Clinton Anderson

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:44

Koper schreef:
Cowgirl schreef:
halleluja... net ff op ebay gekeken voor de dvd's.

900 dollar voor een complete set....tja dat gaat hem niet worden.

En dus gaan mensen filmpjes op youtube kijken en idiote dingen met hun paard doen.

Youtube maar afschaffen dan...bokt ook trouwens daar word ook altijd zoveel 'juist' advies gegeven en dan zijn het alleen nog maar letters niet eens een filmpje erbij hooguit ene foto. }>

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:47

Wat een snol, die op 5:18.. :n :n :n Nare manier van met paarden werken.. Alles moet zo hard, grof en snel.. Bah!

Musiess

Re: Clinton Anderson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:57

Ja in vind het ook geen fijne manier van werken met paarden.. zo in dat filmpje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:37

900 dollar, wow die is echt helemaal waus of niet dan? :=

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:40

Minke_ schreef:
Ik schrik af en toe nogal. Vind hem bijzonder grof op sommige momenten. Ben trouwens ook genezen na het zien van dit filmpje (is dan wel rijkunstig) :n :
https://www.youtube.com/watch?v=wdI_ILs0Pn4

2 jaar oud ook nog maar he... Zo jammer he dit.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:55

Joolien schreef:
Minke_ schreef:
Ik schrik af en toe nogal. Vind hem bijzonder grof op sommige momenten. Ben trouwens ook genezen na het zien van dit filmpje (is dan wel rijkunstig) :n :
https://www.youtube.com/watch?v=wdI_ILs0Pn4

2 jaar oud ook nog maar he... Zo jammer he dit.

Wat ik dan ook "grappig" vind is dat hij aan het begin zegt dat hij het paard niet geleerd of om zijn hoofd zo laag te dragen maar daarna zegt hij dat de sporen voor het paard moeten betekenen dat hij zachter moet worden en moet zakken... Beetje tegenstrijdig en ook geen fijne manier van rijden. 2 jaar oud is inderdaad erg jong, gebeurt in de western wel vaker maar dressuurmatig is ook al met 3 jaar erop en dat gebeurt naar mijn idee véél vaker dan dat 2 jarige bij de western gestart worden.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:09

Ieder paard zijn eigen methode. Maar ik ben van mening dat een paard wel heel erg aangedaan moet zijn om met zulke grote seinen getraind te moeten worden. Een paard is zo gevoelig en zo leergierig. Probeer het dan op een andere manier. Ik ben nou ook bij iemand aan het helpen met een paardje van 13 jaar (een IJslander), hij schoot eerst keihard door de longeerring. Ik heb dit niet opgelost om hem juist alleen maar weg te jagen. Ik heb hem eerst geleerd dat hij in het midden bij mij stil moet staan en dat ik hem dan loslaat. In het begin schoot hij dan gelijk weg. Als hij dan als een achterlijke ervandoor ging, dan bleef ik gewoon stilstaan of ik ging hem blokkeren dus een stapje richting zijn hoofd te zetten. Ook werd er geen longeerlijn gebruikt zodat je hem niet in de verleiding naar binnen kan trekken. Nou na een paar maanden loopt hij rustig weg als ik hem loslaat en kan ik conditie bij hem opbouwen en goed op commando's werken. Als ik het net zoals deze man had aangepakt dan was het nou een paard geworden die nog gekker is en nog banger voor mensen. De mensen die hem van eerder kennen verbazen zich erover en het paardje wilt altijd graag aan het werk. Ook doe ik veel lopen over het terrein met hem, lopen, stilstaan en achteruit lopen of opzij. En ik zwiep niet met mijn touw of armen. Stilstaan gaat gewoon door zelf stil te gaan staan en opzij door met mijn hand te seinen welke kant hij op moet met stem commando en naar achteren alleen op stem.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat het beter klein kan beginnen. Je ziet vanzelf wanneer ze het door hebben en gaan kauwen. Je moet niet teveel en te lang wat vragen, gaat het goed dan zet je hem terug. Hierdoor kan je klein blijven in je commando's. Hierdoor blijft het paard plezier houden en let hij altijd op je, juist omdat de signalen zo klein zijn zal hij echt met je samen werken en alles voor je doen. Als je alles maar met grote commando's vraagt wordt je paard afgestompt en zal hij misschien volgens sommige ook niet onder de indruk zijn als er iets engs gebeurd. Maar als je paard dan niet luisterd wordt je nog groter in de commando's en dan heb je steeds meer nodig voor een reactie. En ik ben ook van mening dat het schrik achtige van een paard tijdens de begin opvoeding al aangepakt kan worden. Door veel te oefenen op vreemde dingen en langs weggetjes te wandelen, en niet pas als je paard echt ingereden is.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:14

