Respect en vertrouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:51

Er zijn meerdere momenten dat het paard doet wat er gevraagd wordt (uitgaande van de lichaamstaal van degene die het touw vast heeft) en door verandering van die lichaamstaal (heel lichte wijziging), reageert het paard ook weer. Daar wordt het direct voor "gestraft" door met het touw te, ja hoe moet ik dat omschrijven, "wiebelen". Het is absoluut geen prettig filmpje om naar te kijken, ook niet na de onderbouwing van sommige bokkers over het waarom van deze methode (ik heb getracht het op een andere manier te bekijken, maar blijf van mening dat er te lang door wordt gewapperd. Het is net alsof de persoon in kwestie zijn/haar frustratie aan het uiten is). Ben het met andere bokkers eens dat er toch een andere manier is om met dit soort paarden om te gaan.
Ik heb zelf ook met "probleem" paarden gewerkt (en ze komen nog wel eens op mijn pad) en gebruik alleen een touw bij longeren (in een cirkel los in de hand, in een open ruimte aan het paard vast - zonder te "wiebelen"), verder niet. Mijn manier is om vertrouwen te winnen door geen grote verwachtingen te hebben, geen groot doel voor ogen te hebben in een beperkte tijd. Ik werk liever in kleine stapjes, kleine doelen en heb geen einddatum in mijn hoofd. Ik zie elke kleine verbetering als een overwinning voor beide partijen. Elk paard is anders en bij geen één heb ik ooit gedacht "Dit of dat moet dan en dan lukken", maar heb ik de instelling "Het zou toch mooi zijn als...". Daarmee is je lichaamstaal al anders en dat heeft overduidelijk invloed op het paard. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:53

Gypsy schreef:
Nou ik ook niet, hebben we dat gemeen.
Maar jouw paard en mijn paard zijn niet dat paard.

Kwaad moet je zijn op de degene(n) die het zover hebben laten komen imo.

Dat laatste ben ik absoluut met je eens! :j Er zijn zoveel mensen die teveel toelaten, dan wel signalen missen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Respect en vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:55

Ik ben het er overigens wel mee eens dat degene in de eerste paar seconden te grof begint en niet beloond. Daar ontstaat verwarring. Maar het andere gedrag dat het paard later vertoont is daar niet door ontstaan imo, dat geloof ik niet. Dat moet er al langer in gezeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:04

ik vind dit echt respect afdwingen, en zoals ik dit filmpje opvat vind ik niet dat zij het paard respecteert en dus geen respect van hem 'verdient'. Als iemand mij niet respecteert hoeven ze ook geen respect van mij te verwachten. En bij paarden moet je misschien af en toe wat strenger zijn, maar in mijn ogen is dit weer "over the top", ik vind het niet fijn om naar te kijken...
maar zoals al gezegd in dit topic, we weten niet wat de achtergrond is, en ze zal vast een "goede rede" hebben om dit op deze manier te doen, al vind ik het nogsteeds niet een fijne manier...

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:43

aeolusnr1 schreef:
Dit is geen training.
Dit heeft ook helemaal niets te maken met wat goede trainers bedoelen.
Dit zijn mensen die ergens iets opgevangen hebben en die dan trachten het op eigen houtje naar eigen denken uit te voeren, dit is totaal verkeerd werken.
Helemaal in het begin zag je het paard een paar keer een poging doen in de goede richting, en de trainer (eigenlijk zou ik het hier een stuk onbenul moeten noemen) heeft dit zelfs niet eens gemerkt, hier maak je gewoon een gek paard, dit levert niets op dan enkel een hoopje ellende.

Er zijn ook hele mooie filmpjes te vinden van de methode Parelli, maar juist die van Linda Parelli zelf zijn behoorlijk grof en imo voor het paard onduidelijk. Dus ik vraag me af hoe Parelli oorspronkelijk bedoeld is, als dit één van de bedenkers is. Dan krijg ik mijn bedenkingen over de aard van de methode. Én het resultaat...

