meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:57

Ik heb een echte Lb merrie en een echte Rb ruin. Maakt het rijden van beide ontzettend leuk. Voordat mijn ruin in de kudde kwam was mijn merrie de chef, nu is mijn ruin dat. Voor de kudde veel fijner, hij is veel subtieler als leider.

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:46

Ja. Mijn Haflo (haflinger X Shagya Arabier) is ook een LBI.

Afbeelding

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:29

Mijn merrie is overduidelijk LBI :D

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:46

Ik meld me ook even, ik ben er wel uit dat het een LB is maar of het nu introvert of extrovert is nog niet.
Herken veel dingen in beide namelijk.

Dit dier zet mij steeds voor raadsels, vele heb ik al via proberen uitgevonden. Sommige dingen weet ik nog steeds geen oplossing voor.
De haf is een echte doe maar normaal dat is gek genoeg, ik spaar mijn energie wel voor iets anders. Erg nieuwsgierig en wil alles verkennen met zijn mond. Eet niet alles maar met vaak of veel aanbieden wel over te halen. Hij is net iets te slim voor het handige maar als je hem dingen wil aanleren snapt hij het niet. Nu ben ik er al achter traag dingen aanleren, niet te vaak herhalen. En bij dingen die er niet "in willen" gewoon een maand(en) later gewoon nog eens proberen.

Ik ben er nog niet achter of het een ho of go paard is. Hij heeft beide, bepaald graag zelf zijn tempo, of dit nu traag of racen is maakt niet uit. Het woordje halt zit er nog steeds niet in (bijna 6 jaar) maar als hij moe is dan kan hij het weer wel. Zelfs dan gaat hij op rust staan met ruiter.

Ik lees dus graag hier mee op de hoop er achter te komen wat hij nu is, en hoe jullie het doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:16

Tim is zeker een Left brain Introvert, lolbroek eerste klas en is echt doortrapt. Hij is koppig, opvliegerig, druk, heeft me al meerder keren aangevallen, doet alles voor eten en bokt veel.

Hij doet het alleen als hij het leuk vind en vind hij het niet leuk dan merk je het ook.

Maar hij heeft nu een ruitertje waar hij zo'n enorme klik mee heeft, hij gaat de discussie gewoon eens niet aan! :oo

Deze foto zegt genoeg toch? Ik mocht hem niet in zijn neus blazen. :roll:
Afbeelding

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:34

Hier ook iemand met een paard dat tussen left brain introvert en extravert inzit. Maar links zit hij zeker.
Wat een eye opener eigenlijk, dit topic! Mijn plezier in het paardrijden is wat getaand, maar nu ik dit lees zie ik dat ik eigenlijk weer creatiever moet worden met Sam (zoals ik vroeger eigenlijk ook was).
Hoe meer hij uitgedaagd wordt in spel, hoe meer hij richting extravert gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:37

Waar zo'n topic al niet goed voor kan zijn ;)

Ik heb trouwens ook een gevalletje .. eerst echt klassiek LBI, de laatste tijd komen er ook meer & meer LBE-trekken naar boven. Dus hij is nog in ontwikkeling .. op zijn 18e :') Maar zo houden we het interessant zeker? :Y) :))

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:11

Hier ook een lbi, denk ik.. Paardlief is rustig, zelfverzekerd en weloverwogen. Maar ook loeislim en gevoelig en zeker niet saai. Erg goed aan het been maar niet geneigd tot grote energie explosies eerder lui en relaxed. Klopt dat een beetje bij lbi?

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:52

troi schreef:
Hier ook een lbi, denk ik.. Paardlief is rustig, zelfverzekerd en weloverwogen. Maar ook loeislim en gevoelig en zeker niet saai. Erg goed aan het been maar niet geneigd tot grote energie explosies eerder lui en relaxed. Klopt dat een beetje bij lbi?