Daar wil ik nog even aan toevoegen, met schriktraining in het hoofd, dat je dit juist beter kan starten voor het inrijden... Juist omdat het paard als het goed is jou als leider ziet, en jij hem daardoor makkelijker kan overhalen ergens langs op, overheen of onderdoor te gaan. Erop is dat een stuk moeilijker, vooral als je het nog nooit geoefend hebt.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:45

Hij doet schriktraining ook voor het inrijden. Je hebt volgens mij geen idee hoe zijn methode in elkaar zit. Zijn paarden vind ik alles behalve afgestompt omdat hij zowel desensibiliseren met sensibiliseren afwisselt wat veel mensen vergeten. En als jij het op zijn manier met dat paard van jou niet zou kunnen betekent niet dat het aan zijn methode ligt, maar hoe jij het toepast. Ik weet namelijk zeker dat het voor hem geen enkel probleem zou zijn, als je ziet wat hij allemaal in handen gehad heeft.

Zijn basis dvd kit kost 600 dollar of 400 dollar als je lid bent.

Maar goed iedereen zijn ding toch, dit werkt voor mij wel en voor anderen niet, die kiezen wat anders. Laat iedereen lekker in zijn waarde

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:46

charmaine90 schreef:
Nou na een paar maanden loopt hij rustig weg als ik hem loslaat en kan ik conditie bij hem opbouwen en goed op commando's werken.

En met de werkwijze van Clinton/Warwick (want die gebruikt het ook) heeft de mijne dat dus in een week geleerd ;)

Punt is alles met mate, en als de leermeester het kan wil niet zeggen dat zijn leerlingen het ook even zo kunnen. Als je Clinton zelf aan het werk ziet met een groen paard (wat hij dus doet in de DVD-serie) gaat het ook allemaal veel kleiner/rustiger. En met veel meer pauzes erin (dus als het paard begint te likken oid).
En dat is precies wat ik al aan probeerde te geven. Alles wat je ziet in die korte youtube filmpjes zijn de megaprobleempaarden die al zoveel fout hebben geleerd in hun leven.

charmaine90 schreef:
Als hij dan als een achterlijke ervandoor ging, dan bleef ik gewoon stilstaan of ik ging hem blokkeren dus een stapje richting zijn hoofd te zetten.

En dat is ook wat je met een angstig paard in deze methode doet. En you made my point again. Iedereen baseert nu de methode op dat minimale filmpje wat je ziet van youtube. Alles is aangepast aan het paard, en een paard wat dus maar blijft rennen in de roundpenn ga je dus ook rustig afblokken zodat het begint te draaien naar jou toe. Waarbij Clinton zelfs achteruit gaat lopen als het paard dan naar hem kijkt ( ja kijkt alleen maar, dat is al genoeg voor hem op dat moment).

Koper schreef:
rina schreef:
Ja soms komt hij hard in, maar nog bij lange niet zo hard als een ander paard zou doen. Alle oefeningen beginnen heel klein, waardoor ze dus juist leren op jou te focussen ipv de omgeving. Maar je zult in het begin, als paard je staat te negeren/ of gewoon nee zegt, je hulpen groter en groter moeten maken tot paard niet meer om je heen kan.

Nee dat moet helemaal niet. Daar ben je nog altijd zelf bij of je daarvoor kiest. Je zou er bij voorbeeld ook voor kunnen kiezen om de oefening die je met het paard wilde doen even te laten voor wat het is en er eerst voor zorgen dat de aandacht van het paard weer bij jou is. Zonder gezwiep met touwen of stokken. Ik vind het toch wel zo laf om dit soort geweld te gebruiken als een paard tegelijkertijd met z'n hoofd vast zit aan een touw.

Desensibiliseren ben ik echt allergisch voor. Een beetje de reacties van je paard afstompen. Je wil toch juist dat je paard die reacties in het voordeel van de samenwerking met jou gebruikt. Een paard heeft allerlei kwaliteiten die ons, de mensen, goed van pas kunnen komen in de omgang met paarden. Paarden zijn zorgzaam, alert, noem allemaal maar op. En dat moet dan met schriktrainingen en allerlei onzin om zeep geholpen worden.

