het andere te lopen. Hij wandelt dan met mij mee. Of: ik kan hem bij het netje waar hij staat een pasje weg halen, wat plukjes uit het netje halen (zodat hij die zometeen makkelijk kan opeten) en hem dan weer naar het netje toe vragen. Dat van de plukjes is een deel van de veiligheid: er staat wat positiefs tegenover als hij eerst braaf doet wat ik zeg.

A propos veiligheid: dat is wat een paard het hardste nodig heeft. Samen met voedsel natuurlijk. Zijn voortbestaan hangt er van af. Veiligheid bestaat uit twee dingen: duidelijkheid (denk aan de collega die je aan het inwerken bent) en eerlijkheid. Met dat laatste bedoel ik dat je niet dingen van je paard moet vragen die hij niet begrijpt of niet kan. En ook geen dingen die zinloos zijn. Mijn paard wegsturen bij een net en er dan geen (voor hem positief) alternatief, zoals een ander net, tegenover zetten is niet eerlijk. Het is niet zorgzaam. Je verbetert de situatie van je paard er niet mee.

Ook heeft je paard alles al geleerd. Hij heeft namelijk een moeder gehad, en als hij geluk heeft ook vriendjes toen hij een veulen was en in de jaren daarna. Enige wat jij nog hoeft te doen is uitzoeken hoe jij ervoor gaat zorgen dat het stelsel aan sociale omgangsnormen wat je paard al kent uit hem gaat peuteren. Je paard hoeft het niet te leren, alleen jij nog. Dus je bent al op de helft.

Dat zijn de dingen die ik in de gaten houd. En voor mij werkt het :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 07:55

De key word voor een volbloed is rust en regelmaat. Alles altijd lekker op dezelfde manier. Al die natural horseman theorieën zijn leuk maar niet bij een volbloed. Als je zelf heel consequent bent hoef je maar heel weinig te doen om ze bij te sturen. Het zijn vaak wat emotionele beesten met een groot gevoel voor drama. Dat maakt ze ook zo leuk. Bij de trainer zijn ze vaak erg kort met ze . Geen ruimte voor drama en alles op z'n vaste tijden en momenten. Het enige wat lastig is is dat ze allemaal wel een dingetje hebben wat ze absoluut niet willen. Ik had bv eentje die echt niet vast kon staan. Ook niet naar heel lang oefenen. Die heb ik geleerd om los stil te staan. En een die onder geen enkele optie langs de varkens wilde. Het was niet eens angst maar pure walging wat hij voor die beesten had. Het is een beetje aftasten naar wat is drama en wat is een absoluut niet. En recht op je doel af. Wil jij de wei uit? Niet te veel denken, recht oo je doel af.