Klinkt opzich wel als een lbi ja.
Die van mij is alleen niet heel goed aan het been, tenminste.. buiten is die goed aan het been maar in de bak moet ik hem soms ff 'wakker maken' door tempo wisselingen te doen, dan wordt hij vaak vlotter op me been. Hoe is dat met al jullie paarden, hoe reageren ze op het been?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:17

Treas is super op het been. Heel alert en vaak zelfs op stem al goed in de gang te houden. Wel houd hij erg van sjokken (maar dat mag hij van mij niet). Ik moet wel zeggen dat hij ontzettend goed is getraind door zijn vorige eigenaar (die heeft hem ook beleerd) en dus ook niet echt de kans heeft gehad om het been te negeren, dan volgde vermoedelijk direct een duidelijkere hulp. Bovendien is hij erg opmerkzaam en wil hij erg graag 'zijn' mensen plezieren. Hij is al erg onder de indruk als je bijvoorbeeld op hem moppert.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:23

ik kende het niet maar nu met het lezen viel er best veel op zijn plek!
waar haal je deze info, ik wil meer lezen!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:31

Ik heb een LBi en een RBe, hoewel de LB tegenwoordig meer RBe trekken heeft en de RB thuis gewoon LBi is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:36

Bij die van mij is het "Been? Waar been? Wat been" .. :+
Heeft jammer genoeg geleerd om zich echt af te sluiten voor been & zweep, hoe meer jij doet, hoe minder hij doet .. Maar we geraken wel waar we moeten geraken, soms wat langzamer dan de bedoeling was, maar je kan niet alles hebben. Reageert trouwens wel prima op stem, kan je heel veel mee bij hem, dus daar maak ik dan gebruik van :)

@ kwita : alle info vind je via het Parelli-programma. Als je dan op "horsenality" zoekt vind je veel info en filmpjes etc. ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:37

Hier een die super goed aan het been is wanneer hij er zin in heeft en wanneer je duidelijk genoeg bent. En 1x been en niet reageren is een tik met de zweep. Bij hem moet je zo gruwelijk consequent zijn maar dan is het zo'n eitje! <3

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:25

Woww die beschrijving is precies die van mij maar dan ook echt alle punten. Hier ga ik me in verdiepen misschien word het rijden in de bak leuker.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:45

Nou, die van mij heeft momenteel het voorjaar in d'r bol, dus was weer helemaal add tijdens het rijden in de bak :roll: Dat zijn echt momenten dat ik tot 10 moet tellen, want als ik boos wordt, verlegd ze d'r aandacht alleen maar verder van mij. Op zulke momenten stijg ik zelfs vaak even af, om op de grond de aandacht weer bij mij te krijgen.
Toen het uiteindelijk goed ging, ben ik ook maar gestopt :Y)
Vandaag op buitenrit liep ze als een zonnetje, dat doet ze ook het liefst :)

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:13

Mijn haflinger is LBI, ik herken echt veel hier :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:48

Hier vandaag weer een 'leuke' sessie gehad die eindigde met veel vraagtekens...
Had nog eens de piste volgestouwt met objecten, was héél interessant :j Begonnen qua opwarming met touch it (incl. snoep), dat vond hij wel wat. Dan overgegaan tot specifiekere dingen (zijwaarts, voorvoeten in hoepel, slalom, achterwaarts tussen objecten, ...). Ging best leuk. Ook een sprongetje meegenomen en daar onze eerste discussie gehad, springen is blijkbaar alleen leuk als het zijn idee is ... Rustig maar consequent doorgezet en een eerste doorbraak gehad, moest hij toch even verwerken ;) Nog wat dingetjes gedaan maar ik weet het zo niet. Uiteindelijk deed hij wel wat ik bedoelde, redelijk, maar zijn uitdrukking :oo Toch leek af en toe het kwartje te vallen, heb ook wat gekauw bereikt maar toch... het voelde allemaal niet goed en fijn en hij vond het duidelijk he-le-maal niet fijn ...

