LBI en gras eten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 20:53

Billy schreef:
Maw, als je zelfzeker bent heb je geen fases nodig...werk vanuit jezelf en je eigen visie, dan heb je geen.lbi en seh nodig...en dat is veel natuurlijker dan karakter schemas en fases

Hoi Billy, je punt is duidelijk hoor ;)
Ik werk met volle overtuiging via de Parelli methode, en doe dat geheel volgens mijn intuitie.
Daarom vind ik het fijn om tips te krijgen in termen die ik 1,2,3 direct begrijp, maar ik snap dat dat niet de enige weg is die naar rome leidt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 20:55

Wicky schreef:
Andere mindset, ander resultaat?

Nou, tips als tempo houden werkte goed, ook toch klein zwiebertje aan hoofd, en zero tolerance op gras voor nu. Kon heel licht zijn vandaag, na gister toch duidelijk genoeg te zijn geweest. Ben tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:58

Werken via een theorie en intuïtie vind ik niet echt bij elkaar passen. Bij mij klinkt het in de oren dat je de theorie naar jouw gevoel en idee toepast. Dat hoeft dus niet perse de goede manier te zijn. Intuitie is goed als je dit doet van het paard uit en merkt (door de jaren heen) wat wel en niet werkt in de samenwerking met een paard.
Het feit dat jij bedenkt dat een paard zelf verantwoording moet erkennen voor het wel of niet eten zegt mij dat je de theorie misschien goed onder de knie hebt, maar dat je geen idee hebt hoe een paard nu werkelijk vanuit de instinct in elkaar zit. Dat bedoel ik niet banketstaaf, ik wil je enkel aan het denken zetten dat je niet vanuit een boek kunt leren hoe je met paarden om moet gaan. Of dat nu pirelli of een andere 'stroming' is. Want ik ben niet perse tegen pirelli, ik gebruik er ook dingen van, maar enkel dingen waarvan ik weet dat ze (overigens niet bij ieder paard) werken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:59

Nog een vraag...hoe kan het intuïtie zijn als je fases en karakteranalyses nodig hebt?
Dat komt uit boeken en klinkt erg geprogrammeerd. ...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 21:06

Joolien schreef:
Werken via een theorie en intuïtie vind ik niet echt bij elkaar passen. Bij mij klinkt het in de oren dat je de theorie naar jouw gevoel en idee toepast. Dat hoeft dus niet perse de goede manier te zijn. Intuitie is goed als je dit doet van het paard uit en merkt (door de jaren heen) wat wel en niet werkt in de samenwerking met een paard.
Het feit dat jij bedenkt dat een paard zelf verantwoording moet erkennen voor het wel of niet eten zegt mij dat je de theorie misschien goed onder de knie hebt, maar dat je geen idee hebt hoe een paard nu werkelijk vanuit de instinct in elkaar zit. Dat bedoel ik niet banketstaaf, ik wil je enkel aan het denken zetten dat je niet vanuit een boek kunt leren hoe je met paarden om moet gaan. Of dat nu pirelli of een andere 'stroming' is. Want ik ben niet perse tegen pirelli, ik gebruik er ook dingen van, maar enkel dingen waarvan ik weet dat ze (overigens niet bij ieder paard) werken.

Ik vind dat wel degelijk bij elkaar passen, als je vanuit gevoeligheid en intuitie met paarden omgaat en dat combineert met theorie en kennis heb je volgens mij de goede combi.
Ja, voedsel is een basisbehoefte, maar een paard kan ook jouw leiding volgen en dan de voedselbehoefte uitstellen. Als hij dat niet zou kunnen zou iedereen een gras-etend paard hebben onderweg. Hij kan dus verantwoording nemen voor het volgen van de leider.
Daarnaast wil ik dat het paard het leuk vind om bij mij te zijn, met mij te spelen en zal ik daarom interessant en veilig genoeg moeten zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:11

Ik vind ook dat je duidelijk mag zijn, en daar kan best een fase vier bij horen. Ik heb daar geen moeite mee. Beter is uiteraard dat je het voorkomt. Bij mij dus ook nooit een hapje gras als er maar gereageerd wordt op fase één.
Zorg dat je het paard voor bent. En als je dat dan graag wilt doen mbv positieve bekrachtiging, gebruik dan clickeren en geef een opdracht. Zo valt er ook een voertje te halen.
Verder kun je je nog focussen op de algemene lbi-strategieen, als dat je houvast geeft. :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 21:13

TurdusMerula schreef:
Ik vind ook dat je duidelijk mag zijn, en daar kan best een fase vier bij horen. Ik heb daar geen moeite mee. Beter is uiteraard dat je het voorkomt. Bij mij dus ook nooit een hapje gras als er maar gereageerd wordt op fase één.
Zorg dat je het paard voor bent. En als je dat dan graag wilt doen mbv positieve bekrachtiging, gebruik dan clickeren en geef een opdracht. Zo valt er ook een voertje te halen.
Verder kun je je nog focussen op de algemene lbi-strategieen, als dat je houvast geeft. :)

Ja super, klopt idd. Heb de sessie nu afgesloten met een snoepje, werkte ook goed. Na een klein opdrachtje uiteraard :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:57

Ik zorg meestal dat ze zelf hun hoofd stoten aan mijn been die daar ineens toevallig stond of wat dan ook. Je hoeft dat geen pijn te doen, krijgt niet zomaar een kopschuw dier en scheelt een hoop spierballen vooral als Jemen vier en de bijbehorende kleine kindjes door een parkje wandelt met veel groen gras. Er is een vaste graas plaats en verder niet.