Daarnaast las ik ook dingen over 'examens' op Parelli niveaus en instructeursopleidingen. Dan vraag ik me af wat je van deze mensen leert en of ik daar iéts mee van doen wil hebben...

mika11 schreef:
Over dit filmpje is al eens een heeeeeel lang topic geweest. :D

Ik weet niks van Parelli maar wat ik van het topic heb onthouden, is dit filmpje niet echt een goed voorbeeld omdat bijvoorbeeld de achtergrond van het paard niet bekend is.
Verder kun je duizenden prachtige filmpjes en voorbeelden over Parelli vinden.

Eigenlijk is het nogal flauw om vanwege één filmpje wat je niet aanstaat, het hele Parelli dan maar meteen in het negatieve te trekken. :+

Mijn punt is juist dat dit een van de 2 bedenkers is. Daarom heb ik dit filmpje gekozen en niet die van een onbekend persoon.

En ik vind het prima om duidelijk te zijn naar een paard toe en ik ben ook niet bang om een tik uit te delen, maar dan moet je wel duidelijk zijn en na dat moment van corrigeren ontspannen als je het juiste effect hebt bereikt. Maar Linda stopt op dit filmpje niet. Ik heb ook een filmpje van haar gezien in een roundpen en ook daarin was ze heel onduidelijk naar het paard toe en gaf ze geen beloning door de druk af te laten nemen.

En in een topic hier op bokt heb ik pas nog een Engels artikel van Pat of Linda gelezen dat je een lui paard moet motiveren door op de schouder te tikken en elke 4 seconden twee keer zo hard. Ik vraag me af wat het idee hierachter is. Als ik een paard (lui of niet) voorwaarts wil hebben dan begin ik bij de achterbenen, niet met de voorhand.

aeolusnr1 schreef:
Tjaaaa ik ken een hele reeks trainers, alsook parreli en Linda , ik had Linda niet herkend in dit filmpje, en ik gaf idd zelf aan dat ik het eerder knoeiwerk vond, heb het eigenlijk zelfs niet eens uitgekeken.
Maar als blijkt dat het idd Linda blijkt te zijn , ga ik er zeker ook van uit dat het doel soms de middelen heiligt.
Ik zelf durf zeker soms ook wel eens raar uit de hoek komen, en als zoiets dan als een filmfragment getoond wordt tjaaa idd dan denkt ieder ander wat is die kerel daar nu bezig.
Dit was een uit verband getrokken voorbeeld, en idd wij hadden niet voldoende voorkennis om dit te beoordelen. mijn excuses dus.
Maar een beginner die er over twijfelt of Parreli wel iets goed kan tonen , daar is dit filmpje zeker niet echt een goed voorbeeld voor.

Ik begrijp je en ik geloof dat er mensen zijn die 'Parelli' vriendelijk beoefenen, maar is dit dan wel de echte Parelli. Als dit een bedenker ervan is?

En je mag (moet) duidelijk zijn er ook hard indien nodig, maar ik zie geen agressief gedrag. En waarom zou een paard niet weg mogen kijken? Dat is juist onderdanigheid, ik zou me pas zorgen gaan maken als hij me strak aan bleef staren. Daarnaast is zo'n touwhalster ook behoorlijk scherp en komt die heel dicht bij dat (ene goede) oog.

Is het nodig een paard met zoveel geweld te dwingen je te respecteren? Dat moet toch anders kunnen? Ik denk dat een paard juist rust nodig heeft om te leren en niet deze drukte en onduidelijkheid.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:44

Shenavallie schreef:
Gypsy schreef:
Nou ik ook niet, hebben we dat gemeen.
Maar jouw paard en mijn paard zijn niet dat paard.

Kwaad moet je zijn op de degene(n) die het zover hebben laten komen imo.

Dat laatste ben ik absoluut met je eens! :j Er zijn zoveel mensen die teveel toelaten, dan wel signalen missen.

