Paard reageert op gedachten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:17

mariekerocky schreef:
quartel schreef:
Als jij je bedenkt van ....nu wil ik stoppen ....dan bereid jouw lichaamshouding zich voor om te stoppen.
Daar stopt je paard dan ook op.

+ 1 :')

Dat is toch heel normaal? Betekend dat je een slim paard hebt :P
Als je bedenkt iets te gaan doen, dan ga je toch onbewust anders zitten of of je ontspan je alvast bepaalde spieren. Daarom zijn gedachtes als 'als ie maar niet gaat rennen!', niet handig, dan duik je vaak voorover (uit angst) en lijkt het niet alleen veel harder te gaan en kan het zo zijn dat je paard daadwerkelijk harder gaat. Merk het zelf vaak bij aangalloperen in t bos. Dan denk ik ah daar komt een mooi stuk daar kan ik wel een galopje doen, waarop paard al de de eerste galopsprong aanzet.

Terpentijn zegt t ook heel mooi :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:35

Ja, da's ook een goed punt. Dat zogenoemde gedachtenlezen, werkt uiteraard net zo hard de andere kant op.
Ben je bang dat er iets mis gaat, is de kans vele malen groter DAT 't ook zo gaat, want onbewust span je aan. En geef je het paard daarmee bij voorbaat al aan dat er iets engs te gebeuren staat.
Omdat angstreacties voornamelijk onbewust uitwerken is het buitengewoon moeilijk de onbewuste spieren (ook ademhaling e.d.) daarbij in de grip te krijgen.

Ook dat is een goed voorbeeld van het zogenaamde "nietsdoen" van de ruiter, die zonder het bewust in de gaten te hebben, toch van alles aangeeft aan het paard

Het paard reageert ALTIJD op een aangifte van de ruiter, of van de omgeving.
OHZ moet de ruiter zich sowieso (ik denk bijv. bij buitenritten) superbewust zijn van wat die doet, daarom is in de hogere dressuur rijden ook een kwestie van technische bewustwording. Een Anky zal dit bijvoorbeeld tot in de puntjes hebben geperfectioneerd. Dat is een hele technische ruiter.