Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 18:49

Ik heb ook maar een advertentie op bokt geplaatst, voor een leadrope en touwhalster van parelli. Misschien heeft iemand nog wat liggen. Als ik bij parelli bestel zit ik met tax, verzendkosten en ik heb geen creditcard.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 18:58

kohtje schreef:
Ik denk van niet maar ja mijn mening. 4x rijden moet makkelijk kunnen.

Ach ja. Ik houdt maar aan 3 jaar 2x per week max half uur. 4 jaar 3x per week max 40 min. Etc.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:35

kohtje schreef:
Ik denk van niet maar ja mijn mening. 4x rijden moet makkelijk kunnen.

Dat moet inderdaad makkelijk kunnen. Maar is toch niet verplicht? Als ik 2x in de week rij is het veel, ik train de paarden veel vanaf de grond. Dat werk vind ik vele malen leuker en de paarden knappen daar onwijs van op.

Thirza_99

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 21:09

Het is idd mijn eigen beslissing.
Hoe lang doe je ongeveer over level 1&2 ( de nieuwe)?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:25

Ergens tussen een dag en een jaar of twee ;)

Dat hangt zo af van de combinatie, dat er geen uitspraak over te doen is. Level 1 gaat over veiligheid en komt eigenlijk altijd terug; level 2 is het begin, het fundament. Daar wil je niet te snel door, je wilt een stevig fundament om op te bouwen.

Er zijn mensen die in enkele jaren in level 4 zitten, er zijn mensen die tot level 2 komen en daar tevreden zijn.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 22:11

Wicky schreef:
Ergens tussen een dag en een jaar of twee ;)

Dat hangt zo af van de combinatie, dat er geen uitspraak over te doen is. Level 1 gaat over veiligheid en komt eigenlijk altijd terug; level 2 is het begin, het fundament. Daar wil je niet te snel door, je wilt een stevig fundament om op te bouwen.

Er zijn mensen die in enkele jaren in level 4 zitten, er zijn mensen die tot level 2 komen en daar tevreden zijn.

Oké mooi om te weten.
Dan heb ik voorlopig genoeg aan level 1&2. Maar zijn die gekopieerde dvds niet verboden?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:34

Volgens mij wel. Meestal zit er ook geen boekje met info bij enzo.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 22:38

Hmmm, raar dat ze zo maar op marktplaats worden aangeboden.
Ik heb helaas echt het geld niet of de officiële dvds te kopen. Het wordt hem of niet, of gekopieerd. Doe ik er goed aan om de gekopieerde te kopen?
Horen bij de pathway levels ook boekjes?

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:44

Als je in Friesland woont, is het heeeeel erg gaaf om eens bij Eef Veenstra in haar Parellicentrum te gaan kijken: ze geven daar vaker dagen die je (ook zonder paard) kan bijwonen: dan kan je het in het echie zien!
Haar lessen kosten veel geld, maar uit ervaring: ze zijn het wáárd!
Wij deden met 4 buurvrouwen 1x in de 6 weken les: daar konden we dan ook echt 6 weken mee vooruit!
Het wordt nl een denkwijze: je kan intussen gewoon lekker verder gaan waar je gebleven bent (met rijles ed) maar je krijgt handvaten mee om volgens de horsenality van je paard (een karaktereigenschappenschema) anders naar je paard te gaan kijken!
En Parelli werkt óók juist in het zadel hoor!

Of Facebook vind je Eef onder hetlagewoud

ECHT de moeite waard!

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:47

Ik heb mijn spullen bij equiplay vandaan :) erg tevreden :) lessen is de grote tip die ik je kan geven :D

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 22:54

Oeh, Eef klinkt goed, zal haar es opzoeken.
Ik wil parelli waarschijnlijk ook gebruiken onder het zadel.
Zit er heel veel verschil tussen de touwhalsters en leadropes van equiplay en parelli?

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:18

Dat weet ik niet :) heb alleen van equiplay , maar volgends mij is parali wel duurder ...

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 07:30

essteeg schreef:
Dat weet ik niet :) heb alleen van equiplay , maar volgends mij is parali wel duurder ...

Parelli is idd duurder, daarom wilde ik het verschil weten.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:44

Bij the pathway serie zit volgens mij alleen een fotoboek achtig iets. Bevat niet veel specifieke informatie maar het geeft je wel een idee. Veel informatie over de oefeningen en hoe te handelen als het niet loopt als verwacht vind je in de oude levels (rood en blauw) maar die is van voor de horsenalities dus daar zit op gedrag gebied wel het een en ander "minder fraai".

De pathway serie is meer opgezet om naast lessen te volgen, de pakketten daarvoor waren echt thuisstudiepakketen met veel informatie over de games en vooral veel pitfalls.

De nieuwste levelpakketten schijnen weer op thuisstudie gericht te zijn, dus minder afhankelijk van een instructeur. Ik zou ze graag willen zien, maar het is wel echt erg veel geld voor info wat ik al twee keer in de kast heb liggen.

Materiaal van Parelli is duur en goed, zeker de lichtere lijnen zijn fijn. Het materiaal van Equiplay is ook prima, heb beide door elkaar.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:09

Wicky schreef:
Bij the pathway serie zit volgens mij alleen een fotoboek achtig iets. Bevat niet veel specifieke informatie maar het geeft je wel een idee. Veel informatie over de oefeningen en hoe te handelen als het niet loopt als verwacht vind je in de oude levels (rood en blauw) maar die is van voor de horsenalities dus daar zit op gedrag gebied wel het een en ander "minder fraai".