Ik weet nu alleen niet of zijn uitdrukkingen komen omdat hij mentaal/fysiek er echt problemen mee heeft, of dat dit puur een kwestie is van een heel dominant dier dat ontdekt dat hij toch gaat moeten werken en dat op die manier nog probeert te omzeilen.. Ik probeer zo goed mijn best te doen, zo goed naar hem te kijken, kleine dingen vragen, rustig aan, veel belonen, en alles gaat goed, totdat een versnelling hoger gevraagd wordt.. En dan is hij echt BOOS ..

Heb al zoveel filmpjes gekeken met zogenaamde boze, luie paarden, maar dat zijn allemaal watjes vergeleken met die van mij.. éénmaal de juiste actie op het juiste moment en die paarden lopen als een zonnetje.. Ik zie tussenin ook altijd wel zonnestralen, maar de echte zon zit toch erg vast achter die onweerswolken.. en ik hou niet van onweer :+

Moest er even uit :o Nog mensen hier soms last ervan dat ze zich afvragen wat ze er toch mee moeten? En een LBI hebben die zich ook nog niet eens aan zijn eigen handleiding houdt :Y) :))

Edit; nog even toevoegen dat hij voorlopig het voordeel van de twijfel krijgt en ik nog even wat ga aanmodderen met hem tot hoefsmid en dierenarts/chiropractor geweest zijn. Misschien is er toch nog iets wat hem hindert... Voorlopig maar even wat dingen in stap/stilstand (weet hij veel dat je dan ook kan werken :P ) en los in de piste...
Wat ik ook als idee heb is dat hij een enorme aversie tegen druk heeft opgebouwd, denk door het verleden (hij is nogal gepushed geweest, ook door mij trouwens, wist ik veel.. ) maar dat helpt natuurlijk ook niet. Kan daar nog wel meer over uitleggen als iemand interesse heeft maar dan wordt het verhaal nog zoveel langer dus ik laat het even zo ;)

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:14

Na het lezen van alle berichtjes kan ik ook zeggen dat ik mijn pony te veel gepushed heb :( ,in de omgang en vrijheidsdressuur push ik hem niet maar met rijden soms wel. ben al een tijdje aan het proberen het te veranderen heb nu ook les van iemand die er ervaring mee heeft. Maar wil vooral dat hij vrolijk is en het naar zijn zin heeft ook met het rijden, heeft iemand misschien tips voor mij? ( buitenrijden is geen probleem, hij vind dit erg leuk wat aan hem te zien is en heeft dan soms ook flink de vaart erin met zijn oortjes naar voren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:02

Succes ermee Jorg, je bewust worden van dingen is al een héél grote stap in de goede richting ;)
Meer specifiek kan ik je niet meteen helpen aangezien ik zelf nog heel erg zoekende ben. Wat in theorie zou werken is obstakels gebruiken waar je bv. rond rijdt, of een figuur er rond maakt, of werken met balkjes en dan ook point to point (letterlijk van 1 punt naar het andere rijden en daar pauzeren). Dit soort paarden heeft een doel nodig, ze moeten het idee hebben ergens naartoe te gaan en niet domweg rondjes draaien in een saaie piste (daarom dat ze buiten doorgaans wel gewoon graag lopen ;) ).

Hier vandaag heel simpel met de lange teugel bezig geweest, en dat ging weer zo goed <3 Zo zacht, zo zijn best doen, gewoon fijn. Ben niet lang bezig geweest want hij had weer last van een hoestje dus niet teveel gevraagd. Maar hij wilde wel, en met de noodzakelijke stops om mest te ruiken en 'naar buiten' te kijken ging het allemaal prima.