Hebben wij een verschil van mening. Ik ben al 5 jaar bezig met 1 merrie die nog steeds om alles flipte. Die heeft echt heel veel baat gehad bij deze trainingsmethode. De merrie die ik in mijn eerste alinea aan aangaf dat die binnen een week niet meer wegspurte als ik de lijn eraf haalde in de roundpenn (of waar dan ook).

En sorry maar zonder enige aansporing van mijn kant komt er vanaf miss Draak dus echt niks. Ja die loopt dan spontaan over je heen als het haar zo past. Daar zul je op momenten dat madam denkt dat je niet bestaat toch echt wel even in moeten komen. Het even laten blijft het dan ook echt bij, en dat voor altijd. Overigens het gezwiep van touwen is niet om de aandacht op jou te krijgen. Ook dat is een vorm van desensibilisatie. Denk dat je je dan toch echt meer moet inlezen over het hoe en wat van zulke methodes voordat je ze zo heftig kritiseert.

Je werkt er ook naar toe een ontspannen/rustig paard te hebben welke wel altijd staat te wachten op wat zijn leider mss zou willen. En ik heb in zeer korte periode heel veel baat gehad met deze manier van werken. Ik heb nu een ontspannen paard wat niet compleet in paniek gaat als er eens iets anders is.

Die 900 euro is overigens voor de complete DVD set. Dat zijn 3 series, de fundamental, de intermediate en de advanced. Tip voor diegene die nog 1 of meerder willen kopen, kijk op Ebay.com daar worden ze aangeboden voor minder.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:59

Van mij hoefde het niet binnen een week.
Ik trainde in het begin twee keer in de week met hem omdat hij daarvoor jaren had stilgestaan.

Ik had het ook wel in een week gekund.
Bovendien ging er een paar maanden over om hem normaal los te kunnen laten en om hem normaal op mijn commando's te laten reageren en een beetje conditie op te bouwen.

Maar als de methode zo geweldig is moet hij maar een normaal filmpje maken, die het wel goed last zien.
Ook moet hij niet constant maar praten alsof alle paarden je zo ineens kunnen bijten of trappen.
Ik ben nog nooit gebeten of getrapt in die 15 jaar dat ik met paarden bezig ben en in die 5 jaar dat ik ermee werk

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:03

Nee hij gaat niet gratis zijn hele methode op het internet knallen. En nee hij "moet" helemaal geen filmpje maken dat jou aanstaat. Als het je niet aanspreekt dan kijk je het toch niet. Niemand zegt dat je die methode moet gebruiken toch? Helaas is bij het merendeel van de probleempaarden die hij krijgt het wel degelijk aan de orde dat ze kunnen bijten of trappen dus nee ik vind het niet raar dat hij het hier over heeft, omdat hij veiligheid hoog in het vaandel heeft staan.

En mooi dat je nog nooit getrapt bent, maar ik weet nou niet wat je daarmee wilt zeggen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:11

Heb een klein stukje bekeken en dacht meteen; die vent komt uit Texas. Guess what, hij komt uit Texas. Kun je meteen zien :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:12

silversomali schreef:
Nee hij gaat niet gratis zijn hele methode op het internet knallen. En nee hij "moet" helemaal geen filmpje maken dat jou aanstaat. Als het je niet aanspreekt dan kijk je het toch niet. Niemand zegt dat je die methode moet gebruiken toch? Helaas is bij het merendeel van de probleempaarden die hij krijgt het wel degelijk aan de orde dat ze kunnen bijten of trappen dus nee ik vind het niet raar dat hij het hier over heeft, omdat hij veiligheid hoog in het vaandel heeft staan.

En mooi dat je nog nooit getrapt bent, maar ik weet nou niet wat je daarmee wilt zeggen

Helemaal mee eens! Ik zie ZO veel gevallen hier in de buurt waar het paard gewoonweg levensgevaarlijk wordt omdat alles maar schattig en lief moet gebeuren..
Maar dat wil overigens niet zeggen dat het eeuwig zo blijft, tuurlijk worden de hulpen uiteindelijk zo zacht als het kan. Maar heftige probleempaarden die nog 'aangepakt' moeten worden treken nou eenmaal meer views omdat het spectaculairder is ;)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:13

eenitraM schreef:
Heb een klein stukje bekeken en dacht meteen; die vent komt uit Texas. Guess what, hij komt uit Texas. Kun je meteen zien :')

Hij komt uit Australië, kortgeleden zag ik toevallig dat hij nu 10 jaar in Texas zit :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:16

JudArthos schreef:
eenitraM schreef:

Hij komt uit Australië, kortgeleden zag ik toevallig dat hij nu 10 jaar in Texas zit :)

Excuses. :D

Toch grappig dat hij gesetteld is in Texas.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:21

Ja ik snap dat hij gevaarlijke paarden in de handen krijgt. Daar moet je ook mee oppassen.
Maar hij schildert elk paard zo af in het filmpje.

