heeft er iemand ervaring met zo een soort bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ik zou voor...?

hoofdstel 1
11 (39%)
hoofdstel 2
16 (57%)
gewoon op halster.
1 (3%)

Totaal aantal stemmen: 28

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:37

Een sidepull vind ik zelf (en mijn paard) het prettigst.
Rijd zelf meestal met een Micklem bridle en deze vinden wij echt heel prettig, ze loopt er erg fijn onder.
Het hoofdstel is zo ontworpen dat hij goed op de plek blijft liggen. Hij ziet er mooi uit en goede kwaliteit.
Hij is wel wat prijzig, maar dat is het wel waard. :j

Maartje1990

Re: heeft er iemand ervaring met zo een soort bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:06

Als je liever niet te veel druk achter de oren wilt is een sidepull denk ik geschikter voor je paard dan een kaakgekruisde.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:08

Ik zou voor de sidepull gaan.
Bij een kaakgekruisd hoofdstel is er best veel druk achter de kaak en oren

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:00

Weet iemand een goede winkel of webshop waar je een mooi leren kaakgekruist hoofdstel kan kopen?
Ik heb al een hele goede gevonden: Boomloosbecidor.nl
Maar misschien hebben jullie nog meer adresjes?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:07

Ik lees met je mee, ik ben toevalig ook op zoek :)

Hes_Han

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:58

Ik heb slechte ervaringen met een kaak gekruist hoofdstel, mijn shetlander reageert er zeer slecht op. er wordt nu op hem gereden met een halster en dat gaat een stuk beter. al denk ik dat een side pull beter is dan een halster hoor, maar daar heb ik geen ervaringen mee

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:11

Ik rijd met een sidepull (FRA pardoes). Mijn paardje reageert er heel goed op en de kwaliteit van het hoofdstel is erg goed. Sinds kort ook dressuur matig aan het trainen met het hoofdstel wat ook heel goed gaat.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:00

Pardoes heb ik ook diverse mensen gehoord dat t schuift helaas. Hier in NL heb je een vereniging waar je bitloze optomingen kon lenen. Ik heb de Barefoot Amber (sidepull), Voest bitless (kaakgekruist), Barefoot Walnut (kaakgekruist) en de Dr.Cook (kaakgekruist, platte riemen) geprobeerd. De sidepull schoof heel erg bij mn draver, bit geeft ie ook protest op, hoewel dit nu met een nieuw bitje al iets beter gaat, maar hij heeft gewoon n korte mondspleet. En daarbij heeft hij vanuit het koersen geleerd steun te zoeken op het bit, en is meer druk nog harder gaan ;)
Ik rijd hem nu in de bak (dressuur, sprongetje) volledig bitloos met de Barefoot Walnut contour Juwel, dit gaat nu wel goed. Laatst buitenrit gedaan met Marylot, sidepull en bitje (bitje voor t geval dat). Grootste deel op de sidepull ging prima, tot ie in de laatste galop richting huis besloot niet meer te willen stoppen...Uiteindelijk na 200m ofzo toch de bitteugel er maar bij gepakt en daarmee hem gelukkig op de rem gekregen (wel hardhandig helaas, dus trainingspuntje). Voordeel van de Marylot vind ik dat je kaakgekruist, sidepull, halster en bit in 1 hebt (afhankelijk wel type je besteld), en het is van biothane, wat sterker is dan leer, onderhoudsarm en in elke kleur die je maar wilt.
In de Barefoot walnut en Contour Juwel zit overigens nog nylon koord in de kaakriemen ter versterking.

Hopelijk heb je er wat aan ;) Wat is trouwens de reden dat je liefst weinig druk achter oren wilt?

fretjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 13:02

ik rij hem in de bak voledig bitloos, helaas springt hij soms zelf in galop en is hij niet meer in stap te krijgen. Daarom op buitenrit halster onder hoofdstel en aan halster teugels, in het bos gaat het goed maar als hij eens in galop ervandoor wilt gaan probeer ik eerst altijd halster en daarna bit ,ik ga wel voor een platte neusriem omdat hij op touwhalster niet goed reageert.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:29