Heb ook nog wat nagedacht over zijn gedrag & uitdrukkingen etc. maar hij heeft volgens mij echt een probleem met druk & 'gedoe'. Hij wordt niet blij bij het opvoeren van druk, maar net zo goed niet van gezwiep aan zijn hoofd. Vandaag bv. gewoon met bitloos hoofdstel gewerkt en weinig aan dat hoofd gedaan en qua aansporing mijn stem en heb een menzweepje bij voor wat extra's, maar dit moet ik maar gewoon even in de lucht zwiepen als mijn stem niet voldoende is en hij reageert meteen ... Voorlopig ga ik even via deze manier verder en dan zien we wel, er zal wel een manier zijn om hem echt te laten lopen maar moet nog even uitvogelen hoe :Y)

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:10

[***] schreef:
Succes ermee Jorg, je bewust worden van dingen is al een héél grote stap in de goede richting ;)
Meer specifiek kan ik je niet meteen helpen aangezien ik zelf nog heel erg zoekende ben. Wat in theorie zou werken is obstakels gebruiken waar je bv. rond rijdt, of een figuur er rond maakt, of werken met balkjes en dan ook point to point (letterlijk van 1 punt naar het andere rijden en daar pauzeren). Dit soort paarden heeft een doel nodig, ze moeten het idee hebben ergens naartoe te gaan en niet domweg rondjes draaien in een saaie piste (daarom dat ze buiten doorgaans wel gewoon graag lopen ;) )

Bedankt voor de tips :D

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:00

Ik heb ook een lbi pony. Zo leuk en herkenbaar om jullie berichtjes te lezen!

Wat bij mijn pony helpt om 'm voorwaarts te houden in de bak is afwisseling. Heel veel afwisseling. Eigenlijk geen 1 heel rondje op de hoefslag rijden zonder 'iets' te doen. Zelf met een duidelijk plan rijden (bij die letter maak ik een overgang, daar maak ik een volte en daar verander ik van hand). Ik hoef ook echt niet 3x dezelfde volte te rijden, want dan denkt hij 't te weten en maakt hij zich er erg makkelijk vanaf. Al kan dit ook werken, door bv elke lange zijde een pasje te verruimen in draf, na 3x versneld hij uit zichzelf ;-)

En wat al eerder gezegd werd, heel consequent zijn.

Voordeel is dat hij nieuwe oefeningen ook heel snel oppikt. De 1e keer snapt hij 't niet zo, de 2e keer heeft hij 't door en de 3e keer.. Tja, dan probeert hij eronder uit te komen... dus zelfs nieuwe oefeningen hoef ik niet 3x te proberen.

Ik word er soms wel moe van dat hij zo ontzettend eigenwijs kan zijn... Als hij iets niet wil kun je op je kop gaan staan.. Bv de trailer. Het is geen angst, maar gewoon niet willen. Hetzelfde met afspuitplaatsen.. Afspuiten vindt hij heerlijk, maar hij gaat echt niet daar staan... Iemand hier tips voor?

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:09

Echt leuk om al jullie berichten te lezen.
Ik heb al meerdere keren gelezen over point to point, dit is wel een idee om met mijn pony in de bak te gaan doen. Mijn pony is buiten altijd wel lekker voorwaarts met z'n oortjes naar voren, dat vind hij ook leuk. In de bak is het nog steeds uitzoeken wat hij nou echt leuk vind, springen vind hij altijd wel leuk en met obstakels werken ook.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:01

Ik vind het idd ook erg leuk om jullie verhalen te lezen ! Net een groep lotgenoten. _O-

Zo te zien ga ik het pistewerk heel wat uitdagender moeten maken. :D

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:16

Ohhhhhh ik herken hier zoveel. Ik ben van een left brain extrovert naar een left brain introvert paard gegaan en ik heb er echt heel weinig mee. Ik hou zo enorm van de left brainers, stoer, vooraan staan, niet zo onzeker, maar dat introverte....ik merk nou pas hoe enorm ik van de 'go' hou, van een paard dat gewoon wil lopen en hoeveel leuker het rijden dan ook is. Nou heb ik het gevoel bij alles please te moeten zeggen en lopen; voor geen meter. Daar staat dan tegenover dat ik geen knuffelpaard hoef, dus dat mis ik sowieso niet zo, maar alle is zo l-a-n-g-z-a-a-m. Het enige wat echt heel fijn is, is dat ik af kan stappen in het bos, weg kan gaan en dat ie er na 2 uur nog steeds staat mits er niemand met een appel voorbij is gekomen.