Daar ben ik het ook mee eens hoor! En ik geef mijn paard ook best af en toe een tik of een klap als ze over de schreef gaat, maar dan is het ook meteen klaar en blijf ik niet slaan bv. Ik zie niet in waarom je 10 minuten lang deze agressieve houding vol zou moeten houden. Ik vergelijk dat een beetje met 'voor de lol' een join-up doen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:21

Billy schreef:
Ik zie een paard wat totaal niet begrijpt wat ze moeten met dat gezwiep en geruk...
Er zijn andere manieren om een paard respect te leren, mocht dat nodig zijn..
Maar hoe kun je een paard ooit leren om jou te respecteren als jij hem niet respecteert?
Rond de 6.30 en 8.30 vind ik het buitengewoon ergerlijk. Ipv te wiebelen met dat touw, zoals de bedoeling is, probeert ze hem vol in zn gezicht te meppen met het touw, en werkt dat volgens haar niet, slaat ze hem met de vlakke hand in het gezicht...
Heel eerlijk gezegd, als het mijn paard was geweest had ik het touwtje allang over haar heen gehaald...

Je hebt mogelijk niet begrepen waar het om gaat.
Ik geef hier geen waardeoordeel maar om te beoordelen is het ten minste nodig om het te begrijpen.

Het paard besteedt geen enkele aandacht aan de begeleider, het loopt overal dwars door heen.
Je kunt met dit paard niets meer, het luistert niet, het leert niet, niets.
LP breekt door deze gewoonte heen, alle tijd dat het paard "elders" is stoort ze het zo intens als nodig.
Als het paard op de begeleider begint te letten stopt ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:30

het zal vast wel effectief zijn dan, maar nogsteeds vind ik dat de manier waarop wel iets vriendelijker kan...
dit paard geeft dan de goede reactie en gaat op haar letten, maar na die klap op z'n kop had hij natuurlijk ook anders kunnen reageren... boos of hij wordt er juist wantrouwend van en creëert angst... (kan toch ook? of zie ik dat dan weer helemaal verkeerd?)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:15

Anoniem schreef:
het zal vast wel effectief zijn dan, maar nogsteeds vind ik dat de manier waarop wel iets vriendelijker kan...
dit paard geeft dan de goede reactie en gaat op haar letten, maar na die klap op z'n kop had hij natuurlijk ook anders kunnen reageren... boos of hij wordt er juist wantrouwend van en creëert angst... (kan toch ook? of zie ik dat dan weer helemaal verkeerd?)

Wat je blijkbaar nog niet begrepen hebt is dat dit paard helemaal niet en op niets reageert.
Het is een probleempaard, het kan op den duur levensgevaarlijk worden omdat het overal doorheen loopt, de begeleider bestaat gewoon niet.

Probleempaarden corrigeer je niet met wat gefrutsel en lief doen, je moet door hun barrière heen en dat doet LP op een voorbeeldige wijze.
Ze gebruikt hier geen excessief geweld maar voert de druk op tot dat ze antwoord krijgt.

Zoals ik al zei in de gemiddelde manege zie je in een paar uur aanzienlijk veel meer geweld langsgaan en dat vindt iedereen heel gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:29

Simpelman schreef:
Anoniem schreef:

Wat je blijkbaar nog niet begrepen hebt is dat dit paard helemaal niet en op niets reageert.
Het is een probleempaard, het kan op den duur levensgevaarlijk worden omdat het overal doorheen loopt, de begeleider bestaat gewoon niet.

Probleempaarden corrigeer je niet met wat gefrutsel en lief doen, je moet door hun barrière heen en dat doet LP op een voorbeeldige wijze.
Ze gebruikt hier geen excessief geweld maar voert de druk op tot dat ze antwoord krijgt.

Zoals ik al zei in de gemiddelde manege zie je in een paar uur aanzienlijk veel meer geweld langsgaan en dat vindt iedereen heel gewoon.

hmm, ik blijf er wel bij dat ik het niet echt fijn vind om naar te kijken.
Maar ik snap nu wel waarom, in ieder geval bedankt voor je reactie!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:47

Door de man op het begin krijg je al zoiets van wat een mishandeling, terwijl de vrouw het echt niet zo doet. Het is ook echt psychische mishandeling wat de man doet. Hij begint met heel veel druk en haalt de druk ook totaal niet weg. Dat is géén parelli en heel onduidelijk voor het paard en je ziet ook duidelijk dat hij daarop reageert. Vervolgens moet de vrouw aan de slag met het probleempaard en ook nog eens herstellen wat de man fout heeft gedaan.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:00