De pathway serie is meer opgezet om naast lessen te volgen, de pakketten daarvoor waren echt thuisstudiepakketen met veel informatie over de games en vooral veel pitfalls.

De nieuwste levelpakketten schijnen weer op thuisstudie gericht te zijn, dus minder afhankelijk van een instructeur. Ik zou ze graag willen zien, maar het is wel echt erg veel geld voor info wat ik al twee keer in de kast heb liggen.

Materiaal van Parelli is duur en goed, zeker de lichtere lijnen zijn fijn. Het materiaal van Equiplay is ook prima, heb beide door elkaar.

Welke pakketten zou je dan aanraden? Ik wil best een keer een lesje volgen, maar niet elke week Ofzo. De nieuwe levels zijn er zeker nog niet tweedehands? Idd zijn de pathways de nieuwe levels?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:47

Volgens mij zit het zo;

- de eerste pakketten (level 1, 2 en 3) zijn er op videobanden
- rond 2000 zijn level 1 en 2 opnieuw uitgebracht op dvd. Dit zijn het rode level 1 pakket en het blauwe level 2 pakket. In die tijd waren er weinig instructeurs, dit zijn echt thuisstudiepakketten met heel veel informatie over de oefeningen. Ook heel veel over wat te doen als het niet gaat zoals het hoort.

- De horsenalities zijn geintroduceerd in het systeem

- ergens in 2008 is het hele auditiesysteem en de pakketten herzien. Het halen van een level werd makkelijker, eisen werden naar beneden geschroefd en de pathways pakketten kwamen.

- in 2013 zijn de pakketten weer vernieuwd naar een thuisstudiepakket. Deze zijn voor zover ik weet nog niet verminderd legaal verkrijgbaar.

Wekelijks lessen komt eigenlijk weinig voor, anders alleen voor de opstart. Eens per twee weken of eens per maand is meer gebruikelijk. Ikzelf les meestal eens in de drie/vier maanden een hele dag.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:42

Wicky schreef:
Volgens mij zit het zo;

- de eerste pakketten (level 1, 2 en 3) zijn er op videobanden
- rond 2000 zijn level 1 en 2 opnieuw uitgebracht op dvd. Dit zijn het rode level 1 pakket en het blauwe level 2 pakket. In die tijd waren er weinig instructeurs, dit zijn echt thuisstudiepakketten met heel veel informatie over de oefeningen. Ook heel veel over wat te doen als het niet gaat zoals het hoort.

- De horsenalities zijn geintroduceerd in het systeem

- ergens in 2008 is het hele auditiesysteem en de pakketten herzien. Het halen van een level werd makkelijker, eisen werden naar beneden geschroefd en de pathways pakketten kwamen.

- in 2013 zijn de pakketten weer vernieuwd naar een thuisstudiepakket. Deze zijn voor zover ik weet nog niet verminderd legaal verkrijgbaar.

Wekelijks lessen komt eigenlijk weinig voor, anders alleen voor de opstart. Eens per twee weken of eens per maand is meer gebruikelijk. Ikzelf les meestal eens in de drie/vier maanden een hele dag.

Oké bedankt.
Ik geef zelf de voorkeur aan een thuisstudiepakket, vind de nieuwste wel heel duur, oude zijn wel weer oud. Pathways is dus meer aanvulling op les.
Welke levels stonden ook al weer op parelli connect (om als je lid bent gratis te bekijken)?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:59

Op PC staat level 1 en alle filmpjes die Parelli ooit heeftu itgebracht. Eigenlijk is alles er te vinden, alleen is de zoekfunctie niet optimaal.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 17:49

Welke maat halster heb ik nodig?
Mijn pony heeft neusomtrek van 60 cm en bakstuk moet Ong 25 cm zijn.
wie weet welke maat dat Ong is?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:30

Een touwhalster kan je gewoon verstellen. Meestal gaat de maat dan ook naar 'type' paard. Jij zou dan pony of cob moeten pakken, nagelang het type pony wat je hebt.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 11:06

Ik heb een tinker x haflinger. Hij heeft geen absurt groot hoofd, maar wel groter dan veel andere ponys met dezelfde stokmaat. Ik verstel liever het touwhalster niet. Dan klopt het hele halster niet meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:45

Idd, touwhalster niet gaan verstellen. Voor een Tinker x Haflinger zou ik maat full nemen. Ik heb een Quarter met normale halstermaat Cob, had eerst een maatje Arabier voor haar, maar die was te krap. Dus over op de Full. Zit perfect.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:51

Cassidy schreef:
Idd, touwhalster niet gaan verstellen. Voor een Tinker x Haflinger zou ik maat full nemen. Ik heb een Quarter met normale halstermaat Cob, had eerst een maatje Arabier voor haar, maar die was te krap. Dus over op de Full. Zit perfect.

bedoel je daarmee de regular?
Zou je evt de maten van dat halster voor me op willen meten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:54

Het halster ligt op stal, zal even kijken of ik het een dezer dagen op kan meten.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:54

Ik heb de regular om m'n beide Haflingers hangen, die hebben van hoofdstel en gewoon halster een maat full.