Het is alleen zonde dat er zoveel mensen zijn die zulke methodes na gaan doen en je juist probleem paarden krijgt.
Hoewel hoe hij dat doet ik er ook niet warm van wordt.
Maarja ik vind in elke tak van paardensport waardeloze methodes zitten.
En ik ben blij dat ik in mijn werk en stages goede leermeesters heb gehad en die altijd te spreken waren over mijn rustige handelen en hoe ik altijd paarden rustig kan krijgen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:24

charmaine90 schreef:
Ja ik snap dat hij gevaarlijke paarden in de handen krijgt. Daar moet je ook mee oppassen.
Maar hij schildert elk paard zo af in het filmpje.

Helemaal met je eens hoor hier, maar het is denk ik puur bedoeld als iets om het spectaculairder te maken, en om die mensen te laten realiseren dat ze met een beest bezig zijn dat ze dood kan maken als ze zo door blijven gaan.

@eenitraM hahaha snap wel dat je bedoeld, typisch inderdaad! :D

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:26

Nou dan is dat toch mooi, als je vindt dat je het allemaal al kan? Heb je dus ook geen methode nodig.

In Amerika zijn er veel mensen die deze methode serieus volgen en daar heel positief over zijn, het werkt eigenlijk altijd. De DVD's zijn ook heel duidelijk uitgelegd waardoor iedereen het kan begrijpen en kan uitvoeren.

Zomaar een youtube filmpje gaan imiteren is natuurlijk nooit een goed idee..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:33

Verschrikkelijk, ik kan er echt niet naar kijken. De technieken zijn hetzelfde als bij veel horsemen, maar ik zie echt nul gevoel en nul compassie.

evelien_89 schreef:
Ten eerste heeft hij niet voor niks een keer mee mogen doen aan road to the horse, daar wordt je niet zomaar voor geselecteerd.

Toen ik road to the horse zag, wist ik dat ik nooit meer iets hoefde te bekijken van Clinton Anderson -O- Er is ook ontzettend veel commentaar op zijn werkwijze geweest :(

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=u6c8VW95SOg

Dit los je toch niet even op met een paar suikerklontjes en aaitjes.

Ik zie niets wat alleen met zo'n ruwe werkwijze opgelost kan worden. Duidelijk zijn is iets anders.

Aan de ene kant moet je echt heel duidelijk en assertief zijn bij sommige paarden, puur om zelf geen risico te lopen. Aan de andere kant reageren veel paarden zo heftig juist ómdat je er zoveel druk oplegt. Als je iemand op elk paard zó veel druk ziet leggen, dan moet je je eens achter je oren gaan krabben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:36

silversomali schreef:
In Amerika zijn er veel mensen die deze methode serieus volgen en daar heel positief over zijn, het werkt eigenlijk altijd.

Voor de mensen of voor de paarden? :+

Kijk nou eens goed naar het filmpje in de OP en in het filmpje met die jonge paarden. Dat zijn geen probleempaarden. Vind je het echt normaal dat die paarden op deze manier worden afgericht? Afgericht ja. Het lijkt in de verste verte niet op het ontwikkelen van een paard. Behalve dan een ontwikkeling tot rijrobot.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:44

Gelukkig ben ik niet de enige die er niet al te positief over denkt.

En nee ik zeg niet dat ik het allemaal zo perfect kan, en ik zie vaak dingen die mij fijn lijken en zoek het dan tot de bodem uit wat en hoe ik het moet doen.
Maar wat Koper ook zegt: die jonge paarden worden te hard aangepakt.
Ik zou niet weten waarom dat nodig is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:51

charmaine90 schreef:
Ik zou niet weten waarom dat nodig is.

Om een zorgvuldig gemarket imago hoog te houden en om te laten zien dat je zo'n levensgevaarlijk paard volledig onder controle hebt. Het gaat namelijk niet om het paard. Maar om degene die er op zit.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:54

Tja om je paarden dan zo hard aan te pakken terwijl het gewoon rustig en klein kan.
Jonge paarden zijn juist zo makkelijk te kneden