Het paard hoort bij deze methode geloof ik bij het slingeren/wiebelen of hoe je het noemen wilt achterwaarts te stappen. Het paard doet dit nauwelijks tot niet en toont geen aandacht of respect voor de man of vrouw. Vanuit dat oogpunt kan ik de grove hulpen begrijpen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:02

Geryon schreef:
Door de man op het begin krijg je al zoiets van wat een mishandeling, terwijl de vrouw het echt niet zo doet. Het is ook echt psychische mishandeling wat de man doet. Hij begint met heel veel druk en haalt de druk ook totaal niet weg. Dat is géén parelli en heel onduidelijk voor het paard en je ziet ook duidelijk dat hij daarop reageert. Vervolgens moet de vrouw aan de slag met het probleempaard en ook nog eens herstellen wat de man fout heeft gedaan.

Het paard doet bij de man toch ook absoluut niet wat er gevraagd wordt? Wie weet wat de achtergrond van het paard is. Ik kan er dus niet over oordelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:07

Tabaluga12 schreef:
Geryon schreef:

Het paard doet bij de man toch ook absoluut niet wat er gevraagd wordt? Wie weet wat de achtergrond van het paard is. Ik kan er dus niet over oordelen.

De achtergrond heeft er niets mee te maken, dat hij niet doet wat er gevraagd wordt ook niet. Je hoort klein te beginnen en steeds wat groter te zwiepen, totdat het paard reageert en dan haal je de druk eraf. Anders snapt het niet dat wat hij doet het juiste is. Waarom zou hij daar dan mee door gaan? Dat wat deze man doet is een en al onduidelijkheid. Mijn paard zou ook niet snappen wat er van hem verwacht wordt als er zo aan hem wordt getrokken. Die zou willen vluchten. En dat is echt geen probleempaard..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:11

Dat heeft er mi juist alles mee te maken. Wat voor gedrag vertoont het paard, wat is het karakter van het paard, hoe lang werken ze al met het paard, hoe lang waren ze bezig voor ze gingen filmen enz enz.

Ze hadden minder grof kunnen beginnen (wie weet hebben ze dat gedaan) Maar over het algemeen vind ik het filmpje niet erg schokkend.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:25

Simpelman schreef:
Billy schreef:
Ik zie een paard wat totaal niet begrijpt wat ze moeten met dat gezwiep en geruk...
Er zijn andere manieren om een paard respect te leren, mocht dat nodig zijn..
Maar hoe kun je een paard ooit leren om jou te respecteren als jij hem niet respecteert?
Rond de 6.30 en 8.30 vind ik het buitengewoon ergerlijk. Ipv te wiebelen met dat touw, zoals de bedoeling is, probeert ze hem vol in zn gezicht te meppen met het touw, en werkt dat volgens haar niet, slaat ze hem met de vlakke hand in het gezicht...
Heel eerlijk gezegd, als het mijn paard was geweest had ik het touwtje allang over haar heen gehaald...

Je hebt mogelijk niet begrepen waar het om gaat.
Ik geef hier geen waardeoordeel maar om te beoordelen is het ten minste nodig om het te begrijpen.

Het paard besteedt geen enkele aandacht aan de begeleider, het loopt overal dwars door heen.
Je kunt met dit paard niets meer, het luistert niet, het leert niet, niets.
LP breekt door deze gewoonte heen, alle tijd dat het paard "elders" is stoort ze het zo intens als nodig.
Als het paard op de begeleider begint te letten stopt ze.

Pardon? Ik heb het niet begrepen?
Volgens mij begrijpen de mensen op het filmpje niet hoe je met een paard omgaat.
Omgaan met paarden gaat om nuances.
In dit geval wijken voor druk. Als een paard dat niet snapt, of niet wil snappen, dan kun je de druk opvoeren tot formaat bulldozer, maar dat wil niet zeggen dat hij het dan begrijpt. En als hij het niet begrijpt, of wil begrijpen, moet je een andere manier vinden om door te dringen.
Als een paard zich zo duidelijk afsluit voor dat gezwiep met een touwtje, is de beste oplossing niet harder zwiepen. Dan moet je een stapje teruggaan, en zeggen, ok, dit werkt niet, hoe dring ik wel door tot het paard.
De oplossing is dan niet nog harder zwiepen en proberen hem zoveel mogelijk op zn hoofd te raken, en uiteindelijk met de vlakke hand te slaan.
Dat je als goeroe veel geld verdient aan paarden en een zgn vriendelijke methode hebt ontwikkeld, geeft je nog geen recht om een paard te mishandelen uit naam van deze methode...
Ik zie nl geen gevaarlijk paard, maar een paard wat zich afsluit...

