tamary schreef:Weglopen als hij dat doet heeft geen zin, je bent niet interessant en dat wordt je dan ook niet van weglopen.
Zo'n slimme "ik wil niet van het gras af" heb ik er hier vrij makkelijk uit gekregen door er echt recht achteraan te lopen. Trek lijn van oren naar staart door en ga op die lijn lopen, blijf op zo'n 3 m van de achterbenen, want je loopt in de blinde vlek van je paard. En dat is ook precies de reden dat hij dan wil omdraaien en kijken wie daar loopt. Heel veel paarden komen dan (deels) naar je toe en laten zich vangen.
Druk doen kan door verveling komen, maar net zo goed door onzekerheid. Werk is de oplossing voor beide gevallen, maar onzekerheid wil herhaling en verveling variatie. Hoe slimmer, hoe meer verveling hoe meer variatie en hoe sneller die elkaar ook moet opvolgen.
Al het geklier/klooi met door deuren, hekken, etc. Niet stoppen als die er door vliegt. Haal hem maar terug en ga weer door die opening heen, net zolang tot het rustig, en voor beide veilig gaat en je aan de gewenste kant staat. Vaak zijn dat dingen die als je die de eerste keer dat ze gebeuren zo doet je er lang tot voor altijd van af bent. Elke keer als iets afwijkt van wat jij wil is het meteen herhalen totdat het weer goed gaat de snelste manier om die afwijking weer te stoppen. Dat betekent dat je soms even 2-3min. extra kwijt bent bv omdat je toen je de box uit wilde paard lomp deed. Maar het negeren en ergens anders vervolgens gaan trainen helpt ook niet. Alle omgang is trainen, blijven bevestigen dus wat je wil dat hij doet en op het moment dat het opduikt. Bv: Ik heb hier ook wel eens tijdens het zadelen tig keer dekje op en af gedaan, omdat eerste keer "schrik" opleverde. Meteen herhalen tot het over is en vervolgens gewoon verder met wat de planning was. Het zijn nl juist ook die kleine dingen die niet 100% fijn gaan die samenvloeien tot een echt probleem en gevaarlijke situaties.
Bedankt voor je tips!