Band opbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:27

Een goede band krijg je als je paard je kan vertrouwen dat jij een goede leider bent, en die leiderschappositie ook vast kunt houden. Je paard dient respect voor je te krijgen en dat kun je doen door grondwerk. Een paard kan maar 6 kanten uit. Naar voor, naar achteren, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden. De laatste twee willen we liever in het begin niet, dus blijft er over: naar voor, naar achteren, naar links en naar rechts. Als je dit voor elkaar krijgt en daarbij de kleinste poging beloont, gaat je paard gaandeweg respect voor je krijgen en wordt de band beter.

De Join Up is een hele snelle manier om leider te worden van het paard, maar dat ook alleen maar omdat het alternatief een no-go is voor een paard. En dan moet je dat wat je via de Join Up voor elkaar hebt gekregen ook vasthouden. En dat red je niet alleen met de Join Up, daar is meer voor nodig. Voor verdere discussie rondom de Join Up verwijs ik even voor het gemak naar het eerder in dit topic aangehaalde verzameltopic.

Parelli biedt je begeleiding bij het doen van grondwerk, en de methode biedt daarbij ook een stukje veiligheid van de persoon die met het paard omgaat. Dat houdt in: paard vast, en de mogelijkheid om het hoofd naar je toe te halen zodat het dier je niet met zijn achterbenen kan raken op het moment dat hij in protest gaat. En dat is nu net het grote verschil met dingen als Horsefullness. Iedere beginner kan met Parelli aan de slag. Bij Horsefullness heb ik daar zo mijn twijfels over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:51

ponycrosserr schreef:
Bij een join up moet je paard je wel in vertrouwen nemen, hij heeft geen andere keus omdat je hem uit zijn kudde weg haalt en omdat hij anders moet blijven lopen.

Dat moge zo zijn, maar meestal halen wij een paard van stal/ uit de kudde en dan is het dier alleen met een mens in de bak.
Een paard vragen om te bewegen is toch echt iets anders dan de leidende merrie die een onmogelijk paard de groep uitjaagt.
En als het dier de signalen geeft (zoals hoofd laag, likken) is er niets mis met "in paardentaal" reageren op wat hij zegt - zeg dan bij voorkeur terug "kom maar naar me toe" (= je omdraaien) en m knuffelen als hij vlak achter je staat.

Uiteraard wil dat niet zeggen dat als je gaat longeren, dat hij bij ieder likje maar naar binnen mag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:07

Janneke2 schreef:
ponycrosserr schreef:
Bij een join up moet je paard je wel in vertrouwen nemen, hij heeft geen andere keus omdat je hem uit zijn kudde weg haalt en omdat hij anders moet blijven lopen.

Dat moge zo zijn, maar meestal halen wij een paard van stal/ uit de kudde en dan is het dier alleen met een mens in de bak.
Een paard vragen om te bewegen is toch echt iets anders dan de leidende merrie die een onmogelijk paard de groep uitjaagt.
En als het dier de signalen geeft (zoals hoofd laag, likken) is er niets mis met "in paardentaal" reageren op wat hij zegt - zeg dan bij voorkeur terug "kom maar naar me toe" (= je omdraaien) en m knuffelen als hij vlak achter je staat.

Uiteraard wil dat niet zeggen dat als je gaat longeren, dat hij bij ieder likje maar naar binnen mag.

En wat is in jouw ogen dan het verschil tussen vragen om te bewegen en de Join-Up? In beide gevallen bedien je triggerpunten waardoor je de reacties krijgt zoals hoofd laag en likken en kauwen. In mijn ogen is het dan eigenlijk niet correct dat je bij een JU wel gehoor geeft aan de signalen en bij longeren niet. Want zo breng je een paard echt in verwarring....

Janneke2

Re: Band opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:20

De kern is voor mij: probeer de lichaamstaal van je paard te begrijpen en probeer terug te praten.
En dat geldt altijd: bij los werken, in de box, rijden, in het land, etc etc.

Een dier stevig en plotseling van zijn plek jagen (wat Monty Roberts nog wel eens wil doen) is iets anders dan vriendelijk wijzen en zeggen: 'doe maar stap'. Zeker als je tussendoor van tijd tot tijd beloont, heeft het weinig van doen met 'de kudde uitgejaagd worden'.
Uiteraard: bij een onzeker dier: bij likken enzo niet te lang laten wachten, snel laten komen en lang knuffelen.
Op termijn kun je een likje ook gewoon belonen met een 'braaf'. (Dat het dier met jou een band wil, is gewenst "gedrag"/ gevoel. )

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:25

Een band opbouwen is voor mij denk ik vooral laten zien dat je te vertrouwen bent en dat het fijn is om bij jou te zijn. Veel tijd met je paard doorbrengen zonder wat te vragen of te willen. Gewoon lekker een boekje lezen in de wei ofzo en samen zijn. Maar ook doormiddel van Parelli's friendly game kun je je paard laten zien dat jij te vertrouwen bent. Daar vanuit gaat het steeds verder. Door tijd en aandacht die je besteed met een dier wordt de band steeds sterker.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:50

Met horsefulness kan ook iedereen beginnen.
Iedereen kan in de wei gaan zitten en rondstappen
Iedereen kan naar zijn paard toe stappen en terug weggaan
Iedereen kan als je met de vorige oefeningen klaar bent zijn paard groomen.