Ik dacht dat dit meer het principe was van Natural horsemanship:
Misschien heb je het verhaal wel eens gehoord van de indiaan en de cowboy? De indiaan houdt zijn hand in een vuist en zegt tegen de cowboy: “Probeer mijn vuist eens te openen?” De cowboy wilt zichzelf bewijzen en probeert met veel geweld de vuist te openen. Na een hoop getrek lukt het de cowboy nog niet! Daarop zegt de indiaan tegen de cowboy: “Waarom vraag je niet gewoon of ik mijn hand wil openen? Als je het me zou vragen, zou ik het zo voor je doen.”

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:04

Ik kan mij ook meer vinden in jouw methode Billy.
Respect moet je verdienen en niet afdwingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:07

piendepien schreef:

zoiets probeerde ik ook te zeggen, helemaal mee eens :)

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:10

nou dat is geen training dat ik zeker ik heb mijn paard aan touw laten wennen door een paar touwen door de trailer van de stal te leggen (dat vond hij niet eng) toen is hij ermee gaan spelen en toen heb ik het over zijn half gelecht en toen die dat niet meer eng vond heb ik het touw aan zijn halster vast gemaakt en zo dat hij er niet in kon gaan staal en toen in de bak losgegooit en toen heb ik dat met de teugels ook gedaan en hij was best snel over zijn angst af :)

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:11

piendepien schreef:

like :) en zo is het ook

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:19

OPG -> VNA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:25

Misschien is het handig als iedereen die hier een oordeel heeft dat andere topic van 100+ pagina's eens gaat doorlezen .. als je dan nog niet genoeg info hebt weet ik het ook niet meer :+

Ga niet meer in herhaling vallen, heb genoeg bijdrages geleverd in het andere topic, maar wil wel nog even zeggen dat er een verschil zit tussen iets aanleren, en probleemgedrag behandelen. Dit is NIET hoe je een paard de 7 games aanleert, of hoe Parelli hoort te zijn, of wat dan ook .. Dit is dealen met een moment, met iets wat een ander verkeerd heeft aangepakt .. en dit zo goed mogelijk proberen op te lossen om van daaruit verder te kunnen om het dier iets aan te leren. Een paard wat totaal niet op jou let, met 100 andere dingen bezig is en je gewoon omver walst kan je niks beginnen, die kan je niks leren, die moet eerst even terug op aarde komen voordat je kan beginnen ..

Dus dit filmpje heeft niks te maken met hoe je iets aanleert, of hoe Parelli hoort te zijn .. Maar dat staat ook allemaal in dat andere topic natuurlijk :+

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:29

aeolusnr1 schreef:
Dit is geen training.
Dit heeft ook helemaal niets te maken met wat goede trainers bedoelen.
Dit zijn mensen die ergens iets opgevangen hebben en die dan trachten het op eigen houtje naar eigen denken uit te voeren, dit is totaal verkeerd werken.
Helemaal in het begin zag je het paard een paar keer een poging doen in de goede richting, en de trainer (eigenlijk zou ik het hier een stuk onbenul moeten noemen) heeft dit zelfs niet eens gemerkt, hier maak je gewoon een gek paard, dit levert niets op dan enkel een hoopje ellende.

dit is toch linda parelli in dat filmpje? :=
iig dit filmpje heb ik al eerder hier voorbij zien komen en toen zeiden ze van wel

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:34

Filmpje had ik al een keer voorbij zien komen inderdaad...
Dat ze nog geen klets hebben gekregen van dat paard..

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:35

ik weet trouwens niet of het duidelijk was voor de meeste: paard is ook nog aan 1 oog blind :(:)