charmaine90 schreef:Nou na een paar maanden loopt hij rustig weg als ik hem loslaat en kan ik conditie bij hem opbouwen en goed op commando's werken.
En met de werkwijze van Clinton/Warwick (want die gebruikt het ook) heeft de mijne dat dus in een week geleerd
Punt is alles met mate, en als de leermeester het kan wil niet zeggen dat zijn leerlingen het ook even zo kunnen. Als je Clinton zelf aan het werk ziet met een groen paard (wat hij dus doet in de DVD-serie) gaat het ook allemaal veel kleiner/rustiger. En met veel meer pauzes erin (dus als het paard begint te likken oid).
En dat is precies wat ik al aan probeerde te geven. Alles wat je ziet in die korte youtube filmpjes zijn de megaprobleempaarden die al zoveel fout hebben geleerd in hun leven.
charmaine90 schreef:Als hij dan als een achterlijke ervandoor ging, dan bleef ik gewoon stilstaan of ik ging hem blokkeren dus een stapje richting zijn hoofd te zetten.
En dat is ook wat je met een angstig paard in deze methode doet. En you made my point again. Iedereen baseert nu de methode op dat minimale filmpje wat je ziet van youtube. Alles is aangepast aan het paard, en een paard wat dus maar blijft rennen in de roundpenn ga je dus ook rustig afblokken zodat het begint te draaien naar jou toe. Waarbij Clinton zelfs achteruit gaat lopen als het paard dan naar hem kijkt ( ja kijkt alleen maar, dat is al genoeg voor hem op dat moment).
Koper schreef:rina schreef:Ja soms komt hij hard in, maar nog bij lange niet zo hard als een ander paard zou doen. Alle oefeningen beginnen heel klein, waardoor ze dus juist leren op jou te focussen ipv de omgeving. Maar je zult in het begin, als paard je staat te negeren/ of gewoon nee zegt, je hulpen groter en groter moeten maken tot paard niet meer om je heen kan.
Nee dat moet helemaal niet. Daar ben je nog altijd zelf bij of je daarvoor kiest. Je zou er bij voorbeeld ook voor kunnen kiezen om de oefening die je met het paard wilde doen even te laten voor wat het is en er eerst voor zorgen dat de aandacht van het paard weer bij jou is. Zonder gezwiep met touwen of stokken. Ik vind het toch wel zo laf om dit soort geweld te gebruiken als een paard tegelijkertijd met z'n hoofd vast zit aan een touw.
Desensibiliseren ben ik echt allergisch voor. Een beetje de reacties van je paard afstompen. Je wil toch juist dat je paard die reacties in het voordeel van de samenwerking met jou gebruikt. Een paard heeft allerlei kwaliteiten die ons, de mensen, goed van pas kunnen komen in de omgang met paarden. Paarden zijn zorgzaam, alert, noem allemaal maar op. En dat moet dan met schriktrainingen en allerlei onzin om zeep geholpen worden.
Hebben wij een verschil van mening. Ik ben al 5 jaar bezig met 1 merrie die nog steeds om alles flipte. Die heeft echt heel veel baat gehad bij deze trainingsmethode. De merrie die ik in mijn eerste alinea aan aangaf dat die binnen een week niet meer wegspurte als ik de lijn eraf haalde in de roundpenn (of waar dan ook).
En sorry maar zonder enige aansporing van mijn kant komt er vanaf miss Draak dus echt niks. Ja die loopt dan spontaan over je heen als het haar zo past. Daar zul je op momenten dat madam denkt dat je niet bestaat toch echt wel even in moeten komen. Het even laten blijft het dan ook echt bij, en dat voor altijd. Overigens het gezwiep van touwen is niet om de aandacht op jou te krijgen. Ook dat is een vorm van desensibilisatie. Denk dat je je dan toch echt meer moet inlezen over het hoe en wat van zulke methodes voordat je ze zo heftig kritiseert.
Je werkt er ook naar toe een ontspannen/rustig paard te hebben welke wel altijd staat te wachten op wat zijn leider mss zou willen. En ik heb in zeer korte periode heel veel baat gehad met deze manier van werken. Ik heb nu een ontspannen paard wat niet compleet in paniek gaat als er eens iets anders is.
Die 900 euro is overigens voor de complete DVD set. Dat zijn 3 series, de fundamental, de intermediate en de advanced. Tip voor diegene die nog 1 of meerder willen kopen, kijk op Ebay.com daar worden ze aangeboden voor minder.