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 15:01

Kan iemand mij dan ook uitleggen wat de 'Friendly Game' inhoudt? Als ik het google krijg ik alleen maar engelstalige uitleggen

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:37

Dat is de eerste game van de 7 games van Parelli. De eerste stap om een paard zonder dwang een gewillige partner te laten zijn. Wat bv belangrijk is, is je intentie , je energie wat jouw paard voelt als jij bij hem in de buurt bent. Dus ook beleefd zijn naar jouw paard toe, niet plompverloren zijn stal in hollen met veel kabaal. Als je niet iets wil , blijf je neutraal, blijf glimlachen naar je paard. Met de friendly game ga je je paard aaien en lekker krabbellen en je let op tot waar die dat toelaat. Vandaar ga je er aan werken dat je je paard overal kan aanraken, dat je zijn staart kan optillen, zijn oren vast kan pakken. Dat kan je gaan uitbreiden met een plastic zakje aan een zweep, je gaat proberen om daar mee langs zijn lijf te kunnen gaan. Is hij onrustig en loop hij rondjes blijf je net zolang met het object bij hem in de buurt tot hij een moment van ontspanning heeft en dan haal je onmiddelijk de druk, in dit geval de zweep weg. Dit doe je je hele leven lang met je paard. Je kan met van alles oefenen, een paraplu een voetbal je paard onder een zeil zetten oefenen met vliegenspray etc etc . het vetrouwen in jou moet continu bevestigt worden.

Dit is iets wat je altijd en iedere dag gebruikt. Het systeem van Parelli is zo gaaf. Misschien lukt het je om iemand te vinden die je een paar keer op weg kan helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:25

Janneke2 schreef:
De kern is voor mij: probeer de lichaamstaal van je paard te begrijpen en probeer terug te praten.
En dat geldt altijd: bij los werken, in de box, rijden, in het land, etc etc.

Een dier stevig en plotseling van zijn plek jagen (wat Monty Roberts nog wel eens wil doen) is iets anders dan vriendelijk wijzen en zeggen: 'doe maar stap'. Zeker als je tussendoor van tijd tot tijd beloont, heeft het weinig van doen met 'de kudde uitgejaagd worden'.
Uiteraard: bij een onzeker dier: bij likken enzo niet te lang laten wachten, snel laten komen en lang knuffelen.
Op termijn kun je een likje ook gewoon belonen met een 'braaf'. (Dat het dier met jou een band wil, is gewenst "gedrag"/ gevoel. )

De Join Up volgens Roberts, en dat is wat de meesten bedoelen als ze Join Up roepen, is gewoon stevig en plotseling van zijn plek jagen. Want ik krijg de Join Up ook, die heb ik verkregen door grondwerk volgens Parelli, en ik krijg hem al als ik de box instap.

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 11:48

Dankje!!
Ik heb van de week eens geprobeerd, nam ik Fair gwn ff de bak in, beetje aaien en knuffelen enzo.
Ze is echt heel schrikkerig en wat mooi was om te zien is dat als ze iets eng vond dat ze zich naar mij draaide. En uiteindelijk, waar ik ook naartoe liep, ze liep achter me aan! stond ik stil, had ik ineens een neus in mn nek, super schattig! Ook geeft ze nu uitzichzelf kusjes xD sta ik voor haar en dan doet ze haar hoofd omhoog en geeft ze me een kusje! zoo lief!!
In ieder geval, bedankt voor jullie reacties!!

xx

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:29

klinkt gek, maar als je een uitdaging aangaat, word je hechter.
je maakt dingen mee en groeit naar elkaar toe

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:16

Welke methode heb je nu gebruikt?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:29

Ik ben begonnen met het lezen in het horsefulness en het klinkt allemaal erg leuk! Ben benieuwd hoe het verder gaat

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:35

Beetje parelli achtig. Eerst gwn ff n beetje aaien enzo en zorgen dat ze zich op mij richt, niks verplichten ook niet straffen als ze iets verkeerd deed. belonen als ze het goed deed of braaf was.
proberen haar voeten op te tillen, oren vast pakken, staart pakken. Ze deed alsof er niks aan de hand was.

Lotte_Bjorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:59

Kijk eens op Facebook Amore horse training of YouTube bjorkalover12 daar staat ook van allerlij informatie. /3